
© Асен Тонев
В доброто старо време беше достатъчно да се появите на летището неприлично рано, да се усмихнете широко на човека зад гишето за чекиране, да скалъпите някакво обяснение защо ви трябва повечко място за краката например, и да го получите. Днес, колкото и да сте оригинални, успехът зависи само от кредитната ви карта, напомня сайтът в помощ на пътуващите със самолет skyscanner.
Някои авиолинии таксуват дори честта да си пръв при оказването на помощ при авария. Това може да стане от мястото, където е и най-широко - точно до вратата. Именно от седящия там се очаква да я отвори при нужда. Тази привилегия понякога се оценява на 150 евро.
На дълъг път и особено ако сте висок, малко пространство в повече изведнъж добива огромно значение. Но колко точно ще ви излезе удоволствието да се "попротегнете" в зависимост от авиокомпанията?
Според ценоразпис, публикуван в сайта, най-скъпо взимат Британските авиолинии - по 50 паунда за 80 см между двете седалки. За горе-долу същото пространство Ер Франс започват от 50 евро които могат да станат 70, ако полетът е по-продължителен. Сингапурските авиолинии взимат по 50 долара - но за по малко пространство - до 85 см.
Ако пътникът предпочита да избегне излишни разходи, може да се обърне към сайта SeatGuru.com, за да се осведоми по-подробно за качествата на самолета, с който ще лети. В сайта са представени 700 плана на седящи места на известни авиокомпании, както и коментари от клиенти. Авиокомпаниите са подредени по азбучен ред и между тях са и голяма част от кацащите на български летищ Аерофлот, Ер Франс, Алиталия, Austrian Airlines, British Airways CSA, Делта, Germanwings, Iberia, Lot, Lufthansa, SWISS, Turkish Airlines.
От схемите се вижда къде е изходът, добрите места са отбелязани в зелено, а лошите - в червено. Посочите ли с мишката върху определена седалка, получавате допълнителни пояснения като например защо е отбелязана в съответния цвят, от коя категория е и дали разполага с телевизор. В случай, че не сте съвсем сигурни с какъв точно самолет пътувате, сайтът предлага възможност да си принтирате информацията.
В икономична класа често единственият безплатен начин човек да се наслади на по-широко пространство е да седне близо до авариен изход. Резервацията на такова място може да стане само на гишето (check in), но не и с предварителна резервация по интернет, защото пътникът трябва да е способен физически да отворите вратата, в случай на авария, а това определя персоналът.
Друга опция са местата точно след преградата между бизнес класата и икономичната класа. Те обаче най-често се заемат от майки с малки деца или бебета. Затова всеки сам преценява дали предпочита да изпружи крака, но да се наслаждава на детски плач докато лети или да се свие някъде по-назад и на по-тихо.
Някои компании настаняват пасажерите си на групи, а тези, които идват най-рано, са в първата. В този случай пътникът може да се възползва от услуга "speed boarding". Тя не е скъпа, но дори тогава няма гаранция за най-добрите места.
Важно нещо е и шумът. Като цяло в модерните самолети с реактивни двигатели шумът е най-силен най-отзад. При витловите обаче е обратното.
Сайтът съветва чувствителните към турбуленции да се настаняват възможно най-близо до средата на салона.
Очаква се в близко бъдеще авиокомпаниите да започнат да проектират сами интериорите на самолетите си и да въвеждат собствени изисквания. Така Боинг 747 на British Airways няма да има същото разпределение на седалките като същия модел самолет на Върджин атлантик, например. А това означава, че съветите как да изберем мястото си в самолета, ще станат някой ден още по-ценни.