Къде да седна

Къде да седна

© Асен Тонев



В доброто старо време беше достатъчно да се появите на летището неприлично рано, да се усмихнете широко на човека зад гишето за чекиране, да скалъпите някакво обяснение защо ви трябва повечко място за краката например, и да го получите. Днес, колкото и да сте оригинални, успехът зависи само от кредитната ви карта, напомня сайтът в помощ на пътуващите със самолет skyscanner.


Някои авиолинии таксуват дори честта да си пръв при оказването на помощ при авария. Това може да стане от мястото, където е и най-широко - точно до вратата. Именно от седящия там се очаква да я отвори при нужда. Тази привилегия понякога се оценява на 150 евро.


На дълъг път и особено ако сте висок, малко пространство в повече изведнъж добива огромно значение. Но колко точно ще ви излезе удоволствието да се "попротегнете" в зависимост от авиокомпанията?




Според ценоразпис, публикуван в сайта, най-скъпо взимат Британските авиолинии - по 50 паунда за 80 см между двете седалки. За горе-долу същото пространство Ер Франс започват от 50 евро които могат да станат 70, ако полетът е по-продължителен. Сингапурските авиолинии взимат по 50 долара - но за по малко пространство - до 85 см.


Ако пътникът предпочита да избегне излишни разходи, може да се обърне към сайта SeatGuru.com, за да се осведоми по-подробно за качествата на самолета, с който ще лети. В сайта са представени 700 плана на седящи места на известни авиокомпании, както и коментари от клиенти. Авиокомпаниите са подредени по азбучен ред и между тях са и голяма част от кацащите на български летищ Аерофлот, Ер Франс, Алиталия, Austrian Airlines, British Airways CSA, Делта, Germanwings, Iberia, Lot, Lufthansa, SWISS, Turkish Airlines.


От схемите се вижда къде е изходът, добрите места са отбелязани в зелено, а лошите - в червено. Посочите ли с мишката върху определена седалка, получавате допълнителни пояснения като например защо е отбелязана в съответния цвят, от коя категория е и дали разполага с телевизор. В случай, че не сте съвсем сигурни с какъв точно самолет пътувате, сайтът предлага възможност да си принтирате информацията.


В икономична класа често единственият безплатен начин човек да се наслади на по-широко пространство е да седне близо до авариен изход. Резервацията на такова място може да стане само на гишето (check in), но не и с предварителна резервация по интернет, защото пътникът трябва да е способен физически да отворите вратата, в случай на авария, а това определя персоналът.


Друга опция са местата точно след преградата между бизнес класата и икономичната класа. Те обаче най-често се заемат от майки с малки деца или бебета. Затова всеки сам преценява дали предпочита да изпружи крака, но да се наслаждава на детски плач докато лети или да се свие някъде по-назад и на по-тихо.


Някои компании настаняват пасажерите си на групи, а тези, които идват най-рано, са в първата. В този случай пътникът може да се възползва от услуга "speed boarding". Тя не е скъпа, но дори тогава няма гаранция за най-добрите места.


Важно нещо е и шумът. Като цяло в модерните самолети с реактивни двигатели шумът е най-силен най-отзад. При витловите обаче е обратното.


Сайтът съветва чувствителните към турбуленции да се настаняват възможно най-близо до средата на салона.


Очаква се в близко бъдеще авиокомпаниите да започнат да проектират сами интериорите на самолетите си и да въвеждат собствени изисквания. Така Боинг 747 на British Airways няма да има същото разпределение на седалките като същия модел самолет на Върджин атлантик, например. А това означава, че съветите как да изберем мястото си в самолета, ще станат някой ден още по-ценни.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  2. 2 Профил на rosinant
    rosinant
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Авиолиниите вече планират сами разположението на местата в самолета - не случайно лоу кост авиолиниите имат съвсем мялко за краката и максимум седалки на ред

  3. 3 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 721 Неутрално

    В канадските вътрешни полети пък продават две места на цената на едно на пътници със свръхтегло. Слабите да му мислят

    malart.blog.bg
  4. 4 Профил на hill875
    hill875
    Рейтинг: 847 Неутрално

    На мен пък ми се случи на гишето да ме питат дали искам да си избера място. След като му казах, че няма значение човека се засмя и отметна нещо. Беше ме сложил най-отпред като при почти пълен самолет местата до мен бяха празни. Предполагам, че му е писнало от хора с капризи и за това го беше направил.

  5. 5 Профил на sasho1914
    sasho1914
    Рейтинг: 402 Неутрално

    За сефте чувам местата до аварийните изходи да струват по-скъпо... доста пъти съм летял там, само казвам на чек-ина къде искам и тва е. Откакто се чекирам онлайн верно не мога да ги маркирам тия места, но мисля, че просто си ги пазят за "свои" хахаха

  6. 6 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 853 Неутрално

    това с шума не е съвсем верно. на един А320 е значително по-тихо отзад отколкото на един Ф100 (просто щото там са му двигателите).

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  7. 7 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    И още няколко дреболии, които влияят на комфорта:

    1. По принцип отзад в самолетите най-много друса при излитане и кацане, така че там не е за слабонервни (особено при малко по-твърдо кацане, виждал съм хора да се кръстят)

    2. При аварийните изходи и отпред може да е най-широко, но има проблеми с масичките - те не са на предната седалка, а са едни сгъваеми подобия на табли, които обикновено не можеш да разгънеш сам и трябва да помолиш стюардесата.

    3. При аварийните изходи е забранено да се слага багаж в краката - неудобство, ако самолетът е пълен, качил си се последен и има много хора с ръчен багаж.

    Абе изобщо бизнес класата си е най-добре (освен че и храната е доста по-добра и пиенето е почти на корем), а който иска суперкомфорт да лети със сингапурските или с flyemirates. Ако си се преборил за евтин билет по интернет повечето мрънканици са безпредметни.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  8. 8 Профил на VaKY
    VaKY
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Ерос, по принцип е забранено да се слага багаж в краката.
    Не че не съм виждал, веднъж в Райънеър на последните седалки бяха оставени големи туристически раници - което е абсолютно забраненено.

    Иначе, тарикати много. Миналата седмица пътувах и видях две популярни лица от бТВ да си гукат в полет на Уиз. Бяха заели мястото до прозорчето с раничка и якета, за да не седне някой при тях и да наруши милия им телевизионно-романтичен комфорт...

    Pro bono publicum with a bit more gusto
  9. 9 Профил на Tai Lung
    Tai Lung
    Рейтинг: 853 Любопитно

    Абе какво стана с правостоящите места, дето май Райънеър ги планираше? Там ще има ли номерация или кой който кол си хареса?

  10. 10 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Покажете този сайт на Rebecca Black

    Which seat can I taaaaaake?

    "One-upmanship is the systematic and conscious practice of making one's associates feel inferior and thereby gaining the status of being "one-up" on them.
  11. 11 Профил на sasho1914
    sasho1914
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#8] от "VaKY":

    Мисля, че човекът имаше предвид под предната седалка, където по принцип може, но не и при аварийните изходи.

  12. 12 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 740 Неутрално

    "Като цяло в модерните самолети с реактивни двигатели шумът е най-силен най-отзад"
    Това не е вярно! При излитане шумът е най-силен напред от двигателите.

  13. 13 Профил на gargantua100
    gargantua100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    За самолетите е маловажно. Не се лети често и не се лети дълго.
    Обаче междуградските автобуси са егаси инквизицията. Тясно, тясно, тясно! Освен ако не сте жена или джудже. Ако ще без пари да ме возят и да ми дават по шише уиски, пак влак ще ползвам.
    Българите са изключително нагли. Пускат си седалките, загасят лампите и човек е като насаден на пачи яйца. Нито можеш да се облегнеш, ни да спиш, ни да четеш. Можеш само да набиеш нахала пред теб, ама рискуваш да те свалят от буса.

  14. 14 Профил на VaKY
    VaKY
    Рейтинг: 684 Неутрално

    sasho1914, не мисля че е позволено освен, ако чантата не е заключена отгоре.
    От друга страна, мястото под седалката пред теб става все по-малко и по-малко, защото под нея оставят електрониката на мониторите на седалките. Разбира се, зависи и от компанията и от продължителността на полета.

    Pro bono publicum with a bit more gusto
  15. 15 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1330 Неутрално

    "...Ако си се преборил за евтин билет по интернет повечето мрънканици са безпредметни..."

    А бе човек, това пък откъде го измисли. Да не работиш в туристическо бюро.

  16. 16 Профил на Mai Tai
    Mai Tai
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Най-добри са местата до пътеката ако пътувате презокеански полет.

  17. 17 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 468 Неутрално

    при air france вече може да се запазват местата на изходите при on-lin check-in . но колегата ерос е прав - голяма далавера там няма - масички, багаж...

    VaKY не е прав. багаж винаги може да се слага в краката, под предната седалка. с изкл. на седлаките на първи ред (там няма предна седалка) и на аварийните изходи. багаж може да се сложи и на празна седалка. в последния случай се привързва с колана.
    разбира се, става дума за разумни размери.

  18. 18 Профил на mata.hari
    mata.hari
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    До коментар [#1] от "voltaire":

    Няма я кака Гинка да му покаже на тоя,къде да седне.Тя е наѝ–голяма фенка на международните полети и ще ги тури в ред за нула време.

  19. 19 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1287 Гневно

    Теснотията я понасям(при ръст 1.90),шума не ми пречи,ръчен багаж(не съм селянин!!!)никога не нося.Не ми е ясно обаче,от какво е оправдана идиотската забрана за пушене в самолетите която си е живо издевателство над душата и тялото на пътника.

  20. 20 Профил на Zdravko Z.
    Zdravko Z.
    Рейтинг: 596 Неутрално

    До коментар [#19] от "sabbath":


    Първо е системата за въздух в самолетите. Голяма част от нея е базирана на чист кислород който си е огнеопасен от където и да го погледнеш.

    На второ място от това, че в толкова затворено пространство ако запалиш ще изтровиш другите хора.

    Горе долу това е. Мисля, че си е съвсем логично да е така.

  21. 21 Профил на strk
    strk
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Аз не разбирам защо УизЕър махнаха местата от бордните карти. Сега става един бой кой ще вземе хубава седалка до прозореца.

  22. 22 Профил на Genata
    Genata
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#19] от "sabbath":

    Леле човек ти си обратен (в смисъл всичко ти е на обратно).

    Ще ти кажа за пушенето.
    Въздуха в самолета циркулира здравата и се филтрира, неясно защо пилотите отказват да отварят прозорците на 30000 фута

    Едно време се е пушело в самолетите защото на никой не му е пукало за комфорта на непушачите а не защото е било полезно.

    А за ръчния багаж си в голяма грешка. Случвало ми се е често да летя за кратко, тогава варянта с само ръчен багаж е най добрия. Носил съм си и домати (от пазара, че и аз не съм селянин и нямам от село) и да ти кажа е по добре да са в кутия в куфара. Голям е кеф в УК като извадиш български августски домат вервай ми.

  23. 23 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1330 Неутрално

    До коментар [#20] от "Zdravko Z.":

    "...Голяма част от нея е базирана на чист кислород ..."

    Няма такова нещо, само при дехерметизиране маските се захранват с кислород.

  24. 24 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1030 Весело

    ногу обичам самолетни статии... нема коментар без упоменат личен опит и преживевания... мамковинци умрат да се фукат колку ногу са летели с айроплан...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  25. 25 Профил на Genata
    Genata
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#23] от "gianni":

    абе май в наши дни маските си го произвеждат.

    Википедиа:
    Pulling down on one oxygen mask removes the firing pin of the generator igniting a mixture of sodium chlorate and iron powder, opening the oxygen supply for all the masks in the compartment.

    А номера с огнеопасния кислород на здравко е върха на сладоледа. По същата аналогия можем да кажем и че един леген е супер опасен и може да ни намкри (мокроопасен ако може така да се каже)

  26. 26 Профил на mlmirow
    mlmirow
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Добрите варианти за сядане са два накратко: до прозореца или до пътеката. До прозореца можеш да се облегнеш и да спиш на дългите полети, а до пътеката можеш да пикаеш когато си искаш без да вдигаш някого от мястото му. С две думи човек сам си преценява...Повече място в бизнес или първа класа на двойна цена.

  27. 27 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1287 Любопитно

    До коментар [#26] от "mlmirow":

    Моля те,сподели с коя точно авиокомпания летиш,за да не се доближавам никога близко до нейните самолети.Представям си как смърдят самолетните салони,в които всеки си пикае до пътеката.Ужас,вероятно миришат и от вън!

  28. 28 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1287 Разстроено

    Пространството в автомобила ми е значително по-малко от това и в най-малкия самолет,винаги при шофиране пуша,а до сега не съм забелязал някой от пътниците ми да се е задушил,дори понякога има такива,които също запалват(цигари).Освен това,там за разлика от самолетите никой не ми сервира кафе,а има ли нещо по-нечовешко от кафе без цигара-това може да се сравни само с целувка през стъкло или полов акт с презерватив! До коментар [#20] от "Zdravko Z.":

  29. 29 Профил на Genata
    Genata
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#28] от "sabbath":

    а дали в колата си имаш приток на свеж въздух? например да си си отварял прозореца. хората ти обясняват че в самолета не е така, ти кафе пия начи трябва да пуша ... ми не пий кафе тогава...

    между другото пушенето в колата е супер гадно нещо, но всеки сам си избира кво да си прави в неговата кола....

  30. 30 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 888 Неутрално

    Мен често ме настаняват по аварийните изходи, защото съм млад човек, знам няколко езика, а и явно вдъхвам доверие
    Та, имат и още предимства, освен повечето място:
    - почти винаги си сам на ред, защото гледат да има максимум по 1 човек на изход, а когато пътувам сам, без познати, предпочитам да е така;
    - няма малки деца, защото родителите им гледат да са далече от изходите;
    - първи получаваш/имаш възможност да си купиш напитки/храна, защото задната количка винаги идва първо при теб (това, разбира се в А320/319 и 737, в по-големите зависи от компанията);
    - по-тихо е, отколкото по-назад и по-напред, защото по някаква причина, въпреки че двигателите са точно до теб, явно изолацията е по-добра, или звукът не идва при теб, абе по-тихо е;
    - имаш повече място за багаж отгоре, а аз предпочитам да съм само с ръчен, защото вече съм имал няколко случая с повреден/изгубен багаж, а и по-бързо излизаш от летището, не се занимаваш с baggage drop-off и т.н.;
    - стюардесите са изключително мили с теб, защото смятат, че им правиш услуга, като сядаш там;
    Но, все пак, най-важното е, че има повече място, особено при ниско-бюджетните, като Уизз. Има един минус, за който се сещам: разположението в средата на самолета (отново при вътрешните в Европа). Точно в средата си, което значи по-труден достъп до тоалетни и по-бавно слизане.

  31. 31 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    До коментар [#29] от "Genata":
    Прозорците на колата(когато е в движение),избягвам да ги отварям понеже при топло време пускам климатика,а при студено-отоплението.Освен това,карането с отворен прозорец увеличава разхода на гориво,което от своя страна влияе зле на околната среда и на банковата ми сметка.
    В самолетите също не отварят прозорците,те въобще не могат да се отварят(вероятно ви е направило впечатление,че няма ръчки),но има такава мощна вентилация,че дори всички пътници заедно със стюардесите да запалят по цигара,пак не би се усетило.

  32. 32 Профил на Н.Н.
    Н.Н.
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#2] от "rosinant":
    Wizz Air имат повече място за краката от България Еър.

    Земята е космическият първенец по брой на идиоти на глава от населението.
  33. 33 Профил на ljubitel
    ljubitel
    Рейтинг: 5 Неутрално

    @sabbath Ти тъп ли си или те мързи да мислиш. Самолета е херметически затворен, т.е. в него не постъпва свеж въздух нито излиза навън "мръсен" такъв. Това е така защото на 10-12км височина атмосферното налягане е много ниско и всички ще изпукат за нула време от задушаване. При колата не е така, там дори и при затворени прозорци постъпва свеж въздух и излиза обикновено нейде от задната част на купето....

  34. 34 Профил на morchagan
    morchagan
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#31] от "sabbath":
    В самолетите (както и летищата, автобусите и пр.) не се пуши, защото дотам е стигнала цивилизацията. Просто един възпитан човек не пуши пред други хора, събрани на тясно място, които могат да имат нещо против.

  35. 35 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#33] от "ljubitel":

    Все пак не е херметически затворен!В салона се поддържа налягане от свеж въздух от вън,а мръсния въздух се изпуска навън.Я си помисли ако толкова много хора дишат в тясно пространство без достъп на пресен въздух часове наред,каво ли ще се получи?

    Колкото до пушенето на обществени места...Коментара е излишен.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  36. 36
    ****

    Този коментар беше изтрит в 00:52 на 22/04/2011 от неговия автор.

  37. 37 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1287 Весело

    На такъв самолет душата и тялото на културния човек биха летяли с удоволствие и не би им се искало полетът да свършва:
    http://youtu.be/6_caR1bkOEg

  38. 38 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#8] от "VaKY":

    В нормална авиокомпания като Луфтханза, Чешките авиолинии, че дори и в България еър е практика ръчен багаж да може да се слага под седалките. Обикновено избягвам нискотарифните фирми, защото при ранно резервиране няма никакво предимство спрямо нормалните авиокомпании, а скритите разходи надуват неоправдано цената (като например билета за влака до летище на майната си), ако не си ги прецениш, така че не кога да коментирам нито за Ryanair, нито за Wizzair..

    До коментар [#30] от "J.J.":

    Нормално е да ти е по-тихо до аварийния изход, защото си точно над крилото, то ти играе ролята на абсорбатор на шума (поне при боингите и еърбъсите, където двигателя е монтиран на конзола под крилото). Иначе за количките с манджа си почти прав - ако бизнес класата е много дълга, тогава количката може да те подмине и да почакаш малко (е, не колкото последния ред).

    До коментар [#23] от "gianni":
    До коментар [#25] от "Genata":

    В самолетите не се пуши, защото е забрането. Не е мордерно вече. Иначе някои презокеански полети разрешават пушенето, но те са все по-малко и по-малко. А Гената е прав - маските се захранват от кислородни генератори, които нормално не изпускат кислород - дори и в предстартовата демонстрация ти казват, че за да заработи маската, трябва да дръпнеш рязко - така се включва генератора, иначе си е просто висящ боклук. Централизирано кислородно подаване в самолетите няма.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  39. 39 Профил на antisocial
    antisocial
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Прочетох коментарите диагонално, но моят опит с читавите авиокомпании, в тази група не влизат европейските и лоу-кост, в сайта им до 72 ч. преди полета има публикуван план и с референтния номер на билета си запазваш без проблем място там където искаш без каквито и да е такси, примери Singapore, Emirates, Malaysian, Turkish, Thai.

    There is no such thing as free lunch.
  40. 40 Профил на Moriache
    Moriache
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#1] от "voltaire":
    Защо не им предложиш мека мебел.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK