Боряна Джанабетска за човешката почтеност на Орхан Памук

Дори в болката има някаква топлота, казва Боряна Джанабетска за книгите на Памук

© Юлия Лазарова

Дори в болката има някаква топлота, казва Боряна Джанабетска за книгите на Памук



Не рискувай толкова, издай по-малката книга. Такива съвети чува Боряна Джанабетска, собственик и главен редактор на издателство "Еднорог". През 2003 г. художникът на издателството й препоръчва турски автор на име Орхан Памук и тя поръчва две негови книги - "Името ми е Червен" и "Бялата крепост". Изчита и двете и решава да издаде "...Червен" със съзнанието, че поема голям риск – нов и непознат у нас автор да се появи на малък пазар с обемна книга – повечето хора са скептично настроени към евентуален успех и я съветват да пусне първо по-малката "Бялата крепост".


" Но аз определено много се влюбих в "Името ми е Червен", казва издателката. Читателите споделят влюбването й и така през 2004 г. идва незабавен успех за книгата. Дотогава скептични търговци поръчват нови и нови количества, нещо, почти невиждано за непознат тогава автор. Политическият процес срещу Памук не е започнал, у нас не се говори за признаването му на геноцида над арменците, а Нобеловата награда е далеч.


Сега предстои третото издание на "Червен", междувременно от "Еднорог" се появяват "Бялата крепост" (също с няколко издания), "Черна книга", "Джевдет бей и неговите синове", "Истанбул", "Музей на невинността"и последната - "Други цветове". За Боряна "Червен" си остава любимата книга, свързана със сантименталното първо четене на един автор. От новите би избрала "Музей на невинността".




Интересът към Памук не може да се обясни с "традиционния интелектуален снобизъм", казва Боряна Джанабетска. Хората не си го купуват само защото е известен и искат да подредят книгите му на видно място, диапазонът на четящите го е много широк. Или както го определя издателката: "Изключително популярен за автор, който не прави компромиси в името на по-голямата популярност." Тя си обяснява това с докосването, което книгите на Памук имат до душата – нещо лично, нещо, което всеки може да почувства и да усети като свое, нещо много близко и топло.


" Когато си говорим за него, първата ми асоциация винаги е била точно думата човещина. Дори в болката има някаква топлота."


Ако премерваме дали Памук е голям автор, макар в литературата това да е трудно, Боряна отбелязва, че книгите му са много различни. Повечето представители на популярната литература си имат една формула, която налагат с всяка своя книга, макар да променят като цяло сюжета, трудно излизат от рамката си. А при Орхан Памук всяка книга е различна, всяка е отделен свят и носи атмосферата на различни времена, различни настроения, различни герои.


Най-дълбокото впечатление още след първите прочити за Боряна е почтеността и гражданската му позиция, една чисто човешка почтеност, която не е само поза. "В края на краищата един автор винаги оставя част от душата си във всяка своя книга."


От такъв автор "човек трябва да се научи да съхрани достойнството си", казва Боряна. За нея Памук е от хората, които с цената на проблеми постигат повече от тези, които се опитват да се съобразяват с всичко в името на успеха. А такава позиция рано или късно се отплаща от читателите. "Едно жури може да се съобразява с конюнктура, но читателят не." Издателката би определила Памук в едно изречение с думите: "Голям писател, хуманист, почтен човек."


Болезнено експлоатираната тема за толерантността преминава през много от книгите на турския писател, но не натрапената – произведенията му излъчват удивителна толерантност, която не е конюнктурна, защото той не се притеснява да покаже позицията на инакомислещия, продължава разговорът с Боряна. Без натрапване на политическа коректност и на готови отговори – по-скоро Памук задава въпроси, които могат да помогнат поне на някои от нас да намерим отговори.


Макар "Сняг" да е определена като най-политическата му книга, издателката казва, че не политиката е най-стойностното в нея – най-ценното е призоваването към разбирането на другите, на различните. Според Боряна в цялото си творчество Памук се насочва към своята страна и култура, независимо какво западно възпитание е получил.


И продължава: "С гордост, с радост, с болка, през цялото време се обръща към тях. Както може би всички ние би трябвало да го правим – с обективност, дори ако тя боли."

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2645 Неутрално

    Чудесно е, че имаше издателства, които залагаха на стойностната литература и в крайна сметка победиха сапунените романи. "Истанбул" на Орхан Памук е задължително четиво за всички столичани. В щрихите на Истанбул от 70-те години те бързо ще припознаят днешна София - глутниците кучета, кражбите на метални решетки за скрап, колите по тротоарите, автоталибаните, мръсотийката, нахлуването на провинцията в града, конфликтът богати новодошли провинциалисти спрямо бедни столични интелектуалци - все неща, типични за днешна София.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  2. 2 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Защо няма български автор да напише за конфликта богати новодошли провинциалисти спрямо бедни столични интелектуалци? По-добре да се чете от български автор, отколкото от Памук.
    А тези, които четат Памук, четат и ямболския драскач и автор на провинциални бози.

  3. 3 Профил на bogdanabv
    bogdanabv
    Рейтинг: 367 Любопитно

    Разликата между Цариград и София е в пластовете. Истанбул носи в себе общо 16 века когато е била столица на империи. (Източната Римска и Османската ).

    София е била и е населена, с много,много малки изкл'чения, с ТОТАЛНИ провинциалисти!

  4. 4 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1231 Неутрално

    До коментар [#2] от "BoboP77":

    Едава ли можеше да се представиш по-глупаво.Да се изказваш за Автор ,който не си чел.Даже останавам с впечатлението ,че сега за пръв път чуваш името на този писател.
    Жалко за теб.Но хубавото е ,че времето ще те подмине..и ще бъде...

  5. 5 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 923 Весело

    Ха, ха - на това му се вика скрита реклама. А и Памук получи Нобеловата награда по политически причини - бяха започнали да го съдят заради изказванията му, че арменският геноцид не измислица. Иначе е общо взето бла-бла, от типа Куельо и т.подобни.

  6. 6 Профил на Лилия Костова
    Лилия Костова
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#2] от "BoboP77":

    Хах, нерде Ямбол, нерде Стамбул

    Бойко Борисов е тъп като г.з. Освен това е малоумен магистраладжия и има титла Негово Тиквочество.
  7. 7 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#5] от "aceton":

    Странно как не са ти казали още, че не си го чел и дори не си го чувал.
    Сравнението с Куельо много ми хареса.

  8. 8 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#4] от "id_1":

    Няма как да разбереш колко си глупав. Това, което ти натрапват като литература е, разбира се, ерзац. Но твой проблем да вярваш в пропаганда на масова култура.
    При толкова реклама на Памук по българските снобски и полуинтелигентски сайтове и вестници е трудно да не попаднеш на информация за този писач.
    Причината да го популяризират и да е известен е защото вкара малко психоанализа в иначе ориенталските си сюжети. Турски сладкодумен Уелбек, който наистина е по-близо до Куельо.

  9. 9 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Исмаил Кадаре е много по-талантлив писател, но нали се сещаш? Няма кой да спонсорира издаването му, от което да печелят издателите.
    А и описанието на социализма при него може да накара някои да погледнат, че още живеят в тази духовна мизерия.
    Памук е безопасен, защото в него няма алюзии.
    Също като у Куельо. Да не говорим за ямболския Куельо.

  10. 10 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално
  11. 11 Профил на vivale
    vivale
    Рейтинг: Неутрално

    браво на боряна . ейии да знаете какво се случва по другите сайтове по темата памук . такива потресающи просташки тъпоглавщини по тема културен феномен от първа величина (ще рече най-ярък, най-силно свети) дошъл на гости тук на наша територия , не може да е вярно . тукашните ацетонови и BoboP77-вски компетентни мнения тип "под вола теле" създават направо приярен комфорт в сравнение с някои медии дето се чувстваш като в блатото на вечната смрад .

  12. 12 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#11] от "":

    Не обсъждаме кой какво е казал, а защо се издават едни автори като Куельо и Памук, а ценни автори не се издават. Иначе, всеки може да говори vivale-щини.

  13. 13 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Не можем всички да сме във възхитителен потрес от едни и същи имена. Но за провинциалната софийска снобщина е нещо естествено да се възхищава от неща, които не може нито да прецени, нито има бекграунд да си състави мнение за тях.
    Пример - кой пише за книгите в Дневник. Журналистка, която се занимава с капиталов пазар, пенсионно осигуряване и застраховане. На фона на този професионализъм бих оценил всяко различно мнение.

  14. 14 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    А докато Георги Господинов е смятан за писател, българска литература няма да има. Затова и всеки малко по-добър чужд пишещ може да е популярен на българския пазар.
    Но това за пазарите е в ресора на други хора

  15. 15 Профил на vivale
    vivale
    Рейтинг: Неутрално

    кой не е чел статията по-горе : Интересът към Памук не може да се обясни с "традиционния интелектуален снобизъм", казва Боряна Джанабетска. Хората не си го купуват само защото е известен и искат да подредят книгите му на видно място, диапазонът на четящите го е много широк. Или както го определя издателката: "Изключително популярен за автор, който не прави компромиси в името на по-голямата популярност." Тя си обяснява това с докосването, което книгите на Памук имат до душата – нещо лично, нещо, което всеки може да почувства и да усети като свое, нещо много близко и топло.

    е за това се издават автори като Куельо и Памук. (всъщност коелю незнам въобще кой е), ти като не си във възхитителен потрес , ние всички сме, барем има защо . говори от свое име, какво говориш от името на масите. да не си им частен секретар. видно е че ти е криво всичко на света. и стига обиждал софийската общественост - тя е умна културна и интелигентна , айии че съм убедителен. а журналиста дето се занимавал с пазар и пише за книги , извинявай ама не е никакъв пример за нищо. темата беше, че на тебе памук не ти допада никак. о.к. ? - о.к. ! чудесно , разбрахме . а за ония ценните нямай никакви грижи, ще се чуе за тях , спокойно, ако са толкова ценни колкото твърдиш, и в зависимост от истонската им ценност, не е ли така. сега за сега голямата тема е големия памук . това е.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK