
© Виолина Тошева
Тим Спенсър и Гарет Люис от британската агенция Space Doctors презентират ритуалите на протеста
В рамките на малко повече от седмица през септември в Созопол се проведе 17-ата Международна ранноесенна школа по семиотика. Събитието бе посветено на 20-годишния юбилей на Нов български университет (НБУ).
Тема на тазгодишното издание бе "Въздействието на ритуалите". Учени от САЩ, Канада, Великобритания, Италия, Франция, Германия, Финландия, Гърция, Кипър, Полша, Естония и България обсъдиха интердисциплинарно теории и практики на религиозни и светски ритуали, даващи облика на съвременните комплексни общества.
Най-известните теоретици на семиотиката са Умберто Еко, Ролан Барт, Юрий
Лотман, Греймас и Томас Сибиък, както и Юлия Кръстева и Цветан Тодоров.
Професори от световна величина представиха наред с Библията и молитвите, ритуалите на младежките банди в Торонто, тези на спортните фенове, на поклонниците на търговските марки и множество други потребителски навици.
По време на школата бе представена една сравнително нова наука от областта на съвременните ритуали, основана на принципите на семиотиката, но с широко практическо приложение - т. нар. комерсиална или маркетингова семиотика.
Свои концепции в областта на маркетинговата семиотика представиха Гарет Люис и Тим Спенсър – част от екипа на британската консултантска агенция Space Doctors. От около 10 години агенцията използва методите на маркетинговата семиотика за изследване на пазарните нагласи и дава една по-
задълбочена представа за това как протичат процесите на избор на различните таргет групи.
Проследяването на развитието на различни брандове показва, че детските продукти, например, акцентират върху игровия елемент, за да спечелят своите потребители - децата. Играта се комбинира често с фактора, който би впечатлил родителите - например доколко продуктът е натурален, сочен
и вкусен. За рекламата на дамска козметика, например, на запад биха използвали в концепцията си женската привлекателност и успех сред мъжете, докато в страните от Изтока ще се налага т. нар. "превод на бранда", чрез който той да бъде подходящо представен в съответния културен контекст.
Двамата лектори показаха и своята "теория за ритуалите на протеста". Презентацията проследи пънк и хипи движенията, миньорските стачки, както и съвременните протестни модели - "Туитър" революциите, които в Иран и Египет изиграха едновременно ролята на надежден източник на информация и средство за координиране на протестите.
Възникналата в последствие дискусия постави в центъра на вниманието събития като стачките в Гърция и протестните акции в Лондон, и различните начини за израз на протест, включително арт формите на протест.
Гост–лекторите оцениха като интересна и оригинална скорошната акция "В крак с времето", превърнала каменните воини от паметника на Съветската армия в София в цветна група супергерои от комиксите. "Това със сигурност е изключително фина форма на протест, която залага на трансформация, а не на разрушение и е израз на различна гледна точка", споделиха двамата британци.
Очакваното и вече планирано следващо издание на школата през есента на 2012 ще е на тема "Храната и културната идентичност". Събитието ще събере на едно място светила в сферата на семиотиката, антрополози, социолози и изследователи на пазара, за да бъдат изследвани и дефинирани хранителните предпочитания, както на персонално, така и на национално ниво и
свързаните с това ритуали.
Най-известните теоретици на семиотиката са Умберто Еко, Ролан Барт, Юрий
Лотман, Греймас и Томас Сибиък, както и Юлия Кръстева и Цветан Тодоров.