Камен Калев: Трябва да се отдадем на незнанието и несигурността (видео)

Камера: Мая Стефанова; Монтаж: Георги Марчев

"Островът", новият филм на режисьора и сценарист Камен Калев, направи премиерата си в Народния театър, а от 14 октомври тръгва по кината в страната. В показаната за първи път в Кан продукция участват френската звезда Летисия Каста, датчанинът Туре Линдхардт, за чиято роля ще се говори много през следващите месеци, както и Руси Чанев, Бойка Велкова, Михаил Мутафов, а с кратки роли и Любен Дилов-син, Милен Цветков, водещите Иван и Андрей и дори режисьорът, писател и философ Алехандро Хородовски. Въпреки че "Островът" е много различен от дебютния "Източни пиеси", режисьорът отново залага на хора от екипа на дебютния си филм – един от тях е авторът на саундтрака на двата филма – шведският композитор Жан-Пол Вал.


Пред dnevnik.bg Камен Калев и Жан-Пол Вал разгказват за запознанството си, работата по "Островът" и "Източни пиеси" и какво означават тези филми за създателите им.




Жан-Пол Вал (в средата) до Камен Калев (вляво) на премиерата на "Островът" в Народния театър

© Красимир Юскеселиев

Жан-Пол Вал (в средата) до Камен Калев (вляво) на премиерата на "Островът" в Народния театър


Двамата се запознават по време на филмов фестивал в Гьотеборг и Калев предлага на Вал, преди това работил предимно по сериали и късометражни продукции, да види незавършената версия на "Източни пиеси".


"Той изгледа филма съвсем сам и когато излезе от студиото, беше удивен", разказва Калев. "Помня лицето му, как каза: "Уау, човече, това е невероятно." Това е все пак нискобюджетен филм и беше чудесно, че е готов да помогне за реализирането му по какъвто и да е начин."


"Това е всъщност част от правенето на филмова музика", казва 47-годишният Вал. "Можеш да сложиш музика навсякъде, а в определени моменти да оставиш тишината. Това, което ме впечатли тогава, е тази тема за чувството да не се чувстваш свързан с мястото, на което си – има я и в двата филма. По някаква причина дори когато говоря за нея, ме обзема особено чувство. Донякъде затова е и музиката – тя описва тези моменти, когато мислиш, че си сам и ще умреш сам. Исках да вникнем заедно вътре в това, в тази самота. Това ме впечатлява и ме прави човек на музиката."


Той не смята, че имало определен момент, в който да е решил, че ще занимава с филмова музика. "Не съм откривал музиката, тъй като тя винаги е била около мен. Представям си я като жена, с която се отнасям лошо, но която винаги ме приема обратно. Не знам дали това е отговор, но това е тя за мен."


Саундтраците на "Островът" и "Източна пиеси" са били две различни преживявания за него. "В "Източни пиеси" беше заложена определена конкретика и трябваше да сме много внимателни, да не се опитаме да не развалим нищо. Докато при "Островът" е почти обратното. Там има големи емоции, вълни на емоции, обрати и отново онова чувство да си чужд на мястото, което си. Така че саундтракът трябваше да бъде по-мащабен във внушението си. С "Островът" беше по-трудно."


"В "Източни пиеси" имахме много минималистични китарни теми, които бяха свързани с главния герой", обяснява Калев. "При "Островът" имаше няколко, които отразяваха различните фази от историята. Те се развиват с действието. Беше трудно да открием правилния баланс и да не отидем в погрешна посока. Всеки момент изисква собствен тип обективност."


Жан-Пол Вал: "Ако работиш с акустична китара, можеш да направиш колкото промени си искаш, но като работиш с оркестър, нещата съвсем различни. Все едно да обработваш камък."


Турне Линдхардт Летисия Каста и Камен Калев по време на снимките на филма

© Камен Калев

Турне Линдхардт Летисия Каста и Камен Калев по време на снимките на филма


"Островът"и "Източни пиеси" са две различни преживявания и за режисьора им.


Камен Калев: "На моменти чувствах новия филм като първи. Първият беше направен с повече приятели, нямаше толкова средства, имахме миниван, който беше пълен с техника, и това беше всичко. Докато "Островът" беше направен като една нормална продукция, с всичките отдели, които имат своите изисквания, за да се работи нормално и с хора, които не трябва да правят компромиси."


Филмът, създаван предимно в Бургас и на остров Света Анастасия, започва със сцена, снимана в Париж. В нея ексцентричният Алехандро Хородовски гледа на карти на героя на Туре Линдхардт и изтегля картата таро на Глупака.


"Тази символика е заложена в целия филм от гледната точка на това какво наричаме лудост и има ли тя връзка със свободата", обяснява режисьорът. "Има една песен на The Beatles, The Fool On The Hill, в която се пее как глупакът е винаги усмихнат, но всеки мисли, че той е идиотът, докато той е на връх и през цялото време изглежда усмихнат, без конфликти в главата си. По-късно прочетох откъде е дошло вдъхновението за тази песен. Тя е посветена на един изобретател, който е бил много напред във времето със своите идеи за дизайн и архитектура. Повел е едно цяло течение от хипита и други хора, отдадени на мистиката и мислещи повече за живота, отколкото за материалното. В Таро традицията Глупакът се свърза с човек, който прощава, който е способен да забрави толкова категорично нещата, че живее в сегашно време, на сто процента, няма спомени, няма лошо мисли, няма угризения."


Туре Линдхардт

© Камен Калев

Туре Линдхардт


Точно като Данийл, героя на Линдхардт. Но дали е нужно всеки да открие своя "остров" и да "полудее" за малко, за да открие себе си. "Отново опираме до това какво е лудост, но за мен е нужно, да. Трябва човек да е на ръба на незнанието, на несигурността. Понякога лудостта е точно това, което ти не знаеш какво, когато не знаеш какво се случва. Просто се отпускаш по течението на живота и възприемаш нещата такива, каквито са, без да ги анализираш със сложния си мозък, който е пропит от мечти, амбиции, чужди идеи. Изобщо това деформатиране е силно заложено във филма – да се върнеш към себе си, да избягаш от това, което хората са направили от теб", казва Калев, за когото също е имало момент на освобождаване от черупката, но с усмивка отказва да разясни какъв.


Сюжетът на "Островът" рязко се променя, когато вследствие на все по-странните ситуации героите стават част в "Биг брадър". "Бях много впечатлен от персонажа на Тошко, който е реалният случай на човек, който се прави на луд и така спечелва кастинга. Той влиза в тази роля и с мисията да заблуди всички, че е ненормален. Търсих начин да върна Данийл в обществото. Филмът тръгва с неговото състояние (към света), което той напуска на острова, и исках след тази промяна да го видя как той живее в обществото. Тази свобода, това незнание, липсата на очаквания го отвеждат на място, което е точно като едно съдилище – където хората дават оценки, дават етикети кой е луд, кой не е луд, кой е добър, кой не е."


За Калев социалният феномен на реалити шоутата е много съществен и е дал своето отражение върху хората. "Всеки гледа в своята си стая на телевизора, обсъжда това, което вижда, опитва се да разбере, че той е нещо, той е личност."


Летисия Каста

© Камен Калев

Летисия Каста


Софи, героинята на Летисия Каста, също преминава през промени, но по-различни. Когато Калев и френската актриса се срещат, за да обсъдят сценария, тя е смятала да обяви, че няма да участва във филма, но казва "да", след като е запленена от ентусиазма на автора му. По време на снимките на "Островът" двамата имат противоречия за начина, по който да изглежда Софи. Какво Летисия е успяла да промени у нея и какво не е?


"Тя намираше, че персонажът й е много пасивен, искаше да е по-реактивна и с по-силно отношение, към това, което се случва. Имахме понякога сблъсъци и в крайна сметка тя си изработи героинята по начин, който не беше съвсем така заложен в сценария. Нейната героиня не ми беше толкова ясен като образ, колкото Данийл. Бях предварително наясно с всичките му стъпки. Летисия допринесе за развитието на нейния образ като човек, който се променя, който се вдъхновява от това, което вижда като промяна в Данийл, и тръгва по неговите стъпки."


Една от най-запомнящите се реплики в "Островът" е, че "мозъкът е машина, която трябва да помага, а не да пречи". Но в кои случаи мозъкът пречи?


"За мен мозъкът е това, което сме образували по време на развитието си като хора. Може би оттам идват повечето ни проблеми – когато той диктува какво правиш като същност, като индивид. В началото Ходоровски казва: "Не стой в главата, а бъди със сърцето." Това е покана към него да се върна към онова, което го е създало. Това, което ни прави, което сме, без да разбираме. Да се отдадем на незнанието, а не да мислим, че светът е създаден за нас, че ние сме най-важните."


Може би такъв трябва да бъде и подходът на зрителя към "Островът" - да се остави да бъде изненадан? "Да, не мисля, че някой трябва да търси референции, да очаква специфичен жанр."


Камен Калев и Жан-Пол Вал не изключват възможността да работят за трети път заедно. "Мога само да се надявам", обръща се Вал с усмивка към Калев. "Да участвам в това, да бъда тук сред тези хора беше невероятно преживяване."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mik2
    mik2
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Може би най-ценното е, че наистина не трябва да се мислим за най-важните в този свят. Не вярвах, че Бургас може да бъде арена на токова хубав филм.

  2. 2 Профил на Присмехулник
    Присмехулник
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Браво на Камен. Като бяла лястовица е всред всеобщата пустота.

    Hang on tightly, let go lightly
  3. 3 Профил на redneckyt
    redneckyt
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Да направиш добър филм с много пари не е трудно; още по-лесно е обаче да направиш лош, особено когато си направил страхотен филм без пари.

    Желая му успех, но нещо някак супер ме дразни в цялото това говорене. Сигурно ставам поредния хейтър, или пък е много късно и трябва да лягам - вие кажете...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_Great_Depression
  4. 4 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    Нямам представа колко е хубав,а и няма да добия представа,защото няма да си изгубя времето да гледам нещо с Иван и Андрей,Л.Дилов и М.Цветков.

  5. 5 Профил на sylt
    sylt
    Рейтинг: 220 Неутрално

    Не е лош, но Източни пиеси е по-добър. Островът са два филма в един. Интересно, но в киното за да направиш 2 в 1, филмът трябва да те остави на седалката 10 мин, след като свърши. Този не ме остави.

  6. 6 Профил на 1918
    1918
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Островът е брутално неуспял опит за оригиналност - съжалявам.

  7. 7 Профил на Roumen Stoilov
    Roumen Stoilov
    Рейтинг: 374 Неутрално

    За съжаление филмът е нетърпимо посредствен. "Источни пиеси" представи К.Калев като обещаващ режисьор. Такъв обрат...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK