Стефан Кънчев - знакът на прочутата анонимност

Стефан Кънчев



Голяма част от познатите символи и лога (на "Петрол", "Химимпорт", БНТ, ЦУМ, Халите, на студиа, съюзи и фабрики) от времето на социализма са всъщност дело на един и същ човек, но досега никой не се беше заемал да проучи сериозно живота и творчеството му. Това е художникът и графикът Стефан Кънчев (1915 – 2001), автор на множество шрифтове, плакати, марки, оформления на книги, реклами. Част от тях са представяни по изложби в Ню Йорк, Белград, Будапеща, Берлин, Москва, Варшава, Бърно, Любляна.


"Анонимният известен", първото издание, събиращо творчеството му е вече на българския пазар под знака на издателство "Жанет 45".


Съставителка на антологията е Магдалина Станчева, чийто интерес към Кънчев започва, когато тя решава да пише дипломна разработка върху неговата работа по време на следването си по комуникационен дизайн в Дюселдорф през 2008 г.





Магдалина Станчева е родена през 1977 в Габрово. Учи в Средното художествено училище за сценични кадри в Пловдив, "Жул Паскин" в София и завършва комуникационен дизайн в университета FH в Дюселдорф през 2009 г. Тя е част от студиото за визуална комуникация Poststudio и е носител на награди за комуникационен дизайн и чуждестранен студент.

"Чуждестранните специализирани издания за логотип и фирмени знаци, в които той е публикуван ме провокираха да потърся повече информация", раказа Станчева пред "Дневник".


"Самото откритие беше много вълнуващо, защото след като обиколих всички възможни държавни и медийни архиви, и издирих хора, които са работили с него и семейството, се натъкнах на едно емблиматично творчество несравнимо в световен мащаб. To предизвика голям интерес и в Германия, където учех. Така беше поставено началото на изследователски проект към визуалната лаборатория в Дюселдорф."


И докато в България наследството на Кънчев остава почти анонимно, то става все по-известно на Запад.


"Интересът към Стефан Кънчев в чужбина е голям. Скоро книгата ще бъде преведена на английски. Изложбата гостува в Краков на Design Attack Festival 2010, a тази година изнесохме лекция в Цюрих в училището за дизайн."


Над 1000 запазени знака и символа
Над 500 пощенски марки
Плакати, тв графика, шрифтове

Екипът, подготвил "Анонимният известен", е поканен и от Корейския културен център да направи изложба с графиките на Кънчев в Корея. В България те са представени за последно през 2009 г. в София в рамките на Sofia Design Week, на която Станчева е съкуратор.


Въпреки че голяма част от неговите лога намират място в книгата, не малка част от тях остават непубликувани. "В "Анонимният известен" е даден само един пример за разработен от него шрифт. Той не е използвал наборни шрифтове и ги е рисувал на ръка. Имал е много разработки, които за съжаление не са запазени. Характерно а Кънчев е, че той е използвал знака като изразно средство независимо дали е правил проекти за плакат, пощенска марка, телевизионна графика или оформление на корица. В книгата са дадени такива примери. Има много филателна графика – първодневни пощенски печати и пликове, които не са публикувани."



"Не бива да смятаме, че епохата почва от нас. Иска ми се да сме по-бдителни, когато унищожаваме завареното. Губим много хубави зрънца, губим традиции, които не оценяваме, че сме наследили. Запазения знак е именно традиция" Стефан Кънчев

Малко е известно за Стефан Кънчев, освен, че е роден в Калофер в семейство на икописец. Станчева проучава подробно и личността му и ракзазва телеграфно: "Той работи за държавата в една страна, в която всичко беше държавно. С леви убеждения, но не е бил член на БКП. Работел е ден и нощ, без да спи, понякога четиридесет часа без прекъсване – казва жена му. Тя е била 20 години по млада от него. Бил е бохем. Обичал е червеното вино и живота. Всеки ден се е хранел в ресторант. Според това с кого е искал да се среща е отивал в Клуба на журналистите, в руския или чешкия клуб. На маса е говорел увлекателно, но речи за творчеството си не е държал. ... И непрекъснато е работел. Всички знаци са излези от неговата ръка. Не е имал ученици. Не е искал да стане професор. Обичал е да работи. Бил е честен и благороден човек, много обичан от приятелите си – това са ми разказали."

Стефан Кънчев - знакът на прочутата анонимност

© Жанет 45


Книгата започва с встъпление от Роланд Ханс, професор в университета FH в Дюселдорф, който смята Кънчев за съизмерим с колегите си от международната сцена, както като качество, така и като количество на продукцията. "Но Желязната завеса го скрива от очите ни! Отдавна вече е назрял моментът да обърнем внимание на това, което Западът не можеше да види и оцени поради политически причини или самонадценяване."


Галерия с примери от творчеството на Стефан Кънчев - следобед на dnevnik.bg


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK