Деймиън Хърст, творец: Работата ми е да правя това, в което вярвам, въпреки неразбирането



Поп арт творецът Деймиън Хърст може и да e позабавил темпото, след като се появи на културната сцена през 90-те години като неофициалния лидер на "младите британски творци", но остава една от най-обсъжданите културни фигури в света днес.


Работата му "За божията любов" (For the Love of God, 2007) - череп, инкрустиран с 8,601 диаманта, която бе продадена за 100 млн. долара, както и "Физическата невъзможност на смъртта в съзнанието на някои живи" (1991) с мъртва акула, плуваща във формалдехид, бяха осмивани като безвкусни, но и превъзнасяни като новаторски.


През 1986 г. Хърст започва създаването на серия, която нарича spot paintings (точките) - платна с точки в различни размери и цветове.




Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон

© Finbarr O'reilly, Rеuters

Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон


От близо 1400-те точки, 300 са на показ в глобална изложба в 11 галерии в света, органзиирана от американският търговец на изкуство Лари Гогосян. Половината от тях ще бъдат взети под наем от собственици, а останалата част ще бъдат обявени за продан.


Галерията за модерно изкуство в София обяви, че тя ще е 12-ото място, което ще се включи в изложбата с творби на автора също с начална дата 12 януари, четвъртък.


Хърст създава картините си чрез своето студио с помощта на асистенти. Говори се, че е рисувал сам само пет от тях, което предизвика и въпроси относно цялостта и автентичността на колекцията.


"Ройтерс" публикува неговите отговори на въпроси, изпратени по e-мейл, дискутирайки своите методи на работа, както и своите противници.


Methoxyverapamil (1991)

© Handout, Rеuters

Methoxyverapamil (1991)

Какво стои зад идеята 11 от галериите на Гогосян да се посветят на "Точките"?
- Правя картини с точки от близо 25 години и съм минавал през различни неща покрай тях. Винаги съм искал да направя представяне, което да да разкаже историята на този вид творба. Изложбите са ретроспективни, като наемат творби от над 150 колекционера от 20 различни страни, но, разбира се, сред експонатите ще има и такива за продан.


Можете ли да ни разкажете за произхода на картините с точките? Откъде дойде концепцията и защо "фабрично производство" вместо обичайното рисуване с четката върху платното?
- Вместо да мисля за това дали една картина е важна или от висока стойност, се опитвам да мисля за това дали, ако оставиш същата тази картина вечерта пред някой бар, ще я намериш там и на сутринта. Те са създадени с четка върху платно и от по този начин са ръчна изработка. Според мен е важно, че са ръчна изработка, но е също толкова важно, че изглеждат като че са направени от машина. Никога не съм имал проблем да използвам асистенти.


Bromchlorophenol Blue (1996)

© Handout, Rеuters

Bromchlorophenol Blue (1996)


Какво се крие зад точките? Как бихте обяснили тяхното значение?
- Исках да използвам в картини цветове, които да не са експресионизъм. Учил съм се от художници, които вярваха, че като творец рисуваш това, което усещаш. Аз също вярвах в това дълго време. След това загубих тази вяра и исках да създам система, в която каквото и да решиш врамките на една картина, крайният резултат да изгежда весел. Така ми хрумнаха точките.


Доколкото ни е известно обмисляте продажбата на комплект картини с точки и в магазините?
- Направих една отделна творба, наречена "картина от номера", при която можете да си купите кутия с бяло платно с нарисувани празни точки с номера и с бои и четки вътре в самата кутия, така че всеки да може да си нарисува собствен Деймиън Хърст. Забавно е, тъй като ненарисуваните картини се продават за много повече пари, отколкото тези, които са нарисувани. Много хора ги купуват, за да ги имат в този вид без да ги оцветят.


Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон

© Finbarr O'reilly, Rеuters

Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон


Истина ли е, че сте рисували само пет от всички 1400 картини с точки? Как поставяте името си на творби, с които сте доста слабо свързан? Или не виждате смисъл в това?
- Абсолютно не виждам смисъл в това и ме изумява, че продължават да ми се задават такива въпроси. Трябва да гледате на това като на работата а архитектите, с които нямаме проблем, когато велики архитекти всъщност не са построили къщи и сгради сами.


Дейвид Хокни казва, че, за да рисуваш ти трябва окото, ръката и сърцето, но само с две от тях не става. Съгласен ли сте?
- Напълно съм съгласен и всяка картина от точките съдържа окото ми, ръката ми и сърцето ми. Мисля, че искате да кажете, че ако аз лично не рисувам картините си как тогава ръката ми е там? Но аз контролирах всеки аспект от тяхнто създаване, което бе много повече от това просто да бъда техен дизайнер или пък да ги наставлявам по телефона. Моята ръка присъства навсякъде в картините.


Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон

© Finbarr O'reilly, Rеuters

Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон


Вие сте най-богатият жив творец. Какво говори това за работата ви? Какво говори това за бизнеса с изкуство?
- Винаги съм се стремял да бъда добър според моите собствени разбирания, не според тези на други хора. Радвам се и съм късметлия, че мога да правя неща, за които само съм мечтал като дете, но "най-богатият жив творец" не е нещото, което искам да остане на паметната ми плоча. Това не ми говори и нищо за бизнеса с изкуство. Всичко, което знам е, че ако двама човека искат нещо и имат много пари, то тогава това нещо ще се продаде за много пари и никой не може да контролира това.


Смятате, че вие сте били символ за изкуството през 90-те по начина по който Уорхол бе през 60-те?
- Не, смятам, че съм прекалено скромен, за да падна в такъв капан. Трябва да работя усилено, за да вярвам в това, което правя, а не мога да смятам, че нещо е мега без да ичгубя връзка с реалността.


Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон

© Finbarr O'reilly, Rеuters

Изложбата "Деймиън Хърст: Картини с точки 1986-2011" в гакерия Гогосян в Лондон


Какви са следващите ви планове?
- Работя над една идея за картини с примати и затова се занимавам с маймуни, разработвам и картини с диаграми и таблици, както и изложба за потънали съкровища. Не съм сигурен дали някоя от тези идеи е гениална, но именно това е великото в това да бъдеш творец. 


Спомням си в началото на кариерата ми някой ми каза: "Харесвам работата ти, но защо правиш глупавите точки?". Работата ми е да продължавам да правя това, в което вярвам, въпреки цялото несъгласие и неразбиране.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK