Индианците превземат "Метрополитън" с изложба

Традиционна кожена риза

© Handout, Reuters

Традиционна кожена риза



Изложбата на американско индианско изкуство в музея "Метрополитън" прави необикновена връзка между изкуството и колекционерската страст. В експозицията са включени ключови предмети от колекцията The Coe с американско индианско изкуство - делото на живота на Ралф Т. Ко - колекционер и директор на музей, изиграл централна роля във възраждането на интереса към този вид култура и изкуство, разказва "Ройтерс".


"Изложбата почита Ко и ролята, която той изиграва в приемането и разбирането на творбите на коренното население", казва директорът на раздела за изкуства от Африка, Океания и Америките към музея Джули Джоунс.


В изложбата присъстват близо 40 предмета, представящи богато разнообразие от материали - от камък до животински кожи, както и времената, местата и различните хора.




По-голямата част от колекцията на Ко е от 19 и 20 век, когато коренното население осъществява контакт с външни хора като търговци, мисионери, както и армията на САЩ.


Женска кукла от Монтана - работа на Джойс Гроуинг Тъндър, изработена от памучна роба, стъклени парченца, изкуствена кожа, метални звънчета, миди, пера и човешка коса.

© Handout, Reuters

Женска кукла от Монтана - работа на Джойс Гроуинг Тъндър, изработена от памучна роба, стъклени парченца, изкуствена кожа, метални звънчета, миди, пера и човешка коса.


"Ко е имал конкретни интереси, някои от предметите са били обекти на т.нар. сувенирно изкуство", обяснява Джоунс. Сувенирното изкуство смесва изкуството на коренното американско населени с европейското като мокасините, избродирани с флорални елементи в европейски стил.


Друг аспект от изложбата са маски, както и други аксесоари за глава, които понякога са били използвани по време на театрални церемонии и разказването на истории.


Внушителната маска на жена с благородническо потекло от твореца от северозападното крайбрежие Робърт Дейвидсън от 2001 г. е съвременен израз на дългогодишните традиции в дърворезбата. По-голямата част от предметите в експозицията са създадени от автори, обучавани от техни предшественици. "Традициите са се предавали от ръка на ръка", допълва Джоунс.


Маска на благородничка - творба от 2001 г. на Робърт Дейвидсън

© Handout, Reuters

Маска на благородничка - творба от 2001 г. на Робърт Дейвидсън

Кой е Ралф Т. Ко?
Роденият през 1929 г. в Кливлънд, Охайо Ралф Т. Ко израства в дом, изпълнен с творби на Реноар, Писаро, Моне и Мане, колекционирани от неговия баща - настоятел на Музея на изкуствата в Кливланд.


"Ко има солидна европейска гледна точка към нещата. Израства в къща, пълна с европейски картини и се научава да ги обича", разказва Джоунс. Повратна точка за интереса на Ко към културата на коренното американско население се оказва книга на Мигел Каварубиас - мексикански творец и аматьор ерхеолог, който симпатизира на племенното изкуство.


Керамика от 1994 на Диего Рамеро

© Handout, Reuters

Керамика от 1994 на Диего Рамеро


Скоро след като я прочита Ко купува издълбан тотем, който се превръща и в първи предмет от колекцията му от над 1100 американски индиански предмети на изкуството, някои от които датират от праисторически времена. Страстта му остава постоянно за близо 50 години.


През 1962 г. Ко организира в музея на изкуствата в Канзас изложба "Въображението на примитивния човек", в която разкрива творческата сила на племената. По късно показва в Лондон, както и отново в Канзас изложба, посветена на две хиляди години северноамериканско индианско творчесто, в която се разкрива подходът на индианците към природата и обратното на природата към хората, митовете, времето и пространството, които до тогава не са особено популярни сред хората.


Кошница с пера от началото на 20 век

© Handout, Reuters

Кошница с пера от началото на 20 век


"Свещените кръгове", както се казва експозицията, променя популярния образ на изкуството на американските индианци и остава траен отпечатък над цяло поколение колекционери и музейни специалисти.


За последната си изложба "Загубени и намерени традиции: Коренно американско изкуство, 1965 - 1985" Ко прекосява цяла Северна Америка в търсене на творби с традиционни форми и материали, но и повлияни от съвременните виждания. Тя отбелязва и неговия преход от историк на изкуствата към адвокат на новия, по-широк свят на северноамериканското съвременно индианско изкуство, като е излагана в няколко музея през 1986 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK