Примирие за зала "България"

Примирие за зала "България"

© Цветелина Белутова, Капитал



Представителите на фондацията "Америка за България" и Софийската филхармония постигнаха с помощта на Министерството на културата съгласие за използването на зала "България".


Конфликтът стана публичен и предизвика разпалени дискусии, след като в съобщение във Facebook, озаглавено "Като си свириш, Пенке ли, кой ли ми те слуша", фондацията обвини филхармонията - стопанин на залата, в драстично увеличение на наема и все по-лошо стопанисване.


Спорещите са постигнали споразумение наемът да се договаря с отстъпка. Наемите ще се договарят на пазарен принцип, като началната цена ще се фиксира от независими лицензирани оценители, казаха от отдел "Връзки с обществеността" на Министерството на културата. От фондация "Америка за България"  посочиха, че след ремонта наемът на зала "България" е скочил от 1500 лв. на 4800 лв. Обяснението, което получили, било, че новата климатична инсталация е много енергоемка и се изискват повече средства за издръжката.




Освен увеличения наем възражения предизвика и затварянето на касата на музикалната агенция "Кантус фирмус", която продава билети за концертите на оркестрите на БНР и "Класик ФМ". В знак на протест на 19 януари тези оркестри обявиха ниски цени за изявите си - от 5-10 лв. 


С посредничеството на Министерството на културата касата на "Кантус фирмус" предстои да бъде отворена, а концертите пак ще могат да се рекламират в залата.


"Спечелихме битката за зала "България", но не и войната", каза пред "Дневник" програмният директор на фондация "Америка за България" Надя Захариева, която смята, че пред филхармонията има още много проблеми.


"Софийската филхармония се управлява нерационално и е най-неефективната институция след Пловдивската опера, която вече е закрита. На концертите на филхармонията има средно по 240 души на събитие, а капацитетът е за 1200. Позицията на фондацията е, че зала "България" трябва да е на всички и да се управлява от независими управители, бизнесмени, които знаят как нещата функционират чисто административно. Има разлика в това да управляваш имот и да управляваш оркестър", е мнението на Захариева.


Програмният директор на фондацията "Америка за България" коментира още: "Някои казаха, че това е все едно гостуващи представления да се месят на Народния театър, но там са продадени 140 000 билета за една година, докато тук те са 16 000. Софийската опера също се справя добре – там се организират много инициативи, включително за децата. Крайно време е Софийската филхармония да влезе в ролята си на национална институция."


Като причина за критиките от фондацията Захариева посочи и липсата на образователни и интересни за по-голяма аудитория събития в зала "България". "Не смятам, че масовият вкус означава задължително нещо лошо." Във Facebook в публикация от събота тя пише: "На Запад няма оркестри, при които приходите от билети да са под 5% от бюджета, какъвто е случаят с филхармонията."


Директорът на Софийската филхармония Явор Димитров определи пред "Дневник" критиките на "Америка за България" като несъстоятелни и вероятен опит за дискредитиране. Той потвърди, че ще се изгради каса "на наша територията" за събитията на "Кантус фирмус" и че вече казусът е разрешен с позитивното съдействие на Министерството на културата. Агенцията ще плаща наем за касата и има правото да промотира събитията си чрез афиши в залата.


Димитров не смята да въвежда промени в дейността на филхармонията и отличи успехите й през последната година. "През 2011 г. спечелихме наградата на гр. София за изключителен принос. Като голям успех мога да посоча концертите със Стинг в Букурещ и София. Направихме турнета в Южна Корея, Италия, Испания, Франция, Германия."


Надя Захариева уточни, че "Америка за България" ще продължи да организира събития в зала "България".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 767 Неутрално

    Ако й е висок наема защо тази фондация не се изнесе? Не вярвам някой да им е опрял пушка в главата.

  2. 2 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 450 Разстроено

    http://www.youtube.com/watch?v=myq8upzJDJc

    на това видео се вижда как световноизвестният цигулар Джошуа Бел свири в подлез, инкогнито, Шакота на Бах, и това на никой не му прави впечатление. Иначе е нормално важни чичковци да се редят на грамадни опашки за билети за неговите концерти и билетите да бъдат изключително скъпи;

    Мисля, че няма нужда от допълнителен коментар, а идеите за "образователни и интересни за по-голяма аудитория събития в зала "България"" допълнително опошляват и без това празната зала - нещо което само невежото и лошо възпитано в условия на комунизъм поколение може да допусне за приемливо;

  3. 3 Профил на Soothsayer
    Soothsayer
    Рейтинг: 450 Неутрално

    [quote#1:"Stardust"]Ако й е висок наема защо тази фондация не се изнесе? Не вярвам някой да им е опрял пушка в главата. [/quote]

    Не се заяждам, но когато се коментира нещо, то трябва поне малко информация да има човек, за да си изгради мнение, чиято чел да не бъде "нека съм първия коментатор под статията"!
    Проблема не е само с фондацията.

    Дано се оправят нещата!

  4. 4 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 565 Неутрално

    Бегемот , в десятката си паднал ...

  5. 5 Профил на drun_drun
    drun_drun
    Рейтинг: 662 Неутрално

    [quote#1:"Stardust"]Ако й е висок наема защо тази фондация не се изнесе? [/quote]
    Невежеството не е оправдание за теб в случая. Като не си наясно, не коментирай. Истината е проста - зала България е единствената по рода си зала за класическа музика в София, с много добра акустика и проектирана специално за тази цел. Тя е държавна собственост, но се стопанисва от Държавна филхармония. Последната се директорства в последните 8-9 години от един не съвсем нормален човек на име Явор Димитров, който в конкретния случай се изживява като едноличен собственик на залата. Значи, държавата субсидира всеки продаден за 5 лв. билет на филхармонията със 70 лв., в същото време предоставя на този оркестър безплатна материална база - залата и прилежащите й репетиционни, гримьорни и т.н. В същото време в държавата се опитват да се развиват на изцяло пазарен принцип и други оркестри, които са по-гъвкави, привличат по-добри музиканти и съответно имат публика. Но залата е една, зала "България". частните оркестри плащат наем за всичко - за ползване на каса за продажба на билети, за залата. В един момент обаче др. Явор Димитров решава да определи три пъти по-високи наем за частния оркестър, защото " така е решил". Е, това на какво ти прилича - на разумно поведение или на рекет? В крайна сметка, докато хората искат да слушат Класик ФМ, те трябва да правят възможното, за да имат сцена за това, но не и невъзможното, за да е удобно на някакъв директор, озовал се по незнаен начин на този пост и не даващ пет пари за музиката.

  6. 6 Профил на drun_drun
    drun_drun
    Рейтинг: 662 Неутрално

    До коментар [#2] от "Бегемот":
    Много си зле! Мястото на добрите музиканти не е в подлезите, а в концертните зали! Целта на видеото е да обърне внимание на един анахронизъм, а не да го представи като нещо нормално. Светът е опошлял навсякъде.

  7. 7 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#1] от "Stardust":

    Вече 10 глупака са ти написали минусите. Защо ли?

  8. 8 Профил на kratuncho1
    kratuncho1
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Ми да пуснат Азис в зала България, след като филхармонияна не може да я напълни. Интересно, как така става, че при гастроли в други държави, нашите филхармонии пълнят залите, правят печалба и от това успяват да се запазят.
    Най-общо казано въпрос на потребности на различните общества. Изводите са си за нас самите ...

  9. 9 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 846 Неутрално

    Забравя се за залата на музикалното училище (сега католически конвент). По-малка е от зала "България", но акустиката й е една от най-добрите в Европа. Нека спомена също, че там е изнасял някои от прочутите си концерти и гениалният Васко Абаджиев.

  10. 10 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 846 Неутрално

    Класическата музика е елитарно изкуство и не може да съществува на пазарен прицип. Тя непременно трябва да се субсидира. Най-добре от държавата. Тогава и в подлез можеш да изсвириш шаконата на Бах. Бакалски сметки за това какви приходи били получили от билети, като оценка на нивото на филхармонията, са подигравка. Дали една картина е шедьовър не се мери на квадратен метър.

  11. 11 Профил на Г-н D
    Г-н D
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Мисля, че е логично зала "България", която е държавна собственост, да се управлява не от Соф. филхармония - един много добър оркестър, а от мениджър. Нака всички симфонични оркестри - и на Класик ФМ, и на Бълг.радио, и Нов симфоничен, и окрестри от страната, ще могат да гастролират. Лошо няма.

  12. 12 Профил на Kaspar
    Kaspar
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Медийната група „Икономедия“, която е собственост на бизнесмените Иво Прокопиев и Теодор Захов, спечели 3 млн. лв. субсидия от фондация „Америка за България“. Това става ясно от официална информация, качена на сайта на фондацията. Парите ще бъдат предоставени на групата, в която влизат вестниците „Капитал“ и „Капитал дейли“ и сайтът „Дневник“, за период от 3 години
    http://www.glasove.com/-ikonomediya-poluchi-3-mln-lv-ot-fondatsiya-amerika-za-bulgariya-18125#

    "I put a dollar in a change machine - nothing changed." George Carlin
  13. 13 Профил на sulio_parvi
    sulio_parvi
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#2] от "Бегемот":

    Първо личи си че си обикновен глупак - пещерен антикомунист. Самата виенска опера дръпна напред с ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ и ДЕТСКО-ВЪЗПИТАТЕЛНИТЕ си концерти и затова искаха да продължат договора на директора Холендер до безкрайност, но той е твърде възрастен и отказа. Чети преди да пишеш глупости. Тук е пълно с всякакви шушляци, бимбилнавти и тъпълангери, които се изцъкват по всякакви теми, а най вече по тези, които не разбират.

  14. 14 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 450 Весело

    До коментар [#13] от "sulio_parvi":

    сър, не бих казал, че скромното ренесансово палацо, в което се помещава жилището ми е "пещара".
    Също не разбирам по каква причина 8 реда ме занимавате с някакви еснафщини, музикален аналог на пауло коелю.

    Ето затова се ужасявам от Просвещението, то даде на всички едни лъжици, дето да си го кажем честно..... не са за устата на всеки.

  15. 15 Профил на 228
    228
    Рейтинг: 456 Неутрално

    "Като причина за критиките от фондацията Захариева посочи и липсата на образователни и интересни за по-голяма аудитория събития в зала "България". "Не смятам, че масовият вкус означава задължително нещо лошо." - Напротив, г-жо Захариева! Масовият вкус не слуша Бетовен, но си пуска телефона да му звъни с мелодия на "Фюр Елизе". Има разлика, нали?

  16. 16 Профил на 228
    228
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#10] от "bryghtlyght":

    +++++

  17. 17 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 1129 Весело

    До коментар [#1] от "Stardust":

    Маже би ще предложиш да отидат да изнасят концертите си в спортната зала Армеец на Боко???? Или вместо да свирят музика да изиграят по едно мачле????

  18. 18 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 767 Неутрално

    До коментар [#17] от "Вели":

    Не, просто ми е интересно как докато е бил 1500 лв. наема всичко е било наред, пък като го увеличили изведнъж им просветнало, че мениджмънта бил гола вода, в което между другото не се и съмнявам. Просто напоследък лицемерието минава всички граници.

  19. 19 Профил на sulio_parvi
    sulio_parvi
    Рейтинг: 407 Неутрално

    До коментар [#14] от "Бегемот":

    Съжалявам сър ако сте фен на съвременните чекии в "класическата"(не знам дали може да се нарече така вече) музика. Има едни вечни работи: те се наричат Метрополитен,Ла Скала,Гранд опера, Ковънт гардън,Виенска (държавна)опера и те са вечни независимо дали някои случайно пръкнали се шушляци ги наричат музикален аналог на Паул КоелЮ.Тебе даже няма и да те пуснат на площада пред виенската опера, а btw всички гореизброени имат образователни и популярни концерти наред с Анна Нетребко и Орландо Вилазон. Ако искаш мога да ти изпратя програмите им в оригинал (на хартия), а ти им прати едно писмо, че са музикални аналози на Паул КоелЮ. Много ще се смея....

  20. 20 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 450 Весело

    До коментар [#19] от "sulio_parvi":

    очаквам писмено извинение от вас за неверните внушения, които отправихте, наред със споменаването на имена, които пак повтарям, не са лъжица за всяка уста;

    с което прекратявам и епистоларната си обмяна на непоносимост с вашата еднопластовост;

    подпис: ренесансов антикомунист - Бегемот





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK