Ясен Гюзелев, художник: Кариерата в изкуството не зависи от министерството

Ясен Гюзелев, художник: Кариерата в изкуството не зависи от министерството

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА




Името му отваря вратите на издателства и галерии по цял свят - професионалният път на Ясен Гюзелев тръгва всъщност от чужбина. С поръчки за негови илюстрации от издателства от Германия, Тайван, Англия, САЩ, Испания, Канада, Великобритания.
Утре вечер, 2 февруари, в Галерия "Сезони" е премиерата на българското издание на "Оливър Туист" на Дикенс с марката на издателство "Тодор Нейков", а оригиналното е на английското Walker Books. Това е поводът и за специалната изложба на Гюзелев, в която за първи път ще бъдат изложени 19 цветни илюстрации от "Големите надежди" (Чарлз Дикенс), както и най-новите 20 черно-бели рисунки на художника, вдъхновени от "Алиса в огледалния свят" на Луис Карол.


Участвате ли в избора на книгите, които илюстрирате?
- Няма личен избор, това е по-скоро въпрос на издателската политика. Ти намираш подходящото издателство за себе си и то намира подходящия автор за теб. Но за да те подкрепи някой в днешно време, изкуството ти трябва да засяга наболели социални проблеми.




По време на социализма не знаех какво да правя – сталинският соцреализъм ме отвращаваше и не исках да се занимавам с него. Затова съм щастлив, че се насочих към илюстрациите на книги. У мен е заложен силен афинитет към класиката – към Ренесанса и към класическата литература. И като личен стил и характеристика, и като манталитет най-естествено и издателите ме откриха като подходящ за подобни теми. И това ми харесва.


Но само в България едва ли щях да работя това като професия, от която да се издържам, тук пазарът е много малък. Бях решил да опитам в чужбина – ако стане... Ако не, може би щях да правя друг вид изкуство.


Ясен Гюзелев, художник: Кариерата в изкуството не зависи от министерството

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Според вас в момента има ли реален пазар на изкуството в България?
- Едва ли е добре функциониращ – със своите правила и количество, но има някакъв пазар. Поне към мен се проявява интерес. Допреди три години аз по никакъв начин не се изявявах в България, дори изложби не правех. Сега направих две-три изложби, вече втора книга излиза.


Как мислите, че може да се стимулира този пазар?
- Разбира се, че в една голяма, развита страна като Великобритания, Германия или Франция например става въпрос за мащаби, в които всеки може да намери някаква ниша. Тук всичко е много по-изтъняло във всяко едно отношение. За да има все пак пазар на изкуство, много е важно хората, които разполагат със свободни средства, да култивират в себе си вкус и пиетет към изкуството – че това е нещо ценно и необходимо за тях. Дори не като инвестиция, макар че може и от тази гледна точка да се види. Това е процес, който в момента тече.


Преди 20 години повечето новобогаташи в България нямаха и грам интерес към изкуството. Но това са едни вечни процеси, сега започва едно култивиране на тези хора – ако искате, от чист снобизъм, но така вървят нещата на този свят.


Водно конче, "Алиса в огледалния свят"

© Ясен Гюзелев

Водно конче, "Алиса в огледалния свят"


Нужна ли е според вас и държавна намеса и политика?
- В държави с малко население и език, говорен от седем милиона души, изкуството наистина трябва да се стимулира, за да се развива. Но това е област, която не съм изследвал и нямам претенции да съм компетентен.


Но смятам, че първо човек трябва да положи индивидуални усилия, а не да чака да му помогне държавата. Когато започнах преди 20 години, даже нямаше интернет, днес всеки има достъп до различни галерии, програми. Сега има много повече възможности, не трябва просто да се чака Министерството на културата да ти отпусне стипендия или да ти организира изложба. Това са помощни действия, които няма да направят кариерата на един човек.


Комбурс, "Алиса в огледалния свят"

© Ясен Гюзелев

Комбурс, "Алиса в огледалния свят"


Има ли у нас среда за иновативни проекти на модерното изкуство?
- Има и вече се случват такива проекти. Има група хора, които вече изградиха свой стил. Има и едно ново поколение творци, което вече се движи в тази посока. Това пак е въпрос освен на талант и на личен избор, както и на воля да се отстоява една такава позиция в изкуството. Но е смешно да няма един голям музей на модерното изкуство. Това е борба, която се води от доста време, но е като глас в пустиня.


Става въпрос за сграден фонд, за места на културата, но трябва и гражданите да го изискват. Ако те не налагат натиск, няма как да стане. Аз не съм чул кандидат за общински съветник или кмет да говори за нови галерии и за модерно изкуство. Говори се единствено за оцеляването на тези, които вече са открити. В тях стари картини мухлясват по мазета, има течове по покривите. Има много да се прави. И тук колкото и да има индивидуални усилия, нищо не може да стане без намесата не само на държавата, но и на общините.


"Оливър Туист"

© Ясен Гюзелев

"Оливър Туист"


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Nixonanim
    Nixonanim
    Рейтинг: 555 Весело
  2. 2 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 478 Неутрално
  3. 3 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Много е добър... Можеш ли да кажеш на хубавото -лошо .Или да го сбъркаш ,да речем ? Или да го пропуснеш.То ясно и категорично ти грабва окото и се настанява в съзнанието ти . И каква переспектива ..изобщо переспективата я няма за нищо ..Това име Гюзелев е като щампа ,като предупреждение ,че следва нещо свързано с изкуство и то е на най-високо ниво.Няма значение ,дали е музика или илюстрация..

  4. 4 Профил на НАДЕЖДА  ИСКРОВА
    НАДЕЖДА ИСКРОВА
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Прекрасни илюстрации.

    НАДЕЖДА ИСКРОВА




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK