Копие на "Мона Лиза" от ученик, който е седял до Леонардо

Копие на "Мона Лиза" от ученик, който е седял до Леонардо

© Reuters



Сега вече знаем защо Мона Лиза се усмихва толкова загадъчно - защото винаги е знаела, че има двойничка.


И така може да се съобщи новината на мадридския музей "Прадо", който обяви преди няколко дни, че разполага с уникално копие на шедьовъра на Леонардо да Винчи.


Не е изключено то да е направено от негов ученик по същото време и в същото студио, където Да Винчи рисува оригинала между 1503 и 1506 година.




По света са известни и други копия на "Джокондата", но никое от тях не е от това време и не разкрива толкова подробности. Една от причините е, че досега то е било покрито с потъмнял пласт боя, защитил първоначалната картина.


Копието ще бъде изложено в "Прадо" в средата на февруари, след което ще бъде дадено под наем за "Лувъра", за да бъде окачено редом в оригинала - може би за пръв път от 500 години насам. Според изданието Art Newspaper картината от Испания ще бъде добавена към изложбата "Последният шедьовър на Леонардо: "Св. Ана" (29 март - 25 юни).


Според едни новината е повратна точка за изучаващите творчеството на Леонардо и Ренесанса, според други "Прадо" просто прилага рекламен и маркетингов трик. Фактът, че два от водещите музеи в света застават зад откритието, дава предимство на първите.


Копие на "Мона Лиза" от ученик, който е седял до Леонардо

© Reuters


Специалистите от мадридския музей държат на заключенията си, че това е нещо повече от студийно копие - то се е променяло според това как Леонардо е развивал оригиналната композиция. Премахването на черната боя разкрива много по-детайлно изобразяване на тосканския пейзаж, а на потъмнелия лак - далеч по-младо и жизнено лице, по-игриви очи и усмивка. Много повече се вижда от стола, дрехата и полупрозрачния воал около лявото й рамо.


Напуканият и потъмнял оригинал в "Лувъра" кара изобразената жена да изглежда на средна възраст, докато от копието севижда, че тя по-скоро е била в началото на 20-те си години.


Друга причина толкова късно да бъде направено откритието е, че заради черния фон се е смятало, че копието е дело на фламански копист от ХVІ-ХVІІ век. Смятало се е, че основата е дъб, който рядко се е използвал в Италия в годините на Леонардо, докато сега се оказва, че става дума за орех, върху какъвто е нарисувана и "Джокондата". Размерът (76 на 57 см) е много близък до този на оригинала (77 на 53 см).


Сравняването на картината с инфрачервени снимки на "Мона Лиза" от 2004г. (на тях се вижда как под видимата повърхност се е развивала и променяла композицията) разкрива, че двете са рисувани една до друга.


Копие на "Мона Лиза" от ученик, който е седял до Леонардо

© Reuters


Никой не знае точно кой може да е копирал и дори да е седял до Леонардо, когато той е скицирал или довършвал картината в присъствието на Лиза Джерардини, съпругата на флорентинския търговец Франческо дел Джокондо (поне това е водещата хипотеза за изобразената жена).


Френският специалист по защита на произведения на изкуството Бруно Ботен обаче смята, че това е бил един от двамата любими ученици на художника - Андреа Салаи или Франческо Мелци.


Не е известно кога картината попада в испанската кралска колекция, както и кога е добавена черната боя върху нея. Не е изключено това да е станало през ХVІІІ век и сред версиите е дори тази, че е трябвало да заприлича на други портрети в същото помещение, нарисувани на тъмен фон.

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1472 Весело

    Скоро ще вземе да излезе, че и Леонардо е копирал от някой свой учител, до когото е седял

  2. 2 Профил на Славена
    Славена
    Рейтинг: 1359 Весело

    До коментар [#1] от "Митев":
    И аз това си помислих... Плагиатът му с плагиат!

    "Има много налудничави неща, които могат да се направят, но ние няма да ги направим и все пак е приятно да си ги мислим." Кърт Вонегът
  3. 3 Профил на Мерилин
    Мерилин
    Рейтинг: 758 Весело

    Сега вече знаем защо Мона Лиза се усмихва толкова загадъчно - защото винаги е знаела, че има двойничка.

    А може би Мона Лиза се усмихва, защото е намерила двойник на любимия си.

    Поддържането на АСТА е позор, независимо от партийната принадлежност.
  4. 4 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    Винаги съм си мислил, че да си добър в нещо, просто трябва да го правиш с любов (много да ти харесва да го правиш!). Затова Леонардо е гений и има доста ученици и подражатели. И всеки вижда нещата по своему! Вица за харесването: Един харесва попа, друг попадията, а аз - на попа щерката...

  5. 5 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    Оф, била се усмихвала загадъчно... А според мен просто гледа тъпо от скука.

    Аз не остря моливи, аз руша империи!
  6. 6 Профил на Roger
    Roger
    Рейтинг: 764 Любопитно

    А дали не е просто добро копие(ама не от преди 500 години)?

    НЯМА ПО-ПРОСТ НАРОД ОТ БЪЛГАРСКИЯ.
  7. 7 Профил на rosen
    rosen
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Помните ли , как по време на соца един луд в София наряза едно прочуто копие? Беше голяма драма, и понеже тогава нищо не ставаше , се обсъждаше от хората с месеци

    Свободата е на върха на копието...
  8. 8 Профил на Мерилин
    Мерилин
    Рейтинг: 758 Весело

    [quote#6:"Roger"]А дали не е просто добро копие(ама не от преди 500 години)? [/quote]

    Няма значение, пак е бил ученик на Леонардо.

    Поддържането на АСТА е позор, независимо от партийната принадлежност.
  9. 9 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    Оффф... "Обтичане на перфорирани съдове от флуиди". Или, казано по-просто, как капе вода от продупчена тенджера. Та и тая работа с Джокондата.

    Аз не остря моливи, аз руша империи!
  10. 10 Профил на maikavi
    maikavi
    Рейтинг: 470 Неутрално

    бе за теа нема ли АКТА, бе

  11. 11 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1510 Неутрално




    До коментари (#5) и (#9) от "Мастър Йода":

    И то като твойта, мислиш, че събаряш империи, а излиза, че продаваш зарзават и като праиш сметката на амбалажа остриш моливите, че ги и плюнчиш за авторитет.



  12. 12 Профил на Мерилин
    Мерилин
    Рейтинг: 758 Весело

    [quote#11:"convince"]мислиш, че събаряш империи[/quote]

    Не знам какви империи е съборил Мастър Йода, но мисля че последната беше СССР, за други на които е бил съвременник, не се сещам.

    Поддържането на АСТА е позор, независимо от партийната принадлежност.
  13. 13 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#12] от "Мерилин":

    Не те ли взима със себеси често...???

    Пропуск е от негова страна.

  14. 14 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1338 Неутрално


    Картина на момиче или..с усмивка от няколко хищника.Кой знае на коя мързеливка е,по цял ден дето се излежава и протяга и презрително свива уста щом и споменат за работа.Няма да се учудя ако я сравняват с Крава.

  15. 15 Профил на Heisenberg
    Heisenberg
    Рейтинг: 573 Весело

    Дневник, аз мисля че нямате право да публикувате снимка на Мона Лиза™, без да уведомите Лувъра

  16. 16 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1375 Весело

    Леонардовата си ми харесва много много повече.
    На копието мацката е в същата поза, дрехи и прочее, но имат съществена лицева разлика.

    Жената е покана за щастие
  17. 17 Профил на plumpschi
    plumpschi
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    Това е една история достойна да бъде филмирана.

  18. 18 Профил на dekodekov
    dekodekov
    Рейтинг: 492 Неутрално
  19. 19 Профил на Леонор
    Леонор
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Преди време четох някъде, че има/имало и други копия на Мона Лиза рисувани от ученици на Леонардо. Дори и т.нар. оригинал изложен в Лувъра, не е сигурно дали е рисуван от самия майстор.
    Дали заради липсата на прословутото леонардово сфумато, в новооткритата присъстват страхотни детайли . Обожавам Леонардо,любим творец ми е, гений !!!, явно е и много добър учител!

  20. 20 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    Копието е много близко до оригинала. Тъй като все пак е копие, е изчистно, оригиналът се страхуват да го бутнат, затова е по-тъмен и мътен.
    Като почистиха фреските на Микеланджело в Сикстинската Капела, се оказаха със съвсем различни цветове (остри, контрастни, чак крещящи) и се оказа, че "пастелната гама, напомняща статуи" на художника била просто....вековна мръсотия.

    E PLVRIBVS VNVM
  21. 21 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    Разликата е очевидна.В копието на ученика ясно се вижда ,че момата просто се радва че я рисуват(и то двама ) ,докато в оригинала на Леонардо -художникът е прибавил загадъчност ,благодарение на която е толкова ценена. Понякога художникът чувства ....как да го кажа ..душата на модела ,неговия мир ,та това също е вероятност .. докато ученикът в същото време е бил концентриран в техниката.

  22. 22 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    Сега вече знаем защо Мона Лиза се усмихва толкова загадъчно - защото винаги е знаела, че има двойничка.
    ...........
    Знае се много отдавна , защо Мона Лиза се усмихва дяволито.
    Това е автопортрет на Леонардо да Винчи, който е бил трансвестит и е обичал да бъде уважаван от учениците си.
    Преполагам, че най-коравият му тъпкач е рсиувал втората Джоконда.
    И това е малката им тайна. Леонардо се рисува като млада и загадъчна мадама, така както се е виждал в еротичните си фантазии. Може би двамата са се дървили взаимно по врме на рисуването.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  23. 23 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1359 Любопитно

    До коментар [#22] от "СДС":

    Четох за тая теория ,но не е съвсем доказана..например не е ясно ,защо е трябвало да се рисува като жена след като едва ли би се притеснил особено да се нарисува като мъж, Единственото обеснение е ,че като посветен е искал да покаже женската същност на дуалистичната си природа.Леонардо е обичал загадките и кодовете...Във всеки случай ,кофи с мастило са изписани за тая Мона Лиза.

  24. 24 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    До коментар [#23] от "Irina":
    Безспорно, мнго е писано по темата:
    Was the Mona Lisa really a self-portrait?
    http://www.unmuseum.org/leocode.htm
    Защо се е нарисувал като жена? Тогава е нямало операции за смяна на пола, а църквата знаеш какво отношение има към мъже , които не са само са гейове , но и носят дамски дрехи.
    Така или иначе Леонардо е намерил един хитър начи не само да я изиграе , но и да се заиграе с публиката.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  25. 25 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#22] от "СДС":

    Дървеняци много, дори и днес, тук и във форума. Трудно разбиращи дори и написаното от други като тях, а и за собствен критерий и мнение неможе и дума да става, щото и то дървено.

  26. 26 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#24] от "СДС":

    Някак ми се струва силно желанието на някои да се приближат до Леонардо, че и да си поиграят и подиграят заедно.

    Та за това и теоритизират с наслада и фантазия...

  27. 27 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#21] от "Irina":

    За да изобразиш нещо трябват да имаш ръка, око и сърце. Без последните два компонента може, но без първият никога.

    Соц. реализма го доказа.

    ПРИ ЛЕОНАРДО И ТРИТЕ СА В ИЗОБИЛИЕ. Затова е и ценен. Но има и периоди когато може да се мине само с майсторлъци.

  28. 28 Профил на Митко
    Митко
    Рейтинг: 766 Неутрално

    [quote#16:"Bgpainter"]Леонардовата си ми харесва много много повече. [/quote]
    На мен пък точно обратното, никога не ми е харесвала леонардовата.(може би защото съм лаик) Но пък сега копието взе, че ми хареса. Тъкмо ще ми излезе по-евтино, ако реша да си го купувам

    "горко ми! загинах! защото съм човек с нечисти уста, и живея сред народ с нечисти уста" Исая 6:5
  29. 29 Профил на Мерилин
    Мерилин
    Рейтинг: 758 Неутрално

    До коментар [#24] от "СДС":

    И аз съм чувала за версията, че Мона Лиза е автопортрет на Леонардо, не е изключено да е вярно, тъй като приликата с един друг негов графичен автопортрет е наистина голяма, но и така да е, картината е много стойностна.

    Поддържането на АСТА е позор, независимо от партийната принадлежност.
  30. 30 Профил на Мерилин
    Мерилин
    Рейтинг: 758 Весело

    [quote#28:"Митко"]копието взе, че ми хареса. Тъкмо ще ми излезе по-евтино, ако реша да си го купувам [/quote]

    Още по-евтино ще ви излезе, ако си го купите на плакат.

    Поддържането на АСТА е позор, независимо от партийната принадлежност.
  31. 31 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    Ренесанса е истински рог на изобилието от таланти.Срде тях стои резерв от изключителни фигури,които винаги са били на разположение на владетелите-една Интелектуална сила в разцвет.

  32. 32 Профил на xdr678
    xdr678
    Рейтинг: 435 Весело

    Както би казал Кольо Бареков- режете си сланинка върху в-к Уикенд и оставете изкуството на хората, които имат сетива за него.

  33. 33 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Не съм голям "фен" на Мона Лиза, а копието ми харесва много повече... а то всъщност дори не е и копие.

  34. 34 Профил на erinka
    erinka
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Много интригуващо откритие, би било интересно да се видят двете една до друга!

  35. 35 Профил на Ron
    Ron
    Рейтинг: 439 Любопитно

    От снимките изглежда, че платното на новооткритото копие на Джокондата също е рязано от двете страни, макар че се вижда по-голяма част от колонадата на заден план.
    Копието определено има достойнства, очите са много изразителни, показват някак си различна емоция.

  36. 36 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1359 Неутрално

    [quote#27:"convince"]Затова е и ценен. Но има и периоди когато може да се мине само с майсторлъци. [/quote]
    --------------------------------------------------------
    Вярно ,че майсторлъка е много важен и в това отношение Да Винчи е невероятен .Специално му изучавах едни скици ,където показва движението на коня-все едно е имал камера ,всяко едно преместване на тялото и краката са засечени.Същото е с движението на птиците ,въпреки че ги е правил по скоро с цел да създаде летателен апарат..Толкова е майсторски фиксирал всеки момент ,че човек се изкушава да се впусне в фантастични теории.Всъщност рисуването му е било просто едно хоби ,той основно се е занимавал с изобретения ..

  37. 37 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 565 Неутрално
  38. 38 Профил на Iron Maiden
    Iron Maiden
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#27] от "convince":

    Най-вече сърце трябва. И маймуна може да маже.

    а също така и вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
  39. 39 Профил на email
    email
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Добре, а защо пък Леонардо да не е рисувал едновременно на две платна (дъски). Тогава имаме два оригинала, защо го наричаме копие?! Това, че анализът с инфрачервена светлина е показал практически идентични промени в дълбочина при промяна на композицията ме навежда на това. Ако нещо се е появявало на едната дъска се е появявало и на другата съответно, ако е заличавано на едната е заличавано и на другата. В този случай отпада вероятноста това да е по-късно копие на Джокондата и със сигурност означава, че двете са правени едновременно. Ако насложите единия образ върху другия пък ще видите напълно покриване на двете изображения... чак толкова точно да е рисувал ученикът на Леонардо дори и да е седял до него?! Трябва да е бил невероятен копист. Аз мисля, че Леонардо е рисувал двете картини едновременно по някаква причина.

  40. 40 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#38] от "Iron Maiden":

    Тя затова и маже.

    Може и ти да опиташ да нарисуваш нещо!

  41. 41 Профил на Irina
    Irina
    Рейтинг: 1359 Весело

    До коментар [#40] от "convince":

    Имаш предвид-нещо абстрактно и модерно

  42. 42 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    До коментар [#41] от "Irina":

    За абстрактно и модерно също се иска ръка, око и сърце. Но и много по-голям усет на съвремена гледна точка за пространството и движението на материята. На нива, за които Леонардо само се е досещал, но не е и предполагал, че един ден би било възможно и нужно да се изобразяват.

    Проникването на познанието в по-дълбоките слоеве на материалният свят, както и промените, които това предизвиква в философиите и съвреманите възгледи, религии и отношения на хората, създават и новият усет за една бързо променяща се реалност, която е била чужда на Ренесансовите радетели на изобразяването, включая и геният на Леонардо.

    На някого може да им се струва че цапането на една маймуна днес, е равносилно на друга която се е самопровъзгласила или е набедена със звание "художник" и той няма да е далече от истината.

    Но за да различиш това, днес се изисква много по-голям усет за съвремено усещане, познания и култура, дори по-голямо от това на самият изобразяващ, каквото и да е и чрез каквото и да е.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK