Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© Георги Кожухаров



Всеки, който има бегъл интерес от мода, знае кои са H&M, а истинските ценители на шведската модна марка от години си поръчват дрехи от чужбина. Ето защо модното общество в България имаше повод за радост, когато разбра за позакъснялото откриване на първия им магазин в столичния The Mall на 10 март. Площта му е внушителна – близо 2500 кв.м, а от компанията обещават скоро да отворят обекти в още три мола - софийския "Сердика", бургаския "Галерия" и Mall of Varna.


Фотогалерия: H&M посрещна първите си клиенти в България >


Модата не спира
"Когато работиш с мода, живееш в бъдещето. Винаги мислим с година напред, за да отговорим на търсенето." Това заяви на лекция пред студенти по мода Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M, ден преди откриването на първия магазин на шведския моден гигант. Тя описа подробно процеса на работа – от проучването на модните тенденции до последния шев.




"Работим по три сезона едновременно", сподели тя и поясни, че това изисква доста добра координация. "Модата никога не спира, работата ни с нея няма край, защото тя винаги иска да се развива."


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© H&M


Ние пазаруваме, кой купува?
Един от факторите, направили H&M толкова известни и обичани, е съчетанието на качество с добра цена. При споменаването му обаче в главата на информирания човек веднага светва лампичката "Устойчивост и развитие" и въпросът "Ние пазаруваме, но кой и откъде купува?"


В H&M има отдел от близо 80 души, които отговарят за корпоративната социална отговорност на компанията. "Детският труд във фабриките доставчици вече е в миналото", споделя Камила Фалк от пресотдела на компанията.


"Имаме правилник, който определя какви химикали може да се използват във фабриките, как да се пречиства водата, как да се избягва замърсяването", допълва тя. Служителите на H&M проверяват дали няма работници под позволената възраст (обикновено 18) и дали им се плаща редовно. Целият процес се документира в отчета на компанията.


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© H&M


На лов за тенденции
Въпросът, който вълнува мнозина, е къде 150-те дизайнери на H&M търсят вдъхновение. Първият отговор на Ан-Софи е: "Пътуването."


"Можеш да се вдъхновиш от всичко – от уличната мода, от музикалните фестивали, от изложбите, от клубовете и баровете, от винтидж изложенията", убедена е тя. Според нея главното за един добър дизайнер е да бъде любопитен, да е отворен и наблюдателен, да е наясно с процесите в обществото. "Защото всичко може да има влияние върху модата."


Дизайнерите на H&M "се опитват да издебнат хората, които задават тенденциите". "Виждаш, че на английския музикален фестивал Isle of White много хора носят големи пуловери в стил 80-те и си мислиш: тук има някакъв тренд.


Да си на лов за нови тенденции е като да търсиш малки зрънца в различни райони, като да търсиш някаква история. Модните ревюта са по-скоро потвърждение на анализите ни - виждаме дали дизайнерите са видели същото като нас", разкрива Ан-Софи.


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© H&M


Модата е забавление
За нея модата отдавна не се диктува от Париж. "Тя вече е много по-забавна и я виждаме навсякъде около нас." Ан-Софи си спомня, че когато е започнала работа преди 25 години, всеки сезон е имало една главна тенденция, един основен продукт, без който просто не можеш. "Днес в основата е личният стил – съчетанията и разнообразието."


Други източници на вдъхновение в H&M са знаменитостите, списанията, сайтовете за модни новини като wgsn.com, блогърите, уличните фотографи, филмите и телевизията. "Например сериалът Mad Мen имаше голямо влияние върху модата."


За Ан-Софи най-важното е модата да носи забавление. "Тя не трябва да се приема на сериозно, това е в основата й."


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© H&M


Шведски триъгълник
Въпреки това системата на работа в H&M e сериозна и организирана по скандинавски. В основата на дизайна е модният триъгълник, на дъното на който е базата – модерна, но стабилна. В средата му е съвременната мода – тя засяга много хора и се променя всеки сезон. На върха на триъгълника са последните тенденции и концепции.


Всяка колекция стъпва върху подробни проучвания на продажбите от миналата година, на тенденциите в цветовете, които изникват от анализите. "Така виждаме с какво сме подранили или закъснели, кой тренд си струва да продължим", пояснява Ан-Софи. "Това е един непрестанен процес на проучване."


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© H&M


Звездни комбинации
H&M отдавна си сътрудничи с големи имена в модата като Карл Лагерфелд и Джими Чу. "Така създаваме сензация около себе си, но и около самите дизайнери, защото така те достигат хора, които не биха достигнали по принцип." Марката е работила и със знаменитости като Мадона и Кайли Миноуг. "Те, разбира се, не са дизайнери, но ни казват какво харесват и ние създаваме колекцията."


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© H&M

 


Очаквай неочакваното
Главният дизайнерски офис на марката е в Стокхолм, където са разположени и деветте отдела, сред които са мъжки, женски, детски, аксесоари и други. Всеки отдел си има главен дизайнер, под който стоят продуктов, концептуален и принт дизайнер. Тези, които работят над концепцията, определят ключовите предмети и облекла за сезона, цветовете и тенденциите.


Обикновено завършилите модно училище започват кариерата си като асистенти на продуктовия или концептуалния дизайнер. Мнозинството от работещите в H&M са шведи, но в екипа има и много чужденци от Великобритания, Холандия, Германия, Австралия и САЩ.


"Екипната работа е една от причините да остана 25 години в H&M", споделя Ан-Софи. "Непрекъснато обсъждаме колекциите - как нещата да станат по-добри, от какво имат нужда клиентите. Дискусиите са динамични и демократични и понякога се налага да пожертваш любимото си творение."


Въпреки че искат да отговорят на нуждите на клиентите, H&M винаги се опитват да ги изненадат. "Не бива никога да са наясно какво им готвим", смее се дизайнерката. И все пак "трябва да е лесно и вдъхновяващо да пазаруваш" в магазините на H&M.


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© Георги Кожухаров


Ан-Софи Йохансон в кратко интервю:


Какво знаете за българския пазар?
- Мисля, че е млад пазар, в който има много модни ценители. Не сме изследвали нуждите на българските клиенти, защото модата днес е глобална. Това е факт. Всеки има достъп до една и съща информация и се вдъхновява от едни и същи неща. Локалните тенденции стават глобални. Така че каквото виждате тук, в България, ще го откриете и в САЩ. Искам H&M да е за всички.


Защо в малкия Люксембург имате десет магазина, в Хърватия – шест, а у нас нито един досега?
- Беше въпрос на време. За нас не е важно да сме първите на пазара, а да откриeм правилната локация и да се развиваме стъпка по стъпка.


Каква е тайната на качеството на достъпна цена?
- Иска се много опит. Днес нямаме посредници между доставчиците и производството, което намалява разходите ни. Следим ги много строго и се стараем да ги намалим навсякъде. Тайната е в знанието и в умението да си добър в това, което правиш.


Ан-Софи Йохансон, главен дизайнер на H&M: Модата е забава, не я приемайте насериозно

© Георги Кожухаров


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK