Художествената комисия ще преразгледа предложените от нея за държавно подпомагане филми

Снимката е от протеста на дейците на кино изкуството през 2010 г. с искане оставката на Вежди Рашидов

© Надежда Чипева, Капитал

Снимката е от протеста на дейците на кино изкуството през 2010 г. с искане оставката на Вежди Рашидов



Заповед за преразглеждане на препоръчаните с решение на Националната художествена комисия от 28 май тази година филми за държавно подпомагане бе издадена на 31 май от изпълнителния директор на Националния филмов център Ирина Калушева. Такова преразглеждане се случва за първи път, научи "Дневник".


То предизвика нова дискусия по повод липсата на пари в българското кино и бе предшествано от писмо, разпространено преди няколко дни от авторите на известни и актуални в момента български филми, с което те съобщиха, че се събират в ново сдружение под името "Ново българско кино 21 век". 


Писмото е подписано от Димитър Митовски, Камен Калев, Борислав Чучков, Виктор Чучков, Константин Божанов, Димитър Гочев, Драгомир Шолев и Андрей Паунов - автори на заглавия като "Островът", "Източни пиеси", "Мисия Лондон", TILT, "Аве" и "Момчето, което беше цар".




Бунтът на младите режисьори
Целта на сдружението е радикална промяна в принципите на оценяване и съставяне на комисията, която съответно дава оценки, за да се запази "подема на българското кино и дългосрочното му развитие на европейско и световно ниво". Режисьорите искат да бъдат подкрепяни филми, които "намират широко зрителско признание у нас или издигат имиджа на България пред световната филмова общност", пише в писмото им.


Учредяването му идва като отговор на препоръчаните от Националната художествена комисия с решение от 28 май 2012 г. заглавия, които да получат държавна помощ. Класираните с най-много точки след оценка на комисията, са проектите за игрални филми със заглавия "Буферна зона", "Прашката на Давид" и "Семейни реликви". Техни автори са Георги Дюлгеров, Светослав Овчаров и Иван Черкелов. 


"По-скоро бихме казали, не че не сме съгласни, а не сме убедени, че това е изборът на комисията", коментира режисьорът Борислав Чучков в интервю по повода пред БНР. Той призна, че проблемът съществува отдавна и че може би реагират прекалено късно - "едва, когато го усетихме на гърба си". "Има проблем в това как се случва самият избор". По думите му, заради точковата система, "нещата придобиват леко лотариен принцип". 


Росица Вълканова, председател на художествената комисия, която прави препоръката след оценките на филма, оспори начина, по който се представя целият случай. Тя бе категорична, че "комисията не решава, а класира. Тя дава оценки, оценките се събират и с тези оценки се класира проектът...


Комисията препоръчва. Нищо не решава, нищо не раздава",


бяха думите й пред Българското национално радио. Според нея комисията е направила всичко спрямо описания, обмислен и предвиден правилник, който е съвсем отделен проблем.


Ирина Канушева обобщи причината за издадената от нея заповед с това, че предложените проекти не осигуряват необходимото разнообразие от видове филми.


За Вълканова действието на Канушева е в нарушение на правилника, на което тя има право обаче. Според председателката на комисията, не е ясно на какъв точно принцип Канушева е счела, че въпросните филми не отговарят на изискваното от закона разнообразие.


На въпрос на "Дневник" дали това има връзка с новото сдружение на младите режисьори г-жа Канушева отговори, че "както винаги всичко е свързано като повечето неща в българското кино".


Точкова система
"Доколкото аз знам сдружението е продължение на реакцията на младите режисьори и несъгласието им с решението от сесията на комисията". За "Дневник" г-жа Канушева каза още, че искането й за преразглеждане отчасти подкрепя режисьорите и тяхното несъгласие, тъй като промени във формата на оценяване на проектите, които получават тази финансова помощ, са необходими. "Тази система за оценяване трябва да се промени, защото явно няма да ни върши работа вбъдеще", допълни тя пред БНР и потвърди, че в това оношение има безброй недостатъци. 


В момента проектите, които да бъдат подкрепени от държавата, се избират по точкова система, която е сложна и може да се каже, че по някакъв начин осреднява оценката на филмите, обясни тя за "Дневник". 


Обобщението на Борислав Чучков е, че целият проблем идва като резултат от липсата на достатъчно пари за българско кино. "Доколкото разбирам, законът няма да бъде изпълнен и няма да бъде дадена цялата предвидена сума, което поражда и конфликти", каза той.


Преразглеждане на взетото решение ще се проведе в началото на следващата седмица, сподели г-жа Канушева пред "Дневник". Такова, по думите й, се случва за първи път. Онова, което може да се случи, е потвърждение на вече взетото решение или промяна на предложените филми, което ще изисква и много детайлна обосновка, допълни тя. 


Режисьорите
Препоръчаните в момента филми са на утвърдени по-възрастни режисьори. Последният издаден филм на режисьора проф. Георги Дюлгеров е "Козелът" от 2008 г., който бе представян на кинофоруми в Москва, Санкт Петербург, Виена, Котсбург (Германия), както и на фестивал на българското кино в Ню Йорк. 


Светослав Овчаров е автор на филми като "Зад кадър", спечелил награди в Кайро, както и на "Любовната история, която Хемингуей не описа", отличен с награда на публиката в Солун през 2004 г. 


Режисьорът Иван Черкелов е син на покойния актьор Георги Черкелов. Той дебютира с филма "Балада". През 1988 г. прави "Парчета любов", след което следват още "Търкалящи се камъни", "Стъклени топчета" и "Раци" от 2009 г.  


Сдружението на младите режисьорите е съставено от автори, които през последните години направиха популярни филми с голям успех. Заглавия като "Аве", както и двете игрални ленти на Камен Калев - "Островът" и "Източни пиеси", бяха представени на най-големия кинофестивал в света - този в Кан. Филмът на режисьора Константин Божанов бе добре приет и в Сараево, спечели редица отличия, а неотдавна бе определен и за най-добър филм за 2011 г. от Българската филмова академия.


TILT бе избран като българското предложение за "Оскар" за чуждестранен филм, макар да не успя да влезе сред номинираните от Американската академия заглавия. За сметка на това имаше силно представяне в САЩ с награди от фестивалите EFFIE, участие на фестивала в Сиатъл, както и в Прага, Монреал, Хърватия, Сингапур и на британския "Рейнденс". 


Известният от преди с "Георги и пеперудите" и "Проблемът с комарите и други истории" Андрей Паунов тази година представи в България новия си документален филм "Момчето, което беше цар", чиято премиера се състоя на престижния кинофестивал в Торонто през 2011 г. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на don_giovanni
    don_giovanni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Аз ли съм се побъркал, или Иван Черкелов е СИН, а не брат на Георги Черкелов? ))

  2. 2 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    Младите бездарници джавкат по старите бездарници. Егати и киното.

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  3. 3 Профил на 5149mich
    5149mich
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    Изкуство на щат, това го могат само комунистите! Така наречената “интелигенция“.

  4. 4 Профил на Юрий
    Юрий
    Рейтинг: 221 Неутрално

    "Режисьорът Иван Черкелов е брат на покойния актьор Георги Черкелов" - да, син, а не брат.

    Не че това е основното и най-важното, но е добре пишещите да познават контекста. Иначе може да направят и по-сериозни грешки.

  5. 5 Профил на jojin
    jojin
    Рейтинг: 594 Весело

    До коментар [#1] от "don_giovanni":
    Споко, не си се побъркал, просто дневник-редакторчетата демонстрират "интелектуално ниво"...ха-ха-ха....

  6. 6 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё
    Рейтинг: 597 Неутрално

    .. това трябваше да се случи преди 10 г.. но и сега не е късно, просто трудно ще отскубнат кокала от устата на старото псе..

    иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо
  7. 7 Профил на velbg
    velbg
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Трябва да има филм за ранните години на ББ, когато ядеше филия с мас и риташе футбол със скъсани гуменки.

  8. 8 Профил на jojin
    jojin
    Рейтинг: 594 Весело

    До коментар [#2] от "The Shadow":
    Нищо ново и необичайно не се случва, в т.н."българско кино". В последните 50 години това е ежедневие, безжалостната битка за държавната субсидия между различните полу-мафиозни групички по интереси. Същите скандали и гадни номерца се въртяха и преди 1989 г./ като изключим по-младите кинотворци, ВСИЧКИ споменати в мат'рялчето, активно са участвали в подобни нечистоплътни игри и постановки/, но нямаше публичност и всичко си оставаше в гилдиите и съюза на филмовите дейци. Сега парите са значително по-малко , озверяването е тотално и баталиите ще бъдат все по-злобни и настървени....Повярвай ми, голям цирк ще се заформи в медийното пространство, за развлечение на медийното стадо.......

  9. 9 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1342 Весело

    Никви пари на тия циреи, ако искат да правят кино да намерят начин да се само-издържат и провеждат нещо което се търси ... Аман от чакащи на държавна хранилка ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  10. 10 Профил на asparuhkanchov
    asparuhkanchov
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Никакво подпомагане, ако са кадърни да се оправят сами

  11. 11 Профил на don_giovanni
    don_giovanni
    Рейтинг: 381 Весело

    С тоя брат на Георги Черкелов става като Дедо Симо Царо, дето се беше изстъпил гордо в Софийския университет: "Ааа, как да не ги знам, много добре ги помня аз братята Пенчо и Петко Славейкови!"

    To be a sin God made Satan, and Satan made sin!

  12. 12 Профил на hahohi
    hahohi
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    В крайна сметка пише син, а не брат в текста... И като гледам, не това е най-обезпокоително в него.

    Колкото - толкова
  13. 13 Профил на don_giovanni
    don_giovanni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Най-обезпокоителното е, че киното е масово изкуство, а масовото изкуство се харесва на масите, а масите обичат боклуци. Нашите кинаджии пък са имитатори за западното западнало киноизкуство с гангстери, мутри, проститутки от интернет, избухващи коли и вампири. Ако пък не е това, ще е някой кахърен филм за нечие нещастие, който никой няма да гледа.

    В допълнение, когато има комисия, която да преценява кое е по-хубаво, винаги има приятелства, а щом има приятелства, нищо не става.

  14. 14 Профил на Heisenberg
    Heisenberg
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Значи до колкото разбрах, искат пари от държавата за филми защото няма спонсори явно и ще вземат пари от нас, след това ще ни продават филма.. егати наглостта, гледах бтв Репортрерите оня ден за пиратството, и там бяха същата работа, критикуват ни че теглим филмите и ощетяваме държавата с "МИЛИОНИ"..
    "Старите кучета" наречени режисьори са една жалка и алчна пасмина.
    Аз също смятам да ставам режисьор и това според мене е една глупост, даже самата борба против пиратството е една идея, и твърдо ще застана на страната на хората.

    Аз леко се отклоних от темата, ето ви малко пропаганда от нашата любима медия - http://www.btv.bg/shows/btv-reporterite/videos/video/379769940-bTV_Reporterite_Avtorskite_prava.html

  15. 15 Профил на don_giovanni
    don_giovanni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#14] от "Heisenberg":

    Това е един сложен въпрос. Видеото го няма, но съм втрещен от този човек, който намерих на най-предната страница на коментарите. Ако това са "поддръжниците на свободното слово", обществото от троглодити, към което сме се запътили с бодра крачка, ще ни споходи много по-бързо от очакваното.

    http://www.otizvora.com/2012/05/4483/

  16. 16 Профил на don_giovanni
    don_giovanni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Извинете, попуснах, той бил, както се представя, журналист и творец.

  17. 17 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Както пише и в текста, основният проблем е, че държавата, в противоречие със ЗФИ, свива всяка година бюджета за филмопроизводство в полза на разни далаверки, които Вежди Рашидов си върти. По-малко финансиране = по-ожесточена битка за кокала. Отделно банките в България също не искат да дават заеми за кино, тъй като липсва гаранция (държавна или друга). Тоест, тези, които правят кино имат избор - да се преборят за държавна субсидия или, ако не успеят, им остава само да правят мега нискобюджетни филми (за 30,000 евро например и без каквото и да е заплащане за актьори и т.н.). Третият вариант е да имаме само "Мисия Лондон", което също не си е оферта.

  18. 18 Профил на Restless
    Restless
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Итересно и забавно как всички които си нямат ама грам понятие от кино, продуцентство, субсидии и прочее се изказват гръмко с думите "ако са кадърни да се оправят сами"! Също се коментира съдържанието на българските филми, като имитаторско и прочее - отново някой, който не е правил филми и който няма идея как, къде, какво.

    Един елементарен документален кино филм /но съобразен и с телевизията, за да може да получи и от там субсидии/, който не намира кой знае каква огромна публика, отнема 1 година за продукция, още половин за постпродукция, няколко години предпродукция има бюджет от 500 хиляди евро. Това е нищо. От тази сума доколкото си спомням 10-15 процента са лично вложение на създателите на филма. Останалото е субсидии от държавни и частни организации и да, ако те харесат концепта - те дърпат конците. Давам този пример защото съм го обсъждала лично със създателите на филма.

    Тук не става въпрос и толкова до кадърност или до супер идеята, както се изказват колегите съфорумци. За съжаление нещата са до огромна степен бизнес, бизнес и пак бизнес. За да можеш обаче да покажеш талантите си и в креативната и бизнес частта на занаята, трябва да има към кого да се обърнеш т.е. въпросните телевизии, организации и... държавата.

    Защото после парите които са взели от "вас", като докарат известност, ще се пъчите и ще се дуете как ей виж аз съм българин, тоя супер филм е български, едва ли не аз съм го направил! Малко лицемерно ми се струва... Ама за да се стигне до там трябва да се правят мноооого, мноооого не толкова хубави филми, за да се появи супер филмът...

    Така че, успех на режисьорите, от мен!

    Стой здраво на краката си в настоящето. Не изпускай бъдещето от поглед. Миналото помни за да не допускаш същите грешки два пъти.
  19. 19 Профил на don_giovanni
    don_giovanni
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#18] от "Jasmina":

    Така ли, не знаем, значи. Аз пък знам как се правят филми, но не е необходимо, за да видиш, че това тук е имитация на това там от не особено образовани и културни хора. Ако върхът на културата ви е Андрей Слабаков и Иван Черкелов...

    Аз като се фукам, се фукам аз какво съм направил, а не друг какво е направил. Като друг направи нещо хубаво, просто се радвам на направеното. А такива има много - изнасяме художници, музиканти и певци не в бройки, а в тонове. Само примерно.

    А как се оправят всички художници, всички писатели, всички поети, всички композитори, всички актьори, всички режисьори, всички драматурзи, всички певци, всички танцьори, всички издатели на книги, ноти и музика? Те все някак се оправят. Как? Като всички други в една частна икономика, така се оправят.

    От мен нищо не са взели, е, някакви там данъци сборно за България 3-4 милиона пари, което е едно нищо за една държава. Но дразни това олезено претендиране за голямо творчество, което прави боклуци. Ще му плаща държавата, за да седи някоя негова приятелка на пода, авангардно, да мълчи като пукал и да се снима, и това ще е филм. Ако не е това, ще е оная, лудата, на Краси Спасов щерката, дето било хубаво да си актриса, защото ти плащали и те возели от вас до терена и от терена до вас. Като си намерят пари, да я возят и със самолет, ако искат.

    Ще чакаме ние разни изчанчени да направят сто боклука, че да додрапаме до хубавия филм. После. Някога. Глупости.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK