Севда Шишманова, програмен директор на БНТ: Телевизията е новото кино вече става глобална тенденция

Севда Шишманова, програмен директор на БНТ: Телевизията е новото кино вече става глобална тенденция

© Личен архив



Севда Шишманова е журналист, специализирал кино режисура и има зад гърба си 15 авторски документални филма. Нейният "Незавършилата война" е в топ 10 на журналиститческите постижения, а през 2001 г. печели американската награда "Джон Хопкинс". Тя  често е канена да бъде член на международни филмови журита.
От края на 2010 г. е програмен директор на БНТ, която отговаря за появата на един от най-успешните и популярни в  момента български сериали "Под прикритие" в ефира на националната телевизия. За да разбере повече за успехите, наученото и бъдещи програмни планове на телевизията "Дневник" зададе въпроси на програмния директор. 

Как оценяте успеха на сериала "Под прикритие" досега? Какви са най-големите му постижения в България, каква е гледаемостта и в какво се изразяват успехите му зад граница?
- Реалният успех на сериала "Под прикритие" е в това, че постави стандарт на българския телевизионен пазар. С това, че е конвертируем и показа как един локален продукт може да бъде международен. Продукционното ниво е това, което единствено има значение за оценката в света. Както за да получи международна дистрибуция, така и за да има селекция и номинация на фестивали.


Фактите са известни: "Под прикритие" има международен дистрибутор - New Films International, който откупи световните права за разпространение; продаден е на три континента и е в каталога на най- голямата дистрибуторска компания в света Lionsgate. 


Има селекция за най-престижните награди за телевизионна продукция в света "Еми" (Emmy) и номинации на друг световен фестивал "Златна нимфа" в Монте Карло. БНТ отстоя следните важни етапи от избора до продажбата на тази продукция, като "Под прикритие" се реализира от самото начало без компромис – селекция на сценарий в криминален жанр и универсално работещ сюжет, доказана продуцентска компания SIA, перфектен кастинг и пълен контрол на реализацията. Ключово в случая е мого високото професионално ниво и опит на екипа но SIA.




Ако обобщим за два сезона "Под прикритие" създаде мания сред зрителите, постигна най-висок рейтинг за праймтайма на националната телевизия и върна млада и активна аудитория, привлече рекламодатели и стана най-тегления и гледан сериал в интернет.


Какво предстои като развитие на този проект?
- Няма компания, която да се откаже да продължи свой успешен продукт. Мениджърският борд на БНТ одобри предложението за реализация на трети сезон, той е в предподготовка и снимките ще започнат в началото на юли.


Според мен това ще бъде по труден сезон от първите два, защото очакванията към сериала вече са много големи и развитието на историята трябва да върви нагоре в драматургично и емоционално отношение. За това БНТ постави изискване към продуцентите от SIA за много по-голяма предварителна готовност, сценарна и продукционна, преди да започне снимачният период.


Има изнасяне в нови локации и разработка на сложни и трудни снимачни сетове, от актьорите ще се изисква по специална подготовка също. Но предварителната работа по сценария е акцент и е много прецизна, за да може наистина екипът да бъде максимално улеснен в процеса на снимки.


Представяне на новия български сериал "Под прикритие" през 2011 г.

© Георги Кожухаров

Представяне на новия български сериал "Под прикритие" през 2011 г.


Какво спечели и какво загуби БНТ от "Под прикритие"? Какво научихте от проекта?
- БНТ показа, че има ресурс да диктува тенденции на телевизионния пазар, без да отстъпва от обществената си функции. Изненада конкуренцията, която си мислеше, че националната телевизия ще остане в традиционното филмово производство и не е проблем в новата ситуация.


Както знаете, промяната в закона с разрешение за продуктово позициониране в телевизионните сериали провокира интереса на частните телевизии и те ориентираха своето производство към тях. Трябва да кажа, че това се оказа важно и за нас, защото ни даде допълнителни аргументи за промяна на съдържанието на филмовата ни продукция. Ориентира я пазарно и от това спечели както медията, така и зрителят.


За мен чисто продуцентски е първият голям филмов проект, за който нося пряка и цялостна отговорност и след него знам, че не може да се прави компромис на нито един от етапите на снимачния процес. Ако е направен, той е видим. Телевизията е безпощадна медия, знам го от журналистиката.


Смятате ли, че турските сериали най-накрая станаха жертва на българските. Тяхната аудитория припокрива ли се или се различава?
- Турските сериали се оказаха част от подготовката на аудиторията да гледа локален продукт. Те създадоха нагласи в зрителите и трябва да признаем, че в това отношение частните телевизии подготвиха пазара. Винаги е добре, ако националната продукция може да отговори на интереса на аудиторията.


Важно е, че в момента имаме индустриално поведение на телевизиите в производстово на български сериали. Ако направите мониторинг, ще отчетете, че това е модерната тенденция в телевизионното производство у нас и водещите телевизии приоритетно продуцират български сериали. В това отношение е много важно да се удържи сценарното и продукционно ниво, защото аудиторията е подвластна на много силно влияние на филмите, които гледа и отговорността на теливизиите в случая би трябвало да е въпрос на ясна политика.


Отбелязвам го, защото имаме неприятния опит от налагане на спорни вкусове и поведенчески модели с някои реалити формати, които не са комплимент за продуцентите им.


Ще повлияе ли "Под прикритие" на следващите проекти на БНТ и как? Планирате ли следващи сериали? Какви?
- Националната телевизия провери собствения си капацитет като продуцент. И в това много важен беше изборът на партньор. Продуцентската компания с която на практика БНТ влезе на пазара, е най-добрата в момента в реализация на телевизионни сериали. SIA и "Камера" са екип, с който се работи на висок професионален оборот и процесът в общия ни проект се оказа едно от най-важните условия в тази проверка на възможностите ни.


По парадоксален начин един безспорен продукт, без аналог в международното си признание, предизвика остра и некоректна кампания със спекулации и откровени лъжи по отношение както на финансирането, така и на производствения процес. Върху БНТ беше упражнен включително институционален натиск и искане да доказва "целесъобразността" да продуцира този сериал. Това за съжаление беше поведението, с което избраха да се "състезават" с нас както от телевизионните конкурентни среди, така и от киногилдията.


Отбелязвам го защото "Под прикритие" промени статуквото, преобърна както пазара, така и заварената система на филмопроизводство в БНТ, като ни даде самочувствие да поставяме условия към следващите проекти. Показа стойността на прозрачната процедура на избор на проект и доказа, че единствено качеството е това, което има значение в реализацията на една продукция.


В момента БНТ е обявила годишна сесия по филмопроизводство с четири различни позиции за телевизионни сериали и има всички основания да се надява, че както кандидатите, така и комисията ще отчетат летвата, която постави "Под прикритие", преди да направят своя избор.


Какви са впечтленията ви от тенденциите на международния пазар на телевизионни продукти и по-специално сериали в момента? 
- "Телевизията е новото кино" беше водещият коментар в тенденциите на пазара, които видях по време на телевизионното издание на American Film Market в Лос Анджелис. Производството на телевизионни сериали привлича индустриално големите американски филмови студиа заради комплексните възможности от излъчване на тази продукция на много пазарни нива – от платените канали през телевизиите до интернет.


Изумителни са например възможностите за "услуги" за зрителите на Netflix - американската мрежа за гледане on-demand през интернет стрийминг в САЩ, Канада, Латинска Америка, които "дистрибутират" телевизионните сериали до потребителя в мащаб, който е несравним като потенциал и с най-големите боксофис на кината. Всеки може да гледа любимите си сериали, когато поиска и преди разпространението от телевизиите.


Важна е политиката и на платените филмови канали като HBO, с които студията се конкурират в подобна инвестиция. Производството на телевизионни сериали привлича режисьори като Скорсезе и Спилбърг, именно защото в момента съдържанието на тази продукция се развива много бързо заради интереса на пазара. И разбира се заради мащаба на печалбите.


Дори обществена телевизия каквато е BBC създаде своя компания специално за производство на сериали, базирана в САЩ с продукция, подчинена на потребностите на този пазар, защото потреблението е огромно, печалбите също. Британската медия отстоява тази своя пазарна политика, независимо, че е под огромен натиск за това като обществена медия.


В тази връзка мисля, че "Под прикритие" има вярната формула на универсална история, високо продукционно ниво и добър мениджмънт, което ни направи част от световния пазар. Фактът, че най-голямата дистрибуторска компания в света Lionsgate избра да покаже на този пазар сериала в топ селекцията си заедно с Mad Men - носителят на "Еми" 2011, хитовия Boss и двете си нови супер продукции Anger Management и Nashville, означава, че имаме постижение, с което трябва да се съобразим.

Испанският трейлър на "Под прикритие"

Това е първи случай, когато американската компания показва независима продукция, извън своята собствена и тази на мейджъри.


Защо според вас все повече режисьори избират да се насочат към телевизионните филмови формати, загърбвайки игралното кино?
- Известни режисьори започнаха за снимат сериали, но не мисля, че това е свързано с отказ от игралното кино. Възможността да развиват проекта, предполагам, е творческото основание, както се аргументира Скорсезе в едно интервю по повод на сериала "Престъпна империя", който продуцира и снима за HBO.


Разбира се, финансовия фактор е определящ, както и милиардната зрителска аудитория на телевизионните сериали. Не мога непременно в този контекст да коментирам професионалния избор на българските режисьори, но тяхното поведение, особено на новото поколение, е пазарно ориентирано и предполагам, че критериите, които биха ги привлекли за участие в един проект, са същата комбинация, за която вече споменах.


Ако има нещо, което в България много видимо разграничава поколенията в киното, то това е именно в следването на принципите и правилата, които определят тази индустрия, а те са пазарни. Важно е, че българското кино има своята вълна режисьори, които правят този преврат. При това с необходимото тематично и жанрово разнообразие на филмите, които заснеха в последните 5 години. Започна Явор Гърдев с "Дзифт", Димитър Митовски с "Мисия Лондон", Камен Калев с "Източни пиеси", Виктор Чучков "Тилт", Драгомир Шойлев "Подслон", Илиян Джевелеков с Love. Net…Това е важно да бъде отбелязано, когато говорим за зрители, стандарт, пазар и кино. Любопитна съм да видя заснети от тях сериали.


Има ли някакъв нов тип вълна на телевизионните сериали в момента? Няколко от първите големи успехи в тази сфера като "Д-р Хаус" и "Отчаяни съпруги" приключиха завинаги телевизионния си живот само преди около седмица след осем сезона в ефир и доста голям спад в гледаемостта през последните си години? Какво означава това за телевизиите и какво е новото като жанр, истории, картина и качество, което най-силно се търси?
- Пазарът е този, който диктува и той има основно правило – конкуренцията за зрителя и рекламодателя. Една продукция пада от излъчване и производство, когато не може повече да издържи състезанието за любовта на зрителя и съответно не изплаща обратно инвестицията си.


Световната аудитория не е хомогенна във вкусовете и нагласите си, защото например фентъзи и хоръра, които разбиват американския пазар, не са реципрочно успешни на всички територии.


Британският хумор едва ли е конвертируем в мащаб като политическите трилъри на BBC. Но има формули които традиционно работят, особено ако се стои професионално в жанра и историята е универсална. Това усетих, когато видях дублирания на испански вариант на "Под прикритие" на скрининга за Латинска Америка. Над 180 селекционери и на екрана история, която приковава вниманието, актьори, които впечатлително приемаш и продукционно ниво, което оценяваш. Респектът и уважението беше и от това, че продукция с такъв стандарт идва от малка страна и телевизия.


На какъв принцип планирате филмовата програма на БНТ, както и тази на сериалите? Това е една от сферите с най-жестока конкуренция между телевизиите? Какви заглавия може да очакваме от БНТ?
- БНТ има ангажименти като обществена телевизия както към избора на тематичните параметри, така и към начина, по който формира своята цялостна програмна политика във филмопроизводството.


Ние поставяме своите виждания като продуцент на обсъждане от Програмен съвет за кино, в който влизат и представители на кино гилдията и институции с консултативна роля каквито са министерствата на образованието и културата.


Приоритетите се определят за предстоящия годишен телевизионен сезон и се обявяват публично. Редовната филмова сесия, която се провежда в момента, показва жанровото и тематично разнообразие, към което се стремим. Има четири обявени позиции – училищен сериал, исторически сериал, ситком и свободна позиция за сезонен сериал без ограничение на жанра и темите, с единствено условие да е съвременен сюжет.


До този момент комисиите, в които съм участвала, показват висок критерий и много вярна оценка за това каква продукция има необходимост и задължение да продуцира националната телевизия. На предишната сесия например не пуснахме в производство сериал, защото комисията прецени, че не отговарят като качество на нивото, което БНТ постави с "Под прикритие".


Може би изглежда, че нямаме продуцентската свобода на частните телевизии, но все повече се убеждавам, че изискванията, които имаме като обществена медия, само прибавят качество и ниво към продукцията.


През последните няколко години документалното кино бележи силен възход. Разработват се много нови и необичайни форми на документалистика, която е далеч от познатия на всички формат на дългия репортаж и често се доближава до игралното кино. Какво е отношението на БНТ към този формат сега и в бъдеще?
- Имате предвид т.нар. доку-фикшън или соуп-доку сериали. Като човек с над десет документални авторски филма в биографията си естествено следя развитието на тези жанрови тенденции.


На практика БНТ има опит за такъв подобен формат, какъвто са "Малки истории". Все още не мога да се реша да предложа подобна позиция в конкурсна сесия, но имаме подкрепени такива проекти като копродукция - "Правилата на ергенския живот" и "Полският водопроводчек". Самата аз работя авторски проект за игрален филм, който първоначално беше замислен като доку-фикшън.


Важното в екранната трансформация на документалните сюжети е да не си изпуснал момента на историята, и героите ти още да живеят в нея. Ако БНТ продуцира такива формати, ще трябва да се съобрази с това. Като медия, която трябва да развива различни жанрови форми, може би подобен опит ще е важен за киното у нас, а и ще проверим и дали има зрители.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK