"Сидхарта", "1984", или кои книги трябва да прочетете, преди да станете на 30

Германско-швейцарският писател Херман Хесе, авторът на романа "Сидхарта", определен като най-важната книга, която трябва да прочетете, преди да навършите 30 години

© Associated Press

Германско-швейцарският писател Херман Хесе, авторът на романа "Сидхарта", определен като най-важната книга, която трябва да прочетете, преди да навършите 30 години



Романите "Сидхарта" на Херман Хесе, "1984" на Джордж Оруел и "Да убиеш присмехулник" на Харпър Лий са на челни места в класацията на сайта Divine Caroline за книги, които всеки трябва да прочете, преди да навърши 30 години.


Селекцията е основно насочена към творби, които внушават едно ново и по-мъдро разбиране за света. "Сидхарта", издадена през 1922 г., е определена като невероятна история за значението на преживяванията и как прости случки могат всъщност да доведат до огромни изводи за света около нас. Авторите на класацията подчертават колко актуална за нашите време е иначе антиутопичната "1984", където всеки ход на героите е внимателно следен, а всички до един са манипулирани от властта.


Награденият с "Пулицър" "Да убиеш присмехулник", единственият роман на американската писателка Харпър Лий, заема трето място заради важните въпроси, които поставя около проблемите между различните раси и класи сред обществото през 30-те години на ХХ век.




В първите десет са други световноизвестни заглавия като "Портокал с часовников механизъм" (1962) на Антъни Бърджис, творба, известна и с екранизацията на Стенли Кубрик от 1971 г., "За кого бие камбаната" (1940) на Ърнест Хемингуей, епическия роман "Война и мир" (1869) на Лев Толстой, политически ориентираната на Rights of Man (1791) на Том Пейн, промотиращата демократичното управление "За обществения договор" (1762) на швейцарския философ Жан-Жак Русо, "Сто години самота" (1967) на Габриел Гарсия Маркес и научния труд "Произходът на видовете" (1859) на Чарлз Дарвин.


По-назад в класацията са "Лолита" на Владимир Набоков, "Изкуството на войната" на китайския пълководец и мислител Сун Дзъ, "Дейвид Копърфилд" на Чарлз Дикенс, "Великият Гетсби" на Франсис Скот Фицджералд, "Спасителят в ръжта" на Дж. Д. Селиджър, "Властелинът на пръстените" на Дж. Р. Р. Толкин, "Параграф 22" на Джоузеф Хелър, "Престъпление и наказание" на Фьодор Достоевски, "Републиката" на Платон. В края на списъка са "Повелителят на мухите" на Уилям Голдинг, "Гроздовете на гнева" на Джон Стайнбек и "Майсторът и Маргарита" на Михаил Булгаков.


Въпреки че класацията е ориентирана към прозата, в нея намира място и една поетична творба - "Четири квартета" на американския автор Т.С. Елиът, определена от сайта като може би най-мъдрата книга с поезия.


Към списъка Flavorwire в отделна публикация добавя "Илиада" и "Одисей" на Омир, "И изгрява слънце" на Ърнест Хемингуей, "По пътя" на Джак Керуак, "Котешка люлка" на Кърт Вонегът, "Островът на съкровищата" на Робърт Луис Стивънсън, "Към фара" на Виржиния Улф, "Гордост и предразсъдъци" на Джейн Остин, която екипът на сайта определя като задължителна дори и за мъжката аудитория.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (162)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 498 Любопитно

    Аз бих сложил на първо място "Малкия принц"

  2. 2 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 614 Неутрално

    В България класацията според мен трабва да оглави "Параграф 22".

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  3. 3 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3614 Весело

    До коментар [#1] от "simeonov_":
    До коментар [#2] от "Daniboy":

    Има ли нужда да се обосновавам защо за българчетата най-важен е "Винету"?

    Четете, за да успеете!


  4. 4 Профил на The.Teacher
    The.Teacher
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Ще е хубаво да се направи задължителна за министър-председатели, министри и депутати, които да държат изпит първо върху география и история на България, след това по български и литература и накрая върху световна история и евентуално въпросният списък с произведения. Но тука всеки си мисли, че може и знае всичко ей така по рождение - то министър, премиер, президент, кмет и т.н. не е никакъв проблем. Щом може да събира и изважда - става.

    Местоживеене:---> Магратеа. Образование:---> Антична филология, трансформационна етика и вълново-хармонична теория на историческата перцепция.
  5. 5 Профил на miron4o
    miron4o
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Добре, че беше екранизацията на Властелина, че да се похваля, че съм "прочел" нещо от списъка.

  6. 6 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 656 Неутрално

    В тач класация нама една книга гоято да не е левичарска. И после хората се чудят защо комунизмът е по-популярен от всякога въпреки геноцидите, мизерията и беднотията.

  7. 7 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    заглавието е 'и изгрява слънце'. доста хаотична подборка - би следвало да има отделни категории - лолита и републиката на едно място? сидхарта ме беше впечатлила доста когато я четох на 15, наскоро пак се пробвах и не можах

  8. 8 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Абе не виждам смисъл в поредността и подредеността, ама не това е важно...

    Важното е наистина да се чете

  9. 9 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    ???

    Апокалипсисът апокалиптичен
  10. 10 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)
    Рейтинг: 598 Весело

    А филмите броят ли се за четене? Не съм чак толкова зле - прочел съм 5 от заглавията.

  11. 11 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Весело

    А като ги прочетете, напишете през лятото читателски дневник с впечатления. Хаотично избрани значими заглавия, които е добре да бъдат прочетени, половината още в училище, други в университета, а дали ще бъде толкова фатално, ако някой позакъснее и ги прочете на 35 "Лолита" например е за по-зрели читатели, според мен. Предлагам Хамлет и Дон Кихот.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  12. 12 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 527 Неутрално

    Майстора и Маргарита
    всички останали са след нея.
    но не са излишни , напротив!Колкото повече прочетени книги - толкова повече крилато въображение и опознаване на други светове и възпитаване на креативност.

  13. 13 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2988 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    Да. Дори още цитираната в заглавието 1984 е силно левичарска

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  14. 14 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Весело

    До коментар [#6] от "lordcris":

    И Омир ли?!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  15. 15 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 913 Любопитно

    Случайно ли са забравили Хенри Милър и "Тропик на ...",Сексус,Нексус,Плексус и т.н.???

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  16. 16 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3167 Неутрално

    1984 Оруел трябва да прочетете на всяка цена!

  17. 17 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3614 Весело

    [quote#6:"lordcris"]В тач класация нама една книга гоято да не е левичарска. [/quote]

    Баси!
    Ридаем безутешно в шепи!
    Начело с Омир, тоя мръсен комуниз, когото така ловко разобличи ...

    Гениален си бе, ей, ЛордО ...

  18. 18 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3167 Неутрално

    До коментар [#13] от "Тони!":

    Точно обратно.Антиутопия

  19. 19 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 2290 Весело

    Забравяте 'Защото сме социалисти' - настолната книга на всеки младеж

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 670 Неутрално

    [quote#4:"The.Teacher"]Щом може да събира и изважда - става. [/quote]
    Става, ама ако може....... Аз не съм напълно убеден, че нашите се справят с изваждането.

    Интересен списък...... Повечето съм ги чел, с право са там.
    До коментар [#1] от "simeonov_": +++++++++++++

  22. 22 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3614 Весело

    До коментар [#14] от "etty1":

    Опс, изпреварила си ме
    Сорри, ама човек като види такъв интелект да се изплисква свише и някакси му пада перде пред очите ... от възторг, не от друго ...

  23. 23 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 656 Неутрално

    До коментар [#13] от "Тони!":

    1984 е вероятно най-левичарсата. Само човек който не познава Оруел не знае, че той е откровен социалист и че той не критикува самата система а начина по който е имплементирана.
    Да вземаш творбите на Оруел като пример за индивидуализъм и свобода е все едно да цитираш Маркс за пазарна икономика.

  24. 24 Профил на mr. bungle
    mr. bungle
    Рейтинг: 426 Неутрално

    А Макс Фриш, Труман Капоти къде са?

    Все пак, подобни класации са строго субективни, разбира се..

    suck it and see.
  25. 25 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Весело

    До коментар [#22] от "xm...":

    А-а, аз се предавам! Не мога да споря с познати на Оруел, само съм го чела и то очевидно доста небрежно, щом са ми убегнали левите му убеждения.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  26. 26 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 716 Неутрално

    Хич не обичам такова отношение към книгите. Книгите се разбират, когато човек е готов. Да се напънеш и да прочетеш някоя книга ей така, за да имаш козметична култура, е безсмислено. По-добре да не си я чел. Важно е разбирането, а не текстът. Ако някой по-скромен текст ти донесе разбиране колкото Илиада, по-добре да си чел него. Ако Илиада те приспива през два реда, каква е файдата, че си се мъчил?

    Чела съм всичките преди 30. И какво от това?

  27. 27 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2988 Неутрално

    До коментар [#23] от "lordcris":

    Политическата ориентация на Оруел в случая няма особенно значение. Аз лично не възприемам 1984 като левичарска. Всъщност не я възприемам като никаква, поне що се касае по тази ос - ляво - дясно. Но, ако приемем, че все пак повечето тоталитарни режими са левичарски, то книгата е антилевичарска.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  28. 28 Профил на monarchist
    monarchist
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Според мен човек трябва да чете това което му е интересно и когато му е интересно, а не да се слагат рамки "задължително трябва да бъде прочетено до еди кога си".

    Това са глупости.

    "Всеки ден се радвай на слънцето и на това, че си жив" --- Стоян Венев
  29. 29 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 670 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    Ми не мога да се съглася! Ако слагате прогресивните идеи за левичарски - то да, може и да се считат за левичарски някой от книгите. Ама аз пак не съм съгласен с това.

    И не, не са ми повлияли нито на убежденията, нито на някога съм бил или ще бъда комунист............

  30. 30 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1246 Любопитно

    Изтървали са "Богатството на нациите" от Адам Смит.
    Е, не е роман, но пък е много полезно четиво........

    Знанието е сила, информацията - власт
  31. 31 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    До коментар [#23] от "lordcris":

    Вярно, Оруел е бил социалист, само дето социализЪма не беше социализъм, а държавен капитализъм.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  32. 32 Профил на 17:50
    17:50
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Четете и български романи.

  33. 33 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 670 Неутрално

    До коментар [#27] от "Тони!":

    Така пишат, защото гледат убежденията на авторите.......
    Все едно да ме нарекат комунист, щото Стайнбек ми е любимият автор (един от любимите, де)...... И дай да не четем Хемингуей, щото е на страната на интербригадистите, или пъ Маркес, или т.н.........
    нЕма начин тая работа да се случи..............

  34. 34 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    Да, всички трябва да четем само фантазиите на Айн Ранд, нали?

    Romanes eunt domus!
  35. 35 Профил на coffeelover
    coffeelover
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#26] от "lil_alex":

    Браво за смисления коментар! На същото мнение съм и аз!

  36. 36 Профил на twe38546258
    twe38546258
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Глупаво ми се вижда някой да определя като задължително какво и кога да се чете. Явно този някой или нищо не е чел или нищо не е разбрал. Не напразно един аглийски писател заплашваше със съд английското министерство на образованиети, ако му вкара част от книгите като задължителни за изучаване в училище.

    Платон ми е приятел, но истината ми е по-голям приятел.
  37. 37 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    [quote#25:"etty1"]А-а, аз се предавам! Не мога да споря с познати на Оруел[/quote]

    И аз тръгнах да се извинявам, че съм атакувал човек на такава достолепна възраст, ама се отказах.
    Ни съм му на възрастта, ни на интелектуалния кръжец.

    Апропо, Оруел наистина си е ляв. Но какво от това?
    Толкова по-зле за правоверните като лОрдо

  38. 38 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 531 Неутрално

    А Капиталът, Майн Кампф и Библията къде са?

  39. 39 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 635 Весело

    Несъмнено: "Параграф 22" трябва да прочете всеки българин. Поне, за да разбере и осмисли нашата реалност...

  40. 40 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3614 Весело

    [quote#26:"lil_alex"]
    Чела съм всичките преди 30. И какво от това?[/quote]

    Кофти!
    От толкоз нещо да не ти е останало и капка в полза според собствената ти преценка си е за съболезнования

  41. 41 Профил на bravo
    bravo
    Рейтинг: 479 Весело

    До коментар [#3] от "xm...":

    Да, ама той друго не е и чел...

    Българските политици не са раждани - те са изходени.
  42. 42 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 927 Неутрално

    До коментар [#24] от "syco":

    Не само те липсват - изобщо доста малоумни класации. И какво значи трябва да прочетете? И то до 30 г? Ами ако ги прочета до 35? Смешна работа.

  43. 43 Профил на 077888888888
    077888888888
    Рейтинг: 636 Неутрално

    От всички 21 книги в списъка съм прочел 11.

    От препоръчаните не съм чел само
    По пътя на Керуак. Утре я почвам.

    Значи горе долу съм в кюпа.
    А, забравих - и всички книги на Карл Май.
    ха ха ха

    Да изгоним паплачта ГРОБ и спасим Родината.
  44. 44 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Я се спирайте!
    До 30, пък преди, пък след........
    Класацията си е класация. Добре е хората да четат. Добре е да се появяват такива заглавия. Някой пък може да прочете някоя от книгите. Ей така, да му стане интересно. Верно много мръкане има в тоя свят!

  45. 45 Профил на frequentflyer
    frequentflyer
    Рейтинг: 426 Неутрално
  46. 46 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 670 Неутрално

    [quote#43:"07"]По пътя на Керуак. Утре я почвам. [/quote]
    Миналата седмица я свърших за н-найсти път
    Аз си признавам, че не можах да се справя никога с руската класика....... Не можах и не можах да я чета и това е...... Дори се насилвах, щото ме бъзикаше един приятел, върл фен на Достевски, започвал съм повечето от романите му и напълно безушпешно - тоя ме психясва и до 2-тата страница съм готов да убия някой

  47. 47 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 716 Неутрално

    @хм, явно ми е останало нещо, за да мога да напиша този коментар. Толкова съм чела, че вече всичко е интернализирано, а и не се срамувам от по-простичка литература. То не че някои от заглавията не са простички, но да кажем, че са смели и имат място за младия човек.

    Въпросът е в разбирането, не в книгите. Книгите дават език, в който да се облече разбирането, но то може да идва от много места, не само от света на литературата. Дори е беден човек, който разчита само на книги, пък били те велики, за да разбере света.

  48. 48 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2254 Неутрално

    До коментар [#47] от "lil_alex":

    Напълно се присъединявам към коментара ти. Познанието за света и човека е комплексно, и едва ли може да се синтезира в 21 или 210 книги. Зависи кой, за какво и как пише, и кой и от какво има нужда. Лично аз се водя от личните си потребности и интереси, а не от класации.

  49. 49 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    Последно включване
    "451 градуса по Фаренхайт" с огромно уважение към човека, чийто университет бяха книгите!
    Има забавни, поучителни, самохвални и остроумни коментари за четенето и книгите и всеки един ме изпълва с чиста радост.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  50. 50 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    До коментар [#46] от "rosko1306":

    Опитайте с нещо различно, руската литература е изключително богата, Достоевски може да почака. Започнете с Беляев, Илф и Петров или Александър Грин.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  51. 51 Профил на Thoth
    Thoth
    Рейтинг: 583 Неутрално

    "Животинска ферма"
    "Малки богове" на Т. Пратчет.
    "Ерата на разума" - Томас Пейн

    “Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.” - Seneca
  52. 52 Профил на Калина Лазарова
    Калина Лазарова
    Рейтинг: 426 Неутрално

    "Сидхарта" е много добър избор като за номер едно. Чак съм учудена, че подобна книга е на първо място. Сигурна съм, че всеки може да добави още много книги, например нищо не се споменава за един от любимите ми автори - Уилям Уортън, но все пак и така класацията е много добра, пълна със смислени заглавия.

    http://kalinalazarova.wordpress.com/
  53. 53 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#9] от "Bulgarische Motoren Werke":

    !!!!! да.

  54. 54 Профил на drakar65
    drakar65
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    "...в класацията на сайта Divine Caroline за книги, които всеки трябва да прочете, преди да навърши 30 години."

    Я чакайте малко! Сайт, книги, четене...30г.....

    Не се ли усещате колко е нелепо?
    Критерии при четене на книги?
    Човек чете или не. Може и на 5г. може и на 95г.
    Всеки чете това което му харесва!
    В случая няма класация!
    Всяка книга е индивидуална!
    Точно в това е чудото на писаното слово!
    Тя е в класацията на този който я е чел, а не на някоя натрапена!

    “Сега е моментът да превъртим Рубикон-а” - Гай Юлий Ц... Аз-"Картаген трябва да бъде разрушен"!
  55. 55 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Снимката нарушава забраната за пушене на обществени места.

  56. 56 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1400 Любопитно

    Не е лош подбор, но е един от многото възможни и няма защо да се приема буквално. Добре е всеки да има свой, по мярка...

  57. 57 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    [quote#2:"Daniboy"]В България класацията според мен трабва да оглави "Параграф 22".[/quote]
    "Това беше любов от пръв поглед...."
    +++++++++++++++++++++++++++++++

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  58. 58 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    [quote#56:"Мария"]Не е лош подбор, но е един от многото възможни и няма защо да се приема буквално. [/quote]
    Личен избор.
    За мен "Записките" на За.Стоянов са най ценната българска книга.Въпреки,че не са роман.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  59. 59 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1343 Весело

    мразя всякакви списъци с неща , който трябвало или нещо такова, ще си чета каквото си искам

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  60. 60 Профил на drakar65
    drakar65
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    "Селекцията е основно насочена към творби, които внушават едно ново и по-мъдро разбиране за света"

    А, това съм го пропущил...

    Давайте тогава фантастика!
    Или ново тълкуване на Библията...

    Най-доброто е, че сега аз сам си правя класация на книгите които искам да прочета, вместо дружинната ръководителка, класна, комсомолската да ми я дават класацията-селекцията и да ми викат:"Задължително"!

    И на всичко отгоре ги намирам в интернет, а пък най-интересното е, че никой не ме кара, ама не преставам да чета...

    “Сега е моментът да превъртим Рубикон-а” - Гай Юлий Ц... Аз-"Картаген трябва да бъде разрушен"!
  61. 61 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1400 Любопитно

    До коментар [#11] от "etty1":

    В България "Дон Кихот" се учеше задължително на 17 години, ако не се лъжа. Добре, че го прочетох пак и истински по-късно. След 30.

  62. 62 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1400 Любопитно

    До коментар [#58] от "el_chuncho":

    Да, опираме и до баланса - защо да пренебрегваме българската литература, за теб "Записките", за друг - нещо друго.

  63. 63 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 774 Неутрално

    И защо да трябва, прочел съм ги всички, макар и не до 30, а до 33, но те, книгите, освен да бъдат четени трябва да бъдат и разбирани, а и кой в днешния свят се интересува дали си чел "Одисей", то като се има предвид какъв е капацитетът на работодатели, управляващи и прочее това по-скоро пречи отколкото да помага, защото четенето и разбирането на книги те отграничава, а никой не харесва хора вглъбени в собствен свят, неотдадени на работа, кауза или друго нещо, което не изисква отграничаване, а тъкмо обратно - съешаване, затова в днешния глобален свят, света на социалните контакти, четящите книги са аутсайдери.......... като мен...

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  64. 64 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    До коментар [#61] от "Мария":
    Скоро прочетох "Йосиф и неговите братя"Не бих могъл да я прочета,още по малко да я разбера в по млад възраст.
    П.П.Струва си да се прочете,но не бих я сложил в топ 50

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  65. 65 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Първата световна класация на задължителните книги, в която липсва "Естествен роман" на Георги Господинов.
    Много лошо!

  66. 66 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    Всяка Книга крие ревниво своята тайна-извода.Лошото е че трябва да я прочетете от корица до корица него поднася писателят наготово-това само в учебниците

  67. 67 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    До коментар [#56] от "Мария":

    Това е много точно!
    В България доста смислена литература влиза в учебната програма: Омир, Сервантес, Гогол, Пушкин, Достоевски, Толстой, Балзак, Гьоте. Моля да ме извинят пропуснатите Навиците за четене се създават в много ранна възраст от родители, които четат (подражание), четат на децата си и ги поощряват да се научат сами много преди училище, които притежават и подаряват книги. Да се разчита само на учители или пък на класации, е несериозно.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  68. 68 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1319 Весело

    Списъкът съдържа книги, които така хубаво да ти разбъркат съзнанието, че да не знаеш кое в горе и кое долу.
    Мозъкът ти ще бъде пуснат през месомелачка и ще излезеш от скотобойната с бръмбари в главата , като цапнат с напикан чорап.
    Убеден съм, че нито един от хората постигнали нещо в живота си, не се ръководят от догмите изкусно вбримчени между редовете на тези иначе сами по себе си стойностни творби.
    "Присмехулника" е антирасистка, "Сидарта" е будистка, "1984" е антиутопийна...Дарвин, "Лолита"...Идеологичеса литература. Добра подготовка за хора със щамповани черепни кутии.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  69. 69 Профил на pinoki0
    pinoki0
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Пътеводителя на Галактическия стопаджия е моята препоръка, гледам не сте я споменали...

  70. 70 Профил на ouzo
    ouzo
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Абе то хубаво да се чете еди си какво,но е важно и как се чете.
    То и съученичките ми в даскало имаха 6-ци по география,но не можеха да покажат къде е Финландия на картата... зуб зуб,еднопластово попиване.

  71. 71 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    [quote#47:"lil_alex"]Въпросът е в разбирането, не в книгите. [/quote]

    М'чи там е работата, че книгите помагат за разбирането.
    Никой не знае или е видял всичко - ерго ...

    А тези от списъка ... сайт си го публикувал - добре.
    Всеки с класациите си. Например Джейн Остин не е в моите класации
    Но да отричаме априори - просто не мога да го приема.
    От четене на книги никой не е загубил. Виж, от обратното ...

  72. 72 Профил на ръмжо
    ръмжо
    Рейтинг: 585 Неутрално

    До коментар [#6] от "lordcris":

    Определено не си чел май книгите в списъка, или имаш някакво изкривяване в хипоталамуса, айде да не засягаме и други дялове на мозъка!

  73. 73 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    До коментар [#71] от "xm...":

    Подкрепям с две ръце! Разбирането без книги не е донесло нищо добро на човечеството - клади, забранени и препоръчителни списъци, отнемане на свободи. Аз ще взема Джейн Остин Малко мъже могат да я харесат истински. Уважавам всеки, който иска да се развива и четенето определено помага за това.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  74. 74 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1319 Весело

    До коментар [#69] от "pinoki0":
    Пътеводителя на Галактическия стопаджия е моята препоръка, гледам не сте я споменали...
    .......
    То само това да беше...
    Къде е Рей Бредбъри в списъка?
    Къде е Hunter S. Thompson, Храбал, Кафка...
    Това са автори, които те карат да мислиш, а тия от списъка ти стоварват бреме върху кофата, от който буламач я извадиш някоя перла, я някоя несмляна костилка ...

    nemo malus felix, minime corruptor.
  75. 75 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1400 Любопитно

    До коментар [#67] от "etty1":
    [quote#67:"etty1"]В България доста смислена литература влиза в учебната програма: Омир, Сервантес, Гогол, Пушкин, Достоевски, Толстой, Балзак, Гьоте. Моля да ме извинят пропуснатите. [/quote]

    Данте и други.
    От моя днешна гледна точка - добре, че е било така (сега така ли е?), но препрочитането им по-късно, поне веднъж, е наложително.

    По повод други коментари тук, че всичко е идеология, препоръчвам на всички да сравнят поне веднъж със свои ВРЪСТНИЦИ на Запад каква литература се учи в задължителното образование. Ще има много изненади, като например, че българинът Цветан Тодоров е доста познат ТАМ от много време насам не на последно място и благодарение на задължителното образование.

  76. 76 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1159 Весело

    До коментар [#74] от "СДС":
    За вкусовете не се спори!

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  77. 77 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1211 Весело

    Тюх, да му се не види, минал съм на километри от повечето от тез' книги, дето трябвало да ги прочета преди да стана на триесе. Чудя се само ако не съм прочел "Обществениот договор" от Русо или "Стоте лазарника самота" на Маркес по-лош чиляк ли съм станал?

    Я някой от изказалите се преди мен с ръка на сърцето да признаел имАл или не е имАл нервите и волята да изчете "Война и мир"?

  78. 78 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    "Война и мир" съм е челана 17 години, а Руссо в момента,ама тежко ми върви

  79. 79 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Весело

    До коментар [#77] от "Митридат":

    Аз, и не само нея!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  80. 80 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1211 Весело

    До коментар [#79] от "etty1":

    Дотук имаме един. Добреееее.

  81. 81 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    До коментар [#75] от "Мария":

    Има си ги, друг е въпросът дали се четат. Да бъдем оптимисти

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  82. 82 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1159 Разстроено

    [quote#77:"Митридат"]Я някой от изказалите се преди мен с ръка на сърцето да признаел имАл или не е имАл нервите и волята да изчете "Война и мир"? [/quote]
    Не успях,признавам си,въпреки,че съм упорит читател.

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  83. 83 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1400 Весело

    До коментар [#77] от "Митридат":
    [quote#77:"Митридат"]Я някой от изказалите се преди мен с ръка на сърцето да признаел имАл или не е имАл нервите и волята да изчете "Война и мир"?[/quote]

    Първият път от скука четох само превода под линия на текстовете на френски. На втория се зачетох в същинския текст, отначало "с отвращением".


  84. 84 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1211 Весело

    До коментар [#82] от "el_chuncho":

    Ако това ще те успокои, аз, който преди години почитвах доста, не съм и почвал "Война и мир".

    Истината е, че в 21 век малко са тези, които биха потрошили сума ти време, за да изчетат 1500 страници за събития отпреди 200 г. и написани В СТИЛА ОТПРЕДИ 200 ГОДИНИ ей така да си направят просто кефа. Аз лично искам ли да науча за събитията, ще отворя история на Русия и Франция, а няма да се бъхтя с Толстой.

  85. 85 Профил на xrp43572691
    xrp43572691
    Рейтинг: 1211 Весело

    До коментар [#83] от "Мария":

    И докъде стигна?

    Моят опит с "Престъпление и наказание" на Достоевски е печален. Тъкмо стигнах до колебанията, дилемите и терзанията на г-н Разколников дали да тресне по кратуната бабичката или не, и си рекох "абе я си... майката, или я тресвай, или си оди, само ме мориш тук с 50 стр. спам.".... и си останах и тук недочел.

  86. 86 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1316 Весело

    "Сидхарта", "1984", или кои книги трябва да прочетете, преди да станете на 30

    Според мен, до 30 трябва да се чете само една книга:"Наръчник на галактическия купонджия". Едно от най-прекрасните времена за всеки умен човек е времето, когато е бил глупав.

    /не се чете/
  87. 87 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 497 Весело

    Добре де, аз тази седмица ставам на 35 и не съм чел някои от тези книги.
    Да ги чета или не?!?

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  88. 88 Профил на Банчо
    Банчо
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Според мен има още няколко изпуснати заглавия:
    "Пилето" – Уилям Уортън
    "Полет над кукувиче гнездо" - Кен Киси
    "Дзен и изкуството да се поддържа мотоциклет" - Робърт М. Пърсиг
    „Пътеводител на галактическия стопаджия“ - Дъглас Адамс
    "Лавина" - Блага Димитрова
    „Време разделно“ - Антон Дончев
    „Диви разкази“ - Николай Хайтов (ако са негови

  89. 89 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Тази класация е прекалено американска. № 88 препоръчва "Време разделно", но тя е историческа шизофрения. На първо място бих поставил Евангелието от Лука, а на второ - повестта на Александър Солженицин "Един ден на Иван Денисович".

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  90. 90 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#68] от "СДС":

    Еретично Но за сметка на това, колко познание за подсъзнателното дават, ненужно бих казал, но стига да можеш да го оцениш един ден.
    Мисля, че "Магът" на Фаулз би свършил добра работа по темата като една малка енциклопедия на подсъзнателното на територията на Гърция.
    Нещо като семинар по астрономия и нови технологии в Родопите, например.

  91. 91 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#46] от "rosko1306":

    Достоевски е трудничък, по-добре започнете с Толстой. Е, има доста описания, но се чете лесно.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  92. 92 Профил на leni_n
    leni_n
    Рейтинг: 438 Неутрално

    "Сидхарта" е уникална книга, прочетете я.

  93. 93 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Спомням си, че като малък някой от възрастните беше се одързостил или решил да не е толкова страхлив и да ми предложи да чета книгата на Константин Кацаров за някакви пътешествия. След малка консултация в семейството се реши, че детето може да се похвали в училище какво е чело, а името на Кацаров се оказа тогава опасно за произнасяне или поне полуопасно. След промените разбрахме, че нищо такова не е имало. Той също е бил верен на комунистите по някакъв начин.

  94. 94 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    По-късно някъде срещнах цитати от книгите му с пътешествия. За да му издават книгите за Италия какво ли не е писал за Грамши, Толиати и местата, където е бил Горки.

  95. 95 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1316 Весело

    [quote#91:"led_zep.23"]Достоевси е трудничък, по-добре започнете с Толстой.[/quote]

    Велика мисъл! Отивам да отскубна едно паче перо, за да си я запиша.

    /не се чете/
  96. 96 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1316 Весело

    [quote#93:"bobop77"] След малка консултация в семейството се реши, че детето може да се похвали в училище какво е чело, а името на Кацаров се оказа тогава опасно за произнасяне или поне полуопасно. След промените разбрахме, че нищо такова не е имало. [/quote]

    Братчед, да ти имам семейната среда!

    /не се чете/
  97. 97 Профил на Crux
    Crux
    Рейтинг: 426 Неутрално

    "Дон Кихот" и "Моби Дик" са в пъти по-велики и значими книги от глупостите на Стайнбек примерно

    Never underestimate the predictability of stupidity
  98. 98 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1316 Весело

    [quote#97:"Crux"]"Дон Кихот" и "Моби Дик" са в пъти по-велики и значими книги от глупостите на Стайнбек примерно[/quote]

    И Винету е по-велик от Хегел, защото освен на немски е говорел и на индиански.

    /не се чете/
  99. 99 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1400 Весело

    До коментар [#85] от "Митридат":

    [quote#85:"Митридат"]И докъде стигна? [/quote]
    Е, прочетох я, естествено. После ми се наложи да я чета и на руски, но бях претръпнала и оживях. Нещо подобно ми се случи с "Престъпление и наказание", от което също се жалваш, само дето скоро ми се наложи да го чета и на испански, но това беше неописуемо страдание.
    Извод - когато може, да се чете направо в оригинал. Особено, когато е по задължение.

  100. 100 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#99] от "Мария":И като четеш, в оригинал,на кой език от всичките мислиш ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK