Камен Калев за споровете на режисьорите: На моменти изглежда като срамна селска свада, но този процес е важен

Камен Калев

© Цветелина Белутова, Капитал

Камен Калев




Въпросът за липсата на достатъчно пари за българско кино от вече повече от месец отново е доста актуален. Въпросът с механизма за оценка и избиране на проектите, които да получат и малкото държавни пари, също.


Припомнянето на проблемите в бранша тръгна от едно писмо за учредяването на сдружение на група млади и известни режисьори, наречено "Ново българско кино 21-ви век", които бяха провокирани от препоръчаните за финансиране кинопроекти. Последва преразглеждане. От три филма с най-много точки, стана ясно, че парите за игрален филм ще отидат само за филма на Георги Дюлгеров


След повторното заседание на комисията отново пристигна писмо. Отново от "Ново българско кино 21-ви век". Прилагаме го в оригинал. А за мотивите за него и за да ни разясни от какво точно са провокирани и какво предлагат, потърсихме един от подписалите го - режисьора Камен Калев, известен с филмите "Източни пиеси" и "Островът", с които се представи успешно в Кан и които се завъртяха по кината не само у нас, но и в чужбина. 

Изпратихте второ писмо от името на "Ново българско кино 21-и век", подписано и от вас, в което давате конкретни предложения за действия и промени в организацията на избирането на филмови проекти за финансиране с държавни пари. Първото от тях е за провеждане на втора сесия с нова комисия. Какви са конкретните причини за това?
-Конфликт на интереси. Пет от членовете на комисията са тясно свързани с класиралите се на първо и второ място проекти. Това са техни ученици, колеги, асистенти... Самата председателка на комисията Росица Вълканова призна за съществуването на този конфликт на интереси в предаването "Арт Ефир" по програма Хр. Ботев от средата на юни (14 юни, мисля). Тя дори наивно попита защо, като сме знаели за конфликта, не сме реагирали предварително...


Ако въпросът й не е бил реторичен, ще й отговоря, че не е работа на участниците в конкурса да разследват обвързаността на колегите си и комисията (особено по-младите колеги нямат идея, а и дори не се интересуват от тази информация). А дори и да се знаело предварително, може ли човек да обвинява в евентуално бъдещо нарушение?  




Не твърдя, че е имало манипулиране на процеса. Искам да кажа, че пет от девет са тясно обвързани, и поради уважение, колегиалност, съавторство или други причини, оценките на тези членове са с янви предпочитанията  към класиралите се на първо и второ място проекти. Вижда се абсолютно ясно по оценъчните им карти.


Министърът на културата Вежди Рашидов каза неотдавна в интервю за Нова ТВ, че (предавам в свободен текст) едва след неговата намеса има повече пари за българско кино. Само липсата на достатъчно държавни пари за разпределяне ли създава напрежение сред кинодейците? 
- Не само...  Неспазването на закона за филмопроизводство, необходимостта от реформи, липсата на ясна цел от страна на Националния филмов цетър (НФЦ) относно това какви филми да подпомага. Вече близо една година НФЦ има временно управляващ директор и никой не разбира защо не се провежда конкурс. Преди всички и всичко това, което създава напрежение, е обслужването на лични интереси. Това са само част от нашите актуални проблеми.


Друго, което Рашидов заяви, е, че кинодейците "трябва да се разберат по мъжки". Как разбирате това и възможно ли е да се случи?
- Не разбирам какво е искал да каже.


На какво се дължи разделението, което редица медии дадоха, за създалата се ситуация - "млади срещу стари режисьори и кинодейци"? Има ли действително такова разделение и на какво се дължи то? 
- Няма такова. Това са спекулации... Има една разбираема реакция на много хора, които не искат да мълчат, искат своите права и им е писнало да се примиряват. 


Пояснете какво визирате под "невъзможността на тази комисия за безпристранстно" оценяване.
- Вече го казах - конфликт на интереси... Първото решение беше отменено. Много от членовете на комисията се почувстваха между чука и наковалнята и с основание... При създалото се напрежение никой не очаква, ако остане същата тази комисия и за втората сесия, тя да може нормално да функционира. 


Поправете ме, ако греша, но от съобщението ви става ясно, че трябва да се даде преднина на филми, които имат международно подпомагане, както и да се поощрят филмите с потенциал за намиране на допълнителни финансови източници и копродуценти. Бихте ли пояснили защо?
- Парите са малко не само в България... Съвременната практика е финансирането на европейските филми да се случва между няколко страни... Неслучайно са изградени програми като "Евроимаж", които изискват наличието на европейска копродукция между поне две държави... Ако един проект може да намери своите партньори навън, това значи, че проектът има реален потенциал и че продуцентите са способни и сериозни.


В този ред на мисли, аз лично смятам, че по-адекватно за страната ни и вечно ограничения бюджет е филмите да получават по-малко пари от държавата за сметка на по-голям брой подпомогнати филми. Ако да речем има 6 милиона лева, не 6 филма да вземат по един милион, а дванайсет - по половин. 


Какво очаквате да се случи след тази ваша реакция (създаването на сдружението и изпращането на писма)? Очаквате ли реална промяна и каква?
- Мисля, че колкото и да е болезнено и на моменти всичко това да изглежда като срамна селска свада, този процес е важен... Кара ни да сме по-активни, да сме по-внимателни... Този процес очувствява и общественото мнение, като всичко това води до по-голяма отговорност и съзнание за цялостност, за изграждане на дългосрочни цели. 


Кои са механизмите на сегашното оценяване в конкурса, които не одобрявате и защо? 
- Начина, по които се издигат кандидатурите в комисията. Съществуват така наречените фалшиви аосциации, които са направени заради автоматичната квота, която получават. Те са съставени от двама-трима члена и единствена им цел е да манипулират процеса... 


За самия конкурс мисля, че много обективни критерии като опит на режисьора и продуцента не трябва да бъдат оценявани субективно. Задължително трябва да има и дебат между членовете на комисията за финалното класиране на проектите, а не те да са подредени по математически принципи. Ако вие трябва да оцените красотата на едно цвете по десетобалната оценъчна система, за вас красиво, но не абсолютно красиво, цвете може да е 8, а за мен - 9. Съответно - грозно може за вас да е 5, а за мен 3.... Ако само тези цифри определят кое е по-красиво и липсва дебат, резултатите няма да са задоволителни. 


Преди пет години е имало дебат след попълване на оценъчните карти, но това е било отменено точно заради силното лобиране. Дали сме говотови да се върнем към нещо, което сме отхвърлили преди пет години? В крайна сметка какъвто и закон да се измисли, всичко е в ръцете на членовете на комисията и резултатите ще се отнасят към тяхната компетентност и принципност.


Какво точно предлагате като алтернатива? Има ли проблем със сегашния изпълнителен директор на НФЦ, щом настоявате за избирането на нов. 
- Той просто в момента е временен. Така е от близо една година и се чудим защо няма конкурс... Искаме човек с ясна позиция, както и целите и програмата, с които е спечелил конкурса, да бъдат достъпни за всички и да се следи за изпълнението им.


В писмото говорите и за възможност за външен експерт с определени познания, по примера на Румъния и Гърция? Каква е ролята на тези експерти и може би да дадете примери за ефекта от тях в Гърция или Румъния? 
- Като че ли се нуждаем от външен обективен професионален мениджър, който да вижда по-ясно и безпристрастно проблемите и чрез своята компетентност да прокара нужните реформи в защита на едно съвременно българско кинопроизводство на световно ниво, с което да се гордеем всички.  


Имате ли нещо против спечелилите най-много точки проекти и техните автори и запознати ли сте с тях в детайли? Има ли битка между млади и стари действително, за каквато се говори в медиите?
- Няма такава битка. Не съм запознат с проектите... Отново ще кажа - реакция е спрямо тенденциозен избор.


Щяхте ли да искате промени, ако беше спечелил някой от проектите на автор, подписал се под сдружението "Ново българско кино 21 век"?
- Да, но създалият се прецедент е катализатор с много мощна енергия, която ни събира не само в едно ново сдружение, но и в по-будна общност, обединена от общи принципи.



"Дневник" търси мнение и реакция и от другата страна по въпроса - Национален филмов център и Националната художествена комисия. Четете в следващите дни.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 438 Неутрално

    Прав е.Подкрепям ги.Искам да гледам качествено и младо бг-кино!

    4itatel
  2. 2 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё
    Рейтинг: 575 Неутрално

    .. парите определят какво се гледа.. сори

    иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо
  3. 3 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1991 Разстроено

    Всички сте бездарници за които киното се е превърнало в бизнес а не начин за изразяване на проблеми които би трябвало да тревожат всеки човек с изострена чувствителност, затова и само за пари плачете.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  4. 4 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1292 Весело

    Като искат да правят кино да си намерят инвеститори ако са толкова добри колкото се правят, ама не са ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  5. 5 Профил на Марин
    Марин
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Според мен трябва процесът на избора да се обърне. След като един автор направи добро произведение със собствени средства (или друго недържавно финансиране), чак тогава да му се дава държавно финансиране за бъдещ проект. Разбира се, трябва да се контролира как той ще изхарчи парите.

    ... потим ... не за славата ... създава изкуство!
  6. 6 Профил на radabe
    radabe
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#3] от "Julian Mall":

    А вие гледал ли сте "Източни пиеси"? Това, според мен, е един от най-добрите филми, правени от години насам.

  7. 7 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    До коментар [#6] от "radabe":

    Признавам си, че не съм изобщо трудно се навивам да гледам съвременно българско кино. Идеята ми беше, че ако един кинотворец има огромно желание да ни каже нещо ще успее да го направи и без да плаче за държавни субсидии. Още повече днес за да направиш филм са достатъчни една качествена дигитална камера и компютър с програма за видеообработка.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  8. 8 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1829 Любопитно

    когато така наречената млада вълна започне да прави качественно авторско кино от типа на "Авантаж "на Георги Дюлгеров тогава може би техните претенции ще имат някакво основание... това което обаче гледаме като българско кино напоследък не ни дава основание за какъвто и да е оптимизъм че това би могло да се случи скоро ?

  9. 9 Профил на ДДД
    ДДД
    Рейтинг: 418 Любопитно

    "Комфорта на дъртите" отдавна е пречка за развитието ни, и то не само в киното. Не разбирам защо в нашето общество продължават да се плащат пари по стари заслуги и връзки. Та това не са пари за пенсии ! Опомнете се старци !

  10. 10 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1454 Любопитно

    [quote#7:"Julian Mall"]днес за да направиш филм са достатъчни една качествена дигитална камера и компютър с програма за видеообработка.[/quote]
    Защо държите да се изказвате по въпроси, по които сте некомпетентни?

  11. 11 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Новите български филми са сантиментални и подражателни, лишени от оригиналност, каквото е и поколението им.
    При това, с много лоши актьори.
    Старите български филми също бяха подражателни на руските, на италианския неореализъм или на френската нова вълна в редки случаи, но в тях играеха изключителни актьори с много солидна театрална подготовка. Затова се гледаха. И все още радват дори младото поколение
    Справка - всеки римейк на стар български филм.
    Ако Горчев и Паскалева не бяха театрални актьори,
    ако Слабаков и Наум Шопов не бяха театрални актьори, какво българско кино можем да си представим щеше да има?

  12. 12 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#10] от "Yard":

    Ярд, то учтивата форма при ен причастията не е както при ел причастията, това ти стига да покаже каква компетентност те гони.
    Ако наистина си имал всички нас предвид, т.е. в мн.ч., то е точно така, още от времето на френската нова вълна е достатъчна една камера (тогава е имало пари, разбира се. лелята на маоиста Годар има банка в Швейцария, тъстът на Трюфо е частен продуцент.)
    А всеки зрител на филми, вкл. и български, има право да си каже мнението.
    Какво против имаш?
    Този Национален филмов център дава пари на българския данъкоплатец.
    Ако всички тези директори на центрове, министри и културтрегери знаят какво въобще значи думата "данък", бих се учудил.
    Открай време правенето на кино е един кланов бизнес в България.

  13. 13 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    До коментар [#12] от "bobop77":

    За (почти) всички говоря, да. Иначе ще почакам да видя как така всички филми могат да се правят само с "една качествена дигитална камера и компютър с програма за видеообработка"...

  14. 14 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#13] от "Yard":

    Всички ще чакаме. Но вече видяхме какво се прави с пари и конкурси, имитации на психологически драми, поръчкови филми за политическа и етническа толерантност, измислени драми за трагедията на Бона...
    На тези хора толкова им липсва обща култура, познания за собствената им културна традиция, чувство за идентичност, че колкото и пари да им се дадат, резултата ще е същият.
    Затова питам, не е ли по-достойно да чакаме да се направи филм с една камера и програма.
    Дано по този начин се създаде нещо ценностно. Нали?

  15. 15 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    До коментар [#10] от "Yard":
    Ако човек е талантлив и има идеи това което съм споменал като техника е напълно достатъчно, ако обаче е бездарник и да разполага с милиони и техниката на най-скъпото студио крайният резултат ще е някаква еднодневка дори и да има касов успех благодарение на масирана реклама.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  16. 16 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 572 Неутрално
  17. 17 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    [quote#15:"Julian Mall"]Ако човек е талантлив и има идеи това което съм споменал като техника е напълно достатъчно[/quote]
    Не, не е. Филм не се прави само с камера. Впрочем дори и самата камера или наемът й струват ужасно много пари.

  18. 18 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    До коментар [#17] от "Yard":
    За документален филм са достатъчни. А за създаването на игрален филм могат да се обединят съмишленици: актьори и режисьор, които да участвуват заедно във създаването на сценария, режисурата и финансирането. Мисля, че в Европа има такава практика.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  19. 19 Профил на prostonikoi
    prostonikoi
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Направих си труда да видя кои са подписали последния документ на това дружество и открих познати, млади и много талантливи лица които веднага подкрепям, независимо, че не съм запознат в детайли с проблема.

  20. 20 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2100 Неутрално

    Българско кино, какво беше това?

    Едно време се правеха и гледаха български филми защото такава беше държавата, тя определяше какво да отиде на екрана и какво да се казва в него. Искаш не искаш гледаш това което са ти дали. И нали Людмила Живкова се водеше много фен на културата доста пари се изсипаха там.

    Днешно време всеки зрител има достъп до най-големите световни филми и имена, как смятате че ще ви обърне внимание? От едното родолюбие... ами съмнявам се че самите филмови творци ще си купят например български автомобил само от родолюбие, нали правят нещо в Ловеч.

    Дава държавата някакви пари да благодарят че и това има. Мен ако ме питат ще приема политиката на Маргарет Тачър. Събрал си от билетите на зрителите примерно 200,000 лв ето ти още толкова. Няма приходи от зрители няма пари от държавата. Тогава автоматично ще се отсеят можещите от некадърните. Но те младите така нямали да имат шанс. А в кой друг отрасъл им дават шанс ето така само защото са млади? Катерят стълбицата стъпало по стъпало докато успеят да стигнат до някъде.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  21. 21 Профил на andiamo
    andiamo
    Рейтинг: 470 Неутрално


    Отворих от любопитство приложеното писмо ... и трябва да призная, че малко се изненадах как е написано. Ето, например, последната точка от писмото:
    "7. Деклариране на по–ясни приоритети държавно подкрепеното филмопроизвоство–постигаето на какви ценности се цели."

    Ще спомена само още едно нещо - а има много ...Направи ми впечатление и колко пъти е използвана думата "искаме" - все едно са го писали деца, които тропат с крака ... а не хора, които имат аргументи (каквито имат); или са го писали хора, които не водят диалог с респективната друга страна. На тяхно място и аз не бих водил диалог с тази друга страна - - - да правиш кино в БГ ми се струва безнадеждно трудно нещо ...
    С други думи ги подкрепям - но съм изненадан - как са се подписали под нещо, което прилича на първи драфт - а не на прецизно и премислено и заради това по-кратко послание...което индиректно и имплицитно ще търси и разчита на обществена подкрепа ...
    Незнам дали трябва да си правя от това извод за кардиналния проблем с писането на сценарии у нас - не искам да съм чак такъв гъз ...

  22. 22 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 572 Весело

    [quote#21:"andiamo"].........което ИНдиректно и ИМплицитно ще търси и разчита на обществена подкрепа


    ..НЕ ИСКАМ ДА СЪМ ЧАК ТАКЪВ ГЪЗ ... [/quote]

    обществената " подкрепа" е директна и експлицитна


    а ти - искаш или не -

    си Гъз , при това експлицитен гъз
    както и аз, Иван,Драган,Петкан ,Стоян..и всички знайни и незнайни гъзове
    ----------
    Докато има експлицитни гъзове ( т.е. нашите ) - ще има и имплицитни гъзове (Т.Е. ТЕХНИТЕ) като този субект , незнайно защо наричащ се режисьор
    -----------
    експлицитни гъзове ( т.е. нашите ) трябва да обяснят на имплицитни гъзове (т.е. техните) че киното е бизнес който трябва да "плува" в частно финансиране - добрият ще изплува- лошият ще стане експлицитен гъз - т.е. видим
    --------
    всъщност , докато има експлицитни гъзове , ще има и имплицитни гъзове

  23. 23 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 624 Весело

    Тъйййй, даваме значи пари за кино от данъците ни, а после Блатечки що станал дебел от моя хладилник.
    След като ги финансира държавата от нашите данъци, НЯМАТ право да вряскат, че ги пиратстват-платили сме си веднъж.

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  24. 24 Профил на Konstantin Kostadinov
    Konstantin Kostadinov
    Рейтинг: 486 Разстроено

    До коментар [#3] от "Julian Mall":

    Пич, коментарите ти са отвратителни. Не разбираш нищо, не си гледал един филм, но държиш да се изкажеш. Предлагам ти да си налееш една ракия, да набиеш жената и да си пуснеш Слави Трифонов на запис. Така хем ще се успокоиш, хем няма да се излагаш повече.

  25. 25 Профил на Konstantin Kostadinov
    Konstantin Kostadinov
    Рейтинг: 486 Гневно

    Уникални коментатори, old_buyer, боже мой. И дневник ли налазихте, защо не ни оставите на мира.

  26. 26 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#6:"radabe"]А вие гледал ли сте "Източни пиеси"? Това, според мен, е един от най-добрите филми, правени от години насам.[/quote]

    Наистина, филмът е доста добър; недостатъци- твърде прозрачна полит-коректност, предназначена за западна аудитория, включително сладникавият му край...

    Във всички случаи е много, много далеч от шедьовъра "Авантаж" на Г. Дюлгеров, чиито ученици, членове на комисията, са набедени в конфликт на интереси...


    [quote#20:"Fred"]Събрал си от билетите на зрителите примерно 200,000 лв ето ти още толкова. Няма приходи от зрители няма пари от държавата. [/quote]

    Типична дянковщина...
    Нима не знаете, че кино-разпространителската мрежа в България беше унищожена след бандитската приватизация, че в много от градовете не е останало и едно кино?! И колко зрители са готови да дадат 8-9 лева за филм днес? Ами това е 10 пъти повече по сравними цени/доходи в сравнение с времето, когато българските филми събираха стотици хиляди зрители? А и тогава нямаше интернет.

    Кинаджиите, преди да се самоизяждат, трябва да уточнят програма и искания за кардинални промени в цялата система, пример - други бивши соц-страни.

    Ето и още един материал по темата http://www.kultura.bg/bg/article/view/19922



  27. 27 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 1991 Весело

    До коментар [#24] от "kn_andrey":

    Признавам няколко кадъра от филма на филмовия и интелектуален гений Влади Карамфилов, когото вече канонизираха като българския Костурица, са достатъчни за да ме откажат да го гледам и безплатно по телевизията. А съветите които ми даваш ги изпълни сам, защото си се разстроил от коментарите ми. Cлави Трифонов не го гледам от години.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  28. 28 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1829 Любопитно

    ало бях автор на такъв отявлен провал като "Островът" шях да бъда по-скромен в исканията си

  29. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    quote#20:"Fred"]Мен ако ме питат ще приема политиката на Маргарет Тачър. Събрал си от билетите на зрителите примерно 200,000 лв ето ти още толкова. Няма приходи от зрители няма пари от държавата. Тогава автоматично ще се отсеят можещите от некадърните.[/quote]

    Касовият успех/неуспех на един филм е доста подвеждащ - има безброй филми, обогатили историята на киното, които при излизането си по екраните, са били финансов провал. Същото се отнася и до сумите, вложени в реализирането на един филм - колко шедьоври са направени само само с няколко десетки/стотици хиляди долари; и колко боклуци са погълнали стотици милиони! Така че това постоянно хленчене, че не получавали финансиране от държавата, става досадно. Особено, като се видят резултатите на техните жалки напъни - през последните 20 години не е създаден и един български филм, достоен да остане в историята на нашето кино (да не говорим за световното!). Кои са причините - основната е липсата на талант, което е закономерен резултат на тоталната деградация на страната ни. Друга е необяснимата черта на нашите 'творци' да се опитват на всяка цена да приличат на някого. Дали е защото нямат свое лице, свои идеи и въображение; дали е защото се плъзгат по лесния път на изпитани шаблони, но истината е, че тук се възхваляват точно филмите, които най-грубо подражават на холивуд и всички други изтъркани формули. Проблем е и липсата на качествена критика, но и тук, както и при оскъдицата на таланти, причината е обеднялата духовност и култура - как може някой да направи обективна рецензия на филм, ако общо взето е израснал на холивудска диета? В дискусията на в. Култура повечето участници говорят, че младите кинотворци са се били главозамаяли от хвалбите на критиката - а нима не бяха същите тези дискутиращи, които преди няколко години сипеха суперлативи за долнопробния Дзифт, цитирайки Фуко и кого ли не?

    Може да се направи паралел с детските игри - когато детето няма играчки, наподобяващи истински предмети, то си ги измисля; т.е. развива си фантазията. На едно дете, затрупано с 'истинкси' коли, кукли и други подобни много бързо му доскучава. Така е и с киното - когато липсват пари, истинските таланти ще напънат мозъците си и ще създадат нещо още по-оригинално и неповторимо. Не случайно Р. Бресон съветва младите да грабнат една камера и да почнат да снимат, без да си губят времето с университети и други училища за кино.

  30. 30 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1829 Неутрално

    До коментар [#29] от "princess_x":

    поздравления и респект за много точният анализ и дано да бъде прочетен и правилно разбран !

  31. 31 Профил на mitkaloto_
    mitkaloto_
    Рейтинг: 634 Неутрално

    Навсякъде извън САЩ (имам пред вид не само Холивуд) и Индия част от киното се финансира и от държавата. Това е просто неизбежен факт. И слава богу! Иначе огромната част от филми щяха да са с основна насоченост аудиторията между 12 и 19 години. Не че имам нещо против тийнеджърите, но просто има хора, които дори и когато пораснат да запазят интереса си към филмите, а вкусовете и разбиранията им вече да са претърпели някаква еволюция.
    Да се иска пълно и последователно прилагане на пазарните принципи в българското кино („колкото зрители - толкова финансиране“ и други подобни) е меко казано неразумно. Колко е пазарът на един българоговорящ филм? Някой ще опонира, да ама виж румънци, сърби, унгарци и чехословаци (в близкото минало). Но: 1) въпреки фестивалния успех на филми от тези кинематографии (забравих, ще добавя и всички скандинавски филми на куп) пазарният им успех е почти никакъв в сравнение с холивудските блокбастъри. Или, когато сравняваш едно много голямо число с едно много малко число, толкова различни, че са от различни мащаби, то няма никакво значение, дали малкото число е 100, 1000 или 10 000. То е все незначително. 2) колко от тези, които дават тези примери, са си задавали въпроса, а дали първите филми на хората, които са постигнали фестивален успех, не са били финансирани отчасти или изцяло от държавата?
    Битува една романтична представа, че кино се прави едва ли не с една камера и шепа приятели - ентусиасти. Това е колкото романтично, толкова и невярно. Киното е скъпо забавление. И много си личи, когато е правено с малко пари. А напоследък, с новото технологично развитие на специалните ефекти, си личи още повече.
    Също така, обаче, е вярно, че единствено парите не правят киното. Боклуци са правени с много пари, както и шедьоври - почти без пари (колкото и да са относителни тези две категории). Но правилото в общия случай е вярно - киното струва пари.
    И на края, струва ми се, че критиците на Камен Калев пренебрегват едно основно нещо в протеста на кръга, към който и той принадлежи - въпросът не е дали да има държавно финансиране или не, а дали това финансиране е компрометирано в сегашния си вид и как това да бъде променено. Считам за твърде разумно предложението, държавното финансиране за отделен филм да се намали и да се изисква съфинансиране от други продуценти. Това, първо, би дало шанс на повече филми, и второ, би вкарало някаква външна, обективна оценка за потенциала на бъдещия проект и неговите автори.

    Get Carter (Mike Hodges)
  32. 32 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    До коментар [#30] от "Stewie":

    Благодаря, но нали знаете - ние тук нямаме никаква гласност. А онези, които са най-агресивно кресливи и са задръстили всички медии, те мислят по друг начин.

  33. 33 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    [quote#23:"clutch"]След като ги финансира държавата от нашите данъци, НЯМАТ право да вряскат, че ги пиратстват-платили сме си веднъж.[/quote]
    Ами тогава проверявай за всеки български филм колко му е държавното финансиране, след което като си го изтеглиш гледай там 23% или 35% или колкото е там от него. Ама не повече, нали?

  34. 34 Профил на Stoyan Guglev
    Stoyan Guglev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Според мен държавата е длъжна да дава пари за кино, колкото и за всеки друг бранш - т.е. нищо по-специално от общия данъчен режим. Освен това гледах много български филми и мисля, че т.н. възход на българското кино е една илюзия и ПР за повече пари. Щом един козел е взел 100000 лв, колко ли взима режисьорът и артистите? Раздути са разходите неимоверно.








  35. 35 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    [quote#34:"sladur"]Щом един козел[/quote]
    Това е някакъв дресиран с години козел, и парите съответно са отишли точно за тренирането му да прави някакви неща и т.н. и т.н. Само ако имаме точни данни колко са платили за дресьори, грижи и т.н. на тоя козел, можем да кажем дали са много или малко. Тия приказки за "хиляди левове за един пръч" са си чиста демагогия.

  36. 36 Профил на Stoyan Guglev
    Stoyan Guglev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Това е факт, а не демагогия. И Вие, Yard, смятате, че това е нормален хонорар за козел в България. Вие къде живеете и познавате ли парите?

  37. 37 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    До коментар [#36] от "sladur":

    Нормален хонорар за козел? Твърдял ли съм го? Не.
    На кучето в "Комисар Рекс" колко плащат? За дресирано куче, което прави определени неща, а не обикновено куче от улицата. Правиш ли разликата? С козела е същото.

  38. 38 Профил на zzzoron
    zzzoron
    Рейтинг: 373 Неутрално

    До коментар [#33] от "Yard":

    Обикновено и по-малко ти е достатъчно, за да го видиш, че не става.

    Кофти хора има навсякъде, но фанатиците са вредни
  39. 39 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Какви са тези глупости! Холивудските филми кой ги субсидира? Сръбските и чешките филми кой ги субсидира?

    Ако един филм не е рентабилен, значе не заслужава да се снима. Никой не може да ме убеди, че който и да екино-филм, без значение дали е добър или не, заслужава пари за сметка на болници, детски градини или училища.

    Плачещите за пари кино творци са жалки. Аз съм гласувал да не сте държавен приоритет. Ако не можете да снимате комерсиално, сменяйте занаята.

  40. 40 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 569 Неутрално

    [quote#13:"Yard"]За (почти) всички говоря, да. Иначе ще почакам да видя как така всички филми могат да се правят само с "една качествена дигитална камера и компютър с програма за видеообработка"...[/quote]

    "Лора от сутрин до вечер"

  41. 41 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 569 Неутрално

    [quote#20:"Fred"]Дава държавата някакви пари да благодарят че и това има. Мен ако ме питат ще приема политиката на Маргарет Тачър. Събрал си от билетите на зрителите примерно 200,000 лв ето ти още толкова. Няма приходи от зрители няма пари от държавата. Тогава автоматично ще се отсеят можещите от некадърните. Но те младите така нямали да имат шанс. А в кой друг отрасъл им дават шанс ето така само защото са млади? Катерят стълбицата стъпало по стъпало докато успеят да стигнат до някъде.[/quote]


    А как точно правиш първия си филм? Откъде взимаш парите за него? Ако някой ти дава само при успех. За съжаление или за радост, европейската система на кинопроизводство се основава на държавни субсидии. Във всяка една страна е така, без изключение. Въпросът е накъде ще се насочи тази субсидия, какво ще насърчава и подпомага.

    В момента няма никаква гаранция в закона или някъде другаде, че даден филм ще е гледан. Това го има в оценъчната карта на комисиите на НФЦ, но знаете ли колко тежи този фактор. Максималната оценка, която можеш да получиш по него е 4. От общо близо 70 точки. Всичко останало отива в оценяване на субективните худоцествени качества и опита на режисьора.

    Аз си мисля за създаване на някакво интегрирано тяло (НФЦ), което да раздава субсидии и за комерисални и за арт филми. Защото, ако останат само първите, ще имаме качество тип "Мисия Лондон", което, съжалявам много, но не е много по-нагоре от Комиците или Шоуто на Слави и т.н. "Мисия Лондон" е единствения български филм докопал се до заемно финансиране от банка. А банките в страната по принцип нямат никакво желание да залагат на такъв продукт, за който е почти сигурно, че няма да се изплати.

    Има и нещо друго - такива филми вече няма почти къде да се гледат. Няма и кой да ги гледа. Никой не подпомага кината, тъй като всички са заинтересовани да поддържат монопола на двете големи киновериги. А те внасят продукция на реално никаква цена и печелят адски много от нея. Няма как малко кино да се бори с това. Все едно театърът да пребори телевизията.

    И тук опираме до най-важното - публиката. За съжаление, в масовата си част тя е преработена и изплюта. Тя не иска да гледа филми, показващи й различен мироглед от този от американските филми или от сапунките (които се правят именно на общосмилаемия принцип на Холивуд). Всичко друго, включително и неща, които трябва да са им много близки, тя намира за странно и безинтересно. Освен, ако не става дума за комедия и лафчета, преработвани и повтаряни от хиляди години. Не знам как, ама това винаги работи.

    Над тая тема може да се говори часове, но в основни линии имаме културен сектор, който е в упадък, въпреки че се смята, че е във възход. И причините за това са обективни и често нямат нищо общо със самия сектор. Факт е, че културата не е приоритет на българските правителства и няма как да бъде в период на криза, когато първи падат разходите за култура и образование.

    Което не идва да каже, че не се случват и хубави неща. Наистина се появяват добри български филми и то най-вече благодарение на таланта на тези, които ги правят. Между другото, не знам дали го имаше като новина тук, но Стефан Командарев е получил финансиране от Евроимаж и ще прави нова копродукция.

  42. 42 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    [quote#39:"1i"]Какви са тези глупости! Холивудските филми кой ги субсидира? Сръбските и чешките филми кой ги субсидира?[/quote]
    Холивудските филми ги финансират холивудските студиа, които са със сто годишни традиции в производството на филми и 300 милиона зрители само в САЩ. Сръбските и чешките филми ги субсидира Сърбия и Чехия, както правят всички европейски държави.
    [quote#39:"1i"]Никой не може да ме убеди, че който и да екино-филм, без значение дали е добър или не, заслужава пари за сметка на болници, детски градини или училища.[/quote]
    Толкова ти е акъла.

  43. 43 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3318 Неутрално

    Филми, които никой не гледа, е върховното постижение на държавното финансиране. Благодарение на това финансиране, обаче, се създават устойчиви общности от заинтересувани "творци", критици, медии и обикновени клакьори, които яростно се хвалят един друг или се заливат с помия, създавайки илюзия за конкуренция. Резултат са отчайващо празни салони, но те не са в състояние да сломят творческия дух на некадърниците. Те намират упование в десетките награди от никому неизвестни фестивали, журита и комисии. В краен случай некадърникът прибягва до финансиране от неправителствения сектор като в този случай заробването към определена кауза е неизбежно. Накрая идва Веждю с водките и римските пачаври.

  44. 44 Профил на mgeorgieva2007
    mgeorgieva2007
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Източни пиеси" е гениален филм за културна и интелигентна публика (независимо от нейната националност). Затова Камен Калев, като режисьор на този филм, и български гражданин, е напълно в правото си да има искания за нормални и адекватни процедури на журиране и финансиране на съвременното БГ изкуство. Нормално е да остане неразбран от целокупния БГ народ, който е доста беден и прост...за съжаление. Най-тъжното е, че на българина му е удобно да е в такава ситуация (още Алеко е дал диагнозата...). А и преди да се изказвате, дайте 5-10 лв за билет за кино и гледайте филмите, за които имате мнение. Бутилка ракия е по-скъпа даже





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK