Росица Вълканова за споровете по филмовите проекти: Конфликтът може да е полезен, ако доведе до добро за всички ни (обновена)

Росица Вълканова

© Юлия Лазарова

Росица Вълканова




Росица Вълканова завършва ВИТИЗ "Кръстьо Сарафов" в класа на професор Христо Христов, на Георги Дюлгеров и на Младен Киселов. След това специализира в Лондон и Берлин. Режисира предимно документални филми, а през 1995 г създава продуцентска къща "Клас". Някои от заглавията, продуцирани от нея, са "Писмо до Америка" и "Подслон". От 2002 г. е член на Европейската филмова академия.


Росица Вълканова завършва ВИТИЗ "Кръстьо Сарафов" в класа на професор Христо Христов, на Георги Дюлгеров и на Младен Киселов. След това специализира в Лондон и Берлин. Режисира предимно документални филми, а през 1995 г създава продуцентска къща "Клас". Някои от заглавията, продуцирани от нея, са "Писмо до Америка" и "Подслон". От 2002 г. е член на Европейската филмова академия.

Съгласна ли сте с определението на Камен Калев за създалата се ситуация - че прилича на моменти на "срамна селска свада"?




- Чувството на много хора, че има махленска свада и че е срамна, витае във въздуха и се използва от различните страни. Мислих си защо е така и това, което забелязах, е, че независимо от тона всички съзират адски важни неща в този спор. 


Ако още по-отдалечено и обобщено се погледне, бих определила този случай като най-големия катаклизъм в нашата общност от началото на 90-те. Тогава киното първо и да не кажа единствено излезе доброволно на улицата, приемайки като естествено правилото, че не хората, а проектите трябва да печелят. Смятахме, че оценъчната система на проекта, а не работата на щат и заплата е най-адекватното на новата социална система. Страшно сглупихме. Или по-скоро страшно ни изиграха.


Какво имате предвид под изиграха?


- Имам предвид това, че без нас активите на кината, производствената база, системата на разпространение, въобще всичко, беше изградено до началото на 90-те години, беше попиляно. Ама всичко. Какво би станало, ако на същия принцип режисьори, сценографи, актьори от театъра бяха казали, че е по-добре да се класират проекти, а не да има работа на щат? Представете си какво би станало с базата, ако те не са на работа в Народния, Младежкия, Сатиричния и т.н. и някой каже, че всичко това е малко нерентабилно. Имаше голяма криза и в театрите, залите дълго време бяха неподдържани, неотоплени. Какво щеше да стане, ако някой тогава беше казал: "Даваме едни пари за едни проекти на едни хора за неща, които не се гледат."


По тази логика защо се дават парите на данъкоплатеца за образование? Какво от него се връща? Защо се дават за здравеопазване, за чиновниците на държавна служба? Споделеното управление предполага споделени средства, които да се разпределят не за това, което е най-угодно или най-забавно, а за това, което е най-необходимо, най-дългосрочно и стоящо на здрава основа. А основата не е толкова сложна - това са човешки ценности от памтивека. Какво има да си обясняваме какво се случва с нашето общество? Нима образованите и интелигентни хора не го виждат? Развяването на този популистки лозунг: "Не харчете парите на данъкоплатеца" е популистки и нищо повече не може да се каже за него.


А може ли да се смята, че целият този конфликт произлиза от липсата на достатъчно пари за българско кино?


- Разбира се. Тези дни си мислех какво ме кара да говоря по въпроса. Всъщност исках да дойда заради един конкретен повод и спекулацията, че сама съм признала съществуването на конфликт на интереси в тази комисия. Ако това не е спекулация, то тогава трябва да допусна голяма наивност, даже инфантилност в тълкуването по този начин на твърдението ми. В едно радиопредаване казах : "И ако т.нар. конфликт на интереси е вярно твърдение, то къде бяха тези хора да го съзрат, преди да има класиране?" Твърдението ми беше иронично. Съжалявам, че човек, който има претенциите да казва важни неща чрез филмите си, не е успял да разбере тази ирония. 


Не мога да разбера също така защо се използва формулировката "конфликт на интереси". Проверих няколко тълковни речника, допитах се до мнения на хора извън нашите среди какво разбират под "конфликт на интереси". Това означава човекът, който пуска проекта, да има интерес той да се реализира. Все едно аз в случая да получа финансова изгода. Дотам спира обяснението.


Росица Вълканова

© Юлия Лазарова

Росица Вълканова


А имате ли някакъв друг вид интерес към този проект?


- Ако имаше финансова изгода, те (сдружението - бел.ред.) сами щяха да го изтъкнат. За сметка на това обаче се изтъкват някакви неща, с които аз се гордея. От уважение ли, от колегиалност ли, от вкус към такова кино сме предпочели такова кино. Ако това е конфликт на интереси, тогава аз го потвърждавам в този смисъл. 


Бихте ли обяснили как действа системата на оценяване на проектите в конкурса, тъй като там явно също нещо куца. 


- Публична тайна е колко съм протестирала срещу тази система със съвсем други аргументи. Поради фалшивото внушение, което придобиват и кандидатстващи, и победители - че оценката на един проект може да бъде обективна. Обективно може да е колко е дължината на масата или колко тя тежи. Самият Камен говори за това. Не може проектите да се оценяват по този начин.


Съществуващата система е с цифри в десет или девет графи. В голяма част от тях се поставят оценки от 1 до 10. Другите са с точки от 3.5 и 0.5... Някакво абсолютно безумие, по мое мнение. В една от графите на оценяващия пише жанр. Поставяте оценка от 1.5 до 4 за жанр! Скодоумие някакво.



В този абзац бе допусната грешка при първоначалното публикуване на отговора на г-жа Вълканова, заради което редакцията си позволи със закъснение да го замени с точния отговор. "Дневник" се извинява на г-жа Вълканова и читателите си за допуснатата грешка.

Тъй като не се допуска договаряне между членовете на комисията и уеднаквяване на критериите, по които те ще оценяват проектите, излиза, че всеки следва някаква своя система, но каквато и да е системата, оценката на всеки от комисията отразява това, колко харесва даден проект. Аз давам най-високи оценки, 10,9, на онези проекти, които най-много харесвам, за които не се съмнявам. За онези, за които се колебая, давам 8,7. На онези, които оценявам под средното ниво, давам 6,5, което означава, че не ги класирам.Това е, най-просто казано, системата, всеки си прави сметката и прави своята класация. 


Проблемът сега изникна от графите, които са накрая и се приемат, погрешно според мен, за обективни и задължителни. Те са за опит на продуцента и на режисьора, както и за признания на последни проекти на продуцента и отделно на режисьора. Там от въпросното сдружение загатват, че един от младите колеги си е позволил тенденциозно или неправомерно оценяване. Той си публикува картите и се видя, че не е дал очакваните от тях максимални, а просто високи оценки за представянето на последния проект на филма на Камен в Кан например. От друга страна, ако бяха максималните, те щяха да отпаднат, тъй като системата е направена така, че най-високите и най-ниските оценки да отпадат, за да не могат да се нагласят победители и загубили в конкурса.


Очаквахте ли подобна реакция след излизането на резултатите от конкурса?


- Първо, трябва да кажа, че тонът на този конфликт е махленски, защото е дребнав и силно егоистичен. Затова сега чакам с огромно нетърпение да видя как от това ще произлезе нещо полезно за общото. За мен досега цялата атака беше еднократен акт, защото на тези хора не им издържаха нервите.


В момента, в който видях резултатите, знаех, че това няма да доведе до нищо добро. Класирането на първите три проекта (С решение от 28 май 2012 г. заглавията, предложени да получат държавна помощ са проектите за игрални филми със заглавия "Буферна зона", "Прашката на Давид" и "Семейни реликви" с автори съответно Георги Дюлгеров, Светослав Овчаров и Иван Черкелов - бел.ред)  веднага ме наведе на мисълта, че проблем ще има. Защото знам колко не ги обичат въпросните хора и колкото не им допада тезата, че това кино има право на съществуване. А това беше случайно, няма как да сме го планирали. При такъв огромен брой проекти моето желание беше да се съберем за обсъждане, защото знам какви са недостатъците на системата. Недопустимо е да се оставя на случаен принцип решението за такова нещо. 


А как приемате предложението за промяна в начина на съставяне на художествената комисия?

- Още от началото на 90-те години ние, младите тогава дейци, искахме да имаме участие в решенията на тези комисии. По модел отнякъде се появи т.нар квотен принцип - прави се списък на всички сдружения в областта на киното и на базата на тяхната тежест в процеса се решава по колко човека от всяка организация да участват в комисиите. Мандатът е една година и две сесии, като понякога дори няма втора сесия, защото няма пари за разпределяне.


Моето участие в комисията не е по никакъв начин лобистко -  предложиха мен и аз се съгласих, не съм преследвала тази позиция. Председателят се избира от филмовия център, не от нас. Освен това по време на заседанията се прави пълен запис. Всичко е абсолютно прозрачно. 


Когато те (сдружението "Ново българско кино 21 век" - бел.ред.) искат да си публикувам моите карти, готови ли са те да си публикуват сценариите? Как така моите оценки да се видят заради презумпцията, че са тенденциозни, тъй като съм ученичка на Дюлгеров? А в същото време не допускат, че може да е по-добър сценарият. Разстроих се от цялата тази работа, защото тя показа адски нисък праг. Можещият е великодушен, но тази ситуация показа малодушие.


Росица Вълканова

© Юлия Лазарова

Росица Вълканова

Какво мислите за предложение да се дава предимство на проекти с международно участие?


- Истината е, че за три години управление на това правителство са пуснати два игрални филма. Другите са международни копродукции, в които България участва с много малко, а това е много престижно. Аз самата много държа да участваме в чужди филми.


Крайно едностранчиво е от страна на Камен и другите да казват, че трябва да има приоритет за филмите с чуждо участие. Нищо не пречи да се даде бонус за това, но да се игнорират другите... Да се дават всяка година пари за 4 -5 копродукции с миноритарно участие, когато не се дават пари за български филми, е другата крайност. Спекулациите на Вежди Рашидов, че най-много пари са дали, това е просто... Системата е обезглавена и това адски много устройва министерството.


В искането си сдружението говори за незабавно избиране на постоянен изпълнителен директор на филмовия център...


- Абсолютно се присъединявам към искането за спешен конкурс. Но е вярно това, което казва Камен - че от близо година няма директор. Близо две години - от декември 2010 г., центърът е с временно управляващ. 


Проведе се един конкурс, който беше прекратен по неясни за мен причини. Никой никога не обясни защо не се състоя той. Оттам насетне министерството да отговори защо не обявява конкурс толкова дълго време. Лично моето чувство е, че им е много удобно и изгодно филмовият център да е без истински лидер. Един силен, можещ и знаещ директор на филмовия център ще започне да иска от министерство на културата да се спазва Законът за филмовата индустрия. Този закон не се спазва и пораженията от това непрекъснато се прехвърлят от болната на здравата глава. Постоянно се търси някакво решение в малък и краткосрочен формат. Може би поради тази причина нашата разправия прилича на махленски спор - защото, когато фокусът е върху нещо дребно като това кой да вземе субсидията, става дребнаво.


Смятате ли, че в крайна сметка този спор може да доведе до нещо полезно?


- Този катаклизъм безспорно е полезен. От началото на 90-те години се борим за закон и за фонд, който ни осигурява по-голяма независимост. Никога не сме искали да висим на държавата. В крайна сметка неуспехът ни се е дължал на пълното пренебрежение на всяко едно правителство към културата и в частност към киното. 


Втората причина, поради която не успяваме да постигнем тези промени, е прочутото ни разединение - всеки дърпа чергата към себе си. Липсва онзи минимум критическа маса, която се изисква от физиката, за да тежи едно нещо на мястото си.


Няма го онова, което може да се роди от многото правене. Ако режисьорът може да прави на три години един филм, а около него още десетима правят филми, то тогава той за тези три години все едно е направил 30, защото гледа и се учи от всичко. 


Освен избор на директор на филмовия център, какво друго има нужда от "ремонт" ?


- Законът с всичките му недъзи беше намерил една добра формула: всяка година да се дава толкова, колкото е средно бюджетът на филмите от предходната година, за да може така да се умножава с всяка следваща година. Липсва и вторият източник - телевизията. Липсват механизмите, които могат да напълнят един фонд за българско кино, вместо да ставаме обект на махленските заплахи на Вежди Рашидов: "Ако не бяхте правили революция, щяхте да имате фонд." Това сега наказание ли е? Това, което направиха с поправката на закона, бе напълно противоконституционно. Заведохме дело срещу Министерския съвет и със страховита манипулация го спряха. Всичко можеше да е много по-нормално, ако законът се изпълняваше и телевизията си изпълняваше ролята на задължително партниращ на българското производство финансов източник, както е по Закона за радиото и телевизията. 


Горчивината на това да не ти се случи проектът е огромна, разбира се. Ако повече проекти се бяха случвали през годините, и успехите ни щяха да са повече, и публиката ни щеше да е по-състоятелна. А в момента сме на оцеляване -  огорчени, окаяни финансово и като начин на живот хора. Все пак конфликт като този наистина може да се окаже полезен, ако доведе до нещо добро за всички и наистина с нетърпение очаквам да видя дали това ще се случи. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (60)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на madagaskar
    madagaskar
    Рейтинг: 886 Разстроено

    От началото на 90-те години се борим за закон и за фонд, който ни осигурява по-голяма независимост. Никога не сме искали да висим на държавата. В крайна сметка неуспехът ни се е дължал на пълното пренебрежение на всяко едно правителство към културата и в частност към киното.


    От вас далавера нямат! Нищо,че при качествена продукция гледат да турят най-отпреде и да се блъскат в гърдите!

    Тъжно..................

    Ако МЗ предупреждава, че „пушенето убива“, редно е и ние, пушачите, да предупреждаваме, че кражбите в Министерството на здравеопазването убиват повече
  2. 2 Профил на Payakoff
    Payakoff
    Рейтинг: 467 Неутрално

    "Обективно може да е колко е дължината на масата или колко тя тежи." - Р. Вълканова
    Крайно неподходящо сравнение! Измерването също е съпроводено със субективни преценки, а ако намесим и Теорията на относителността, нещата стават съвсем субективни...

    Post tenebras spero lucem
  3. 3 Профил на ivan_tchankov
    ivan_tchankov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    само не разбирам защо тази статия е в рубрика "развлечение" след като обяснява как (не) функционира държавна (културна) политика. Кинаджиите се изпокараха помежду си, защото някои от тях не разбраха, че правителството ги прецака

  4. 4 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Разстроено

    Всеки смята своя за най-добър, а и това са само проекти.

  5. 5 Профил на onufrij
    onufrij
    Рейтинг: 627 Неутрално

    От опит знам, че коментиращите се прехласват по кинаджии и актьори и смятат за светотатство да им се противоречи. Затуй ще ги помоля да не четат нататък постинга ми, все пак никой постинг не е адресиран до всички.
    Много държат на държавните субсидии и никак на някаква възвращаемост. Хвалят се с награди от измислени фестивалчета, но хитро премълчават, защо аджеба, толкоз харесван филм, не е купен от никого и не е излъчван никъде.
    Изкуството било навсякъде субсидирано, еле киното в цяла Европа. С изключение на Холивуд.
    Да де. То и аз същото казвам. Анджак щото е спонсорирано, затова е неконкурентно.
    Друг неудобен въпрос. Защо пък от всички изкуства, точно кинаджиите да поемем на държавна хранилка? Що не задължим галериите да изкупуват по 2-3 картини годишно от ВСЕКИ художник? Що не субсидираме ВСЕКИ писач, като задължим библиотеките и читалищата да си купят по 5 бройки от книгата му.

  6. 6 Профил на onufrij
    onufrij
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Къде е казано, че трябва да имаме кино и да правим по определена бройка филми всяка година? 50 млн дават. Всеки работещ в недотираната сфера, създател на БВП е дал по ДВАЙСЕТ ЛЕВА. Скандал! Аз тия 20 лв можех да ги дам за да гледам два хубави чужди филма. Аре, нека да не съм аз, ама поне някой да ги беше гледал тия български филми. А те(годишното ни производство) не са събрали ОБЩО 1 млн зрители.

  7. 7 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Любимият ми жанр:
    "кой срещу кого е". И вечният реторичен въпрос:
    "Кога ще се оправят нещата в България?"
    Никога! (а това е отговорът само на оптимистите).

  8. 8 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#6] от "onufrij":

    Количеството води до качество.

  9. 9 Профил на Alexandros
    Alexandros
    Рейтинг: 519 Гневно

    До коментар [#6] от "onufrij":

    Така е онуфрии прав си. Държавата и за спорт да спира парите кой гледа лека атлетика, кой гледа гимнастика и т.н., какво дали на Ивет 15 000 хиляди??? Ми тва са 20 стотинки от джоба на Онуфрии. А държавата плаща за поддръжката на галериите и музеите тва са още някакви пари на онуфрии.

    Но виж ЧАЛГА е тва се гледа.. да налеем там парички че да се гледа още повече, може малко и от образованието да свием, и да закрием НАТФИЗ, художествената академия щото от там само хора дето Онуфрии ги издържа и тежат на България. Трябва завод за силикон, ланци - Комиците да е всеки ден по 5 часа и националния ни химн да е Радка Пиратка а Онуфрии президент.

    Inside every cynical person, there is a disappointed idealist.
  10. 10 Профил на vole
    vole
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Оправете многото правописни грешки в текста!!!

  11. 11 Профил на onufrij
    onufrij
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#9] от "Alexandros":

    Ей, гръкоманчо, като си толкоз вътрешен, дрънни един телефон в Холивуд на личен състав, дето се разписват във ведомостта на заплатите, държавните актьори Уилис, Пит, Сталоун и Ко.
    Да питаш колко детски надбавки вземат, колко за клас, за вредни и т.н. На каква основна се водят и по колко дена годишна отпуска им се полага.

    А аз данъци затуй не плащам, щото някое чиновниче ще ги разпредели на разни актьорчета, приети във ВИТИЗ с 3,14, т.н. диплома ПИ. Под санитарния минимум.

  12. 12 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Ами те кога са спорили за изкуство?

  13. 13 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    Трябва да рискуват и с по-малко изестни имена.

  14. 14 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално
  15. 15 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#14] от "Dragoslava":

    ))
    и да рискуват и да не рискуват, все същата работа.

  16. 16 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Любопитно

    До коментар [#15] от "bobop77":

    Защо такова черногледство?

  17. 17 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#16] от "Dragoslava":

    Защото не могат нищо. По силата на онази хубава система от социализма, която претендираше за егалитарност, а всъщност подтискаше всеки талант, така се получи една група от еднакво некадърни "творци", които си приличат ужасно много по бездарието. Но тогава идеологията и илюзиите на масата не позволяваха да се случи конфликт в групата. Имаше измислени конфликти, нагласени дисиденти, които в същото време правеха филми с най-добрата техника и на най-добрите ленти като Кодак, когато за останалите...
    Забранение филми на " партизани" от отряда Чавдар...
    Как ти се струва тази история на българското кино?

  18. 18 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    По силата на тези процеси на подбор, останаха само няколко имена на деца на бивши творци от гилдията, най-вероятно и Вълканова е от тях, които са запазили за себе си финансиране, проекти, съвети, критика и участе във фестивали, където се дават награди по политическа целесъобразност (в чужбина - също).

  19. 19 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    А това, което наблюдаваш в момента в еволюционната психология се нарича групов подбор, означава, че когато в една група всички са еднакви, започват да се самоизтъкват с претенции и грубости и да се самоунищожават.

  20. 20 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    [quote#18:"bobop77"]По силата на тези процеси на подбор, останаха само няколко имена на деца на бивши творци от гилдията[/quote]

    ... като, например, Милена Андонова, чийто филм ''Маймуни през зимата“ е бил обсипан със суперлативи в този вестник (по-точно от Янко Терзиев в Капитал: http://www.capital.bg/light/revju/kino/2007/02/16/312492_maimuni_prez_zimata/ )

    Някой по-горе пита кой ли гледа български филми - аз се старая да гледам, но си ги купувам на диск и само, ако не струват повече от 2лв Така и Маймуните изгледах и разочарованието ми от този филм беше по-малко единствено в сравнение с раздразнението ми от прочитането на статията на Терзиев. Освен че се изприщвам от неговия 'стил', мнението му за филма на Андонова предизвиква у мен някои още по-неуправляеми реакции.

  21. 21 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#19] от "bobop77":

    Следваме световните тенденции - така се раздават и Оскарите.
    А да не говорим за политическата целесъобразност?!
    Съзнавам го, но не съм такава максималистка и песимистка като Вас.
    Не е възможно да се създават само шедьоври. Но все пак ги има, нали?!

  22. 22 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 562 Неутрално

    Всичко трябва да се ремонтира - и членовете не комисиите и начина на избор и сами те анкетни карти. Не може критерият Зрителски потенциал да има под 5% от тежестта на цялата оценка. Нали се борим именно за филми, които да се гледат.

    Най-вече има нужда от нов закон. Само да спомена, че филмовите дейци, включае Росица Вълканова, са пропуснали факта, че правителството и парламента си поправиха закона така, че да не се налага да го нарушават. Мисля, че сме първите в света с пожелателен закон. В момента гласи: Ежегодно в Закона за държавния бюджет на Република България ПРИ ВЪЗМОЖНОСТ се предвижда:

    При възможност? Ами дайте да вкараме такава реплика във всички закони. Така и така не се спазват, защо да ги гласиме да са задължителни?

    И между другото - ние наистина даваме много пари за кино. Не знам къде потъват, но сумата е по-голяма от тази в Румъния дори.

  23. 23 Профил на Анто
    Анто
    Рейтинг: 96 Неутрално

    „Можещият е великодушен, но тази ситуация показа малодушие.“

  24. 24 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#20] от "princess_x":

    За конкретния случай съм напълно съгласен. Но Янко е най-доброто перо за кино от 90-те до днес.
    Може би се е увлякъл по изключение.

  25. 25 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Българското кино който и да го прави ще си остане дребнаво и подражателно, защото българите са колонизирани и колонизираните нации не могат да дават идеи и тон в модата в изкуството, освен ако не са крайни или подберат по-маргинален жанр, както беше успешният "Зифт", защото следва непопулярната естетика на ноара.
    Може би всеки нов български филм трябва да е "ноар" и по-добре, отколкото 30-годишните да се опитват да "изживеят" неизживяната "френска нова вълна" в българското кино, и то в чешкия вариант, защото никой вече не снима така.
    В подкрепа на думите си ще спомена унгарския "Сатантанго"
    В случая има режисьори в България, които могат да направят такъв филм, толкова добри оператори - може би не, но кой ще напише сценария? Има ли подобен на Краснохоркай писател в България. Това не са гимназиалните разсъждения на Г.Г.
    Това е литература с по 2 стр. едно изречение.

  26. 26 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    До коментар [#24] от "bobop77":

    На мен Терзиев никак не ми харесва - нито как пише, нито какво пише. В 'Култура' има една Геновева, която може да направи 'Многострадални' читателите на писанията й - тя е истинска инквизиция за българския език с изсмукани от пръстите й побългарени чуждици и други високопарни измишльотини.
    От всички български филми, които съм гледала (създадени през последните 20тина години) най-търпим за мен е 'Хиндемит' на А. Слабаков; може би защото изглежда най-малко претенциозен. И в него има един куп препратки, например към Бунюел, но не дразнят. Но и Андрейчо се е изложил накрая - използвал е китайци в ролята на японци, а разликата е болезнено голяма. Сигурно не са му стигнали парите.

  27. 27 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Имаш право на лош вкус, казвам, ама сравни с унгарското и ще видиш разликата

  28. 28 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Любопитно

    До коментар [#25] от "bobop77":


    [quote#25:"bobop77"]има режисьори в България[/quote]

    Кои са те?

  29. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    До коментар [#27] от "bobop77":

    Именно - аз сравнявах боклуци, а унгарския филм още не съм го гледала. Сега намерих една част от него в youtube.

  30. 30 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#28] от "Dragoslava":

    Бих могъл да посоча, но при този ограничен (лимитид) пазар и мисловен арт хоризонт в България ще прозвучи пристрастно.
    Логиката ми е, че дори и в ония времена на комунизма имаше режисьори, които бяха с пряка връзка със западното кино.
    Георги Стоянов е завършил във Франция, затова прави филми за "съпротивата" в стил абсурд. Петър Попзлатев, също с много комунистически протекции, казват е ученик на Годар.
    Когато не можеше и до Петрич да отидеш без разрешение, някои ги пращаха в Париж да учат кино.
    Сега границите са отворени, трябва да има режисьори.
    Или Отворено общество да е изпратило някой в Холивуд.

    Дайнов, Огнян Минчев, Иван Кръстев също са от комунистическо котило, могат да станат прекрасни режисьори. Вместо вече да пишат мемоари, да пишат сценарии.

  31. 31 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Иван Ничев е състудент на Зануси от филмовата академия в Лодз.
    Но каква разлика! Единият е тарикат, другият - гений!.
    Не се сещам някой да е учил в Будапеща.

  32. 32 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#31] от "bobop77":

    Пристрастен сте към унгарското кино.

  33. 33 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#32] от "Dragoslava":

    Да, навремето правих лектория и за да вържа бюджета с "новата вълна" трябваше да вземам филми от културните институти. Унгарците се отзоваха веднага без проблем и ми даваха и най-забранените си дисиденти.
    А от чешкия център ми твърдяха, че няма чешки филм "Строго охранявани влакове" и "Бал на пожарникарите". Наложиха ми цензура
    С удоволствие бих препоръчал филмите на Карой Мак.

  34. 34 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Пристрастен съм и към Зануси.

  35. 35 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#33] от "bobop77":


    [quote#33:"bobop77"]бих препоръчал филмите на Карой Мак.[/quote]

    И къде мога да ги гледам, има ли ги на You Tube?

  36. 36 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#31] от "bobop77":


    [quote#31:"bobop77"]Не се сещам някой да е учил в Будапеща.[/quote]

    Едуард Захариев е завършил кинорежисура в Будапеща в класа на Карой Макк.

  37. 37 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално




    До коментар [#35] от "Dragoslava":

    това няма да ти хареса:
    http://www.youtube.com/watch?v=LEDYqUV8y0k

  38. 38 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално
  39. 39 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    В онези години звучаха много автентично.
    Забележи естетиката. Абсурден диалог и посредствени разъждения в настоящето и носталгия и добро чувство към миналото.
    Така унгарците си запазиха чувството за минало и за идентичност, за разлика от българите, които винаги смятат, че не правят революции, а преходи и тези преходи толкова дълго траят, че всички българи вече губят ориентация и чувство откъде са тръгнали и накъде са се запътили.
    А иначе гледат на историята си или като "Под игото" или като "Казларската царица".
    Онзи любимец на Партията, ловеца от Еленско, успяваше да включи и двата сюжета в едно и затова филмите по негови романи станаха добри.
    Ако успееш да напишеш сценарий за бг филм за съвременната Казаларска царица и успееш да уредиш някой модел за гл. роля и включиш някой сюжет за борбата между ВИС и СИК (или между ВИК и елетроразпределение), ще имаш касов успех.
    Гарантирам ти групови посещения и препълнени салони.
    Ще влезеш и в учебниците.

  40. 40 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Оказа се, че има и унгарско лоби в българското кино.
    Едуард Захариев е учил при Карой Мак, а Мая Вапцарова е работила при него.
    Ей такива работи.

  41. 41 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#39] от "bobop77":

    Не отказвайте на българите правото да са различни от унгарците.
    А унгарците смятат, че сме един народ - това ми казаха в Будапеща. Лаская се да мисля, че просто ни харесаха, нас лично.

  42. 42 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#38] от "bobop77":

    Благодаря, ще си го гледам довечера.

  43. 43 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#41] от "Dragoslava":

    Така е, един народ сме, но те запазиха паметта за това, докато българите още градят прехода и са само филиал на Отворено общество. Българите са на път да станат секта с неограничен брой култове към когото си поискаш и презрение към всеки един от култовете си.
    За разлика от класическото определение, че народ е група от хора, обединени от омразата на съседите си, в нашия случай е "обединени от омраза към самите себе си".

  44. 44 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Така са се чувствали само хетите, преди сами да унищожат блестящата си цивилизация

  45. 45 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#43] от "bobop77":

    Дайте ми линкове и към други филми, не само унгарски.
    Че съвременната еднообразна тематика не ми понася.

    А българите сме такива, защото сме българи - национална психология, в основата на която стои чуждопоклонничеството.
    Чуждият оцет сладък като мед - казва народът.

  46. 46 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#39] от "bobop77":

    Тази тема мисля се използва в сериала "Под прикритие". И има успех. Но аз издържах до 7 серия.

  47. 47 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#45] от "Dragoslava":

    Просто отдавна българският гений е разработвал маркетингови стратегии за чужди продукти.
    Откакто Карасо му е откраднал киселото мляко и е направил "Данон", а маковото производство на Македония се е преместило в Афганистан...

  48. 48 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Не само културата и бацила е патентовал, но и името на фирмата е "Danone", на български "Да, но не".
    И сега оригиналното мляко, което яде българинът е "Да, но не", а собственото производство се кръщава
    "При воденицата", "На нивата" как още не са измислили
    "Бялата лястовица" или защо не "Казаларската царица".

  49. 49 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#47] от "bobop77":

    Мисля, че маковото семе сме го пренесли оттам ние, по пътя си към Европа, както и това на дивия коноп, и на маслодайната роза. И сега във всяка българска градина има макове, като цветя, разбира се. А изостави ли се някое място и започва да расте канабис. Затова започнаха да поддържат градинките между блоковете.
    Умни са били българите, че са напуснали онези места и са се върнали тук, откъдето са били прогонени преди това от римляните. Така мисля аз и не смятам, че мнението ми е меродавно.

  50. 50 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    Между другото, един немец ми каза, че гледал сателитната ни телевизия, защото много му харесвали българските филми. Не разбирал езика изобщо, но филмите били интересни, различни.

  51. 51 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    До коментар [#37] от "bobop77":

    Egymásra nézve го гледах, когато излезе в Унгария и си спомням, че бях впечатлена, може би защото засяга някои теми, немислими за българското кино по онова време. Гледах го пак преди 2-3 години и не ми хареса толкова.

    За пристрастието ти към унгарското (не само кино) разбрахме - по-интересно ми е да посочиш някой български филм от последните 20 години, който ти харесва.

    Иначе ние съвсем не сме един народ с унгарците; много по-различни са от нас



    До коментар [#50] от "Dragoslava":

    Сигурно на немеца му изглеждат екзотични нашите филми; винаги е така, когато не се разбира езикът. Например, чела съм коментари от турци, които твърдят, че артистите във филмите на Джейлан произнасяли репликите си много сковано.
    Аз имам пристрастие към японското кино и много пъти съм си задавала въпроса, дали актьорите си казват добре репликите - не знам японски, за да преценя. От друга страна, италианците не страдат от подобни съмнения - там всичко се дублира на италиански!

  52. 52 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    До коментар [#45] от "Dragoslava":

    Ето линкове за:

    .. японски филм:

    http://www.youtube.com/watch?v=H-5fY8hZdTs

    ..един френски (само част):

    http://www.youtube.com/watch?v=qYr27T-j_bE&feature=related

    ..италиански (има го и целият филм, но е озвучен на руски):
    http://www.youtube.com/watch?v=oSqhOzdTG-g&feature=related

    ..книга върху L'Eclisse (много интересна):
    http://davidsaulrosenfeld.com/

    ..белгийски:
    http://www.youtube.com/watch?v=jwectciSZDs

    и.т.н.

  53. 53 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#51] от "princess_x":

    Права си За конкретния филм - да. Но стила на Мак много ми допада, защото донякъде е антикино. Много театрален, без ефекти на камерата, дълги кадри и аристократичен диалог.
    Може да се открият в бг филм по едно от тези неща, но никога всичките.
    По унгарското си падам от времето, когато чакахме да минем на следващия кръг във ВИТИЗ и за кураж нагъвахме "шомлой галушка" в едни пластмасови кофички от кисело мляко, които продаваха на сергията до реаторант "Будапеща".
    Българският филм от последните 20 г., който ми е харесал е "Българан е галан"

  54. 54 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#52] от "princess_x":

    Благодаря.

  55. 55 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    [quote#53:"bobop77"] Но стила на Мак много ми допада, защото донякъде е антикино. Много театрален, без ефекти на камерата, дълги кадри и аристократичен диалог. [/quote]

    Тогава bи трябвало да ти харесва и 'Горчивите сълзи на Петра фон Кант' на Фасбиндер. И аз не понасям самоцелни трикове с камерата, защото са си само трикове.

    [quote#53:"bobop77"]По унгарското си падам от времето, когато чакахме да минем на следващия кръг във ВИТИЗ и за кураж нагъвахме "шомлой галушка" в едни пластмасови кофички от кисело мляко,[/quote]

    Знаех си аз, че не е само киното - обаче оригиналната шомлои галушка вече и в Унгария няма да намериш, 'европеизираха' я. Затова пък сладкишите от маково семе (което според Драгослава ние сме донесли в Европа, но почти не използваме) си ги има, за мое огромно щастие!
    Започнах да гледам Szerelem, но на мен само музиката на унгарската реч е достатъчна, за да ме омая филмът.

  56. 56 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    До коментар [#54] от "Dragoslava":

    Моля, надявам се да ти харесат!

  57. 57 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    До коментар [#54] от "Dragoslava":

    Моля, надявам се да ти харесат!

  58. 58 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    [quote#53:"bobop77"]Българският филм от последните 20 г., който ми е харесал е "Българан е галант"[/quote]

    Аз сериозно те питах - не сме 1922 - или ти имаш предвид римейка?

  59. 59 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 574 Неутрално

    До коментар [#55] от "princess_x":

    ) А защо не намерих във филмографията на Мак във IMDB.COM
    Ятсани кел... да не е с друго заглавие. този е върховно лек и много изразителен, с прекрасно цветове. Първият, който се сещам, когато става дума за Карой Мак.

  60. 60 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1747 Неутрално

    До коментар [#59] от "bobop77":

    Провери 'Lily in Love':
    http://www.imdb.com/title/tt0089365/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK