Киану Рийвс: Филмовата лента, ако не мъртва, е на изкуствено дишане

Киану Рийвс: Филмовата лента, ако не мъртва, е на изкуствено дишане

© null, Reuters




В най-новия филм на Киану Рийвс Side By Side няма преследвания с коли, експлозии и куршуми на забавен каданс като онези в "Матрицата". За почитателите на киното има обаче нещо много по-ценно - вътрешен поглед върху влиянието на цифровите технологии върху традиционната филмова лента. 


98-минутният документален филм е съпродуциран от Рийвс, който освен това провежда интервютата в него. Режисьор е Крис Кениали и включва едни от най-големите имена в холивудския киносвят, които обсъждат своите собствени виждания за това как се правят филми на лента или в дигитален формат. 


Сред интервюираните режисьори във филма са Джеймс Камерън, Дейвид Финчър, Дейвид Линч, Джордж Лукас, Дани Бойл, Мартин Скорсезе, Кристофър Нолан и Стивън Содърбърг. 


Side By Side направи премиера на голям екран на 17 август в Лос Анджелис. В края на месеца той тръгва и в Ню Йорк, след което ще обиколи Щатите, но засега няма изгледи да се появи легално по нашия край. 


И все пак поглед към филма и участието на Рийвс в него дава скорошно интервю с актьора, публикувано от "Ройтерс". 

Откъде дойде идеята за Side by Side?
- Преди няколко години работех по филма "Престъплението на Хенри" (Henry's Crime), който също така продуцирах и разговарях с Крис Кениали за цялата нова дигитална технология и всички промени в индустрията. Седяхме в един апартамент, където се прави постпродукцията, опитвайки се да напаснем фотохимичното изображение с дигиталното, рамо до рамо и изведнъж ме осени - филмът (има се предвид лентата - бел. ред.) си отива и ние трябва да документираме цялата тази еволюция. Така че с Крис постепенно съставихме екип, с който да заснемем документалния филм. 


Филмът включва интервюта със седемдесет от топ кинодейците, режисьори на филми и други експерти. Как успяхте да ги се доберете до всички тях?
- Не беше лесно и отне почти година, за да заснемем всички. Започнахме на фестивала Camera Image през 2010 г. в Полша, където имаше доста кинематографисти, включително и всички онези големи, с които съм работил, като Виторио Стораро, Майкъл Чапман и Майкъл Балхаус. Това беше началото, след което това се разнесе от уста на уста и започнах да се свързвам с режисьорите, с които съм работил през последните 25 години. Общата ни история явно спомогна за това да се доберем до някои от големите имена и набрахме инерция. Накрая се добрахме до близо 150 човека, след което трябваше да махнем някои от тях за финалния филм. 




Някой отказа ли ви?
- Имахме почти всички, които искахме, макар някои, разбира се, да не бяха на разположение или не искаха да бъдат интервюирани по някакви причини. 


Кое беше най-трудното за връзка име?
- Крис Нолан, тъй като графикът му за "Черният рицар: Възраждане" беше доста натоварен. Отне доста време да го уредим. 


Нолан винаги е бил отявлен привърженик на лентата за сметка на дигиталните технологии. Вярно ли е, че сте докоснали антицифровите му сантименти, като сте му написали старомодно писмо на хартия?
- Да, всъщност му го написах на стара пишеща машина. Мисля, че това го докосна и го заснехме по време на снимките на "Батман" в Лос Анджелис. 


Успели сте да вземете интервюта и от режисьорите на "Матрицата" Уашовски. Това е било голямо постижение, след като те не са давали интервю от около десетилетие. 
- Вижте, ние останахме приятели след филмите от поредицата "Матрицата" и те бяха прекрасни. Бях поласкан, че искат да бъдат част от проекта. Смятам, че те добавят много към документалния филм и може би ще изненадат мнозина с възгледите си. Макар да бяха пионери в множество цифрови технологии във филмите от "Матрицата", те изпитват голяма любов към лентата и начина, по който изглежда картината при нея. 


Нещо друго, което да откроите?
- Разговорът с Джордж Лукас бе доста специален. Цялостното влияние, което той има за развитието на цифровото кино, е невероятно и научих толкова много. Имам предвид, че не бях запознат с разработката му на EditDroid, който тогава се превърна в Avid, но всички знаехме за ILM и THX и работата му с цифрови камери. Той е истински отцепник и пионер на това, което имаме днес. Правил е всичко. 


След като сте направили документалния филм, какво мислите за бъдещето на филмовата лента? Мъртва ли е?
- Смятам, че да. Дори Крис Нолан призна, че филмовата лента ако не мъртва е на изкуствено дишане и с времето ще става все по-трудно и по-трудно дори да се сдобиеш с нея. Лично аз съм голям й голям фен и е тъжно да наблюдавам как си отива, но бъдещето е цифрово. 


Стоите зад камерата и като режисьор на първия си голям игрален филм - приключенския кунг-фу филм, озаглавен Man of Tai Chi, като снимате в Китай. Цифорва апаратура ли ползвате?
- Да. Разработвах този проект пет години. Снимахме на различни локации в Пекин и Хонконг. За мен беше страхотно да режисирам и планирам да го направя отново. 


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK