Супрематизъм в Третяковската галерия и един мистериозен фонд за изкуство

Чашник И.Г. Супрематическа композиция. Около 1922 г. SEPHEROT Foundation

© tretyakovgallery.ru

Чашник И.Г. Супрематическа композиция. Около 1922 г. SEPHEROT Foundation



В Третяковската галерия в Москва се откри изложбата "...Ще бъдем трима..." ("…Нас будет трое…"), в която са изложени около стотина преобладаващо графични работи на Казимир Малевич, Иля Чашник и Николай Суетин. Въпреки наименованието си, предизвикващо в руския човек алкохолни асоциации, изложбата всъщност показва някои от най-известните творби на руския супрематизъм*.


Фондът мистерия



Супрематизъм
Формалистично направление в абстрактната живопис през първите десетилетия на миналия век, което свежда изображенията само до разноцветни геометрични форми и отрича нуждата от изобразяване на предмети.




На всички е известно, че да се събере днес една добра колекция от руския авангард е, ако не невъзможно, то поне много трудно. Защото експонатите отдавна са се разпръснали по музеите и колекциите и защото има много копия и имитации.


Загадъчният лихтенщайнски фонд Sepherot се пови неотдавна в полезрението на арт обществото, като взе участие със свои експонати в множество големи проекти. "...Ще бъдем трима..." е първата му самостоятелна изложба.


Да умреш като истински художник


В камерната експозиция има три раздела в зависимост от търсенията на макар и близки по дух и стремеж, но все пак самостоятелни художници. Суетин и Чешник са били не само най-преданите ученици на Малевич, но и може би най-талантливите, които са се стремили едновременно да са достойни за учителя си, но и да се отделят от него.


Дори се твърди, че преди смъртта си (а той почива от перитонит на 27-годишна възраст) Чешник е заръчал на навестилия го Суетин: "Предай на Малевич, че умирам като истински художник".


Суетин Н. М. Жена с черен трион. 1927–1928 г. SEPHEROT Foundation

© tretyakovgallery.ru

Суетин Н. М. Жена с черен трион. 1927–1928 г. SEPHEROT Foundation


По-късно изкуствоведите ще открият и Вера Ермолаева и Елена Мандил, и много други ученици на Малевич, но все пак те ще си останат трима. Името на изложбата е взето от писмо на Малевич до Суетин.


В изложбата творбите на Малевич са малко, което е лесно обяснимо – той е фигура от световна величина. Отделни творби от неговото наследство се прокрадват на пазара изключително рядко: рисунки с молив, ескизни в по-голямата си част, но характерни и разпознаваеми. 


Пътят на един правоъгълник и на един кръг


В изложбата има два фигуративни маслени пейзажа: реалистичният "Портрет на майка (ми)" и най-ценната (във всякакъв смисъл) творба – супрематическите "Правоъгълник и кръг".  


Тази неголяма картина има интересна история, както често се случва с подобни произведения на изкуството. През 1927 г. Малевич сам я е изнесъл от една изложба в Берлин и я е оставил на съхранение на нейния директор. По-късно въпросният директор е бил принуден да бяга от нацистка Германия и платното се отправило заедно с него към Бостън. В тамошния музей то дълго е чакало своя час, по-точно своите нови притежатели – наследниците на Малевич.


В края на краищата през 2003 г. те го показали на света. Сменяйки няколко собственици и дори попадайки на търга Sotheby’s, супрематическата композиция е намерила убежище във фонда Sepherot.


Суетин Н. М. Супрематическа композиция с черно и зелено. 1925г. SEPHEROT Foundation

© tretyakovgallery.ru

Суетин Н. М. Супрематическа композиция с черно и зелено. 1925г. SEPHEROT Foundation

 


Макар и сляпо вярващи в супрематизма, произведенията в московската изложба се отличават и по маниер, и по чувство към цвета и композицията. На едно място са събрани откровеното подражание на учителя, както и нарастващият бунт против художествените му принципи. Изложената колекция обхваща почти всички творчески периоди на художниците.


В пещерата на руския Али Баба


Sepherot Foundation, Лихтенщайн, е организация със седалище в Швейцария, която колекционира руско и съветско изкуство.


Дейността му е посветена на руската живопис през периода от края на ХVІІ до ХХ вв. В това число са включени колекции от миниатюри, както и живопис от всички периоди на руското изкуство: академична живопис от ХVІІІ – ХІХ вв., от първата половина на ХХ в, авнгард, руска живопис в чужбина, съветски нонконформизъм, съвременно руско изкуство и съветска фотография.


Фондът има за задача събирането на разпръснатите по света шедьоври на руската живопис. Това са произведения, създадени по време на задгранични пътешествия, а също и изнесени от емигранти извън Русия.


"Чувстваш се като Али Баба в пещерата, където са натрупани едно връз друго несметни съкровища", пише за фонда Ана Толстова, арт критик на вестник "Комерсант". Тази възхитителна гледка вероятно най-добре описва притежанията на неизвестния колекционер собственик на Sepherot Foundation. Според Толстова интересите на фонда съвпадат с тези на всеки голям национален музей с тази разлика, че ако съдим само по изложената фотографска колекция, финансовите му възможности са неизмеримо по-големи и колекционирането продължава с бурни темпове.


Анонимно, но държавно?


Sepherot, който се появява на руския хоризонт само преди няколко години, участва вече едва ли не във всяка голяма музейна изложба в Москва и Петербург: Борис Григориев, Константин Коровин, Александър Родченко, руска портретна миниатюра и много други. В непосредствените планове на фонда фигурира мащабна експозиция във връзка със 100-годишнината на ГММИ "Пушкин", както и участие в ретроспективната изложба на Александър Родченко в хамбургския Bucerius Kunst Forum. При това изглежда, че стратегическите запаси, които Sepherot демонстрира на света, все още не са изчерпани.


"При такова разнообразие е трудно да се повярва, че става дума за удовлетворяването на лични колекционерски намерения. По-скоро може да се достигне до извода, че някаква упълномощена организация планомерно осъществява държавна програма за купуване на руско изкуство", пише Ана Толстова в "Комерсант". 


Вестник "Ведомости" пък допуска, че зад фасадата на фонда може да стои колекционерът Александър Смузиков, като се позовава на художествената общност и на среди, близки до нея.


Чашник И.Г. Супрематическа композиция. Около 1925 г. SEPHEROT Foundation

© tretyakovgallery.ru

Чашник И.Г. Супрематическа композиция. Около 1925 г. SEPHEROT Foundation


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 868 Весело

    Така е. Руснаците Кандински и Малевич са бащите на всички "изми", според доста художници и изкуствоведи. Само дето и двамцата са се развили и са били приветствани в Германия и Европа. В Русия много-много не са ги "кльопали".

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  2. 2 Профил на стафилокок
    стафилокок
    Рейтинг: 1215 Весело

    Като гледам снимка #2, най-после разбрах в какъв стил съм рисувал когато бях в първи клас.

    Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  3. 3 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1926 Неутрално

    До коментар [#1] от "moriarti":

    Малевич и Кандински съвсем не са били бащи на 'всички изми' и освен това най-важните им теории и творения са били родени в Русия, преди Революцията. Малевич изпада в немилост и е принуден да се върне към фигуративната живопис към края на 20те години, с настъплението на Сталинизма.

  4. До коментар [#2] от "staphylococ":

    Определено си се развивал доста по-бързо от този Суетин, щом още в първи клас ти е хрумнало да нарисуваш "жена с черен трион"...

    "Не прекалявай с борбата, най-хубавите неща се случват неочаквано." Габриел Гарсия Маркес
  5. 5 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 888 Неутрално

    Квадрата на Малевич съм го гледал на живо. Но като любител на типографията, Лисицки по ме интересува.

    Winora forever
  6. 6 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    В Русия само глупости се раждат...

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  7. 7 Профил на Славена:Цензурe, пак ли бият Паниковски/Прокопиев?
    Славена:Цензурe, пак ли бият Паниковски/Прокопиев?
    Рейтинг: 925 Неутрално

    До коментар [#6] от "Десен":
    Ако това е вярно, ти несъмнено ще да си роден там...

    "Не прекалявай с борбата, най-хубавите неща се случват неочаквано." Габриел Гарсия Маркес
  8. 8 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 1020 Неутрално

    Може би най-приятното течение в модерното изкуство, в което чувството за цвят е много важно.

  9. 9 Профил на Iron Maiden
    Iron Maiden
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Литри боя без капка мозък.

    а също така и вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
  10. 10 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 868 Весело

    До коментар [#3] от "princess_x":

    Странно защо ОБАЧЕ не са били оценени в самата Русия, а се е наложило да тръчнат към Европата, та да получат признание. Знаете ли, че Кандински и Малевич гордо биват титулувани в разни календари, справочници и алманаси като "немски" художници, барабар с Кокошка. Колкото до "изми"-те, аз знам, че те се водят "бащиците". Ама вие може да знаете друго, което пък да е вярното. Свят широк...

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  11. 11 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1443 Неутрално

    Руският конструктивизъм е по-мощното и плодотворно течение в изкуството, успоредно със супрематизма, който сам по себе си е революция, но не с този вселенски мащаб.
    Имена като Родченко, изумителният Татлин, Мелников, братя Веснини, Гинзбург, Лисицки, Чернихов...
    Икони от иконостаса на модерната архитектура.
    Едни от апостолите на модернизма.
    Тези хора, заедно с Корбюзие, с Мис Ван дер Рое, с хората около БАУХАУС определят "канона", даже езика и речника на модерната архитектура на 20-ти век.
    Русия в началото на същия този век представлява кипящ котел с бурно икономическо, политическо и културно развитие и болшевишката сган има и този непростим грях, че устремът на една нация с могъщ потенциал беше насочен към челен сблъсък и катастрофа, в участта с нея да се направят чудовищни античовешки експерименти, довели творческия потенциал на руския народ до клинична смърт.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  12. 12 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    До коментар [#11] от "Торбеш":

    Много си прав! Татлин наистина е мнооого талантлив! Руснаците наистина са имали в началото на века невероятни творци. Непростим грях на комунягите е, че са си смачкали и се е възцарила посредствеността.

  13. 13 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 524 Весело

    ...какъв ли екскремент е цъкнал минуси на Торбеш и луда_крава?

  14. 14 Профил на Gustav Mahlerov Vienski
    Gustav Mahlerov Vienski
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#6] от "Десен":
    Как да ти кажа "Десен", явно си много неграмотен. И аз имам десни разбирания, но знам че в началото на 20 век/ преди 1917/ в Русия са се зародили много, ама много нови течения във всички клонове и клончета на изкуството. Знам че болшевиките са заели много от тях. Също така знам, че такива колоси на световната култура като Булгаков, Кандински, Маяковски, Шагал и още десетки са работили за болшевиките...
    И никой никъде не казва Шагал е кофти, щото е от Русия и щото е работил там след 1917...
    Но явно е, че ти не си дЕсен, а някаква друга шарка на раета.
    Бъди жив и здрав и продължавай да спамиш и да разваляш форума на "Дневник".

  15. 15 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1443 Неутрално

    [quote#14:"mahler"]Булгаков.... и още десетки са работили за болшевиките...[/quote]
    Нещо сте объркал, уважаеми.
    Нонсенс в лабораторно чист вид!
    Авторът на "Кучешко сърце" така е "работил за болшевиките", че е показал истинската им природа - зверове, непригодни да живеят заедно с човешките същества. И е дал лечението от тях в края на изключителната си книга!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  16. 16 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1926 Неутрално

    До коментар [#11] от "Торбеш":

    Така е. И все още влиянието им се чувства и разни набедени 'артисти' предъвкват неща, открити от руснаците преди век. Но за разлика от съвременните повърхностни копия, оригиналите са били пълни със смисъл - достатъчно е да прочетем какво са писали Малевич или Кандински; от какви идеи и течения са били вдъхновени! Всичко друго, но не и 'литри боя без капка мозък', както е възкликнал някой по-горе.

    [quote#9:"Iron Maiden"]Литри боя без капка мозък. [/quote]





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK