Крис Хeринг, хореограф: Говорещата глава е танцуващо тяло и обратното

Talking Head

© Sofia Dance Week

Talking Head



Хореографът Крис Херинг е един от основателите на компанията Liquid Loft, създадена през 2005 г. заедно с музиканта Андреас Бергер, танцьора Щефани Къминг и драматурга Томаш Йелинек. В своите представления и инсталации Liquid Loft свързват съвременния танц с други форми на съвременно изкуство, като постигат цялостни мултидисциплинарни произведения на изкуството.


По покана на Sofia Dance Week 2012 Крис Херинг ще представи в София творбата си Talking Head на 30 септември, неделя, от 20 ч. в зала 2 на НДК. Най-общото определение за представлението е за спектакъл за двама танцьори, които представляват случайни субекти в "Туитър" и "Фейсбук" машина.

Пред "Дневник" Херинг споделя още за връзката между технологиите, комуникациите и танца, има ли разлика между говорещата глава и танцуващото тяло и изчезващ вид ли е езикът на тялото. 




Очевидно се интересувате от смесването на модерни технологии и комуникации в танцовите си спектакли. Защо?
- Танцът е вид комуникация, както и техника в човешкото движение и съвременният танц би следвало да използва съвременни средства по всякакви начини. Комуникацията винаги има много общо с движение, особено в театъра. Модерните технологии се превърнаха в част от ежедневието ни, така че защо да не подкрепя това човешко битие в танцово изпълнение, което отразява нашия живот.




Как се променя тялото, когато взаимодейства с технологиите? Как показвате това във вашата творба Talking Head?
- Танцьорите използват прости технологии в спектакъла, вградени във всеки компютър (прости вероятно означава сложни технологии, но прости за използване от нас). В Talking Head изпълнителите действат пред компютърен екран, който се прожектира и е уголемен на живо. Преди това могат да се видят малки движения, лицата се променят през програмите, което създава различни герои със странни изблици (поведение, глас, движение)... През това време танцьорите се превръщат в напълно различна личност. В театъра странните герои са интересни и макар навиците им да са ни познати, можем да научим нови неща от тях.


Правите ли някакво проучване за спектаклите си? За какво ще е следващият?
- Бих казал, че проучването е основната работа на хореографа в наши дни. Събирам материал, наблюдавам как той взаимодейства с други артформи, след това представям откритото на целия екип, който участва, и ги превеждам през някои нови идеи. Проучването е базата за отварянето на нова територия за игра. Следващото ми творение е за Итало Калвинос и се казва Six Memos for a New Millennium. Премиерата му ще е през ноември във Виена заедно с Contemporary Music Ensemble и танцьорите на Liquid Loft.


Как се подготвяте за спектакъл?
- Събирам екип и изпробвам идеи, импровизираме много с тези идеи и се опитваме да фиксираме колкото се може по-малко, за да задържим процеса творчески и не прекалено ограничен. Като готвенето е. В началото търсиш продукти и съставки, след което ги смесваш. Накрая работиш по формата на представяне и сервираш.


Как очаквате хората да мислят или да се чувстват, след като гледат Talking Head? Какви са най-често срещаните реакции към него?
- Повечето хора чувстват познати някои сцени, след като всички те ползват "Скайп", "Фейсбук" и "Туитър".


Talking Head има и хумористична нотка с полъх на меланхолия. Смятам, че заради това публиката изпитва някакъв вид симпатия към танцьорите и проблемите им на сцената. В действителност това е много визуално изпълнение, но основната част прави акустичния завършек и трансформацията на звука, който подкрепя и води цялото представление. Звукът е абстрактен, затова може да бъде разчетен лесно от международна публика.


Talking Head

© Sofia Dance Week

Talking Head


Как бихте сравнили влиянието над хората на една говореща глава и на едно танцуващо тяло?
- За мен говореща глава е танцуващо тяло и обратното. Не виждам разлика между говоримия език и езика на тялото. И двете могат да излъжат или да кажат истината.


Какво според вас остава "изгубено в превода" между виртуалната и физическата комуникация?
- Ние имаме доверие във виртуалното. Но имайки предвид факта, че сме свикнали с ежедневните комуникационни средства, които работят добре на разстояние и във времето, не осъзнаваме, че сме "изгубени" телом, ако те не действат.


Можете ли да си представите ден, в който езикът на тялото някак ще изчезне? Смятате ли, че това е някакъв вид застрашен от изчезване вид?
- Аз съм голям фен на киберпънк литературата от началото на 90-те. В нея е способно да променяш нивата, формите, измеренията и слоевете. Каквото и да се случи в бъдеще, всяко ново технологично средство или подобрение ще бъде адаптирано към тялото на ползвателя. За мен днес е лесно да направя танцов или театрален спектакъл без хора. Но все пак трябва да е в контекста на други тела. Историята ни показва, че човешкото тяло не се променя толкова бързо и ще е така през следващите векове, може би с няколко повече или по-малко подобрения.


Съгласен съм, че колкото по-гладка и органична е една машина, програма, средство или протеза, толкова по-гладко се налага да работи тялото на ползвателя. Това предизвиква заплаха от отучване на естествените движения и ни прави крехки без съвременната технология. От друга страна, защо да използвам стара моя част от тялото или орган, ако новата, изкуствена, боли по-малко, по-удобна е, по-умна и вероятно по-органична? В този смисъл езикът на тялото ще се промени в бъдеще, но няма да изчезне.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КУМЧО ВЪЛЧО
    КУМЧО ВЪЛЧО
    Рейтинг: 520 Неутрално

    "Говорещата глава е танцуващо тяло и обратното".
    Ако това беше вярно, нямаше да има необходимост и от двете.
    Усилията да се наложи безсмислицата напредват, с напредването на смислеността на демократичната литература, опера и театър.

    "Казвам ви, че ако тия млъкнат, камъните ще завикат".
  2. 2 Профил на fanagoreca
    fanagoreca
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Дообре ! Като за провинциален западняк си върхА , иначе - не мязаш на к'во удараш .
    Защо ни пробутват тия бозаджий , при положение , че сме с отлични критерии за добро изкуство .
    Не всичко в България е ефтнджос , уважаеми западняци . "





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK