Мащабна изложба пренася Париж от "Бел епок" в София

Портретът на актрисата Сара Бернар от Жорж Клерен - едно от най-знаковите произведения, които ще бъдат показани на изложбата "Париж 1900".

© Национална галерия за чуждестранно изкуство

Портретът на актрисата Сара Бернар от Жорж Клерен - едно от най-знаковите произведения, които ще бъдат показани на изложбата "Париж 1900".



Мащабната изложба "Париж 1900" ще бъде открита утре в Националната галерия за чуждестранно изкуство и ще представи 141 творби от колекциите на музея за изящни изкуства в Париж "Пти пале", обявиха представители на френското посолство в България.


Името на експозицията и акцентите й са свързани със Световното изложение в Париж през 1900 г., често наричано "изложението на века" и организирано точно в разцвета на "Бел епок" - периодът на интензивно развитие на изкуството и технологиите между 1890-1914 г., понякога определян като "изгубен рай". Провеждането му е също така изпълнява целта на Френската република да "завърши достойно ХIX век и волята й да остане в авангарда на цивилизацията", както гласи един от проектозаконите от онова време.


Събитието е открито от тогавашния президент Емил Лубер на 14 април и е впоследствие посетено от над 50 милиона души, видяли творбите на 530 художници от цял свят. На събитието, което води началото си от Лондон през 1851 г., е имало и български павилион, представил творби на Иван Бъчваров, Иван Мърквичка, Ярослав Вешин, Халампи Тачев, Жеко Спиридонов, Борис Шац, Иван Ангелов, Петко Клисуров, Антон Митов, Тадеуш Айдукевич. Те взимат златни, сребърни и бронзови медали, а също така и множество грамоти за постиженията си, като успехът им се смята за началото на новото българско изкуство и признание за съществуващото от едва две десетилетия рисувателно училище.


Афиш на българския павилион в рамките на Световното изложение, събрало 50 милиона посетители.

© Национална галерия за чуждестранно изкуство

Афиш на българския павилион в рамките на Световното изложение, събрало 50 милиона посетители.




"Чакахме дълго този ден. Това е една от най-значимите изложби, които Франция еорганизирала в България, а това е повод да сме горди и ентусиазирани", каза по време на пресконференция френският посланик в България Филип Отие за експозицията, заемащата седем зали в галерията и представяща платна на знакови френски художници като Реноар, Бурдел, Бонар, Жинор. Един от най-големите акценти в изложбата пък е портретът на актрисата Сара Бернар от Жорж Клерен, за чието монтиране в галерията са се трудили единадесет човека и която за първи път ще бъде показана публично извън "Пти пале". Посланикът благодари за усилията на българското министерство на културата, "Пти пале", галерията за чуждестранно изкуство, партньорите от "Креди агрикол" и Френския институт, който по негови думи "смесва деня с нощта", за да се справи със задачите си.


Отие подчерта, че това е само началото на още по-интензивно сътрудничество между музеите на Франция и България, като разкри, че през пролетта на 2014 г. се очаква български творби да бъдат показани в Лувъра и впоследствие произведения от Лувъра да гостуват в София.


Мащабна изложба пренася Париж от "Бел епок" в София

© Национална галерия за чуждестранно изкуство


Въпреки че доминиращо присъствие на "Париж 1900" има живописта, на изложбата могат да се видят архивни издания на Марсел Пруст и "Саломе" на Оскар Уайлд, скулптури, мебели, сервизи, предмети от ежедневието, керамика, културни афиши, гравюри и други артефакти, напомнящи за колорита на епохата. Специално внимание е отделено на изобразяването на парижанките в този период – често образите им приличат повече на видения, отколкото на типични портрети. Изложбата също така обръща внимание и на завръщането на църковните мотиви във френското изобразително изкуство.


Картина на художника Андре Жил, изобразил се като баща на новородено бебе.

© Национална галерия за чуждестранно изкуство

Картина на художника Андре Жил, изобразил се като баща на новородено бебе.


В залата, посветена на българските постижения в рамките на изложението, са показани плакати и отзиви във френската преса, която отбелязва, че българското изкуство е повлияно както от османското, така и от византийското, но същевременно прави уверени крачки напред след освобождаването от робството.


В рамките на изложбата ще бъде прожектиран и 20-минутния филм на легендарния френски режисьор Марк Алегре, отразяващ атмосферата на Париж на границата между XIX и ХХ в. по време на Световното изложение.


Изложбата продължава до 13 януари 2013 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1463 Неутрално

    "Провеждането му е също така изпълнява целта на Френската република да "завърши достойно ХIX век и волята й да остане в авангарда на цивилизацията", както гласи един от проектозаконите от онова време."
    Да,това наистина е авангарда на цивилизацията в началото на 20-ти век.А ние в 2012 в същите зали спретнахме агитационна жалейка "Людмила Живкова на 70."Да проветрят преди новата експозиция,която ще бъде истински празник за ценителите.

  2. 2 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Само тази думичка "мащабна" ми стои малко като Работническо дело май по индукция и новото поколение говори и пише в административно-високопарн стил...

    Вече няма Голяма истина и Малка истина, просто ми кажете какво става!

    Мащабно...прекалено металургична дума като за Бел Епок...

  3. 3 Профил на αлферац
    αлферац
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Париж от Belle Époque в София от Laide Époque (грозното време)

  4. 4 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 943 Неутрално

    Художниците обичат да си правят автопортрети като персонажи от картини.

  5. 5 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Горещо препоръчвам тази изложба, имам само приятни спомени от Пти пале, когато го разглеждах преди няколко години в Париж - уредниците на музея подбират повече, отколкото уредниците на Лувъра.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  6. 6 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#4] от "Dragoslava":

    обикновено защото са нямали пари за модели; художниците често са оценявани посмъртно

  7. 7 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 559 Неутрално

    чудесно е, че се правят такива изложби в София

  8. 8 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 943 Неутрално

    До коментар [#6] от "owen":

    Меценатите са им давали средства само за материали.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK