Прочит на историята: Предговорът при социализма - извинителна бележка пред цензурата

Прочит на историята: Предговорът при социализма - извинителна бележка пред цензурата

© Цветелина Белутова



Наближаващата Коледа ме накара да разлистя "Сага за Йоста Берлинг" от Селма Лагерльоф. Загледах се в предговора, а после - в предговори и към други важни книги, преведени и издадени в социалистическите времена. И си спомних...


Нищо лошо не може да се каже срещу практиката да се представи авторът и епохата му от преводача (най-често - отличен) или от друг ерудиран човек. Но пък в самите предговори има пасажи, някои толкова забавни (в известен смисъл), че могат да съперничат с четиво от Удхаус.


В случая с "Йоста Берлинг" предговорът от Нешо Давидов не е от този тип. Има обаче в него едно озадачаващо изречение - "Истината за философската концепция на Селма Лагерльоф не е ретроградното желание на писателката да върне света назад...". Защо Нешо Давидов е сметнал за необходимо да предпази лауреата на Нобелова награда от подозрения в ретроградност? Такъв въпрос би си задал само някой, роден след 1989 г. и незнаещ нищо за социалистическия режим. А романът е издаден през 1984 г. от "Народна култура".




Та: Защо изобщо е нужно да бъде обяснявано какво е имал предвид писателят? Отговорът е прост: За да може да бъде преведен и да издаден в НРБ.


Предговорите от онези времена са нещо като извинителна бележка, която се представя пред цензурата.


Точно на това прилича предисловието, което пише Любен Дилов към второто издание на "Вълшебната планина" на Томас Ман ("Народна култура", 1984 г.). Четем: "По онова време Томас Ман още не е осъзнал историческата роля на работническата класа, все още търси обновяването на стария хуманизъм, оздравяването на бюргера и ние нямаме право да му се сърдим за това. Вече на друг етап от развитието си той ще заяви, че вижда бъдещето на човечеството в единението на "Москва с антична Гърция, на Маркс с Хьолдерлин...".


Да бъдем снизходителни -


Томас Ман просто е схващал по-бавно ролята на работническата класа,


намига ни зад текста Любен Дилов. Вероятно и част от редакционната колегия на най-авторитетното издателство за преводна литература от онези времена, в която са влизали Блага Димитрова, Драгомир Асенов, Вера Ганчева, Здравко Петров, Камен Калчев, Кръстан Дянков, Людмила Стефанова, Наташа Манолова, Павел Вежинов.


Вероятно не им е било весело на хората, осмелили се да издадат "Майстора и Маргарита" на Михаил Булгаков, още преди романът да излезе като книга в Съветския съюз. Писателят Стефан Дичев като директор и един от създателите на поредицата "Световна класика" на "Народна култура" е платил с уволнението си.    


"Майсторът и Маргарита" излиза у нас през 1968 г. в превод на Лиляна Минкова от публикацията в списание "Москва" през 1966 -67 г. Този път има послеслов, в който преводачът включва оправдателно-извинителен цитат от тежкия съветски автор Александър Фадеев за честността на Булгаков - нищо толкова чудно, че Булгаков не е виждал всичко такова, каквото е било в действителност, по-зле би било ако той си беше кривил душата.


Не е било достатъчно. Както си спомняте, историята завършва с уволнение.


При издаването на "Бялата гвардия" ("Народна култура", 1983, превод Лиляна Минкова) предговорът е поверен на Иван Цветков. Той обяснява: "Естествено е да изтъкнем, че самият автор на романа с цялото си благородство и вътрешна честност е бил на общодемократични позиции и много неща не са му били ясни. Но закърмен от великата и свята руска литература, от традициите и хуманизма на Пушкин и Гогол, от народностния и демократичен характер на техните творби, той насочва поглед към неясното бъдеще, за да го приеме изцяло след време..." Накрая Цветков обявява "Бялата гвардия" за едно от първите класически произведения на новата съветска литература.


Предговорът трябва да обясни защо превежданото на български произведение не е вредно, да покаже, че книгата е издавана и другаде - за предпочитане в Съветския съюз.


Ето защо представяйки "Зен или изкуството да се поддържа мотоциклет" на Робърт Пърсиг (НК, 1980г. превод на Павел Главусанов) Димитри Иванов слага първо изречение на предговора си "Високата оценка на съветската пък и на световната литературна критика за тази книга дойде малко неочаквано.". Тънко, както той умее.


А второто издание на


"Отнесени от вихъра" направо си излиза със съветския предговор,


преведен от София Бранц, спомня си Иглика Василева.


С нея - преводачката на Джойс и Вирджиния Улф, си говорим по темата за предговорите към преводните книги. Тя напомня, че по принцип в онова време не се допускаха книги, в които има дори намек за критика на социализма - "Търсеше се под вола теле понякога". Какво още беше нежелателно: описания на добрия бит на Запад, на богатство и високи технологии, на научни и технически постижения. Иглика Василева дава пример - в "Последната диагноза" на Артър Хейли бяха махнати всички заплати на лекари.


За "Летище" (библиотека "Галактика" на варненското издателство "Георги Бакалов,1980) Людмила Колечкова отбелязва в предговора, че в романа "присъства съвременна Америка, могъща и сложна, конфликтна и противоречива, Америка, където властта на парите задушава човешкото у човека... Америка на жестоко трудово законодателство, Америка на несигурността в утрешния ден." Иначе авторът е порицан, че "не му достига критически патос, за да заклейми социално-нравствените недъзи и разбули класовата същност на техния произход". Читателите тогава пък коментираха, че е напълно оправдано романът да излезе в библиотеката за научно-фантастична литература. Така изглеждаше описаното от Хейли на социалистическия труженик, сигурен в утрешния ден.


Трябваше да се хвърлят малко камъни срещу капитализма, както казва Иглика. Това е защитната стена на предговора. И продължава:  В предговора към "Портрет на художника като млад" и "Дъблинчани" на Джойс Николай Попов слага към чудесния по думите й текст кръпка за марксизма - ленинизма.


Задължителна е квалификацията за автори като


Джойс - декадент, упадъчен автор


Това е валидно за всеки модернист или постмодернист, а не реалист. Драстични са случаите с Джойс и Вирджиния Улф, казва преводачката им, защото и двамата са левичари, но пък не са реалисти. Стилът им е "буржоазно -декадентски". Нарочили са ги, защото не са ги разбирали. А преди социализма, Асен Христофоров е превел "Дъблинчани" почти веднага с излизането на книгата...


Още един пример за литература, която не е реалистична. "През март 1989 г. бях в Англия и ми дадоха първата книга на Пол Остър "Нюйоркска трилогия". Като се върнах, предложих на Вера Ганчева - много ерудиран и подготвен човек, със смелост и възможности като директор, да издадем книгата в "Народна култура". Спомням си като ден днешен, че през май я питах дали да я издадем, а тя каза: Не сега. Но когато направи издателство "Хемус", веднага се обади да я издадем. Причината - постмодернизъмът."


Модернист е укоримо, но


"булеварден" си е почти присъда.


Затова се е наложило Атанас Свиленов (този път в послеслов) направо да разгроми Тадеуш Доленга-Мостович за "Знахар". Годината е 1988 г. и Свиленов е трябвало да напише: "И все пак за мен и творбата на Тадеуш Доленга-Мостович е несъмнено добра литература. При цялата й ограниченост в социалното звучене, което не й позволява да достигне до обобщение за класовата непримиримост и обществените взаимоотношения в тогавашна Полша, книгата все пак загатва за експлоататорската същност на буржоазната върхушка, за егоизма й, за моралната й нестабилност. Да не забравяме, че писателят се придържа към конвенциите на сензационно булевардното четиво... В заключение ще изразя становището си, че общуването на нашите читатели с книгата на Тадеуш Доленга-Мостович няма да е само едно емоционално развлечение, едно поглъщане на занимателна и динамична интрига, а и едно нравствено обогатяване. Също така ще бъдат разчупени някои прекалено едностранчиви представи за подобен род литература, отнасяна към второсортните естетически категории още като се започне със "Скитникът евреин" на Евгени Сю например."


Явно е излишно да се търси марксистко-ленинско въведение за нещо от Евгени Сю, но пък за Виктор Юго - да. Неотдавна колега поздрави редакцията със соцпредговора към "Клетниците". Ето малък откъс: "На вас, драги читатели, може би много неща в "Клетниците" ви се струват далечни, пресилени и нереални дори. Наистина в нашата страна, скъсала решително с недъзите на буржоазния строй, няма каторга и е немислимо да осъдят някого, задето е откраднал един хляб. А и защо би го откраднал? Държавата осигурява всекиму работа и препитание. Не можете да срещнете и нещастнички като Фантин, осъдени от обществото, без да са виновни, жертви на буржоазния фалшив морал. Самотните майки у нас не са изложени на подобна участ...".



Петко Бочаров - журналист и преводач:


Имахме много повече автоцензура


Сигурно е било задължително, когато ръководството на издателството е обсъждало предложените за превод произведения, да се докладва как са били оценени от гледна точка на "класово партийните критерии". Но не смятам, че беше задължително тази оценка да бъде включена и в предговора. Затова не винаги в предговора можеше да се прочете подобно разсъждение.


Преди всичко издателствата работеха с рецензенти, които трябваше да отговорят на въпроса става ли за нашите читатели дадена книга, или не. Така например аз бях на няколко пъти такъв рецензент – "Клавдий", "Птиците умират сами" (не одобрявах това заглавие) и др. Тъй че за "идеологическия" аспект в преводната литература на издания от капиталистическия свят се разчиташе на мнението на рецензенти. Но и на мнението на съответния редактор. Затова имахме много повече автоцензура, отколкото цензура отвън. Когато имахме намеса на външната, най-често партийната цензура, тя се стоварваше върху издателството постфактум – пример "Майстора и Маргарита".


Между книгоиздаването тогава и сега просто не може да става сравнение – все едно да сравняваш Бойко Борисов с Вълко Червенков. Е да, и двамата са едри мъже, но я си представи вторият да е "ритал" футбол с момчета от Бистрица!!

Ключови думи към статията:

Коментари (182)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АЗ КАЗАХ
    АЗ КАЗАХ
    Рейтинг: 524 Гневно

    И всички хубави книги по онова време вървяха неразделно с по една никому ненужна - но за да купиш хубавото си длъжен да купиш и фалша!

    аз
  2. 2 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 931 Весело

    Е то затова 99.9% от драгите читатели въобще не четат предговорите или послеписа на преводната литература..... а минавът към автора....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  3. 3 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#1:"АЗ КАЗАХ"]И всички хубави книги по онова време вървяха неразделно с по една никому ненужна [/quote]
    Е хайде сега, това го правеха само в провинцията и то на края на годината, за да си изпълнят плана. Пък и хубавите книги бяха много евтини, а сега купувай разни "автори" за по 30 - 50 лева, щото били "бестселъри".

  4. 4 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Между книгоиздаването тогава и сега просто не може да става сравнение ....
    ------------------------

    Нищо, с времето нещата може да се оправят и след 20-30 години да достигнем равнището на книгоиздаването от времето на Тодор Велики.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  5. 5 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 931 Весело

    До коментар [#1] от "АЗ КАЗАХ":

    Това са си твои свободни съчинения, ако говорим за България, имаше практика от СССР и то за много големи автори т.е. "книги с нагрузкой"

    У нас като трябваше нещо дефицитно, включително и книги, то то ставаше с "връзки"....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  6. 6 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 788 Весело

    Днес,на Коледа,интересни напомняния за безбожните времена.

  7. 7 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Весело

    Тая пише за 80-те разчитайки, че четящите тук или са млади или тогава не са четяли. Та ние през 80-те издавахме толкова книги и такива тиражи, каквито и в СССР не издаваха.Що графомани, незабелязани тогава и драскащи на воля сега, се навъдиха и що "репресирани" от тоталитарната власт се явиха.

  8. 8 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    С философията беше подобно, имаше една поредица "Философско наследство", предимно по-стари философи. Там какви тежки предговори имаше... "Мисли" на Паскал с предговор от Исак Паси, например.

  9. 9 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#1] от "АЗ КАЗАХ": Хайде , хайде. Понякога хубавата книга бе "допълнението" към "търсената".

  10. 10 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    Това беше много яко. Като роден през 1984 си спомням действително искреното ми учудване в един предговор към Гео Милев ( малка бяла книжка включваща Ад , Септември , "календарчето" и малко картини" ) , в която се обясняваше как всъщност автора се бил объркал в творческите си идеи , просто нещата не му били ясни , иначе комунист бил , ама много , много объркан Горкият Гео , добре че не доживя да види какво реално представляваха утопичните му идеи

    15.02.1989 - 07.02.2018
  11. 11 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#8] от "8th_ball":

    С философията беше страшно , понеже 2/3 от модерните философи смятат Марск за идиот и просто не се издаваха. Говоря за основни Фиослофи като Ницше и Х.Г.Гадамер. А за такива по-нови като Кришнамурти , Морис Бланшо , Фуко , Дерида и т.н. въобще и дума не можеше да става. Там вече започва да влия е пълната некомпетентност на номенклатурата и хората , които взимат решенията в Държавата

    15.02.1989 - 07.02.2018
  12. 12 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#4] от "др. Иванов": Тиражите , качеството на превода , а и подбора на авторите вече никога няма да ги стигнем.

  13. 13 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#10:"Karelson"]иначе комунист бил , ама много , много объркан [/quote]
    Не искаш ти никого роб -
    и ето - кълнеме се в нашия гроб -
    ще възкресим ний човека
    свободен в света.
    Кое му е обърканото?

  14. 14 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3330 Неутрално

    Имаше и по-тежки случаи.Да заклеймят Солженицин преди романът му да е излязъл на български

  15. 15 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#13] от "Каишков":

    Идеите на Гео Милев за изкуството. Не подхващай темата , много ще се изложиш , не си на събрание на селската партийна организация

    15.02.1989 - 07.02.2018
  16. 16 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#11] от "Karelson": Нещо си се объркал. Жена ми учеше в СУ и приятелката й ми дрънкаше глупости от сорта, че не се изучавали Ничше и Фройд в СУ. Казах й : А някой да ти е забранил да ги четеш? И в библиотеката ви ги имаи м съседната сграда ги има.

  17. 17 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#11:"Karelson"]Фуко , Дерида и[/quote]
    Фуко е бил член на Френската комунистическа партия, Дерида е приятел на най големия марксист в Европа - Алтюсер.

  18. 18 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    [quote#15:"Karelson"]Идеите на Гео Милев за изкуството. [/quote]
    Ти се излагаш, не аз. Останала си си зад 1984 даже по знания.

  19. 19 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Любопитно

    [quote#16:"cobanmaala"]А някой да ти е забранил да ги четеш[/quote]

    1-то издание на Фройд е след 80-та. Ницше до 89-та е само на смиздат

    15.02.1989 - 07.02.2018
  20. 20 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1927 Весело

    Предговорът никой не го четеше

    Предразсъдъците са за ограничените.
  21. 21 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#14] от "hodounski": Сега светът преоткрива Маркс , тукашните "Ентелектуалци" го клеймят. Солженицин го клеймяха по партийна линия,а някои издадоха книгата му тук . Лошото е, че не интелектуалците , издали книгата му и чели бяха сред основателите на СДС , а клеймящите го.

  22. 22 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    [quote#17:"Каишков"]Фуко е бил член на Френската комунистическа партия, Дерида е приятел на най големия марксист в Европа - Алтюсер. [/quote]

    Е , и ? Те не са издавани , това е факт , който лесно се проверява

    15.02.1989 - 07.02.2018
  23. 23 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#18] от "Каишков":

    Селски , отивам да пълня пуйка , моята ме вика. Като се върна ще ти дам отговор ,че ся няма време. Д@еба колко сте смешни. Ем прости , ем смешни

    15.02.1989 - 07.02.2018
  24. 24 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#11] от "Karelson":

    Най тежко ставаше, ако имаше някакъв намек за религия. Е, по-стари автори като Паскал, Спиноза, Декарт, Лайбниц - минаваха. Ама такива като Киркегор, Бердяев, Теяр дьо Шарден, никакъв предговор не можеше да ги прокара.

  25. 25 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 788 Неутрално

    [quote#14:"hodounski"]Имаше и по-тежки случаи.Да заклеймят Солженицин преди романът му да е излязъл на български[/quote]


    Това си беше жива реклама.Те не знаеха че лоша реклама няма,толкова им беше акъла.

  26. 26 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#19] от "Karelson": Глупости на търкалета.

  27. 27 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    Петко Бочаров - журналист и преводач.
    .........
    Да, преовдач е. Превел е през 50-те:
    У.Фостър: История на трите интернационала,
    William Z. Foster:
    History of the three Internationals; the world socialist and communist movements from 1848 to the present. New York : International Publishers 1955
    "Клетниците" е преведена със съкращения, оригинала е много по - обемен и в два дебели тома, всеки с ок. 650 стр.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  28. 28 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#10] от "Karelson":

    Ти философия на 3 години ли започна да четеш? Кой е смятал Маркс за идиот е без значение, защото той излезе прав!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  29. 29 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1384 Весело

    Хм..."..."Модернист е укоримо, но "булеварден" си е почти присъда..."

    Булеварден не помня да са наричали някой, но "космополит" беше най най по низвергнатата дефениция...Ако не се лъжа де, може да е имало и още по "най най по"

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  30. 30 Профил на k@lcho
    k@lcho
    Рейтинг: 473 Неутрално

    ... най харесвах малките книжки от Библиотека Галактика т.е. от поредицата Фантастика

    няма кой, значи – аз, няма кога, значи – сега! Control - C Control - V! DONT Control - ME! ... Просто е НАЛИ!
  31. 31 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    Всеки интриги плете.
    Няма вече кой да чете!

    www.berbenkov.hit.bg
  32. 32 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2595 Неутрално

    Френската, Испанската, Гръцката и най-вече Италианската компартия бяха заклеймявани от Москва и сателитите, защото бяха еврокомунисти. Ха сега намерете и четете за еврокомунизма и го сравнявайте с Ленинизма и Сталинизма-най-последователния и ортодоксален ленинизъм.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  33. 33 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    До коментар [#17] от "Каишков":
    Фуко е бил член на Френската комунистическа партия, Дерида е приятел на най големия марксист в Европа - Алтюсер.
    ..........
    Именно, затова не ги издаваха. Сартр също беше ляв мислител.
    Чисто и просто във Франция интелектуалците по традиция са леви, проблемът е , че нашите бяха догматици, каквото се пише в ССР те просто го повтаряха примесено с метстен колорит и особености, но нищо повече.
    А в СССР ги издаваха:
    Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. М.: Прогресс, 1977
    НРБ и ГДР бяха най-зверските резервати.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  34. 34 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    [quote#5:"boby1945"]У нас като трябваше нещо дефицитно, включително и книги, то то ставаше с "връзки".[/quote]

    -Проблемът на тогавашното книгоразпространение,спорд мен беше,че плановете на книжарниците бяха в стойностно изражение.Така в някои от тях се натрупваха и залежаваха по-евтини,а на други места лисваха.Например поредицата Панорама беше с три цени: 0.50 лв,1 лв и 1.50 лв.И на някои места пращаха повече и се задържаха тези с цена 0.50 лв,докато на други можеше да останат непродадени,в зависимост от търсенето книги с цени 1 лв или 1.50.Подобно беше положението и с други поредици: Галактика или Световна класика.Аз често пътувах в командировки на различни места и така се снабдявах с липсите.В някоя книжарница можеше да откриеш екземпляри на книги с дори отдавна изчерпан тираж.По същата причина неравномерно се разпределяха и всички други заглавия.Освен това,предварителното планиране на заглавия зависеха и от личните предпочитания на книжарите.Така те в края на годината,обикновено комбинираха понякога търсени и залежали книги.За сметка на тези неудобства книгите бяха "без пари" спрямо себестойността на издаването им.В руската книжарница пък техните издания бяха още по-евтини заради огромните им тиражи.Имаше и на български език,издадени от тях.Факт е,че тогава имаше много по-голямо читателско търсене на книги,дори опашки за книги,нещо непознато днес.

  35. 35 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Западните социолози наричат Маркс за родоначалник на теорията за конфликта. Ние го изучавахме като закон за единство и борба на противоположностите.

  36. 36 Профил на Bednqka- в доброзорна  отпуска !
    Bednqka- в доброзорна отпуска !
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Такова промиване на мозъци е ставало и сега става де!!!!
    Аз винаги когато купувам книга за себе си или за подарък гледам да няма предговор или послеслов! И ако има не я взимам книгата колкото и ценна да е!!!! Или ако я купя не чета предговора и мнението на преводачите или направо ги късам!!! Защото с тези предговори и тем подобни се натрапва някакво чуждо, уклончиво мнение на някой друг!!!! И истинската идея и мисъл на автора се губи или вече се прекарва през по-различна призма!!!!!!

    На прикрит комунист и неосъзнат шовенист, вяра да нямаш!!!
  37. 37 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#19] от "Karelson": Девойките тогава искаха да четат Ницше , ама ги мързеше да идат до Народната библиотека. А и за да четат нещо ,трябвало да е в програмата. Та и ти.
    А книги за Гулаг, и ужасите там, в България има още от Хрушчово време. Има книги ,които са издадени първо тук , а след това в Москва. И с песните на Висоцки е така.

  38. 38 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#7] от "cobanmaala":

    Дрогаре, а запрете се малко. Дори и по идиотизъм не можехте да го стигнете великия. Камо ли по нещо друго. У нас освен малоумия нищо друго не се издаваше. Почти. Дори най-четените детски книги се издаваха веднъж на 15 години. За да има хартия за партиздат.

  39. 39 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    [quote#12:"cobanmaala"]До коментар [#4] от "др. Иванов": Тиражите , качеството на превода , а и подбора на авторите вече никога няма да ги стигнем. [/quote]

    -Да,защото тогава книгоиздаването,включитело
    учебниците и учебните помагала бяха субсидирани от държавата.Както,впрочем образованието и здравеопазването,лекарствта,жилищата,почивките в поч.станции,хляба и "масовите" храни,детските дрехи и обувки и други стоки от първа необходимост.Луксозните бяха скъпи,т.е. на "заслужената" си цена.

  40. 40 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Весело

    До коментар [#12] от "cobanmaala":

    А защо някой трябва да избира бе? Що да не избират читателите?

  41. 41 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#18] от "Каишков":

    Експресионичното изкуства залага на разруха на формите. Точно обратното на социалистическия реализъм. Докато втория залага на реално описване на живота , то абстракционизма залага на описването на един нов живот , който е сътворен от човека ,а не от Бога. За това картините на Пикасо изглеждат като мазаници ,а всъщност той е Микеланджело на 20ти век. Айде стига ти толкоз уроците му не са безплатни , още повече за злощастни продукти на людмилаживковското образование

    15.02.1989 - 07.02.2018
  42. 42 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Весело

    До коментар [#28] от "др. Иванов":

    Верно ли? Брях да му се не види. И откога излезна прав?

  43. 43 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#37] от "cobanmaala":

    Я дай пример бе селски. Да не излезе като в статията. Първо тук, ама преведено от еди коя си газета.

  44. 44 Профил на rigukuku
    rigukuku
    Рейтинг: 528 Весело

    До коментар [#11] от "Karelson":

    мъдрец, добре че алтузер не спомена в суматохата. фуко и дерида е интересно да прочериш кога казват, че вече не се считат за марксисти. интересно е също да отидеш в някой философски департамент и да попиташ дали ницше е в клуба на маркс и хегел или за тийнейджъри. ха със здраве.

  45. 45 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#24] от "8th_ball":

    Много се радвам когато по възрастни ми разказват за ония времена. На моменти чак ми е жал ,че не ги помня , явно е било див купон

    15.02.1989 - 07.02.2018
  46. 46 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    [quote#33:"СДС"]
    До коментар [#17] от "Каишков":
    Фуко е бил член на Френската комунистическа партия, Дерида е приятел на най големия марксист в Европа - Алтюсер.
    ..........
    Именно, затова не ги издаваха. [/quote]

    -При субсидираното издаване на книги не може да се издава всичко.Все пак стойността и количеството на парите,отпускани от държавата за книгоиздаване и тогава не бяха без значение.Особено в страна като БГ с нейния малък пазар=малки тиражи.

  47. 47 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#45] от "Karelson":

    Да, сега е купон, като си го спомняш, ама тогава си беше жив гърч.

  48. 48 Профил на Bednqka- в доброзорна  отпуска !
    Bednqka- в доброзорна отпуска !
    Рейтинг: 466 Неутрално


    [quote#39:"benkovski11"]субсидирани от държавата[/quote]

    Нищо не се е субсидирало! Просто ставаше по-правилно разпределяне на благата! Тези така наречени субсидии пак идваха от гърба на народа!! Нали!!! Просто не се позволяваше на някой прослойки от обществото да крадат колкото могат!!!

    На прикрит комунист и неосъзнат шовенист, вяра да нямаш!!!
  49. 49 Профил на Gaetano Scirea
    Gaetano Scirea
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Не е по темата, но си спомням някъде преди 2 години бях в командировка в един град в Италия и вечерта излязох от хотела да се разходя...И попаднах на голяма, широка улица която се казваше ..."Георги Димитров"!

    Non ho un brutto carattere, e' la gente che mi rompe i coglioni:)
  50. 50 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    До коментар [#24] от "8th_ball":
    Ама такива като Киркегор, Бердяев, Теяр дьо Шарден, никакъв предговор не можеше да ги прокара.
    ..................
    Не, чел съм Киркегор 87-а г.:
    ДНЕВНИК НА ПРЕЛЪСТИТЕЛЯ, РОМАН, СЬОРЕН КИРКЕГОР, ИЗДАТЕЛСТВО НАРОДНА КУЛТУРА, СОФИЯ., 1987 Г., ПРЕВОД ОТ ДАТСКИ ЕЗИК, 256 СТРАНИЦИ, ФОРМАТ 11,5 СМ Х 16,5 СМ.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  51. 51 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 888 Неутрално

    Със или без предговори, смятам, че по онези времена се четеше повече. А не се сещам някой въобще да е чел предговорите. Те са били главно за вътрешнопартийна употреба.

  52. 52 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#50] от "СДС":

    Да, той вина по време на перестройката. Ама основните му творби - ц. Те излязоха едва през 1991.

  53. 53 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    В #52 имах предвид, че мина "Дневникът...".

  54. 54 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1496 Неутрално

    [quote#48:"bednjaka"]Нищо не се е субсидирало! Просто ставаше по-правилно разпределяне на благата![/quote]

    -Ами това е фактически едно и също нещо.За сметка на по-малко нужните/луксозните/ неща,по-необходимите се продаваха по-евтино,на по-ниски цени дори под себестойността им.Това сега в пазарни условия не може да става.А винаги всичко идва от труда на хората.

  55. 55 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 888 Неутрално

    [quote#5:"boby1945"]У нас като трябваше нещо дефицитно, включително и книги, то то ставаше с "връзки"...[/quote]
    Не е много сигурно. Не си спомням баща ми да е имал връзки и все пак успя да събере цялата "Галактика".

  56. 56 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Весело

    До коментар [#46] от "benkovski11":

    Селски, издаваше се само "правилната" литература. Безкраен поток от партизански и саветски глупости. И трудовете на др. Живков. В т.ч. в луксозен вариант на 100 езика.

  57. 58 Профил на Bednqka- в доброзорна  отпуска !
    Bednqka- в доброзорна отпуска !
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#54:"benkovski11"].Това сега в пазарни условия не може да става.А винаги всичко идва от труда на хората.[/quote]

    И аз това имах предвид!!

    На прикрит комунист и неосъзнат шовенист, вяра да нямаш!!!
  58. 59 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#42] от "Цецо":

    Ти конкретно какво прочете от него за да коментираме? За кое от писаното не излезе прав?

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  59. 60 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#54] от "benkovski11":

    Поради което нямаше нищо. Поради някаква причина се субсидираха маслините, а портокали, да не говорим за мандарини и банани, се продаваха на фантастична цена.
    Та понеже става дума за книгоиздаване. Богатството от книги, което е налично сега е несравнимо с това тогава. Дори и само тези на български. С добавката, че сега можеш да си вземеш книги на куп езици. В родните книжарници. Без да обсъждаме възможностите през интернет. Който при онази система щеше да е бая ограничен.

  60. 61 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 753 Гневно

    Зам. главен редактор Мария Велковска, като първо, явно само за вас наближава Коледа. Личи си, че само разлиствате книгите. Коледата не е християнски празник, на който се чества раждането на Исус. Ние не празнуваме култът към слънцето, а рождението на Христос. Ние знаем много добре от Писанията, че Бог се гнуси на идолопоклонството и поклонението към небесните тела: „И да не би, като подигнеш очи към небето, и видиш слънцето и луната, звездите и цялото небесно
    множество, да се мамиш, та да им се кланяш и да служиш на тях, които Господ твоят Бог разпредели на всичките народи под цялото небе” (Второзаконие 4:19)
    Коледата е езически празник, който възниква в древна Месопотамия, откъдето преминава в Персия и Вавилон преди около 4000 години и няма нищо общо с нашия Господ Исус Христос. След като преминава през древния Вавилон и римската "сатурналия", коледата навлиза сред католицизма. Нищо чудно, че именно римската (т.е. Католическата) църква въвежда 25-ти Декември (култът към слънцето) като празника "Коледа", който християните наричат "Рождество Христово". Дори католическите енциклопедии говорят за езическия характер на празника: "Коледа не е сред най-ранните празници на църквата... първата поява на празника идва от Египет" (Католическа енциклопедия, издание 1911 г.)
    Като второ, предговора е уводна част към художествен или научен текст, в която се дават обяснения, коментари във връзка със съдържанието; преамбюл, предисловие и е предназначен да привлече вашето внимание. Мария Велковска, "не съди за книгата по корицата!" са казали умните хора. Между кориците на стойностните книги са отговорите на всички проблеми, които хората срещат.
    ad poenitendum properat, cito qui iudicat - скоро се разкайва този, който бързо съди.

  61. 62 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#44] от "rigukuku":

    Глупи , никой не отрича ,че са леви. Да бяха само те. Те и Бийтълс левеят , ама бяха са най-върлия враг на партията. Точно заради безобразната и безизключителна тъпотия на номенклатурчиците. Вече е отговорено на мъдрите ти съждения, няма да повтарям

    15.02.1989 - 07.02.2018
  62. 63 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1496 Весело

    [quote#56:"Цецо"]До коментар [#46] от "benkovski11":

    Селски, издаваше се само "правилната" литература.[/quote]

    -Ами,другоселски,който плаща-поръчва музиката.Хубавото сега е,че можеш да събереш в едно томче своите невчесани мисли и съображения- неправилни от тогавашна гледната точка.Плати си,издай ги и дори печели,ако някой рискува да ти купи "експертно-творческите" ти напъни.

  63. 64 Профил на Gaetano Scirea
    Gaetano Scirea
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#57] от "СДС":

    Ооо Честита Коледа, как е, дочакахме ли австрийските пенсионери?
    Сега сериозно - за Дрезден е разбираемо, но за Северна Италия определено ми беше изненада.

    Non ho un brutto carattere, e' la gente che mi rompe i coglioni:)
  64. 65 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#59] от "др. Иванов":

    Учихме го, забрави ли? Ако имаш идея колко нещастни изглеждат претендиращите да знаят всичко философи на завършващите природни науки.
    А представите му за обществото са направо смешни. Дори и за онова от преди неговото време. По неговите представи османска Турция от 15-18 век е била направо социалистическа държава. Да не говорим за бозата от по-стари времена. Но какво може да се очаква от паразит като него?

  65. 66 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#28] от "др. Иванов":
    И за какво излезе прав да попитам, че нещо не мога да се сетя?

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  66. 67 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#54] от "benkovski11":

    и откъде идваха субсидиите? Вероятно продадените хренски парфюми субсидираха транспорта на близо 9 млн. българи? Или тока,дето Радой Ралин пишеше критични епиграми, че днавната тарифа станала 2 ст.?

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  67. 68 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 888 Неутрално

    [quote#56:"Цецо"]Селски, издаваше се само "правилната" литература. Безкраен поток от партизански и саветски глупости.[/quote]
    Така ли? Вашите да не са те възпитавали, че книгите са опасни за здравето, та си ги заобикалял отдалеч с ръце на очите, да не би случайно да ги зърнеш и да се заразиш?
    :d

  68. 69 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#61] от "latcho59":

    Много от рано си се нацоцал бре ......

    15.02.1989 - 07.02.2018
  69. 70 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    [quote#7:"cobanmaala"]Та ние през 80-те издавахме толкова книги и такива тиражи, каквито и в СССР не издаваха.[/quote]
    Ако говориш за тиражите и цените си прав макар че сме надминавали СССР по тиражи не съм съгласен.

    Само че какво се издаваше? Аз например сега разчиствам наследеният апартамент и първи излетяха книги от рода на спомените на Цола Драгойчева или "Малая советская энциклопедия". Фалш и примитивна идеология до козирката. И действително като комплект към ценното се побутваше нещо тъпо което не се купува, обикновено идеологически боклук.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  70. 71 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    До коментар [#63] от "benkovski11":

    Само дето плащаха с парите на народа. А него естествено не го питаха. И вървяха по 50-100 тома с трудовете на другаря Брежнев, на др. Живков и още който дойде. Луксозни. Та и за награди ги раздаваха. Все пак тиражът трябваше да се харчи, а тъпия народ не ги купуваше.

  71. 72 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#11] от "Karelson":

    Прав си за Гадамер и Бланшо, но Дерида -та (виж му автобиографичния филм за влиянието на родния Трети свят върху него) и Фуко-то са си баш марксистчета, само че по-перверзни от нашите, които пазеха селския марксизъм от влияния, преди Лилов да реши, че ще става идеолог на френската критическа мисъл. Това, че днес са преведени (как е друг въпрос) не се отрази на университетксите дисциплини и в България няма нито една немарксическа философска катедра.
    Пак поради същите, "френски", причини ))

  72. 73 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Весело

    До коментар [#68] от "Отнесен":

    Вашите явно така са те възпитали теб. Щом още го намираш за нормално.

  73. 74 Профил на msp
    msp
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#19] от "Karelson":

    Ницше е издаван още от 1901 и има 6-7 издания на разни негови произведения и си бяха достъпни в читалнята и на СУ и на НБКМ.

  74. 75 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1639 Весело

    До коментар [#70] от "Fred":

    И по заглавия не сме ги и наближавали. Остави родното национал-ислямо-комунист. Дори Робинзон Крузо съм чел на руски. Отделно беше качеството на печат. Че за нащо не ми се и спомня. Но поне ми стои навика да проверявам страниците. Че и сега стават грешки. Макар и рядко.

  75. 76 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 663 Неутрално

    Вкъщи повечето ни книги са на руски и като съм питала защо- ми се обясянваше, че трябват връзки за да си купиш качествена книга - няма по книжарниците и книжарите запазват само за най-близки. Ние сме от малък град, така че нищо чудно. Луд фен съм на кримитата - но и Агата Кристи, и Шерлок Холмс и американските фантасти и всякакви каубойски истории от дивия запад и какви ли не още книги ги прочетох на руски език, просто защото руснаците са ги издавали, а българите явно - не - или пък в невъзможно ограничени тиражи.

  76. 77 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1496 Весело

    [quote#60:"Цецо"]банани, се продаваха на фантастична цена. [/quote]

    -Отдавна трябваше да се напише тази аргументирана с банани критика на онова време.Но освен това имаше и много други дефицити:нямаше безработни,нямаше ровещи по кофите за боклук,нямаше магазини за дрехи и обувки втора употреба/жълтото отпред,кафявото отзад/. Имаше опашки за книги,билети за театър,опера,чакаше се за нови автомобили и жилише.Но липсваха сегашните възможности да се наредиш на опашка за безплатна храна,за помощи за отопление или за социална помощ.

  77. 78 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 888 Неутрално

    [quote#73:"Цецо"]Вашите явно така са те възпитали теб. Щом още го намираш за нормално.[/quote]
    Тъй де, явно не разбра намека. Щом твърдиш, че не си виждал друго освен "партийна" литература, или не си виждал нищо и си измисляш, или... май май си живял в семейство на партийци.

  78. 79 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    [quote#62:"Karelson"]никой не отрича ,че са леви[/quote]

    А бе леви са, ама идеите им си приличат толкоз с идеите нашите казармени социалисти, колкото бомбе с милиционерска фуражка...

  79. 80 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#66] от "serafin":

    Питах какво сте чели от него за да говорим.
    Или може би според вас определението му, че "Русия е тюрмата на народите" не е вярно? Или отговорът му на въпрос дали комунизмът може да победи в Русия? Естествено вие не го знаете, та ще ви го кажа, написан е 35 години преди революцията: "Русия е аграрна страна без работническа класа и ако там се стигне до революция ще се провали и ще нанесе огромни щети на работническото движение. Комунизмът може да победи само в страни като Германия, Франция и Англия и от там да се разпространи в Европа."

    Или предсказания крах на банковата система и постепенното й одържавяване за което толкова се писа на последък, че няма защо да го повтарям. Той го обосновава преди 150 години, а съвременни "философи" и пишман икономисти не го видяха една седмица преди да стане.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  80. 81 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Единствената причина, по която четяхме предговорите по онова време, беше да се подготвим за часовете по литература в гимназията или за изпити в университета. Защото и там беше задължително да се говорят такива неща като в предговорите.
    Но като цяло, наистина тогава се четеше повече, полиграфското качество, а много често и художествената стойност на издаваната литература бяха значително по-добри. За научна литература, критика, философия често се налагаше да се обръщахме към руски издания или малкото достъпни на западен език.

  81. 82 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#38] от "Цецо":Градски ли си или селски , по времето на Людмила Живкова се издаваше невероятно количество книги и кой каквото е търсил , това е намирал.Точно по това време в книгоразпространението и затова много добре знам какво се печаташе и какво се купуваше. А квалификациите си ги запази за демосраткото сборище.

  82. 83 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#72] от "bobop77":

    Ама тук никой не отрича ,че са леви. Просто заради тъпотията на Партията не бяха издавани. Дерида ако не се лъжа има издания само след 1997-8. То това е парадокса - маса от западните леви ( не само философи) , които биха могли да бъдат в огромна услуга на пропагандата не са издавани заради тъпотията на родните номенклатурчици. Понеже точно като Иванов , Бенковски , Конбала и още няколко знаят само 2-3 клишета , които прилагат дето сварят. Ако нещо съвпадне с шаблона - ще го бъде. Ако ли не - няма да го има. Без въобще да се замислят ,че отхвърлят пълни комунисти. Например https://www.youtube.com/watch?v=M1NIXgjNXDk - къде по-ляво от това. Само дето тоя е бил враг номер едно на Партията

    15.02.1989 - 07.02.2018
  83. 84 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    [quote#74:"msp"]Ницше е издаван още от 1901[/quote]

    Аааааа имаш предвид превода на Пенчо Славейков и д-р Кръстев , който е на стария правопис. Да ДЖИНИЪЗ!!! Изби не само рибата , ами и жирафите на северния полюс. Говорихме за това какво е издавано , не кое партийните аутодафета са подминали

    15.02.1989 - 07.02.2018
  84. 85 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    [quote#51:"Отнесен"]Със или без предговори, смятам, че по онези времена се четеше повече. [/quote]
    Така е но поради 2 причини:

    1. Книгите се субсидираха. Знам го много добре защото една тънка техническа книжка която имаше корична цена 1.22 производствената и стойност беше 12 лв. Издаде се защото автора и беше директор който искаше да стане к.т.н. което е днешното PhD.

    2. Нямаше други източници на информация освен книгите. Вестниците пък и телевизията служеха за промиване на мозъка. Е, в сравнение със СССР все пак бяхме доста добре но не толкова колкото Югославия.

    Днес с Интернет имаш достъп до целият свят, дали ще четеш си зависи само от теб. Затова се четат по-малко КНИЖНИ книги. Аз например имам достъп до онлайн библиотека с повече от 400,000 книги в нея и си чета каквото поискам а книжните книги рязко ги намалях защото не мога да си позволя цените им. И преди въобще не четях "Работническо дело" и подобните а сега докато не прочета онлайн Дневник и Капитал не спирам. Така че поне аз чета повече от преди.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  85. 86 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Спомням си, че "Кръстникът" се продаваше в комплект с мемоарите на Цола Драгойчева. За тогава си беше "пазарен принцип" )) в командно стопанство, но днес би могло спокойно да се допълват, защото знаем, че и в двете книги (втората не съм я чел, защото тогава имах връзки с продавачките в книжарницата и получих Пузо без Цола) става дума за мафия.

  86. 87 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    [quote#79:"gianni"]А бе леви са, ама идеите им си приличат толкоз с идеите нашите казармени социалисти, колкото бомбе с милиционерска фуражка.[/quote]

    10/10

    15.02.1989 - 07.02.2018
  87. 88 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Весело

    [quote#40:"Цецо"]А защо някой трябва да избира бе? Що да не избират читателите? [/quote]
    ЕнтелЕкт , сега читателите ли подбират книгите за издаване? Съвсем си си отнесъл .

  88. 89 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    [quote#82:"cobanmaala"] и кой каквото е търсил , това е намирал.[/quote]

    Ако ми дадеш линк към 1984 издадена в ония времена ще се извиня най-искрено на всички. Подавам жокер - самиздата с предговора на Ивайло Дичев не важи , понеже за неговото притежание се е влизало в затвор

    15.02.1989 - 07.02.2018
  89. 90 Профил на spoko
    spoko
    Рейтинг: 638 Весело

    Повечето коментари,са като едновремешните предговори,локуми!

  90. 91 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1504 Весело

    [quote#88:"cobanmaala"]сега читателите ли подбират книгите[/quote]

    Обяснявам. Книгата Х излиза в един какъв си тираж. Независимо дали в нея обясняваш ,че Б.Б. е тъп , че Станишев е гей или каквото и да е там ако тиражът й бъде продаден тя пак ще бъде издадена. Понеже това са пари за издателя. Него го интересува само да има пари и хич не му пука дали издава Ан Райнд или Маркс. Понеже идеологията не храни семейството му. Та така читателите избират - като купуват. Пазарна икономика баце , к'во да ти кажа - никой не я е победил

    15.02.1989 - 07.02.2018
  91. 92 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    [quote#75:"Цецо"]Дори Робинзон Крузо съм чел на руски.[/quote]
    От онова време имам поне 1200 книги и от тях около 1000 са на руски език. Книжарницата на Славейков малко преди пресечката с Граф Игнатиев, книжарницата на Дондуков... На руски език бяха с перфектно полиграфско качество много по-добро от нашето и на смешни цени по 60-80 ст. Достатъчно беше да ми харесат 2-3 стр. и я купувах защото на ксерокс пък 1 стр беше 15 ст отделно опашките пред ксерокса. Едно прекрасно руско издателство Мир специализирано в издаването на качествени преводни западни книги.

    Така научих руският език и то перфектно. Английският език пък го научих от компютрите а от немският който го учих в училището нищо не ми влезе в главата.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  92. 93 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1465 Весело

    До коментар [#64] от "Gaetano Scirea":
    Сега сериозно - за Дрезден е разбираемо, но за Северна Италия определено ми беше изненада.
    .......
    Честита Коледа и на теб.
    Преполагам, че в очите на тези, които са кръстили булеварда на негово име, Георги Димитров е бил контрапункт на Мусолини, в този смисъл - положителен герой, Шеф на Коминтерна, борец за справедливост, опозиционер на Сталин.
    То, ако хвърлиш поглед върху мемоарите на Маркус Волф, човека си казва, Георги Димитров му е бил в живота образец за подражание, пример и тн.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  93. 94 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#83] от "Karelson":

    Прав си и темата е много интересна. Дерида четох на английски за първи път през 87-а, още си пазя сборника "The Structuralist Controversy" на структуралистие (може би краят им, "пролетта" на тяхното недоволство) от 1968 г. Има една много добра поредица от статии как Дерида-та (ако има компютърна игра, трябва да е от нинджите във философията) изнася поредица лекции в САЩ и им обяснява на студенти и професори, че нищо не е такова, каквото изглежда. И оттам се почва. А по същото време, в Народната можеше да четеш почти всичко на английски - Тодоров, Кръстева. Да не говорим за периодичния печат - всичко имаше. Може би Партията беше решила, че след като си завършил висше образование (условие за 4-а читалня) мозъкът ти е промит достатъчно, за да не можеш да се повлияеш. Те така и останаха същите промити мозъци, деца на комунистчета и подлоги на професорите (уж модернисти, виж ми окото) да превеждат и да преподават Дерида и не знам кой си. Ама да ги бяха чели... Не. И като почнат да ми тълкуват "Под игото" с Дерида много весело става.

  94. 95 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1496 Любопитно

    [quote#85:"Fred"] Нямаше други източници на информация освен книгите.............
    Днес с Интернет имаш достъп до целият свят, [/quote]

    -Естествено,че тогава нямаше интернет,но него го нямаше не само БГ.През 1988 година започва включването на комерсиални компании в световната мрежа. Тогава са създадени и първите компании-доставчици на интернет услуги. Широкото разпространение на TCP/IP позволява бързото разрастване на Интернет. Повечето други компютърни мрежи се присъединяват към Интернет. На 6 Август 1991 година е публикуван проектът World Wide Web. С това започва бързо нарастване на популярността на Интернет сред обикновените хора.

  95. 96 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    [quote#82:"cobanmaala"]по времето на Людмила Живкова се издаваше невероятно количество книги и кой каквото е търсил , това е намирал[/quote]

    Ако съдим по това което пишеш, със сигурност си намирал това, което си търсил: соц простотии на квадрат + писания за близкия разгром на американския империализъм.

  96. 97 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    [quote#46:"benkovski11"] в страна като БГ с нейния малък пазар=малки тиражи. [/quote]
    Това е важи за сега , за времето ,когато държавата се готвеше да чества 1300 годишнината си ,политиката бе друга.Издаваше се всичко, спечелило някаква награда в Европа. Тогава започна и София филм фест. Искахме да покажем на Европа и света България .

  97. 98 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#91] от "Karelson":

    Малка корекция. Пазарът се държи от монопола на генчетата от "Хеликон" и 50% от коричната цена отива за книжарницата. Пробвай да си поръчаш чрез тях някоя книга от Западна Европа. Ще ти излезе 4 пъти по скъпа. Ще ти пишат пощенски разходи от Щатите 30 долара, а ще ти я вземат за 4 паунда поща от Англия, ще ти сложат печалба за тях, процент върху книгата данък и процент върху печалбата за тях. Пазарно, нали? А върху всяка книга на български, купена от тях 55% от коричната цена отиват за тях.

  98. 99 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#69] от "Karelson":
    Не давай мнение или съвет, ако не ти ги искат. Не говори за проблемите си, освен ако не си сигурен, че някой иска да ги чуе.

  99. 100 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#96] от "gianni": Чалга, работата с книги е професията ми. А чалгаджичета като теб имаше и по онова време.
    Както писах по-горе , комплектите с книги -"вървежна" и застояла, понякога бяха за чалгаджийчетата , които даваха пари за "вървежната", като "Япония за Япония" и стойностен автор,като притурка. Затова ентелектуалците говореха за книгата на Ж.Желев "Фашизмът", без да са я чели , къде къде по-стойностната книга на Милен Семков "Европа и фашизмът" не я бяха чували. Въпреки преките паралели в нея и тогавашни "линии в политиката". А тя кротко си лежеше на полиците на книжарниците.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK