"Voyager 1"

"Voyager 1"

Често споря с носталгично настроени приятели, които смятат, всички велики учени са направили всички велики открития, а съвременната наука плува по течението, което те са отприщили. През 2012 година обаче се случиха някои знаменити събития – от доказването на Хигс бозона до кацането на Curiosity на Марс. От излитането на първия частен космически кораб, който успешно се скачи с Международната космическа станция, до скока на Феликс Баумгартнер от 39 километра височина. "Дневник" представя селекция на най-вълнуващото, което се случи в науката през 2012 година.

Едно от най-шумните събития в научния свят беше доказателството за съществуването на Хигс бозона – фундаментална частица, която е позволила на други фундаментални частици да придобият маса след Големия взрив. Нейното съществуване е предположено почти едновременно през 1964 година от шестима учени – Том Кибъл, Джералд Гуралник, Каръл Хейгън, Франсоа Енглерт, Робърт Броут – като част от Стандартния модел, разработен от Айнщайн. За да бъде доказано съществуването на частицата, беше необходимо да бъдат сблъскани два протона с огромна скорост, за да бъдат пресъздадени условия, близки до тези през Големия взрив. Това се случи тази година в Големия адронен колайдер на Европейската организация за ядрени изследвания (CERN). Уредите на два отделни експеримента успяха да засекат доказателствата за съществуването на частицата, която се разпада за милиони части от секундата със сигурност 5 Сигма – изключително рядко явление, което прави статистическата грешка почти невъзможна и е прагът, при който може да се обяви откритие.

Част от големия магнит на теста CMS, който участва в откритието на Хигс бозона.

Част от големия магнит на теста CMS, който участва в откритието на Хигс бозона.

За фундаменталната наука това откритие е от огромно значение, но "преводът" му в ежедневието е труден. Освен, че "сглобява" Стандартния модел, за да бъде постигнато откритието, е изобретена техника за милиарди евро и са "изучени" стотици докторанти по физика, инженерство и информационни технологии. Те няма да останат без работа - "Навлизаме в ерата на измерването на Хигс, чака ни още много работа", каза Фабиола Джаноти, от екипа ATLAS, който потвърди откритието.

Други загубиха местата си обаче, след като нов тест на италианската лабораторията Гран Сасо показва, че скоростта на неутриното не превишава светлинната. През 2011 година учени обявиха, че частица е пристигнала от лабораторията до CERN по-бързо отколкото предвижда Теория на относителността на Алберт Айнщайн, според която никой обект не може да бъде ускорен до скорост по-висока от тази на светлината (299 792 458 м/с). Оказа се, че измерването на по-високата скорост, която би позволила освен какви ли не научнофантастични изобретения, от телепортация до пътуване във времето, е било техническа грешка в уредите за замерване.

Автопортрет на "Curiosity" на Марс

Автопортрет на "Curiosity" на Марс

За сметка на това пък марсоходът "Curiosity" успешно кацна на Червената планета и се впусна да търси вода. Засега той откри някогашен воден поток на повърхността, изпрати първите цветни снимки оттам и направи премиера на новата песен на рапъра will.i.am.

Докато "Curiosity" изследва скалите на Марс в търсене на вода, друг космически пътешественик "Voyager 1" премина границата на Слънчевата система. Може би. Оказа се, че никой не знае къде е тази граница.

"Voyager 1" и брат му "Voyager 2" бяха изстреляни през 1977г. с две седмици разлика. В момента "Voyager 1" е на около 18 милиарда километра от слънцето, а данните от него достигат мрежата на NASA на Земята е 16 часа и 38 минути. ("Voyager 2", който всъщност тръгва първи, е близо на 15 милиарда километра от слънцето). Околната му среда около "Voyager 1" се променя изключително бързо и той ще бъде, или вече е, първото човешко творение, което се мотае из междузвездното пространство. Той носи в себе си послания от земната раса, ако евентуално някое извънземно ги засече.

Водният свят, обикалящ звезда червено джудже, през очите на художниците на НАСА.

© NASA

Докато това стане обаче, учените на земята продължават да оглеждат околните планети и тази година откриха "само" на около 40 светлинни години от слънцето воден свят. Планетата официално носи неромантичното име GJ1214b и е покрита почти от врящ лед. Тя е първата позната планета от този тип, по-голяма е от земята и има плътна атмосфера от водна пара. Заради високите температури и ниското налягане на планетата се случват неща, които са напълно непознати на земята, като горещ лед и супертечна вода.

Вече болезнено познатото понятие за икономическа криза на родната ни планета обаче доведе до спирането на американската програма за космически совалки, като последната "Endeavour" направи последният си полет до музея в космонавтика "California Science Center". За малките ентусиасти, които мечтаят да станат астронавти обаче има надежда – първият частен космически кораб "Dragon" се скачи с Международната космическа станция.

Най-интересните научни събития на 2012 година

Освен със совалките, през 2012 година човечеството се прости и с първия човек, стъпил на Луната. На 25 август, на 82 годишна възраст почина Нийл Армстронг. Той беше командир на мисията "Аполо 11" и стъпи на лунната повърхност на 20 юли 1969г.

През юли почина и първата американка и третата жена, летяла в космоса Сали Райд. Райд участва в екипаж на совалката "Чалънджър" през юни 1983 г. - две десетилетия след полета на първата жена космонавт Валентина Терешкова.

От друга страна, напук на медицината гениалният физик професор Стивън Хокинг отпразнува 70 години, жена от Плевен роди за пръв път след оперативно премахната шийка на матката, а учени създадоха ембриони от трима родители.

Тази година беше сложен край и на 50-годишното "спокойствие" на Марианската падина, която беше посетена от американския режисьор Джеймс Камерън. Той се спусна до най-дълбоката точка на земята с подводницата "Deepsea Challenger", а цялото пътуване е отнело над два часа.

Скокът от "ръба" на космоса

Скокът от "ръба" на космоса

Границите на човешките възможности бяха избутани още веднъж до нов предел след като австриецът Феликс Баумгартнър скочи от 39 километра височина и се приземи успешно, счупвайки рекорда за най-висок скок и за най-бързо свободно падане – той премина звуковата бариера. Но не успя да подобри рекорда на предшественика Китингър си за най-дълго свободно падане. Успех следващият път, Феликс!

И австралийски учени не приеха ограниченията, но този път на технологиите. Те създадоха компютърен транзистор, използвайки един фосфорен атом. Това може да е първата стъпка към теоретичния и научнофантастичен квантов компютър, който ще бъде много по-малък и по-бърз от съществуващите в момента технологии.

© Д-р Дарън Кюрно

Когато едни гледаха напред, други намериха отговори назад във времето. В Южен Китай бяха намерени останките на пет индивида от неизвестен човешки вид. Пещерните хора Ред Дийр са живели преди между 11 500 и 14 500 години.

Руски учени пък съживиха растение, умряло преди 32 000 години. Плодът е бил съхранен в хралупата на арктическа земна катерица в тундрата на североизточен Сибир, а учените успяха да пресадят живи растения от Тънколистото плюскавиче.

През 2012 година се случиха много повече събития, но е трудно да изброим всички. Те обаче обещават 2013 година да бъде още по-интересна!

Черепа на намерените неизвестни хора, поразително прилича на маската на Дарт Вейдър!

2. 2 Профил на alex_bucephalus
    alex_bucephalus

И в тез постижения ще да е намесена дългата, вездесъща ръка на Бойко Борисов.

Нека да политиканстваме, а?

Дайте пак да усучем темата, да изкрънкаме от темата нещо около българската политика, а най-вече около Бойко Борисов, а?

Царе сме на политиканстването!

Хубави постижения, ам той Бойко Борисов...

3. 3 Профил на Blackradio
    Blackradio

До коментар [#1] от "lz2":

Маската прилича на череп за да е по срашенъ

Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  4. 4 Профил на Karla BAN Hanneman XIII
    Karla BAN Hanneman XIII

И научната стойност на скока на Баумгартнер е?

Не ГЕРБ - българският народ пречи на Костов. - цитат на коментар #40 от “dodge_ram”
  5. 5 Профил на dobrich
    dobrich

Дневник, имате пропуск. Изследването "Бельото като ракурс" беше гениално местно научно постижение....

6. 6 Профил на lancelot
    lancelot

..че могат да се усъвършенстват скоковете при аварийно приземяване на астронавти, Карла. Видаха как действа на тялото най-малко. А това, че не разбираме всяко научно достиЖение не е основание да не го приветсваме.

Публикувано през m.dnevnik.bg

7. 7 Профил на dark'star
    dark'star

[quote#6:"lancelot"]да се усъвършенстват скоковете при аварийно приземяване на астронавти, [/quote]Това сериозно ли го мислиш ? Погледни каква е орбиталната скорост и каква е скороста на парашутиста и открий разликите или законите на физиката важат единствено за космонавти, а за астронавти не важат!

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  8. 8 Профил на k@lcho
    k@lcho

.. от прочетените тук постижения най голямо впечатление ми направиха - скока от ръба на космоса на австриецът Феликс Баумгартнър и кацането на Марс на марсоходът "Curiosity, не че другите са маловажни!

няма кой, значи – аз, няма кога, значи – сега! Control - C Control - V! DONT Control - ME! ... Просто е НАЛИ!
  9. 9 Профил на dark'star
    dark'star

Колкото и да се говореше , че парите хвърлени в Космоса са загуба , основните достижения на човечеството са отново в Космоса! Чакайте още добри новини по въпроса и то от най-неочаквани места

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  10. 10 Профил на Karla BAN Hanneman XIII
    Karla BAN Hanneman XIII

[quote#6:"lancelot"]да се усъвършенстват скоковете при аварийно приземяване на астронавти[/quote]

Е стига де , аз съвсем сериозно питах.

11. 11 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution

До коментар [#10] от "Karla Hanneman":

Има стойност... по-добре откаченяците да имат него за кумир, от колкото Брейкявик. Иначе, самият му скок беше най-незначителното от целият проект. По-важните неща бяха конструирането на балон, стигащ до ръба на космоса и носещ сериозен товар, а не един айфон, каквато е масовата практика. Цялата камера на Феликс, беше окичена с всевъзможна апаратура, от която данните са с висока стойност. Може би утре ще се конструират космически апарати които няма да имат нужда от първата степен а ще се издигат до 30 км. по технологията от въпросният полет.

Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  12. 12 Профил на peshistiya
    peshistiya

До коментар [#2] от "alex_bucephalus":

До коментар [#4] от "Karla Hanneman":

Герберастките тролове, да не би да ви спряха готовите "пост"-ове, та тролите под всяка тема само простотий?
    Специално за потната фуражка карла:
    Човек ако ще пеша, без екипировка, разходка по Марс да направи, за теб пак няма да има значение! За теб значение има само съдържанието на подлогите които разнасяш,мечтаното от теб призвание.
    Човек е голям колкото мечтите си!

13. 13 Профил на futurama
    futurama

Откриването на водна планета едва ли се числи към най-интересните открития. По скоро откриването на планета около Алфа Кентавър, най-близката звезда (всъщност тройна звезда) до нас (около 4 св г) и на предполагаема обитаема планета около Тау Кит, която е на около 12 св. г. от нас.

14. 14 Профил на Karla BAN Hanneman XIII
    Karla BAN Hanneman XIII

[quote#11:"Георги"]конструрането на балон, стигащ до ръба на космоса и носещ сериозен товар[/quote]

Това въобще не е ново , такива има още от 90-те (да не споменавам Хинденбург). Абсолютно с нищо не допринесе за развитието на науката този скок , само за егото на Феликс и за световната реклама на спонсора му.

15. 15 Профил на Вени Г.
    Вени Г.

Пропуснали сте събитията в биотехнологиите:

- В Япония създадоха жизнеспособни яйцеклетки от стволови клетки при мишките. Перспективи: жени, непроизвеждащи свои яйцеклетки ще могат да имат деца с техния генетичен материал.
    - Създадоха средство за модифициране или деактивиране на гени в опитни животни. Перспектива: лечение на генетични заболявания
    - Проектът ENCODE установи, че 80% от човешките гени са активни. Перспектива: разбиране на механизмите на генетичните заболявания
    - Създаване на интерфейс човешси мозък - машина, позволяващ на парализирани хора с мозъчната си активност да движат механична ръка и да изпълняват движения ввъв всички три измерения

В антропологията освен откриването на Ред Дийр учените разшифроваха геновма на друг загадъчен човешки прародител - Денисованския човек

Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz

НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на asentodorov
    asentodorov

Ще е интересен развоя на австралийското откритие. Какви ли ще се новите компютри? Сигурен съм, че до петдесетина години вече ще можем да си имплантираме чипове в главите, за да комуникираме съвсем реално дори разделени от големи разстояния. Едно време и в България се правеха големи открития, сега само ще гледаме и ще чакаме да пристигнат достиженията у нас.

18. 18 Профил на ot4eto
    ot4eto

Силно симпатизирам на автора за усилията му да поддържа рубриката. Браво.

Все пак една забележка, около 55% от научните публикации тази година са в областта на медицината и генетиката, където в момента протича своеобразна революция - превръщането на медицината от емпирична в индуктивна наука. Например тази година имаше епохално откритие за реалното предназначение на така нареченото "отпадъчно" ДНК, което всъщност служи като контролно табло за активирането на определени протеини.

19. 19 Профил на Realist
    Realist

Кюриозити откри и въглерод в почвата на Марс, което значи органични съединения и може да значи вериятно и живот на друго космическо тяло освен земята.

20. 20 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X

------------------------------
    Още нищо не са доказали, алфизиците!!!

Тези алфизици са големи шарлатани, спомнете си алхимиците, дето получаваха злато от олово или други подобни метали.

Половината са увиснали на въжето за измамите си.

Тези ще бъдат пощадени, ама престижът на физиката ще опре точка нула! Търсят божествена частица, за да докажат, че няма Господ!!!

Чавка им изпила акъла на тез!!

http://www.panoramio.com/user/7617575?show=all , 660 ГАЛЕРИИ: 225 ЩУТГАРТ, 205 ПЛОВДИВ, 118 БЪЛГАРИЯ, 58 ЕВРОПА И 54 ГЕРМАНИЯ
  21. 21 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

До коментар [#16] от "dodge_ram":

И дузината паднали совалки са останали извън достиженията на научната мисъл, ама ти що не се гневиш за пропуска?

22. 22 Профил на Realist
    Realist

[quote#16:"dodge_ram"]Никой не е отчел епохалното руско постижение - изстрелването на безаналоговата дълбоководна сонда Фобос-Грунт. [/quote]

Изследва гънките на марианската падина, а Щуцера е говорителя на Рос-Океаносмос във форума..

23. 23 Профил на Курт Деликуртев  662 галерии плюс X

[quote#19:"Realist"]Кюриозити откри и въглерод в почвата на Марс[/quote]

Това беше туй научно постижение, дето се движи с 20 см/денонощие? Да няма парен двигател с косовски мравки за въглищари?

24. 24 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#6] от "lancelot":Как си го представяш спасяването на космонавти ? Те имат проблем не с гравитацията , а с линейната орбитална скорост. Тепърва трябва да се разработи начин за погасяване на първа космическа скорост до свободно падане.

25. 25 Профил на Realist
    Realist

[quote#23:"Курт Деликуртев"]Това беше туй научно постижение, дето се движи с 20 см/денонощие?[/quote]

И с колко да се движи селски, какво казват по този въпрос здравите сили, радио мАсква и шамана му, партийният секретар на селската партийна организация. А Фобос-Грунт вероятно изследва Марианската падина със скоростта милицонер търсещ тоалетна по голяма нужда, я раздуй, че ме гложди научното любопитство, а данни НЙЕТ.

26. 26 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#11] от "Георги":Голяма част от технологията на скока бяха разработвани от друга група на НАСА през 60-те години. Тази програма беше прекратена когато започнаха работа по пътуването до луната и совалките. Иначе принципите и конструкцията на балона са известни . През 30-те години СССР работи в това направление. Вдигат балон на 30-ина км -- "ОСОАВИАХИМ " с хора , завършил трагично.

27. 27 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#14] от "Karla Hanneman":Объркваш ги нещо. Хиденбург е дирижабъл. Балон с водород за пътнически пътувания и няма нищо общо с височинните полети.

28. 28 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#19] от "Realist":Органичната материя е една от формите на съществуване на въглерода. На земята под формата на калциев карбонат изгражда варовиците , голяма част от които са химически утайки , а не органогенни по произход.

29. 29 Профил на Karla BAN Hanneman XIII
    Karla BAN Hanneman XIII

До коментар [#27] от "ahasver":

Не , просто исках да му илюстрирам от колко години се развиват подобни технологии и ме домързя да копна ето този линк : http://stratocat.com.ar/indexe.html

Пък и поста му беше , че смисъла е щото има смисъл пък (и се занимавай с женските си работи)...

30. 30 Профил на epoc
    epoc

Това с Феликс Баумгартнер продължава да е смешно - човекът повтори нещо, вече направено, и си направи супермега реклама колко велико нещо е сътворил. Сега да очакваме да направи полет с първа космическа и отново да обяви как това е най-голямото приключение на века.

По принцип не приемам поставянето на рекорди да се представя като "супероткритие", но в случая дори спускането на Дейвид Камерън до Марианската падина (има доста подводни апарати, спуснали се там, разбира се без хора) е с по-голяма научна стойност. Другото е просто каскада.

Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  31. 31 Профил на lancelot
    lancelot

пичове, имам предвид, че опитът му е много ценен откъм инфо за състоянието му, както го и спомена някой; а как да си гасят първа космическа да мислят следващите. Феликс не ще вече :)

Публикувано през m.dnevnik.bg

32. 32 Профил на rumata
    rumata

Всички тези 'открития' са за масова консумация на мат'ряла. Особенно смехотворно звучи обяснението за прекратената космическа програма - липса на средства заради кризата. Смях! Огромната част от хората си нямат и най-малка представа, че 'видимата' част от дейноста на НАСА е само параван. Съществуват т.н. черни проекти, чрез който истинските научни постижения са със стотици години напред. Например, телепортацията и пътуване във времето е факт още от '60-те и тези дейности са ръководени и извършвани под кодовото име Project Pegasus! Има достатъчно информация за този проект и всеки, който е заинтересуван нека потърси в нета;
    Andrew Basiago: Time Travel and Project Pegasus!!

Според Козяшката прислуга, на Шипка, РУСКИ АГРЕСОРИ И БЪЛГАРСКИ СЕПАРАТИСТИ ВЛЯЗОХА В БОЙ СЪС ЗАКОННАТА ОСМАНСКА ВЛАСТ.
  33. 33 Профил на greenhrast
    greenhrast

Хигс бозона е най-голямата измама. Най-скъпа за най-кратко време. Споделено от 1 френд, PhD точно в тази област.
    [quote#0:"Д"]Уредите на два отделни експеримента успяха да засекат доказателствата за съществуването на частицата, която се разпада за милиони части от секундата със сигурност 5 Сигма – изключително рядко явление, което прави статистическата грешка почти невъзможна и е прагът, при който може да се обяви откритие.[/quote]
    Не мо'а 'се зАпра, много ми напомня на:
    ------------------------------------------
    Въздухолетът се понесе със скорост, надвишаваща Р 17, през стоманения тунел, който водеше навън към грозната повърхност на планетата, залята от поредната нерадостна утринна дрезгавина. Зловеща сива светлина се лееше върху студената земя.
    „Р“ е мярка за скорост, определена като разумната скорост при пътуване, съобразена със здравословното и душевно състояние на пътниците и с това, че не бива да закъсняваш повече от, да речем, пет минути. От това очевидно следва, че тя е една почти безкрайно променлива величина, зависима от обстоятелствата, защото първите два фактора варират не само при една постоянна скорост, но също и при отчитането на третия фактор. Ако не се третира с нужното спокойствие, това равенство може да доведе до болезнени стресови състояния, язви и дори смърт.

Р 17 не е някаква точно определена стойност, но очевидно е твърде голяма.
    -------------------------------------------

34. 34 Профил на iazdakaja
    iazdakaja

До коментар [#4] от "Karla Hanneman":

[quote#4:"Karla Hanneman"]И научната стойност на скока на Баумгартнер е?[/quote]

Аеродинамични измервания, медицински наблюдения и технически тънкости - познание за бъдеща евакуация при суборбитални полети и пр.

35. 35 Профил на gmladenov04
    gmladenov04

(299 792 458 КМ/с), а не (299 792 458 м/с).!!!!!!!!

36. 36 Профил на gmladenov04
    gmladenov04

грешка, то било 300 млн. метра

37. 37 Профил на Реконструктор
    Реконструктор

До коментар [#17] от "asentodorov":

Квантовите компютри не са базирани на транзистори. Написаното е пълна глупост. Да не говорим, че за мен е много силно преувеличено заявлението "едноатомен транзистор".
    Откриването на бозона на Хигс също е станало единствено във фантазиите на автора. Скока на Феликс не знам изобщо какво общо има с науката.
    Като цяло, веселя се като чета глупости, писани от невежи.

И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай
  38. 38 Профил на Валери Миланов
    Валери Миланов
  39. 39 Профил на Валери Миланов
    Валери Миланов

До коментар [#37] от "Реконструктор":http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/02/sa-transistor/

40. 40 Профил на futurama
    futurama

До коментар [#39] от "valer40":

Транзисторът, идползван в сегашните компютри и qubit, използван в квантовите компютри, са различни неща. Изглежда това, което са направили австралийците е да комбинират двете неща. Ето доста по-ясна и добре написана статия:

41. 41 Профил на Реконструктор
    Реконструктор

До коментар [#38] от "valer40":

И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай
  42. 42 Профил на Вишински
    Вишински

Наистина ли има хора, които сериозно да мислят, че това "Хигс бозона" е наука?

43. 43 Профил на TED (moderator är en faggot)