"Voyager 1"

"Voyager 1"

Често споря с носталгично настроени приятели, които смятат, всички велики учени са направили всички велики открития, а съвременната наука плува по течението, което те са отприщили. През 2012 година обаче се случиха някои знаменити събития – от доказването на Хигс бозона до кацането на Curiosity на Марс. От излитането на първия частен космически кораб, който успешно се скачи с Международната космическа станция, до скока на Феликс Баумгартнер от 39 километра височина. "Дневник" представя селекция на най-вълнуващото, което се случи в науката през 2012 година.

Едно от най-шумните събития в научния свят беше доказателството за съществуването на Хигс бозона – фундаментална частица, която е позволила на други фундаментални частици да придобият маса след Големия взрив. Нейното съществуване е предположено почти едновременно през 1964 година от шестима учени – Том Кибъл, Джералд Гуралник, Каръл Хейгън, Франсоа Енглерт, Робърт Броут – като част от Стандартния модел, разработен от Айнщайн. За да бъде доказано съществуването на частицата, беше необходимо да бъдат сблъскани два протона с огромна скорост, за да бъдат пресъздадени условия, близки до тези през Големия взрив. Това се случи тази година в Големия адронен колайдер на Европейската организация за ядрени изследвания (CERN). Уредите на два отделни експеримента успяха да засекат доказателствата за съществуването на частицата, която се разпада за милиони части от секундата със сигурност 5 Сигма – изключително рядко явление, което прави статистическата грешка почти невъзможна и е прагът, при който може да се обяви откритие.

Част от големия магнит на теста CMS, който участва в откритието на Хигс бозона.

Част от големия магнит на теста CMS, който участва в откритието на Хигс бозона.

За фундаменталната наука това откритие е от огромно значение, но "преводът" му в ежедневието е труден. Освен, че "сглобява" Стандартния модел, за да бъде постигнато откритието, е изобретена техника за милиарди евро и са "изучени" стотици докторанти по физика, инженерство и информационни технологии. Те няма да останат без работа - "Навлизаме в ерата на измерването на Хигс, чака ни още много работа", каза Фабиола Джаноти, от екипа ATLAS, който потвърди откритието.

Други загубиха местата си обаче, след като нов тест на италианската лабораторията Гран Сасо показва, че скоростта на неутриното не превишава светлинната. През 2011 година учени обявиха, че частица е пристигнала от лабораторията до CERN по-бързо отколкото предвижда Теория на относителността на Алберт Айнщайн, според която никой обект не може да бъде ускорен до скорост по-висока от тази на светлината (299 792 458 м/с). Оказа се, че измерването на по-високата скорост, която би позволила освен какви ли не научнофантастични изобретения, от телепортация до пътуване във времето, е било техническа грешка в уредите за замерване.

Автопортрет на "Curiosity" на Марс

Автопортрет на "Curiosity" на Марс

За сметка на това пък марсоходът "Curiosity" успешно кацна на Червената планета и се впусна да търси вода. Засега той откри някогашен воден поток на повърхността, изпрати първите цветни снимки оттам и направи премиера на новата песен на рапъра will.i.am.

Докато "Curiosity" изследва скалите на Марс в търсене на вода, друг космически пътешественик "Voyager 1" премина границата на Слънчевата система. Може би. Оказа се, че никой не знае къде е тази граница.

"Voyager 1" и брат му "Voyager 2" бяха изстреляни през 1977г. с две седмици разлика. В момента "Voyager 1" е на около 18 милиарда километра от слънцето, а данните от него достигат мрежата на NASA на Земята е 16 часа и 38 минути. ("Voyager 2", който всъщност тръгва първи, е близо на 15 милиарда километра от слънцето). Околната му среда около "Voyager 1" се променя изключително бързо и той ще бъде, или вече е, първото човешко творение, което се мотае из междузвездното пространство. Той носи в себе си послания от земната раса, ако евентуално някое извънземно ги засече.

Водният свят, обикалящ звезда червено джудже, през очите на художниците на НАСА.

© NASA

Докато това стане обаче, учените на земята продължават да оглеждат околните планети и тази година откриха "само" на около 40 светлинни години от слънцето воден свят. Планетата официално носи неромантичното име GJ1214b и е покрита почти от врящ лед. Тя е първата позната планета от този тип, по-голяма е от земята и има плътна атмосфера от водна пара. Заради високите температури и ниското налягане на планетата се случват неща, които са напълно непознати на земята, като горещ лед и супертечна вода.

Вече болезнено познатото понятие за икономическа криза на родната ни планета обаче доведе до спирането на американската програма за космически совалки, като последната "Endeavour" направи последният си полет до музея в космонавтика "California Science Center". За малките ентусиасти, които мечтаят да станат астронавти обаче има надежда – първият частен космически кораб "Dragon" се скачи с Международната космическа станция.

Най-интересните научни събития на 2012 година

Освен със совалките, през 2012 година човечеството се прости и с първия човек, стъпил на Луната. На 25 август, на 82 годишна възраст почина Нийл Армстронг. Той беше командир на мисията "Аполо 11" и стъпи на лунната повърхност на 20 юли 1969г.

През юли почина и първата американка и третата жена, летяла в космоса Сали Райд. Райд участва в екипаж на совалката "Чалънджър" през юни 1983 г. - две десетилетия след полета на първата жена космонавт Валентина Терешкова.

От друга страна, напук на медицината гениалният физик професор Стивън Хокинг отпразнува 70 години, жена от Плевен роди за пръв път след оперативно премахната шийка на матката, а учени създадоха ембриони от трима родители.

Тази година беше сложен край и на 50-годишното "спокойствие" на Марианската падина, която беше посетена от американския режисьор Джеймс Камерън. Той се спусна до най-дълбоката точка на земята с подводницата "Deepsea Challenger", а цялото пътуване е отнело над два часа.

Скокът от "ръба" на космоса

Скокът от "ръба" на космоса

Границите на човешките възможности бяха избутани още веднъж до нов предел след като австриецът Феликс Баумгартнър скочи от 39 километра височина и се приземи успешно, счупвайки рекорда за най-висок скок и за най-бързо свободно падане – той премина звуковата бариера. Но не успя да подобри рекорда на предшественика Китингър си за най-дълго свободно падане. Успех следващият път, Феликс!

И австралийски учени не приеха ограниченията, но този път на технологиите. Те създадоха компютърен транзистор, използвайки един фосфорен атом. Това може да е първата стъпка към теоретичния и научнофантастичен квантов компютър, който ще бъде много по-малък и по-бърз от съществуващите в момента технологии.