"Хамлет" на Явор Гърдев е фаворит при номинациите за "Икар"

Явор Гърдев и Леонид Йовчев по време на репетиция на "Хамлет"

© Красимир Юскеселиев

Явор Гърдев и Леонид Йовчев по време на репетиция на "Хамлет"




Част от останалите номинирани:


Критически текст
Асен Терзиев за Театралността – езикът на представлението
Ивайло Александров за Архитектоника на театралността
Николета Пътова за Драматургия на българското: национална идентичност във възрожденската драма


Съвременен танц и пърформанс:
АртеФакт – на Дерида Денс, хореография Живко Желязков, изпълнение Джънгин Лий
Cadaver – на Станислав Генадиев и Мартин Пенев
Мишеловката – пърформанс в Хамлет, хореографи Виолета Витанова и Станислав Генадиев


Златен глас
Ани Василева за дублаж в сериала Отмъщението
Димитър Иванчев за дублаж в сериала По средата
Елена Русалиева за дублаж в сериала Щети


Майсторско техническо осъществяване
Крал Лир от У. Шекспир, Драматичен театър Н. О. Масалитинов Пловдив
Скачай от Здрава Каменова, Театър София
Хамлет от У. Шекспир, Народен театър Иван Вазов


Съюзът на артистите обяви фаворитите си за награда "Икар", а като че ли очаквано с най-много номинации (пет) е амбициозния прочит на "Хамлет" на Явор Гърдев.




Спектакълът му по Шекспир, който се играе в Народния театър е номиниран за най-добра режисура, заедно с Пламен Марков за "Вуйчо Ваньо" по Чехов във варненския драматичен театър и Александър Морфов за "Животът прекрасен" по Н. Ердман (Народен театър). "Хамлет" също така се очертава като най-силния в категориите за сценография, където му съперничат "ПроТекст 5: Навреме" и "Вграждане" (Куклен театър - Пловдив).


Конкуренцията при актьорските категории е също голяма, като наградата за най-добър актьор в главна роля ще отиде при Леонид Йовчев ("Хамлет"), Камен Донев ("Животът на прекрасен") или Иван Юруков ("Лов на диви патици", Народен театър), а претендите при проддъжащите мъжки роли са Дамян Тенев ("Крал Лир", Драматичен театър - Пловдив), Ивайло Драгиев ("Медея – майка ми", Сфумато) и Мариус Куркински, влязъл в кожата на Клавдий в "Хамлет".


За главна женска роля са отличени Гергана Плетньова за "Вуйчо Ваньо" (продукция на Драматичния театър във Варна), Мариана Крумова за участието си в "Медея" (Драматичен театър – Русе) и Силвия Лулчева за ролята на Джоан в "Любовна песен" (Младежки театър). Статуетката за най-добра актриса в поддържаща роля ще намери притежателката измежду Анастасия Ингилизова ("Декамерон", "Българска армия"), Ася Иванова ("Ковачи" от Университетския театър на НБУ) и Светлана Янчева, номинирана едновременно за ролите си в "Животът е прекрасен" и "Златни мостове и секвоя" (от програмата на "Малък градски театър зад канала").


Младите таланти, които намират място в категория "Дебют", тази година за Васил Дуев за текст и режисура на Самотни персонажи, ТР Сфумато, Галя Костадинова за роли във "Всичкоядецът" от познатия предимно като поет Мирослав Христов, Мартин Киселов за режисура на "Скъпа Елена Сергеевна", както и Силвия Станоева и Иво Желев за роли в "Клер, Мадам, Соланж" (Червената къща).


Елена Алексиева, Vox Populi и Анна Топалджикова пък са избранниците на Съюза за най-добър драматургичен текст съответно за "Терапевтът", "Яце форкаш" и "Робин." Сред композиторите журито е селектирало Асен Аврамов за "Медея - майка ми", Калин Николов за "Вуйчо Ваньо" и Христо Намлиев за продукцията на Кукления театър в Пловдив "Вграждане".


Актьорите Виолета Бахченова и Васил Стойчев ще получат награда за цялостен принос към театъра, като за първи път отличието се присъжда на две личности едновременно. Цветелина Попова пък ще бъде наградена за 20-годишната си кариера в цирковото изкуство.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на it
    it
    Рейтинг: 438 Неутрално

    Няма ли най-после някой режисьор да постави Хамлет НА Шекспир, а не Хамлет ПО Шекспир. Щото на мене Хамлет да тича чисто гол по сцената на фона на музиката на Адел ми идва малко в повече...

  2. 2 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 480 Неутрално

    И на мен не ми хареса особено постановката. Мариус играе много добре, и смъртта на Офелия е добра. Ама нито има причина хамлет да е гол, нито да се прави на чак толкова луд, нито тия кевлари, които войниците носят.

  3. 3 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Математиката и Шекспир-портал към други сетове

  4. 4 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#1] от "it":
    ++++++++++++++++++++

    'Let light surround you' Dream Theater
  5. 5 Профил на MILKO
    MILKO
    Рейтинг: 367 Весело

    До коментар [#1] от "it":

    До коментар [#2] от "ungeheuer":

    ...............................................

    Чудесно е , че има хора които не им пука да кажат :
    Аз НЕ харесвам

    Шекспир едва ли има нужда от атестация , НО

    нашите хора до такава степен изнасилват сценографията и драматургията в желанието си да са "друга бира" че става флашмобилище
    -------

    такива "творци" като този трябва да ги сложат на кантар за "Awards" за да се видят колко чинят

    Кофти е да поставяш Шекспир ........
    то дори Теди Москов е трудно.......

    ПАЙНЕР , ШЛЬОКАВИЦА , ЗРЕЛИЩА И НОВА АЕЦ
  6. 6 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Много се извинявам, но искам да гледам оригиналните пиеси. Нека да си ги има класическите постановки, пък който иска, да гледа авангардни "амбициозни" напъни "по". Защо все ми се струва, както при изобразителното изкуство, че който не може да се справи с класиката, започва да я прекроява "според своето виждане". Пикасо е бил авангарден, но преди това е бил усвоил перфектно класическото рисуване. Т.е. не е станал авангарден, защото е некадърен...

    'Let light surround you' Dream Theater
  7. 7 Профил на it
    it
    Рейтинг: 438 Неутрално

    До ariel28:

    В подкрепа на коментара ти бих добавил, че френските импресионисти преди да станат "импресионисти" са висели в художествените галерии да правят копия на класически картини. Ако някой се смята за по-талантлив от Шекспир, да вземе да седне и да напише гениална пиеса, а не да прави тюрлю гювеч, гарниран с гениталии...

  8. 8 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 506 Весело

    Съгласен съм, че някои голи сцени са доста излишни в постановката.
    От друга страна какво да направи режисьора - поредната постановка, в която актьорите стоят като глътнали бастуни и повтарят познатите реплики с гробовен глас?
    Това ли искате? Това ли би искал Шекспир? Едва ли. Всеки автор би искал да види как режисьорите ще изтълкуват текста.

    Супер смешно ми беше възрастна жена зад мен, която при баталните сцени повтаряше изумена "Боже, боже! Ама как така!". АМИ ТАКА, идеше ми да й кресна - всички умират накрая, не го ли знаехте?!? Как някой да умре красиво и тихо особено, като става дума за бой или отрова?!?

    Та на мен ми хареса постановката

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  9. 9 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#8] от "kilgore":

    аз не казах, че нищо не ми хареса, просто някои от решенията не разбрах Защо са направени. Например пиесата в пиесата беше силна, какво като има голо момиче. И като цяло си личи, че много са се постарали.

    Обаче продължавам да не разбирам някои работи защо бяха избрани така, иначе съм напълно съгласен режисьорите да разчупват оригинала.

  10. 10 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#1] от "it":
    Само като видях как Гърдев е наблегнал на размахването на дървени шпаги, реших че няма да се гледа.
    В областта на театъра сме една дълбока провинция.
    В останалите области на изкуството - също.
    В науката , отново същото.
    Това е така, защото който и да е български човек на изкуството опитал се да подходи по различно към темата, веднага е низвергнат като "перверзен изрод" от масата комплексари.
    А масата диктува в изостаналите общества вкуса и съответно облика на изкуството.
    Просто Гърдев е решил, че публиката ще хареса размахване на шпаги и ташаци и не се е излъгал.


    nemo malus felix, minime corruptor.
  11. 11 Профил на rdmr
    rdmr
    Рейтинг: 8 Весело

    А някой да забеляза, че на повечето актьори не им се разбираше какво говорят? Имат основен проблем с дикцията, присъствието, техниката на говорене. Какъв контраст между секссимволите и истинските актьори Мариус и В. Ганев. Един от младежите дори фъфлеше! За текст на Шекспир се иска мнооого добра подготовка. За мен тази постановка не е сполучлива с цялото ми уважение към режисьора. Има фалш, претенциозност, самоцелни решения и доста пари във вид на сценография. И не видях Хамлет!?

  12. 12 Профил на it
    it
    Рейтинг: 438 Неутрално

    До СДС: Ако си имал възможност да гледаш някоя постановка на Франко Дзефирели, сигурно щеше да разбереш, че дори при "класическа" режисура на опера е възможно да бъдеш достатъчно оригинален. Е, Дзефирели не е посредствен, като не е накарал Аида да направи стриптийз на сцената, нали?

  13. 13 Профил на Elena Dimitrova
    Elena Dimitrova
    Рейтинг: 662 Неутрално

    Аз го харесвам,и то много!

    4itatel
  14. 14 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    [quote#8:"kilgore"]От друга страна какво да направи режисьора - поредната постановка, в която актьорите стоят като глътнали бастуни и повтарят познатите реплики с гробовен глас? [/quote]
    Вие така ли виждате Шекспир

    'Let light surround you' Dream Theater
  15. 15 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#7] от "it":
    Именно! Ако искаш да "претворяваш" класиците, по-добре създй нещо свое.

    'Let light surround you' Dream Theater
  16. 16 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    [quote#10:"СДС"]който и да е български човек на изкуството опитал се да подходи по различно към темата, веднага е низвергнат като "перверзен изрод" [/quote]

    Зависи от различния подход. Дали има мисъл и идея в него, или е некадърност и позьорство.

    'Let light surround you' Dream Theater
  17. 17 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    [quote#11:"rdmr"]А някой да забеляза, че на повечето актьори не им се разбираше какво говорят?[/quote]
    Стар и често срещан проблем при българските актьори... Лошата дикция е недопустима за един актьор, не съм виждала такава дори при актьорите от латиноамериканските сапунки, не знам какъв им е проблемът на нашите... Бързо говорят, неясно, сдъвкват думите...

    'Let light surround you' Dream Theater
  18. 18 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#12] от "it":
    ++++++++++++++++++++

    'Let light surround you' Dream Theater
  19. 19 Профил на kilgore
    kilgore
    Рейтинг: 506 Весело

    До коментар [#14] от "ariel28":
    Аз друг Хамлет в театъра не съм гледал, само съм чел пиесата, но скоро гледах част от един доста класически направен, в лошия смисъл на думата, демек скучен филм с Кенет Брана. В тази насока ми е коментара.

    Всъщност аз нищо не разбирам от шекспир. Не мога да го смеля този автор. Явно съм тъпо парче...

    'It's not wise to violate rules until you know how to observe them' - T.S. Eliot, interview with The Paris Review (Issue 21, 1959)
  20. 20 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#19] от "kilgore":
    И аз не съм шекспировед С всичките си коментари всъщност имах предвид, че не е нужно да се правиш на маймуна, за да направиш една пиеса интересна. Много е елементарно... А и днес голотата е вече толкова банална, че ако разчитат на този гъдел, театралите ни са обречени. Наистина, доста остарели "шокиращи" начини използват. Обидно е за публиката...

    'Let light surround you' Dream Theater
  21. 21 Профил на MILKO
    MILKO
    Рейтинг: 367 Весело

    [quote#20:"ariel28"]С всичките си коментари всъщност имах предвид,

    че не е нужно да се правиш на маймуна,

    за да направиш една пиеса интересна. Много е елементарно... А и днес голотата е вече толкова банална, че ако разчитат на този гъдел, театралите ни са обречени[/quote]
    -------------
    Никой не се прави на Маймуна - толкова могат - рамките са такива !

    Никой не може да изиграе друг освен себе си , нито от неодраматурзите може да напише нещо извън собствените си представи за "естетика" -функция на Соц. реализЪма.
    Отровните семена на посредствеността са посети и дават плодове , независимо че представителите на колхозно -заводската "естетика" намаляват по естествени причини ....
    -----
    Римейк на поета Пеньо Пенев :-
    "кога е имало Качество с страната на розите и на цървулите ?"
    ----
    в Лондон поставят Шекспир
    В Скопие - Шекспиревски
    в София - Шекспиров
    --------
    тълпата иска зрелища и Нова АЕЦ

    ПАЙНЕР , ШЛЬОКАВИЦА , ЗРЕЛИЩА И НОВА АЕЦ
  22. 22 Профил на Malena
    Malena
    Рейтинг: 1086 Весело

    Не знаех, че тук сте такива пуристи На мен пък танцът на голия Хамлет ми се видя съвсем органична, на място, и красива. И замисълът не Гърдев, бас ловя, НЕ е бил да дразни някого с тази сцена, нито да акцентира на нея. Не мога да разбера защо всички за нея говорят!

    А пък ако бяхте прочели или послушали малко коментари, щяхте да чуете следния, който звучи много логично. Парафразирам: Хамлет НЕ МОЖЕ да се поставя по класически начин. Той задава въпроси и иска активно участие и събуждане. Не може да се гледа пасивно, следователно не може и да се поставя пасивно!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK