Юлиян Спасов, "Кинематограф.BG": Късометражното кино е за хората, не за фестивалите

Юлиян Спасов

© Личен архив

Юлиян Спасов



От един месец насам късометражното кино в България има все по-често присъствие в културния живот на София. Всеки понеделник в столичния клуб "Студио 5" проектът "Кинематограф.BG" организира прожекции и представяния на български и международни филми в жанра. Изданието тази вечер от 21:30 ще покаже "Промени" на Павел Пенчев, както и заглавия от Египет, Австралия, Холандия, Полша и САЩ, а предишната седмица премиера имаше лентата с предизвикателно заглавие и с акцент върху проблемите на българското образование "Ботев е идиот" на Деян Барарев, спечелил за филма си награда в Босна и Херцеговина.


Пред "Дневник" създателят на проекта Юлиян Спасов обяснява повече около целите и идеите на "Кинематограф.BG", както и как късометражното кино казва това, което пълнометражното понякога премълчава.


"Късометражното кино е едно от нещата, чийто живот много бързо пусна корени в интернет, защото фестивалите, които го поддържаха живо последните 60 години, не позволяваха филмите да достигнат широка публика като пълнометражното кино, което достига милиони хора по света", обяснява Спасов. "Впрочем интересен факт е, че до 40-те на миналия век късото кино е вървяло ръка за ръка с дългото в киносалоните, но след създаването и въвеждането на star системата в Холивуд пълнометражното кино избутва късото само до специалните събития и фестивали, организирани за него."




Идеята му да развива и популяризира този жанр в България идва, след като следва кинорежисура една година във Франция, една от страните с най-силно присъствие в късометражното кино. Когато се връща, той разбира, че събития за кино в България има, но не и изградена мрежа, чрез която то да намира широка публика.


"Сайтовете за видеосподеляне дълго време бяха единственото място за това, но според мен не може един късометражен филм, върху който са работили цял екип неуморно, има силна идея и послание, да излиза редом до клипчета с руснаци, които скачат от покриви, Азис или вицове на Слави. Това ме мотивира да създам тази мрежа и днес тя е налице – www.kinematograf.bg"


Според Спасов късометражното кино е интересно и заради по-голямата свобода в него, тъй като пълнометражното се е превърнало в пропагандна машина за национални ценности. "За разлика от него късометражното кино почти винаги е идея на отделни хора и там правителствата нямат особено влияние, защото се счита за незначително, а и направата на един къс филм на практика изисква достатъчно малък ресурс, че да не е финансово зависимо от продуценти или държава. Затова късото кино показва много повече неща за даден народ. Гледал съм филми от близо 50 страни и всеки носи духа на своя народ пряко или не, засяга проблематиката на деня, както и качествата на народа."


Спасов смята, че и в българското късометражно кино има специфични мотиви, като това е най-вече "абстрактната тягостност". "Така наричам аз странното тягостно чувство, което вменяват повечето наши филми не толкова чрез ситуацията или действията в него, колкото чрез пасивните му качества – тежка музика, дълги и тягостни погледи и в крайна сметка неясни послания. Във втората категория причислявам филмите с добра идея, но много лошо техническо изпълнение. Разбирам ентусиазма и мотивацията на млади хора из страната, решили да направят филм, но тъжната за тях истина е, че в днешно време летвата на зрителите е много висока откъм качество на техническа реализация и на зле заснетите филми просто не се обръща внимание.


В третата категория филми са вече добрите ни късометражни филми, впрочем трябва да спомена проекта "Капитал 15", в който има много добри филми с историческа стойност, защото са прозорец към едни тъмни и недалечни времена на нашата действителност. Както и в дългото кино, в късото също наблюдавам вълна, която вече се отърсва от тази тягост, която споменах, и говори с езика на младите, снимат се отлично и посланието им е ясно. Такъв е например "Ботев е идиот" на Деян Барарев, на който организирахме премиера. Не мога да пропусна и "Мир" на Янчо Михайлов, който макар и провокативен също има ясно послание и разчупва някои стереотипи.


Според него може да се направи съпоставка между местното и световното късометражно кино, особено в спектъра на идеите. "Докато ние разглеждаме по-битови и конкретни казуси, влагайки доза документалистика във всяка идея, по света много идеи не само са излезли от "кутията", но и развиват невероятни теми, пресъздават ситуации, чрез които изваждат наяве едни дълбоки и субективни психологически процеси, които повечето съзнават, но не могат да обяснят с думи, защото са твърде абстрактни. Такива са например Bat Eyes, The Piano Tuner, We Miss You и Origami. Това обаче е нормално и обяснимо с факта, че по-големите народи, живели в политическа свобода, са преживели повече социални казуси, които им позволяват да стигат до подобно гениално творчество."


Създателят на "Кинематограф.BG" е на мнение, че българското късометражно кино се развива много бързо. "За няколко години се научихме да снимаме качествено, все по-интересни идеи се развиват, хората, с които се запознавам покрай сайта, ми разказват страхотни неща, които планират да снимат, и това ме мотивира още повече да развиваме проекта ни и един ден да помагаме на всеки в страната ни по един или друг начин да реализира идеите си."


Основният проблем според Юлиян Спасов е, че огромна част от българските продукции в жанра ги няма в интернет, а връзката със създателите им е много трудна. Той уточнява, че фестивалният живот на един от тях е максимум година и половина, след което обикновено "прашясва в хардисковете", вместо да достигне до широка публика. А понякога за това пречат и други причини.


"Само ще спомена един любопитен факт за "Ботев е идиот" - докато два наши фестивала го отхвърлиха, в Босна и Херцеговина спечели Duka Fest. Жалко е, че не се даде път на филма само заради провокативното заглавие, защото посланието му трябва да го чуят повече хора. Във времената на тотална апатия към средното образование, нежеланието да се учи и желанието да се кисне в чалготеки и да се губи време с народната простотия този филм може да бъде и тласък нещата да се променят, а именно като се започне от образователната ни система, защото липсата на интерес към нея не е резултат на децата, а на системата, която не е в крак с времето.


И тук ще направя един паралел. Много голяма част от учениците учат само и единствено за оценките, без тези знания реално да остават в главите им. По същия начин действат и кинорежисьорите, които правят къс филм, обикалят фестивалите (оценъчната трибуна) с него и след това не го споделят с широката публика. Призовавам всички кинорежисьори с филми зад гърба си да споделят филмите си, освен ако нямат конкретна причина да не го правят. Късометражното кино е за хората, а не за фестивалите!"


Според него паралел между късометражното и пълнометражното българско кино не е добре да се прави, тъй като целите на двата вида кино са различни. "Пълнометражните филми днес се реализират на база приходи и разчети и по тях се гради и естеството на филма – това, което ще се хареса и ще привлече хората в киносалоните. В късометражното целите са посланието, въздействието и признанието на хората. Факт е, че голямото ни кино преживя голямо развитие за последните години. Липсата обаче на ясна политика забавя това развитие. Ще дам пример с филм, който получи 577 хиляди лева (солидна сума за стандартите ни) от НФЦ, който беше отчайващо слаб, не привлече хората и в крайна сметка нищо. Представете си, ако този бюджет беше разделен между 113 късометражни проекта (по 5 хиляди на филм)... От тях половината щяха да са неуспешни, втората половина щяха да са интересни. От тях една част щяха да се превърнат в блокбъстъри в интернет и от тях някаква част щеше да обикаля световните фестивали и със сигурност щеше да има награди, защото в България имаме големи неоткрити таланти. Един такъв бум в късото ни кино щеше да прослави и страната ни в чужбина, но ето факт е, че реалността е друга."


Успехите на режисьорите в жанра рядко намират пространство в новините, но според него ситуацията се променя към по-добро, тъй като интернет е променил правилата на играта. Според него независимо дали традиционните медии обръщат внимание или не, хубавите филми ще създават отзвука, който заслужават.



"Аз и екипът ми – Калин Димитров, Никола Йорданов и Габи Василева ще започнем да помагаме като намираме финансиране за филмови проекти, оказваме техническа помощ на също допринасяме това да се случва на първо време по два начина. В сайта ни всеки ден представяме по един филм, като на българското кино отделяме специално внимание и амбицията ми е то да става все повече. Второто нещо са LIVE събията, които организираме всеки понеделник от 21:30 в Studio 5. Там, освен че вече имаме две премиери зад гърба си, популяризираме късометражното кино изобщо като изкуство. Този понеделник ще представим "Промени" на Павел Пенчев и Евгени Тодоров, документален филм за Еритрея, в който разказват за цели общности, които функционират без валута."


"С времето аз и екипът ми - Калин Димитров, Никола Йорданов и Габи Василева, ще започнем да помагаме като намираме финансиране за филмови проекти, оказваме техническа помощ на младите кино творци, които тепърва започват да снимат и други дейности."


Входът за събитията на "Кинематограф.BG" е 5 лв.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 684 Весело

    правилно, пич!
    лошо само, че и Пайнер ще кажат, че произвеждат късометражки!

  2. 2 Профил на Alice in Chains
    Alice in Chains
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Това е много добре, писнало ми е да гледам някакви неща, дето си ги правят за вътрешна консумация!!!

  3. 3 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 853 Неутрално

    Затова късото кино показва много повече неща за даден народ.
    ==========================================
    Значи без "късо кино" народа не знае какви неща му се показват. Как ли са я карали без късо кино толкова векове. За Ботев не знам, ама този "режисьор" Юлиян Спасов е тотален идиот.

  4. 4 Профил на yuspasov
    yuspasov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#3] от "Каишков":

    Изваждаш думите ми от контекст, а именно съпоставка между пълнометражното и късометражното кино. В този аспект късото кино показва много неща за даден народ от гледната точка на хората, докато големите кино блокбъстъри, които достигат до нас по-често прикриват едни неща, преекспонират други. Фактът, че ме наричаш идиот, при положение, че не разглеждаш казаното от мен като цяло, а вадиш думи от контекста, говори повече за теб, отколкото за мен.

  5. 5 Профил на ichertov
    ichertov
    Рейтинг: Неутрално

    Не знам дали е от журналистиката, но заглавието е изключително подвеждащо и неправилно.
    Късометражното кино ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да е част от фестивалите, за да може хората от бранша да се запознават с нови/по-млади/др. артисти, и по този начин да се създават контакти и връзки.

  6. 6 Профил на yuspasov
    yuspasov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#5] от "ichertov":

    Между "задължително" присъствие на фестивал "създаване на филм за фестивал" са две различни неща. Естествено, че трябва да се изпращат на фестивалите, но целта трябва да са хората, а не фестивалите, иначе става самоцелно кино.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK