София и съвременното изкуство отново си правят фестивална среща

"Загадъчната хоризонталност на един клекшоп" е работа на младия турски художник Ахмет Огют, който реагира на градския пейзаж с хоризонтален клекшоп на неочаквано и невъзможно място. Защото клекшоповете са една от най-характерните гледки в София от годините на прехода и за да използваме тези миниатюрни отверстия на капитализма от нас се очаква да направим специфични жестове – да клекнем или да се наведем...

© SOFIA CONTEMPORARY

"Загадъчната хоризонталност на един клекшоп" е работа на младия турски художник Ахмет Огют, който реагира на градския пейзаж с хоризонтален клекшоп на неочаквано и невъзможно място. Защото клекшоповете са една от най-характерните гледки в София от годините на прехода и за да използваме тези миниатюрни отверстия на капитализма от нас се очаква да направим специфични жестове – да клекнем или да се наведем...



Второто издание на фестивала за съвременно изкуство идва само няколко месеца след първото, което се проведе през есента на 2012 г., но обещава да е още по-силно и впечатляващо и да изпълни времето между 19 април и 12 май с различни изложби, събития, лекции и детска част.


В програмата, която тази година е под мотото "Близо, по-близо, заедно", са включени 27 участника от цял свят, в което влизат 19 световно признати художници и художествени колективи и 8 лектори.


Основните локации на фестивала са паркът "Заимов", ОКИ Дом на културата "Средец", Националният природонаучен музей в София, както и много други външни градски пространства.




На показа
Някои от авторите ще представят своите творби в постоянни изложби, а други ще се появяват ситуационно - за няколко дни или дори само за няколко часа като самостоятелни акции.


Двама от тях - Ева Котяткова (инсталация "Домашен арест") и Росела Бискоти (пърфоманс "Процесът"), са сред участниците в тазгодишното Венецианско биенале.


Инсталация "Домашен арест"

© SOFIA CONTEMPORARY

Инсталация "Домашен арест"

Работата на Ева Котяткова, която ще представи Чехия у нас и в италианския град по-късно, представлява огромна дървена фуния, в чийто тесен отвор всеки ще може да постави глава, за да изолира доброволно себе си и мислите си от света наоколо.


Сред българските творци в основната програма са Самуил Стоянов, който през есента ще участва в Московското биенале, Искра Благоева, Камен Стоянов, който работи в София и Виена, Милош Гавазов и Любомир Димов.


Проектът "Яздене на бик" (Самуил Стоянов), която ще бъде представена до сградата на Българска национална банка

© SOFIA CONTEMPORARY

Проектът "Яздене на бик" (Самуил Стоянов), която ще бъде представена до сградата на Българска национална банка


Самуил Стоянов вижда усилията на хората да оцелеят в условията на продължаваща икономическа криза чрез метафората за язденето на бик. Затова и той ще покани гражданите и гостите на София пред Българската национална банка на 1 май на акцията "Яздене на бик", в която всеки ще получи своя шанс да се опита да обязди бика, допълват организаторите от "Едно".


Куратор на Sofia Contemporary тази година е Овюл Дурмушоглу, заради което българската публика ще може да се срещне и с изкуството на някои от най-популярните съвременни турски автори, както и провокативната американка Лиз Меджик Лейзър.


Последната й творба The Digital Face ("Дигиталното лице") използва знакови публични речи на съвременни политици (досега Джордж Буш-старши и Барак Обама), за да възпроизведе с мълчаливи движения на тялото техните внушения. На 23 април тя ще обяви и името на един български политик, който също ще попадне в нейната акция със своя реч.


Лиз Меджик Лейзър и последната й творба The Digital Face ("Дигиталното лице")

© SOFIA CONTEMPORARY

Лиз Меджик Лейзър и последната й творба The Digital Face ("Дигиталното лице")


На лекции
Лекторите пък ще изнесат по една открита лекция със свободен вход в ОКИ Дом на културата "Средец" (ул. "Кракра" 2А), в Централната аула на Софийски университет със съдействието на Културния център към СУ, както и в + това (ул. Марин Дринов 30). Първата от тях е на 20 април, а последната - в последния ден 12 май.


Сред гостите, които ще говорят, е най-влиятелната личност в съвременното изкуство за миналата година Каролин Христов-Бакърджиев, Антон Видокле, един от създателите на e-flux - най-голямата международна онлайн мрежа за съвременно изкуство, Андреа Филипс, преподавател по изящни изкуства в един от най-престижните университети по изкуства Goldsmiths’ College, University of London, българинът Боян Манчев, който работи в Германия, Япония и Франция, както и Чарлз Еше, който бе избран да курира следващото биенале в Сао Паоло насрочено за септември 2014 г.


Междувременно паралелно с фестивала ще върви и съпътстваща програма от събития и изложби. Първото от тях е на 15 април, понеделник с европейския дебют на изложбата "Нови перспективи в съвременното китайско изкуство" във Vivacom Art Hall, включваща 28 китайски творци. Тя ще гостува в София до 28 май.


За децата
Второто издание на Sofia Contemporary 2013 е помислило и за най-младите и бъдещи ценители на съвременното изкуство, като смята да го срещне с тях по забавен и подходящ за възрастта им начин и чрез игри в осем събития. Всички проекти са по идеи на млади български автори по света и у нас и ще се провеждат в Природонаучният музей, парка "Заимов" и на отделни места в публичното пространство на София.


Подробности за програмата, локациите и лекциите, както и отделните платформи на фестивала, може да откриете на официалния му сайт, както и да следите информацията за него във "Фейсбук" и с помощта на мобилното приложение на "Едно".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1678 Неутрално

    Изкуството трябва да се популяризира.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  2. 2 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2721 Разстроено

    "една от най-характерните гледки в София от годините на прехода и за да използваме тези миниатюрни отверстия на капитализма от нас се очаква да направим специфични жестове – да клекнем или да се наведем..." - ами, навеждаме си се и не само заради отверстията! Дори не е заради остена, а някак си по инерция, че и морков няма... Действителността трябва да се "опакова" и поднася творчески, белким се замислим най-после.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  3. 3 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1573 Весело

    Зависи.
    Един мозък преди много години беше казал:
    От всички изкуства най-важното изкуство за хората е киното.
    Друг мозък като беше в Пловдив, му се сториха грозни фасадите и рекламите. И се почна едно писане на Наредби, та даже и световни конкурентни марки взеха да изработват еднакви чадъри и сенници. Така че, нека всеки сам си прецени за изкуството и да не му се месим. Другото го има в армията, всичко еднакво и т.н.

  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4786 Неутрално

    какви са финансовите измерения за софиянци на този фестивал ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на ТHE HORSE
    ТHE HORSE
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Любимото занимание на съвременните "изкуствоведи" е да яздят бика (wall street) и с това се изчерпва целият му смисъл !
    Явно и те са станали суеверни, като финансистите и се скъсват да търкат топките на бика, както повелява изконната американска традиция !

    ДА ВИ ЕБА МАЙКАТА ПРОСТА, ПРОДАЖНИ, ЖАЛКИ ГЪЗОБЛИЗЦИ !!!
  6. 6 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 388 Неутрално

    благодаря на Дневник за новината. за жалост нямам възможността да присъствам.

    мечтая си Българското изкуство да не внася тематика и стилове от чужбина (от запад). имаме си толкова много за какво да твориме. изрисуването на паметника на съветската армия беше попадение право в десятката

  7. 7 Профил на ТHE HORSE
    ТHE HORSE
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#6] от "Туриста":
    Кое му е гениалното, я го асимилирай за по-малко надарените от бога с интелектуални възможности ?

    ДА ВИ ЕБА МАЙКАТА ПРОСТА, ПРОДАЖНИ, ЖАЛКИ ГЪЗОБЛИЗЦИ !!!
  8. 8 Профил на Раковски
    Раковски
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Авангардното изкуство няма да направи София по-модерна, виж обаче ако се измажат фасади, ако се изритат колите от тротоарите и ако се поддържат градинките, тогаз може и да започне да става.

  9. 9 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода
    Рейтинг: 1149 Весело

    Лесно е да нарисуваш Мона Лиза или Тайната вечеря, или дори да изрисуваш Сикстинската капела. Ама, я се опитайте да направите една яка инсталация да ви видя какви сте художници.

    Аз не остря моливи, аз руша империи!
  10. 10 Профил на Мастър Йода
    Мастър Йода
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    "Загадъчната хоризонталност на един клекшоп". Нищо свръхестествено няма в тая клекналост. Това е несъзнаваната потребност на българина да бъде... Срам ме е да го кажа.

    Аз не остря моливи, аз руша империи!
  11. 11 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#8] от "Раковски":

    това измазване на фасади и най-вече опазването им от гражданите и постоянното им поддържане обаче, започва с модернизъм и увеличаване на усета към изкуство, красота, ред, простота и нормална градска обстановка.

    защото в момента хората са привикнали да виждат грозно, сиво, порутено, с дупки, неравно, черно, влажно, мухъл, и т.н.

    т.е. ти на селяндура да му оправиш фасадата, тя след 5-6 години отново ще има нужда от поддръжка. и селяндурът ако изобщо забележи грознотата, отново ще поиска или общината, или някакви фондове, начинания, проекти и фондове да му оправят фасадата...

    така, че първо образование, после всеки сам да се погрижи за фасадата си.

    РЕФОРМИ !




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK