Целият епос на Вагнер "Пръстенът на Нибелунга" се завърта за първи път в София през юни

Изпълнение на част от Вагнеровата тетралогия по време на специална пресконференция на 15 май в Националната опера и балет

© Мая Стефанова

Изпълнение на част от Вагнеровата тетралогия по време на специална пресконференция на 15 май в Националната опера и балет



Залезът на боговете" - последната и най-продължителна част от легендарната тетралогия на германския композитор Рихард Вагнер "Пръстенът на Нибелунга", ще бъде представена за първи път от състава на Националната опера и балет на 22 май. Датата не е избрана случайно, а съвпада с рождената дата на автора и отбелязването на 200-годишнината от нея. 


Събитието на 22 май директорът на Операта акад. Пламен Карталов определи на шега като "национален празник". Причината за това е, че с последната четвърта част пред състава на операта за първи път след четиригодишна поетапна подотовка се открива възможността да бъде завъртян целия Вагнеров епос "Пръстенът на Нибелунга" между 22 и 29 юни.


Така на родна сцена за първи път в рамките на една седмица ще бъдат последователно изпълнени "Рейнско злато", "Валкюра", "Зигфрид" и "Залезът на боговете". Това се случва за първи път в България и то с певчески състав, известен в света с италианския си репертоар.




Усилието за поставянето на такъв мащабен и амбициозен проект от една не особено голяма и богата опера и то с изцяло български изпълнители е немислимо за много чуждестранни състави, подчерта акад. Карталов. Мащабът и значението на това постижение се подчертава и от засиления международен интерес към българската интерпретация на Вагнеровия епос, хвален в редица материали на издания като Das Opernglass, Opernwelt, L'Opera, хърватския "Вечерни лист" и руския "Белканто", някои от които го изтъкват дори пред спектаклите на Ла Скала и нюйрокската опера "Метрополитън".


Акад. Пламен Карталов (вдясно) с диригента Ерих Вехтер ( по средата) и художника на продукцията Николай Панайотов и част от певиците в състава, който изпълнява "Пръстенът на Нибелунга"

© Виктор Викторов, Национална опера и балет

Акад. Пламен Карталов (вдясно) с диригента Ерих Вехтер ( по средата) и художника на продукцията Николай Панайотов и част от певиците в състава, който изпълнява "Пръстенът на Нибелунга"


Диригентството на оркестъра в "Залезът на боговете" за първи път се поема от германеца Ерих Вехтер. Музикантите успяха да се похвалят на пресконференция днес, 15 май, с напълно нови инструменти за една трета от състава в оркестрината. "Те си ги купиха напълно сами", каза директорът на операта, обяснявайки, че средствата за инструментите, сред които различни духови и струнни, са дошли от спестявания от приходите от успешните представления.


Във вокалния състав участват 52 солисти на Националната опера, голяма част от които изнасят целия досегашен репертоар на отделните части от "Пръстенът на Нибелунга". 


За подбора и подготовката на състава през четирите години работа над мащабния проект голяма заслуга има и музикалният консултант и корепетитор за Вагнер - Рихард Тримборн от Баварската опера. Той е привлечен от акад. Карталов специално за "Пръстенът на Нибелунгите" в София, макар самият Тримборн в началото да не вярва, че само в рамките на България може да се открие цял състав, достоен и готов да отговори на свръхчовешките вокални изисквания в творбата на Вагнер.


"Когато човек се потапя в този мощен поток на духа на гения, пред него стоят два изхода - или да се провали, или да се научи да плува и да преживее. Ние никога не стигаме до края. Винаги сме постоянно в положението на поклонник, който преминава отделни отсечки от големия път. Този път ние извървяхме с огромното въодушевление на целия ансамбъл, оркестър, техника, директора и всички други, които участвахме. Знаехме, че изходът на този път може да е живот или смърт, но ние все още сме живи", сподели Тромборн. 


Известният германски репетитор на преклонна възраст, надхвърляща 80 години, сподели още: "Бях попитан днес дали съм доволен. Ясният отговор веднага и спонтанно беше "не". Един друг умен човек тогава ми каза, че Джакомети - известният италиански скулптор, е казал, че човек на изкуството, който е доволен, се намира в най-голяма опасност за живота, защото той е стигнал края." 


Билети за "Залезът на боговете" вече се предлагат на касите на Национална опера и балет, където желаещите могат да си купят и абонаментни карти за цялата тетралогия през юни. Те са в шест ценови категории в заивисимост от местата и варират между 48 и 160 лв. за всичките четири спектакъла. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Софийската опера е четвъртата в света, поставяща целия цикъл. Скотски труд е докато се достигне до крайния продукт и наслада за зрителя.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3290 Неутрално

    Трябват стоманени нерви за да се издържи и един час музиката на Вагнер.

  3. 3 Профил на Бат Димо
    Бат Димо
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Бахти гейските костюми!

  4. 4 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3640 Весело

    До коментар [#2] от "deaf":

    Уди Алън споделя, че, като чуе музика на Вагнер, му иде да нападне Полша.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3290 Весело

    До коментар [#4] от "domakinq":

    Готино. Не го знаех.

  6. 6 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1526 Весело

    До коментар [#4] от "domakinq":

    В "Манхатън" с Даян Кийтън бяха сключили сделка: тя да изтърпи любимия му хокей, а той -"Летящия холандец". След като се наложи да излязат скоропостижно от операта, той се оправда с тази знаменита фраза - че като чуе Вагнер, му иде да нападне Полша.

  7. 7 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3640 Весело

    До коментар [#6] от "Мария":

    Ако трябва да бъда откровена, аз трудно бих издържала на Вагнеровия фестивал в Байройт. Той продължава поне месец през лятото, въпрос на престиж е да се сдобиеш с билети... обаче след един месец Вагнерова музика и аз бих нападнала някоя държава.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  8. 8 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 882 Весело

    До коментар [#7] от "domakinq":

    Все пак е по-добре месец с Вагнер в Байройт, отколкото и 10 минути с чалга в... дали в междуградски автобус или "луксозно заведение".

    Променям настроението си на сериозно.

    Иначе, истината е, че Вагнер в началото наистина е трудно смилаем, но това, докато не си влезете взаимно под кожата. А иначе наистина това си е колосален труд от страна на Софийската опера.

  9. 9 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1526 Любопитно

    До коментар [#7] от "domakinq":

    Аз също не съм му почитател, но мисля, че "славата" на музиката му като вдъхновявала нацистите (= алюзията на Уди Алън) е незаслужена.

    П.с. С Байройт съм свързана емоционално и рационално, но не заради Вагнеровия фестивал, а заради университета му.

  10. 10 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3640 Весело

    До коментар [#8] от "8th_ball":

    Как се сравняват несъизмерими величини - това са различни вселени.
    Спокойна нощ!

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  11. 11 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Браво , хубаво събитие

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  12. 12 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#2] от "deaf":
    Аз явно ги имам.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  13. 13 Профил на patriotyt
    patriotyt
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Браво на Софийска опера!

  14. 14 Профил на Vesko Ignatov
    Vesko Ignatov
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Вагнер е бездна, в която когато попаднеш...се чувстваш герой.

  15. 15 Профил на Антоанета Дедикова
    Антоанета Дедикова
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Благодаря за информацията, надявам се да успея да се снабдя с билети.

  16. 16 Профил на torquemada
    torquemada
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Да поставиш тетралогията на сцена е голямо предизвикателство. Малцина са успяли да вникнат в проблематиката на цикъла и да успеят да я изразат сценично. Най-добри остават постановките на Патрис Шеро и Хари Купфер в Байройт, нелош е и амстердамският Пръстен.

    Ако една лъжа, 100 пъти повтаряна, всеки път се възприема за истина, значи просто не е лъжа.
  17. 17 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Събрах билетите, ще ходя до София, очевидно. Дано очакванията ми бъдат оправдани...

    http://vbox7.com/play:c644830a

    Свобода за Надежда Савченко!
  18. 18 Профил на cucing
    cucing
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Браво, уникално постижение, заслужаващо адмирации!

    ура и да живей!!!
  19. 19 Профил на flagellumdei
    flagellumdei
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Вахнер, Рахманинов или Карл Орф не са хора със слаби нерви и сърца.

    България е древна и заслужава много повече!
  20. 20 Профил на skipper
    skipper
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Доста слаба постановка на операта! Пробвах се да издържа 2 от частите и за съжаление съм с много негативни впечатления!

    Музикалното и певческо изпълнение са що годе поносими за нашите оперни "величния"! Да кажем, че е въпрос дали харесваш Вагнер или не!

    Не отричам положените усилия и труд, наистина се възхищавам на това което правят и продължавам да хода на опера, защото това изкуство трябва да се подкрепя, за да не изостава!

    Но просто в частта костюми, декори и визия останах тотално разочарован! Не съм сигурен дали проблемът е в мен, но намирам избора за визията като пълна противоположност на това, което чувам и очаквам да видя като действие!

    Сигурно някой ще каже, че не трябва да приличаме на други постановки, но този авангарден стил някак си ми се разминава с творчеството на Вагнер и го възприемам като едно своеобразно и ненужно своеволие!

    Успех и само напред с повече успехи на операта!

    По-добре тази визия на Вагнер, пред ежедневната простотия!

  21. 21 Профил на s1lv3r
    s1lv3r
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Олеле... Страхотно постижение на Софийска опера... Но иначе Вагнер не е за всяко ухо... Сигурно ще има инфаркти през тази седмица





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK