
© Eric Gaillard, Reuters
Режисьорът Абделатиф Кешиш заедно със златната палма и актрисите Леа Сейду (вляво) и Адел Ексарчопулос.
Тричасовата драма "Животът на Адел" на френския режисьор от тунизийски произход Абделатиф Кешиш спечели "Златна палма" на 66-то издание на кинофестивала в Кан. То беше определено от кинокритиката като едно от най-непредвидимите през последните години, тъй като до последния момент не е имало ясен фаворит на воденото от Стивън Спилбърг жури.
Филмът, разпространяван на английски като Blue Is The Warmest Color, разказва за сексуалната връзка между талантливата художничка Ема и Адел, детска учителка, а сцените с участието на актрисите Адел Ексарчопулос и Лея Сейду ("Полунощ в Париж", "Мисия невъзможна" 4) са разбунили духовете на фестивала.
"Въпреки съпротивата на част от публиката в Кан филмът на Кешиш бе оценен като "чувствено, вибриращо и светло кино", писа от Кан малко след премиерата Павлина К. Желева за "Дневник". "По повод на дългите сексуални сцени между двете жени, които някои напълно отрекоха заради тяхната "прекаленост". Кешиш каза: "Исках те да не се въприемат директно, а да действат естетически, като картини. Прекарахме доста време в уточняването на жестовете на любовта. Всичко трябваше да внушава нежна чувственост и дълбока страст".
Новият филм на братя Коен, развиващия се на фона на фолк рок сцената на 60-те Inside Llewyn Davis с Оскар Айзък, Джъстин Тимбърлейк и Кери Мълиган, взе "Гран при", а лентата беше една от най-позитивно приетите на фестивала.
Беренис Бежо пък даде заявка, че може да надмине успеха си с "Артистът". Тя взе наградата си за най-добра актриса с участието й в драмата The Past на иранския режисьор Асгар Фархади, който преди две години спечели репутация в киното с наградения с "Оскар" филм "Раздяла".
Черно-белият Nebraska на Александър Пейн донесе наградата за най-добър актьор на Брус Дърн.
Отличието на журито пък отива при японския Like Father, Like Son, а китаецът Жиа Цангке спечели за най-добър сценарист за работата си по четиричасовия A Touch of Sin, описващ насилието в някои региони на Китай.
Азиатското кино беше отличено и със "Златна камера". Тя е завоюивана от филма Illo ilo, което ознаменува и първия път, в който продукция на Сингапур печели в Кан.