Датската група Efterklang за пътя си от Арктическия океан до сърцето на София

Efterklang на живо снощи в София

© Светослав Тодоров

Efterklang на живо снощи в София



Може да не си стъпвал на Скандинавския полуостров, но е напълно възможно да се почувстваш като живеещ в някоя от отдалечените му точки с музиката на Efterklang, които отнесоха препълнилата Sofia Live Club публика на едно далечно от ежедневната им реалност място.


Въпреки че в усмивките си от сцената Efterklang често изглеждат като тепърва откриващи способностите си, музикантите от групата всъщност свирят заедно от деца. Барабанистът Размус Столберг и пианистът Мадс Брауер са приятели от детската градина, в гимназията се запознават с вокалиста Каспер Клаусен. Тогава, през 2000 г., те поставят началото на групата, която в момента има четири албума и е част от един най-влиятелни лейбъли за независима алтернативна музика – 4AD. Но преди Копенхаген и европейските сцени пред музикантите идва предизвикателството да се измъкнат от родния си остров Алс.


"Започнахме да правим музика, тъй като на подобно място трудно може да правим друго – или подхващаш някой инструмент, или ставаш спортист. Имахме извънучилищни занятия, в които можехме да запишем уроци по музика и това беше първата ни възможност да свирим заедно", разказва пред "Дневник" Мадс Брауер няколко часа преди шоуто. "Преместихме се в Копенхаген не за да следваме, а изцяло с идеята да намерим по-голяма почва за музиката си. В началото работихме каквото се намери, за да изплащаме наемите. Аз примерно продавах костюми и трябваше да вземам мерки на хората – беше ужасно."




Тримата основни членове на групата

© 45str.com

Тримата основни членове на групата


Светът научава за съществуването им през 2004 г. с Tripper, който от днешна гледна точка звучи като създаван от съвсем различна група – той е предимно инструментален, вокалите се губят насред бурята от звуци и дълги композиции, а най-близкото, с което критиката асоциира абстрактната им музика, са исландските пост-рок легенди Sigur Ros. Въпреки различните сравнения през годините, всъщност групата трудно може да бъде оприличена с друга, а още по-трудно могат да бъдат отчетени влиянията им. "Малко или много имахме едни и същи предпочитания", връща се в спомените си Мадс Брайер. "Все пак тогава нямаше интернет, така че абсорбирахме това, което беше по библиотеките или магазините. В средата на 90-те слушахме много гръндж, както и това, което последва, групи като Radiohead, разбира се, много и от класиците – Pink Floyd и Лу Рийд."


Efterklang на живо снощи в София

© Светослав Тодоров

Efterklang на живо снощи в София


Според кийбордиста израстването им като музиканти върви успоредно с това като слушатели. "Музиката е пътешествие, така че е нормално да слушаш различни неща на различни места. А лично за мен слушането се промени с навлизането на стрийминга и цялото количество музика, което можеш да намериш съвсем свободно. За разлика от барабаниста ни, който си купува плоча във всеки град, който посещаваме, аз вече нямам този навик – просто няма как да събирам всичко, което ми е направило впечатление, тъй като количеството расте много бързо."


Въпреки любопитството си Мадс има едно правило – той умишлено не слуша никаква музика по време на записи, за да не се разсейва от визията на групата. А към 2013 г. тя съответства по-скоро на стандартния инди и алтърнатив рок, но в случая на Efterklang пречупена през звуковите им експерименти. "Променихме се най-вече защото вече пишем по съвсем различен начин. Първите два албума бяха записани и оформени изцяло на компютър, докато от Magic Chairs (2010) насам записваме като група от най-ранния етап на композирането. В ранните ни неща няма нищо като припеви, вокалите са почти като фон, така че ни е интересно да се впускаме в уж по-стандартни методи. Песните ни днес са смес между желанието ни да изследваме традиционните форми на композиране с любопитството ни към всичко, което може да се превърне в музика. Има много песни от по-ранните ни, за които сме все още уверени, но към други гледаме с пренебрежение, тъй като са твърде заключение във времето, в което са записани."


Датската група Efterklang за пътя си от Арктическия океан до сърцето на София

© Светослав Тодоров


Популярността им със сигурност се дължи и на 4AD, но както Мадс Брауер пояснява, това няма отношение към творческите им решения. "Музикално подписването с 4AD не ни повлия по никакъв начин. Те просто ни казаха да правим това, което искаме, не мисля, че дори искаха да слушат Magic Chairs и Piramida предварително."


На концерта си в София групата наблегна на последния си албум до момента - миналогодишния Piramida, който ако съдим по реакциите беше и най-познатия на българската публика. Името на диска, заслужил масово одобрение от световната музикална критика, идва от изоставен миньорски град на острова под норвежки флаг и с руско население Свалбард, намиращ се в Арктическия океан между Скандинавия и Северния полюс. "Имахме желанието да отидем на някаква локация, която директно да повлияе на бъдещия албум. Когато наш приятел от Швеция, също музикант, ни изпрати снимки от острова, веднага решихме, че това е нашето място. Имахме желанието да отидем на някаква локация, която директно да повлияе на бъдещия албум. Когато наш приятел от Швеция, също музикант, ни изпрати снимки от острова, веднага решихме, че това е нашето място."


На острова, осеян с комунистически паметници и население от 2000 човека, предимно руснаци и украинци, групата записва над 1000 звука, които впоследствие вплита в песните си. "Отидохме в Пирамида без да имаме каквато и да е идея за звучене, без да имаме демо версии на бъдещи песни и т.н. Мисля, че ако го бяхме направили, усещането нямаше да е толкова автентично."


"Оставихме полярните мечки на острова, но се върнахме с голямо количество идеи", каза от сцената на клуба Каспър Клаусен, който към края на концерта запозна публиката с традицията да събира подаръци от феновете от една държава за тези от следващата, която музикантите ще посетят. От Скопие почитателите от предните редове в София получиха флашка и копче, а българските фенове пратиха на румънските обица и карта за градски транспорт.


За групата това е първо по-дълго турне в Източна Европа. "Били сме в Полша, Чехия, Турция и Гърция, и така се получава, че винаги има една част от картата на Европа, която само заобикаляме. Радвам се, че най-после имаме шанса да дойдем и на Балканите, засега всички страни приемат музиката ни изключително топло."


Мадс Брауер от Efterklang на сцената на Sofia Live Club

© Светослав Тодоров

Мадс Брауер от Efterklang на сцената на Sofia Live Club


В началото на изявата си Efterklang, пристигнали в 6-членен състав, изпълниха Look Up, напълно ново песен, която обаче е по-скоро моментен изблик на креативност, отколкото загатваща за скорошен нов албум. Според Мадс Брауер след година и половина на път те смятат да си дадат малко почивка, но идеите набъбват. Но е напълно сигурен, че те няма да повторят формулата на Piramida и ще се насочат към нещо напълно ново като изживяване.


Впечатляващият концерт на групата в София е част от вълната на популярни млади имена от съвременната музикална сцена, които включват България в турнетата си. През октомври в България за първи път гостуваха A Place To Bury Strangers и Bambara от САЩ, този петък в кино "Влайкова" се очакват Keira Is You от Полша, на 22 ноември No Joy от Канада на същото място, два дни по-късно The Ocean от Германия и Tides From Nebula от Полша, а експерименталният хип-хоп артист Ghostpoet идва на 11 декември.



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK