Нина Флорес и американската арт мечта

Нина Флорес<br />

© Личен архив

Нина Флорес



Истинските герои. Отново. Надяваме се, че и за вас тези срещи са удоволствие.


Нина Флорес е българка, която живее в САЩ и се опитва на своя глава да изгради кариерата си на художник. Тя рисува икони и в края на миналата година приключи втората си самостоятелна изложба, последвана от уъркшоп, който прави в университета "Уеслиън". Нина далеч не е най-успелият български творец в Америка, най-малкото защото е още в начало на артистичния си път. Но пък уверено е поела по него и е готова да говори откроено пред "Дневник" за предизвикателствата и наученото по обратите и перипетии.


Нина Флорес рисува икони и с размах се опитва да достигне публиката извън ограничения кръг на имигранти или техни наследници от нашия православен край на света. Въпреки че е на собствена глава и без помощ на ментор или меценати, досега стратегиятa й се оказва успешна след самостоятелни изложби в Арт асоциацията в Сейнт Огъстин (щата Флорида) през 2012 г. и току-що приключилата в престижния университет "Уеслиън" в щата Джорджия. Затова с едва прикрита гордост в гласа си Нина разказва за неочаквано големия брой посетители, дошли за откриването на екпозицията в "Уеслиън" и представянето й, оказало се двойно по-дълго от предвиденото заради лавината от въпроси на заинтригуваните американци. И чекът за последвалия уъркшоп за студенти по изобразително изкуство в университета, надминал скромните й очаквания. 




Както и при други аутсайдери, неочаквано яхнали гребена на успеха, за Нина Флорес също може да се каже, че всъщност се е оказала на правилното място в правилното време. Нищо, че на пръв поглед идеята да се опитва да пробива като модерен творец точно с икони в Америка изглежда, меко казано, странна. Изкуството на иконографията е почти непознато в страна, в която дори православните храмове често имат скромен набор от тях. Още по-малко някой може да очаква да види творби, изложени в галерии и купувани от широк кръг от ценители.    


В случая обаче Нина Флорес печели от двете големи тенденции, бележещи модерния живот. Първата е търсенето на автентичност, преоткриването на традициите и популярността на регионалните култури в глобализирания свят. Тази тенденция дава шанс и на едно изкуство с древни корени. Другата е, че интернет и социалните мрежи отвориха доскорошните утвърдени структури, където предимно култивираният вкус на галеристи и куратори даваше път на нови творци и тенденции, но и неизбежно ограничаваше интересите.


Стара рецепта за успех


Ако иконографичните образи и символите-послания са откровено непознати и дори трудносмилаеми за огромна част от публиката в Америка, точно преоткриването на традиционните техники я кара все пак да се загледа и после върне с допълнителен въпрос. Когато Нина Флорес говори пред американската публика за "Ерминия на Дионисий Фурноаграфиот" (основният наръчник за иконопис, писан между 1730 и 1733 г.) и следване на описаните от Ченнино Ченнини ренесансови техники, това създава усещане за автентичност и пренесено през вековете богатство от идеи.

Нина Флорес на откриването на втората й самостоятелна изложба в галерията на Университета "Уеслиън" в края на октомври. <br />

© Личен архив

Нина Флорес на откриването на втората й самостоятелна изложба в галерията на Университета "Уеслиън" в края на октомври. 


Още по-видимо доказателство, че широки кръгове в Америка имат интерес към иконопистта, е успехът на изложбата на 170 икони и предмети на византийското изкуство "Земя и небе" в Националната арт галерия във Вашингтон, продължаваща до март. Всъщност частичното затваряне на федералните институции през октомври забави откриването й, но след това от в. "Уошингтън поуст", през "Уолстрийт джърнал" до "Ню Йорк таймс" заваляха възторжени рецензии. На страниците на последния световноизвестният арт критик Холънд Котър обяви екпозицията за едно от събитията на годината, изненадващо също както "от уж далечен облак изведнъж падне огън". От април до август 2014 г. изложбата "Земя и небе" ще гостува в музея "Гети" в Лос Анджелис.


Наистина рецензиите в американските медии отделят необичайно много място на византийското минало и вместо на критика, напомнят по-скоро на кратки курсове по история на изкуството за абсолютни лаици. За да обясни на свикналата на директен арт език американска публика, Котър например описа


иконите като предмодерна социална мрежа, свързваща хората и отвъдното


Образите на светците са слушали всекидневните неволи и колосални терзания, посредничили при проблеми, предавали информация на следващото поколения, a понякога дори "ънфренд"-вани, когато не помагат. И обратното - колкото повече чудеса извършва иконата, толкова по-популярна става тя като средство за комуникиране с отвъдното.         


Сравнението явно ще подразни пуристите, но пък направи обясними на широки кръгове от американското общество естетиката на изображенията. "Иконите са графичен език, затова и се нарича иконо-графия, който ние като православни разбираме интуитивно. Докато американците не могат да го разчетат веднага. Може би десет процента обръщат глава и не искат въобще да се занимават. Мнозинството обаче имат интерес и питат и искат да научат за старите традиции", описва собствените си впечатления Нина Флорес. Това, че тя също е почти маниакално запленена от ортодоксалното изкуство, няма как  да не впечатли дори случайно питащите.


Свободноизбираема подготовка


Преди да се омъжи и приеме името на американския си съпруг, да пристигне в САЩ, стане част от арт общността на красивия исторически град Савана в щата Джорджия и заложи на амбициите си, тя всъщност се казва Нина Недялкова и завършва педагогика на изобразителното изкуство в Софийския университет в класа на проф. Чавдар Попов.


"Икони започнах да рисувам през 2002 г., когато ни беше предложено като свободноизбираем предмет. Аз съм от религиозно семейство и винаги съм имала интерес към тях. После се влюбих в яйчната темпера, защото е много стара техника. С нея са рисували още в древния Египет и после през IV век, когато иконите започват масово да се изработват. Тя се доказала до днес, разказва Нина Флорес и добавя: Рисувам, разбира се, и с модерни материали като акрил, но те не са изпитани от времето. Аз просто предпочитам старите неща."

Нина Флорес и американската арт мечта

© Нина Флорес


Когато яйцето е разбито в пигмента, то се превръща в невероятно здрав съединител и затова боите греят върху изображенията с векове. "В същото време техниката изисква дисциплина, защото не търпи промени в средата на процеса. Рисува се с тънки слоеве боя, която прозира, и комбинациите на цветовете се появяват вследствие на наслояването. На мен ми харесва, това че всичко трябва да бъде по план", обяснява тя. Интереса към старите техники очевидно я е отвел към ровене в антикварни книги, заглеждане в бележките под чертата и пробване на забравени рецепти. Тя например сама си прави грундове с екзотично звучащите болонска креда и заешки туткал.


Веднъж накратко споменатият в клас в България термин "енкаустика" за изработката на Фаюмските портрети от I-IV век, смесица между древноегипетска и елинистична традиция, е повод за дълго четене, търсене на материали и експериментиране. Днес енкаустиката, или рисуването с восък, е основната техника, използвана от Нина Флорес.


"За нея в България нямах никакви материали, но в Америка техниката е съживена и те се намират. Повечето творци обаче използват енкаустиката в абстрактната живопис и никой не иска да работи по-реалистични неща", обяснява тя. Восъкът позволява създаването на релеф и както и цветовете да греят наситено, но също така изисква почти самоизключващите се невероятна прецизност и бързина.


Изкуство за масите


"В Америка никога не съм се чувствала аутсайдер, хората винаги са ме приемали с уважение. Когато дойдеш от Европа и си образован в изящните изкуства, те са впечатлени, защото при нас образованието е по-класическо и академично. Когато кажеш в Америка, че си художник, никой не пита къде и дали си завършил въобще. Тук можеш да се наречеш художник, ако просто рисуваш от няколко години", обяснява Нина Флорес.

Нина Флорес и американската арт мечта

© Нина Флорес


Тя обаче не крие, че за да живееш от изкуството си в САЩ, се изисква много повече от талант: "За да пробиеш, не става само с едно тяло от картини, готови за изложба. Трябва ти нетуърк, мрежа от познати, много търпение и активност, докато я изградиш и започнеш да се представяш."


За художничката това означава, преди да изложи картините си в утвърдени галерии, да прекарва дни, месеци и години в изучаване на скритите механизми на американския арт бизнес, търсене и изграждане на познанства, слушане на хиляди съвети (всичките по правило сочещи в различни посоки), мъки и съмнения, излагане на фестивали, без надежди да си възвърне от продажби дори таксата за участие. И много мили по американските пътища с иконите на задната седалка, на ръба на надеждата следващото събитие да се окаже по-успешно.


Сега Нина изчислява, че е е прекарала две години само в подготовка за първото си представяне на Арт фестивала в Сейнт Огъстин. Събитието на повече от 70 години е едно важните форуми в югоизточната част на САЩ, но не й носи порой от продажби. Представянето обаче пък води до първата покана за самостоятелна изложба, познанства, информация. Така спиралата започва да се завърта.    


За да продава толкова непознато на местната публика изкуство, означава освен това и че Нина Флорес трябва я да образова в естетиката му: "Двете самостоятелни изложби ме научиха как да общувам с хората и да имам търпение да обяснявам. В Америка има по-голяма толерантност към незнанието, докато в България, ако питаш, ще ти теглят една... А тук хората просто си казват, аз не знам, обясни ми." Казано на прост език, за да има пазар и ценители за изкуство извън мейнстрийма в Америка, трябва сам да си ги култивираш.  


Талантлив творец, който едновременно със създаването на произведения е и арт агент, не е нищо ново отвъд океана. Смятаният за баща на американското модерно изкуство Алфред Щиглиц е може би най-известният пример за това. Недоволен назадничавостта на нюйоркските галерии от началото на XX век, колебаещи се дали да го излагат въобще, фотографът дори решава да инвестира семейното наследство в собствена галерия. Огорчен от изостаналата в сравнение с Европа критика, Щиглиц пише изобилно статии, за да провокира масовия интерес. По ирония днес той е останал в историята не като най-важния творец модернист на Америка, а точно като най-влиятелния пропагандист на съвременното изкуство. 


Новото развитие сега е, че интернет и социалните мрежи дават възможност на всеки творец, дори онези без семейното богатство и произхода на Щиглиц, да се превърнат в свои собствени арт агенти. "В днешно време не е толкова важно да се свържеш и работиш дългосрочно с галерист, който да те представя пред публиката. Като художник сега имаш толкова широко поле за изява през интернет страница, "Фейсбук", "Туитър" и т.н., можеш директно да се свържеш с ценители и колекционери. Аз си търся сама изяви чрез контакти и заинтересовани институции. Хората те намират вече, когато си изградиш мрежа от контакти и ходиш по фестивали", обяснява художничката. За достатъчно предприемчив млад творец тази система има и предимството, че не трябва да дели хонорарите, които понякога стигат до 50 процента за галерията. 

Нина Флорес и американската арт мечта

© Нина Флорес


Онова, което плаща сметките


Нина Флорес си признава, че още няма толкова продадени творби, колкото й се ще. Нито пък още може да живее единствено от изкуството си. Няколко пъти седмично тя се качва в колата и кара час до известния курорт "Хилтън хед" на брега на Атлантическия океан, за да преподава на туристи как да рисуват залези, плажове и домашни любимци. Понякога трябва да стисне зъби заради някоя арогантна курортистка, но нали оттук идват текущите средства до следващото участие. 


Въпреки това, когато говори, в очите на Нина Флорес проблясват нескрития американски оптимизъм, че когато работиш усилено, няма как да не успееш.   


"Като си помисля през какви мъки съм минала, сега ми е много приятно. Да обичаш това, което правиш, и публиката да го оценява, а не просто да твориш само себе си, е страхотно чувство, казва тя накрая и допълва: Не е същото като да си седиш и задоволяваш собствените търсения, защото рисуването всъщност е начин на живот. Когато обаче видиш, че хората имат интерес, имат въпроси, приет си с позитивна енергия, идва една тръпка в стомаха, която искам да изпитвам всеки ден."


За поредицата "Истински герои": Започнахме сериите от портрети "Истински герои" в края на 2010 г. В тях търсим да представим хора, които си приличат по енергията да създават, да се борят, да търсят, да преодоляват, да мечтаят... Те заразяват с желанието да продължат да вървят по пътя си, независимо какво се случва около тях. Събираме текстовете около Коледа и Нова година, защото това е време, което предразполага всеки да помисли за важните неща в живота, да планира промени, да се зареди.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Грешна представа Нина.."Аз незнам обясни ми"никой не те ругае за такива думи....българите са пресметливи и не дават информация напразно.Иначе похвално, че си успяла да реализираш мечти и наученото през годините

  2. 2 Профил на matera
    matera
    Рейтинг: 701 Неутрално

    когато имаш свободата да избереш пътя по-който да вървиш,останалото е в търпението и постоянството!

  3. 3 Профил на Кака Пенка
    Кака Пенка
    Рейтинг: 447 Весело

    Много са хубави. Но обяснението като за американска публика направо ме хвърли в оркестъра :о

  4. 4 Профил на grinda
    grinda
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Изглежда интересна личност и го е предала и на творбите си. Добре е да не загърбва изцяло арт-пазара в Европа, а и другите континенти извън Америка.

    Успех, Нина!

    http://grinda.se/
  5. 5 Профил на Sofia Markarian
    Sofia Markarian
    Рейтинг: 541 Неутрално

    вижте още един български художник http://www.tanyadoskova.com/ - таня доскова живее и работи във ванкувър.

  6. 6 Профил на SStan
    SStan
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Успех и от мен! Хубаво е, че пупуляризита православието зад океана!

  7. 7 Профил на Olga
    Olga
    Рейтинг: 374 Весело

    Колко е хубаво след статията за военното положение в Киев, да прочета нещо подобно!Поздравления за момичето! Да се занимаваш с изкуство е трудно, особено да се изхранваш от това, но когато това ти е призванието, най-голямата грешка е да го пренебрегнеш. Успех, Нина!

  8. 8 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    "В Америка има по-голяма толерантност към незнанието, докато в България, ако питаш, ще ти теглят една... А тук хората просто си казват, аз не знам, обясни ми."

    В известна степен е така, но пък това принуждава българите сами да си набавят нужната им информация, което в някои случаи може и да е предимство.

    Браво и успех на Нина! Хем хубава, хем талантлива

  9. 9 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    Успех!

    Предразсъдъците са за ограничените.
  10. 10 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    Само художник, може да даде оценка за колега, защото винаги е наясно как, къде, колко, какво и защо така.

    "Другите" хора са просто потребители на изкуство, което не е малка смелост да се решиш да бъдеш такъв.

  11. 11 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    Америка като понятие за два континента от северните ширини на Канада до южна Патагония е толкова пренаситена с изкуство, колкото и Европа, но Византийският Ортодокс, Източноправославието и неговите свързаности, никога не са имали възможноста на днешният шанс да проникнат зад преградата на Голямата вода. Но днес изглежда е дошло и това време на приобщаването им към този микс от планетарни натрупвания на изобразителното.

  12. 12 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 861 Любопитно
  13. 13 Профил на socioscan
    socioscan
    Рейтинг: 383 Неутрално

    Млад човек да рисува само икони само по себе си вече е доста хм, необичайно, но в тези пастелни цветове и особено с кичозно-бонбонените стъкълца си е направо антииконопис ...
    Много странна статия и още по-странни коментари под нея

    #ДАВАЙДОСВИДАНИЯ http://www.youtube.com/watch?v=M9RcdLCJkw4
  14. 14 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4831 Неутрално
  15. 15 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    До коментар [#13] от "socioscan":

    Нина Флорес е вече с латиноамерикански усет за това какво е харесвано и кое не там. Стъклата и манистата са били непознати в доколумбова Америка и са били ценени от местните поселения и затова така се е получило.

  16. 16 Профил на socioscan
    socioscan
    Рейтинг: 383 Неутрално

    До коментар [#15] от "convince":

    Ами да прави вариации на доколумбово изкуство тогава ))
    Проблема на тази ниша в изкуството е, че трябва да си малко или много свързан с тези корени, но и трябва да има взаимодействие с контекста, в който го правиш ...
    Идеален пример за мен си остава Йонка Шонебаре, но има десетки хиляди такива художници по света.
    Точно това ми липсва в интерпретациите на тема иконопис, който сте представили тук
    Всъщност за православните иконописни традиции, най-добрият пример някога за прилагането им в нов, съвременен за времето си контекст е Ел Греко

    #ДАВАЙДОСВИДАНИЯ http://www.youtube.com/watch?v=M9RcdLCJkw4
  17. 17 Профил на socioscan
    socioscan
    Рейтинг: 383 Весело

    С тази статия Дневник ни третира, точно като доколумбови аборигени, които се радват на всичко лъскаво и шаренко, само защото е докарано отвъд океана ))

    #ДАВАЙДОСВИДАНИЯ http://www.youtube.com/watch?v=M9RcdLCJkw4
  18. 19 Профил на Шапчица
    Шапчица
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    В иконите отсъства външна светлина. Светлината е в Бога. И не се рисува блясък в очите- канон! За лъскавите камъчета да не говорим. Американския вкус тук е без значение

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  19. 20 Профил на Шапчица
    Шапчица
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    До коментар [#12] от "Dantos":

    Да, но не е канонично. Светлин Русев може да я защити, имайки предвид неговите "икони"

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  20. 21 Профил на ibelin d'coteou
    ibelin d'coteou
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Страшен кич, точно като за американския вкус.

  21. 22 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    До коментар [#16] от "socioscan":

    Нима не разбираш смисъла на статията, която казва, че Нина Недялкова е аутсайдер, отишла в Америка да намери своето място под слънцето и, че е аматьор, който иска да осъществи своя мечта там?

    Тя нито е византийска монахиня, нито съвремена, нито има претенции да бъде, но както виждаш хората там са толерантни и са и отворили вратите великодушно и приятелски, далече от схоластиката и скепсиса на българските "иконоборци" за схизмите в изобразяването на християнските ранни норми в превръщането на иконите във врата към отвъдното.
    Нина вече Флорес осъществява модела си и разбирането за човешкото щастие да се занимаваш с нещо, което ти доставя удоволетворение и комфорт на психиката, а това от своя страна е далеч от представите за нормален човешки живот и съществуване в хармония със себеси в България днес. Та затова и коментарът ти такъв излиза леко особен.

  22. 23 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    До коментар [#19] от "Синята шапчица":

    До коментар [#20] от "Синята шапчица":

    До коментар [#21] от "ivozag":

    Изглежда не съм сгрешил в схващането си под коментар #10, но не това е целта, защото липсата на опит и професионализъм, неможе да бъде пречка човек да престане да го намира по свой начин ТАМ.

    Докато ТУК нещата могат да достигнат до извънмерни лични психосоциални личностни отклонения, които естествено да изградят и цялостното ни разбиране за един социален живот изграден на негативизъм и отхвърляне, което всъщност е и едно антисоциализиране. Разбирано иносказателно като центрофугиране на обществото ни попаднало в такава машина завъртяна от принципите на отхвърляне и отрицание чрез сепарирането му, защото мотора и е задвижен от хора приели за нормално вече да не се чустват добре заедно никога.

  23. 24 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    До коментар [#21] от "ivozag":

    Който смята, че цели континенти могат да бъдат в краката му с обобщения за вкус изграден нам какси (като "кич" може би трудно разбира и понятието...Или проблемите му са от друго естество?

  24. 25 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#22:"convince"]както виждаш хората там са толерантни и са и отворили вратите великодушно и приятелски, [/quote]

    Ще извиняваш, но не мисля, че статията представя хората там като отворили великодушно вратите и т.н. Напротив, говори за големи трудности, включително в най-основното възприемане на такъв вид изкуство.

    [quote#22:"convince"]Нина вече Флорес осъществява модела си и разбирането за човешкото щастие да се занимаваш с нещо, което ти доставя удоволетворение и комфорт на психиката, а това от своя страна е далеч от представите за нормален човешки живот и съществуване в хармония със себеси в България днес[/quote]

    Не знам защо говориш от името на Ирина, че представите ѝ за България са такива и такива. Можеш да говориш от свое име - моля, това си е твое мнение. Аз решително не споделям виждането, че в България не може, та дай да си потърсим щастието в чужбина, щот там е такъв духовен уют. Особено пък в областта на изкуство, дълбоко свързано с многовековни традиции. Как да стане това, нали човек непрекъснато трябва да се захранва духовно от тези традиции, и то в страна, където са напълно непознати, та тепърва трябва да ги обясняваш. Което не значи, че любопитните зрители ще вникнат в дълбините им.

  25. 26 Профил на ibelin d'coteou
    ibelin d'coteou
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#24] от "convince":

    Нищо против момичето, даже още успехи и пожелавам, но имам право на мнение нали?

  26. 27 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#24:"convince"]Който смята, че цели континенти могат да бъдат в краката му с обобщения за вкус изграден нам каксi[/quote]
    Koи континенти в чии крака са?

  27. 28 Профил на redrock
    redrock
    Рейтинг: 534 Весело

    Успех на Ирина в начинанието. Ще спестя велики фрази и "задълбочени" анализи върху изкуството и ще ви кажа ,че рисуването е занаят като всички останали занаяти. Аз съм художник от 14 години ,рисувам маслени платна като абстракционизма си го държа в къщи ,окачен по стените на жилището ми, а възрожденските къщи са изложени в галериите ,щото това се търси и купува. Този, който има възможност търси и намира изяви в чужбина - коя чрез познати и приятели, кой като се поожени там някъде. Излишно е да ви казвам колко скъпо излиза рисуването, колко предварително влагаш за да очакваш после някаква печалба не голяма. А всички работим за пари. Патриотизма в изкуството не се котира на пазара ,а многовековните традиции са в приоритета на прашлясалите историци.

  28. 29 Профил на Панайот Панайотов
    Панайот Панайотов
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    До коментар [#21] от "ivozag":

    Просто четейки си мислех от кой номер коментар ще извадите л@йномета и да започнете да пръскате с него. Винаги, винаги в тази рубрика излизат знайни и незнайни хейтъри почващи да плюят наред.

    Fun is just point of view.
  29. 30 Профил на ibelin d'coteou
    ibelin d'coteou
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#29] от "Панайот Панайотов":

    Затова и съм незнаен, защото коментирам рядко. Явно трябва всичко да е позитивно. Ако някой мисли по друг начин не се толерира.

  30. 31 Профил на Панайот Панайотов
    Панайот Панайотов
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    До коментар [#30] от "ivozag":
    На сила хубост не става. И да, предпочитам да толелирам позитивното, отколкото обратното.

    Fun is just point of view.
  31. 32 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#28] от "redrock":

    Забележете, че в статията Ирина казва, че не е стигнала дотам, да си възвръща парите от рисуване, че си докарва средства с уроци, не винаги приятни, че много време и трудна организация са били нужни, за да стигне до изложба.
    А тук има художници на нейната възраст, които стенописват църкви, а иконите са със сигурност произведения, които се продават, може би не толкова много, колкото би ни се искало, но определено има покупки.

  32. 33 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    Не знам дали се разбира мнението, че всички са художници, както и всички до известна степен са гинеколози, но някои от нас са набедени чрез вземане на дипломи и квалификации, а другите не.

    ХУДОЖНИК е преди всичко дума, която се основава на обществено признание и другите се произнасят за това.

    Както и че пари за живеене от тази "професия" немогат да се придобиват чрез търгуването му на ниски нива в ежедневието, защото синдромът "Пикасо" е създаден спекулативно след ВСВ за да могат вложенията в изкуство да бъдат едни най-сигурните вложения завинаги.
    Но тук статията третира съвсем други отношения на социализиране и толерантност, които изглеждат непонятни в България и биха минали за лицемерие.

  33. 34 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#33:"convince"]
    Но тук статията третира съвсем други отношения на социализиране и толерантност, които изглеждат непонятни в България и биха минали за лицемерие.[/quote]
    Добре бе, convince, това си е твое виждане. Аз такова нещо в статията не видя. Единственото посочено като по от България е, че хората не се притесняват да питат. Какво друго по-благоприятно е предложило американското общество на Ирина? Имам художници в обкръжението си в България и знам как живеят. През последните 24 години верно не им е постлан червен килим, но в доста отношения са къде по-добре поставени от Ирина.

  34. 35 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    До коментар [#34] от "greentree":

    Че тук, кой щеше да и обърне и капка внимание, това немога и да си го помисля даже. Освен ако не би предложила безплатно услуги от подобно естество някому. И пак щеше да има мърморене, менторство и назидателни "лекции" по иконопис и исторически сравнителни фактологии.

    Нина е герой, заради решението да опита дали е възможно да осъществи намерението си да рисува там, а не да търпи случващото се тук. Това е личният и избор.
    А що се касае до червените килими на тоталитарните "богоизбрани", те отдавна са бракувани поради износване...

  35. 36 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Без да паднат визите за САЩ, само така ще цъкате с език отдалеко, като сбирка никому непотребни суеци от втора ръка.
    България трябва да настоява през ЕС да отпаднат визите за САЩ както за всички останали членки на ЕС!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  36. 37 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#35] от "convince":

    Moите и вaшите представи се разминават, ако не на 180, то на около 100 градуса. Първо, няма нужда от доказване, че православното изкуство в България е традиционно, обичано и търсено (изключвам върлите атеисти), а в Америка - неизвестно. Второ, след периода на безбожие се реставрират стари и да се украсяват нови църкви, хората си купуват и подаряват икони, тук има широко поле за дейност в тази област, а в Америка - никакво. Трето, тук всеки има колеги, приятели, роднини, кръг от хора около себе си, има собствена среда, не е необходимо тепърва да я създава.
    Пред един художник в България има достатъчно възможности за изложби и всякакъв вид прояви, професионалната критика също е доброжелателна, а за публиката изобщо творецът е нещо много интересно, хората считат за чест да се познават с някой художник. Проблемът е, че тази част от хората, които ценят истинското изкуство, не е много платежоспособна.
    Да, има нужда от повече откупки, художникът трябва да живее от работата си, но нима и другаде човек не пробива трудно?

    Съгласен съм, че има съперничество и критикарство в средите на художниците и зрителите. Често е завистливо и досадно, но невинаги е само лошо, понякога си има нужда от "менторство и назидателни лекции". Изобщо човек научава повече от тези, които го критикуват, отколкото от онези, които го хвалят.

  37. 38 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#36:"Десен"]цъкате с език отдалеко, като сбирка никому непотребни суеци от втора ръка. [/quote]
    Визите нямат място между държави, които са съюзници във военен блок (не че искам да сме). Те са демонстрация на пренебрежение и дискриминационна мярка.
    Ние не сме "суеци от втора ръка". Това си е някаква ваша представа, но Бог има грижата за горделивите.

  38. 39 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    Успех и от мен!

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  39. 40 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 488 Неутрално

    кичът за професионалистите е екзотично изкуство за новопосветените...

    но тук май черешката е в бленувания идеал америка...

    http://catalogue.icons-bg.com/

  40. 41 Профил на ivanova_m
    ivanova_m
    Рейтинг: 390 Неутрално

    До коментар [#40] от "petrov9":
    Трябваше наистина най-накрая някой да даде линк, където да се видят икони, за да направи сравнение. Тогава коментарите просто стават излишни. Че то наистина е неудобно да се коментират творенията и претенциите на въпросната госпожа.

  41. 42 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    До коментар [#41] от "ivanova_m":

    Иванова, информацията не е за иконите на госпожа Флорес, колкото и да ни се иска, а за самата нея, както и едно общество, което те приема, а не те отхвърля, дори и било само поради единствената причина, че си решил да бъдеш част от него.

    А не както у нас, да бъдеш произхождащ от него, но да не бъдеш приет поради изкривени представи за социализиране и съвместно живеене.
    Дори да желаеш да упражняваш занаят или професия, която се явява някъде във върховете на нематериалните асоциативни взаимовръзки, които могат да бъдат обявени за недостижими, а от там и за абсолютно не толкова необходими.

  42. 43 Профил на demos
    demos
    Рейтинг: 514 Неутрално

    До коментар [#10] от "convince":
    Изкуството трябва да се почувства,оценяват го меценатите и галеристите.
    Вадимир Димитров-Майстора го е казал много добре:ако не разбираш картината,просто направи една крачка встрени и отмини...
    Успех,на Нина!

  43. 44 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    До коментар [#43] от "demos":

    Изкуствoтo, kaто философия kаквoтo и дa e тo, не се оценява oт институции, kаквито представители сa галеристите и меценатите, защото те по своята същност са такива, а от хората привлечени от любопитството си към нещо, което би им донесло допълнително познание и емоции.

    Колкото до това кой е компетентен в намеренията и може да се произнесе професионално съм го казал в коментар #10. Изключения има но те са твърде малобройни за да предизвикват каквито и да било категорични мнения.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах