Отворено писмо от музиканти и композитори напомня за измамите с авторските права в България

Оферта на ЕАЗИПА към собственик на заведение. ПРОФОН, "Музаутор" и подписалите се над сто автори, продуценти и изпълнители определят твърденията в нея като лъжливи.

© Профон

Оферта на ЕАЗИПА към собственик на заведение. ПРОФОН, "Музаутор" и подписалите се над сто автори, продуценти и изпълнители определят твърденията в нея като лъжливи.



Организациите за защита на авторските права в сферата на музиката ПРОФОН и "Музикаутор", разпространиха отворено писмо, в което български автори, изпълнители и продуценти декларират, че това са единствените сдружения, които управляват правата им. С изявлението те призовават и за по-строг контрол върху дейността на други организации, които претендират, че могат да ги представляват.


"Искаме да заявим, че всякакви други сдружения, които твърдят, че могат да събират възнаграждения за използването на нашата музика и си присвояват гласа на българските творци, са нарушители на закона, които заблуждават обществото. Най-безцеремонният пример за това е дружеството ЕАЗИПА (Европейска агенция за защита на изпълнителските, продуцентските и авторските права), което има забрана да представлява репертоара ни, но продължава да го прави в разрез с всякакви морални и законови принципи. Това е една организация, която незаконно продава нашата музика и печели от това, без да плаща на музикантите", пише в изявлението, което уточнява, че  ПРОФОН и "Музикаутор" държат правата на над 95% от българския и световния музикален репертоар. 


Писмото също така призовава да се подкрепят предложените промени в Закона за авторското и сродните му права, внесени от Комисията по културата и медиите. Пред "Фокус" изпълнителният директор на "Музикаутор" Иван Димитров казва, че в закона в момента има много "подводни камъни", свързани с регистрацията на организации за защита на авторските права и проверките за спазването им.




Отвореното писмо е подписано от над 200 български изпълнители музиканти, издатели и композитори, сред които "Остава", Nasekomix, Руши Видинлиев, Камен Воденичаров Мария Илиева, Владимир Ампов-Графа, Ваня Щерева, Калин Вельов, Васил Гюров, Хайгашод Агасян, Кирил Маричков, Стоян Михалев, Проф. Георги Костов, Антони Дончев, Емил Димитров-син, ФСБ, D2, Акага, Б.Т.Р., звукозаписните компании "Стерео стая", Music Clinic, "Рива саунд", "Стефкос мюзик".


"Дневник" потърси ЕАЗИПА за мнение по казуса. "Що се отнася до така наречения репертоар, който организациите според "Музикаутор" и "Профон" "продават" - това освен лъжа е пълна неграмотност, защото репертоарът постъпва в търговските обекти чрез електронните медии - радио и тв канали, а организациите само събират плащанията за вече ползваната музика", заяви пред "Дневник" управителят на агенцията Здравка Сиракова. "Търговските обекти по ЗАПСП (Закон за авторско право и сродните му права) имат само едно задължение - да платят за авторски и сродни права и със сключването на договор и плащане по него - приключват всички техни задължения по закона. Платеното по всеки договор е предназначено за всички правоимащи, отговорността за което обаче не е тяхна, а на организациите – "Музикаутор", ПРОФОН и ЕАЗИПА. Всяка година ЕАЗИПА кани писмено двете организации да осъществят това, но те - в надежда да ликвидират ЕАЗИПА - отказват. Така дългът им към членуващите в ЕАЗИПА по вина на администрациите им расте с всяка изминала година, за което техните членове нямат понятие."


Но според ПРОФОН и "Музикаутор" комуникация с ЕАЗИПА не е дневен ред, тъй като със Заповед на Министерство на културата от 21.10.2013 г. се отказва регистрация на ЕАЗИПА като дружество за колективно управление на права в сферата на музиката.


"В допълнение на това още от годината на създаването на въпросната организация ПРОФОН и "Музикаутор" са й забранили, включително и с няколко нотариални покани, да събира възнаграждения от собственици на бизнес за техния репертоар, което означава – 95% от българския и световния репертоар, който се излъчва в телевизиите и радиостанциите", конкретизираПРОФОН пред "Дневник" .


Първата нотариалната покана датира още от 2008 г., а последната - от юли 2013 г., като в "Профон" отбелязват, че липсват данни ЕАЗИПА да уведомява своите "контрагенти" за забраната за дейността си и да информира ползвателите какъв обем на права получават при подпиването на договорите си. Пред "Дневник" ПРОФОН показа и копие от оферта на ЕАЗИПА, в което се казва, че "при избор на ЕАЗИПА, заплащате 2 до 3 пъти по-малко, отколкото на "Музикаутор" и "Профон" общо", и със сключване на договор се уреждат едновременно авторските и сродните права. Тя е получена от оплакал се собственик на заведение, а ПРОФОН я определя като скандална.


Според организацията ЕАЗИПА може да сключва такива единствено за своя каталог, състоящ се предимно от народна музика и песни, извън активна ротация в ефира. За всичко друго липсва законово основание. Пред "Дневник" ПРОФОН навлиза в повече детайли:


"Какво се случва, когато техните псевдоагенти отидат в някое заведение - те се представят за инспектори и заплашват с глоби, като внушават, че действат от името на държавни институции – Министерството на културата и МВР. Това е измама и манипулация на огромен кръг хора, които искат да спазят закона и да ползват атрактивна музика. За ЕАЗИПА е много лесно да предлага музика на двойно и тройно по-ниски дъмпингови цени, защото тази музика не й принадлежи и тя не е инвестирала нито лев в създаването й."


Според ПРОФОН няма как да се преговаря с непрозрачно и нелегитимно сдружение, обект на наказателна проверка от прокуратурата, което вреди на музикалната индустрия в България и дискредитира страната пред света. "Всички членове на ЕАЗИПА, включително и нейният председател Кирил Икономов, са сред първите, които посещават "Профон", за да получат парите за реалното използване на тяхната музика. За съжаление нашите членове вече 6 години, откакто ЕАЗИПА съществува, не са получили нито един лев от въпросната организация, тъй като въпреки забраната от наша страна те продължават да събират пари и да ги поделят помежду си по неясни правила."


Отношенията между ПРОФОН, "Музикаутор" и ЕАЗИПА станаха явни през юли 2013 г., когато двете организации предупредиха агенцията "да преустанови порочната практика да предлага на ползвателите от сектора на публично изпълнение – хотели, ресторанти, заведения, магазини и други търговски обекти – договори за уреждане на права, които не притежава и няма как да управлява".


Случаят беше отразен и от предаването "Господари на ефира", в което собственик на заведение сподели, че е платил над 700 лв. за уреждане на авторски и сродните му права на служител на ЕАЗИПА. След това при проверка в Министерството на културата собственикът разбира, че единствените, които според закона, уреждащ тези права, имат право да събират такива такси от март 2011 г. насам, са ПРОФОН и "Музикаутор" .


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 638 Любопитно

    Тези от Юрая Хийп ли искаха пари, щото пяли песни в Каварна, пък правата за България ги държали те.

  2. 2 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    То половината от тези изпълнители са такива само на книга

  3. 3 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    Едно българско сдружение – хайдутин
    Две български сдружения – сговорна дружина
    Три български сдружения – Чета с предател...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  4. 4 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2106 Весело

    Пазар, пазар, ама и по правилата за пазаруването трябва да се регулира, а не само със защита на "права". Толкова е значим БГ пазара, че толкова много кандидати за парсата има!? Световните музикални отношения са застрашени от БГ гигантите!

    Коментиране на анализираното, вече...
  5. 5 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 466 Весело

    Килата килата майка подписал ли се е килата ?

  6. 6 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3785 Неутрално

    Една и съща некадърна клика непрекъснато пищи за авторски права, въобразявайки си че, ако се въведат куп законови промени, някой ще започне да купува албумите им.

    Музиката, която е интересна за хората намира лесно начин да печели и пари.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  7. 7 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1188 Весело

    До коментар [#6] от "Тони!": Праснах ти плюс , имаш напредък

  8. 8 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2256 Неутрално

    НАГЛЕЦИ ! Да си пеят тихо скрити по мазетата и да не записват нищо = не им искаме продукта. На личния ми сайт има надпис-"свободно за копиране"!
    Автора има ПРАВО да си освободи продукта !
    Ползвайте СВОБОДНИ продукти и ги забравете тия

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  9. 9 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Песните вече масово се правят за реклама, за да има изяви след това. По-голям е проблемът за авторите, но те май така или иначе едва ли получават нещо и сега

  10. 10 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 637 Любопитно

    " За ЕАЗИПА е много лесно да предлага музика на двойно и тройно по-ниски дъмпингови цени, защото тази музика не й принадлежи и тя не е инвестирала нито лев в създаването й."

    Въпросът е, колко пари инвестираха в българска музика "Музикаутор" и "Профон" и защо по радиата и телевизиите все по-рядко се чува такава?

  11. 11 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 720 Гневно

    Фирмата ми плаща по 20 000 лв. на година за музикални права, но до момента никой не се е заинтересувал каква музика се пуска и на кого трябва да се плати. А аз искам да знам, защото плащам за тази музика!

    Предложението ми е въпросните дружества да организират онлайн музикален архив (или да сключат договор с големите съществуващи такива) и клиентите да пускат каквото си искат. Всяка пусната песен се регистрира и автори и изпълнители си получават точната сума за тяхното изпълнение.

    В момента разпределението (доколкото знам) е според излъчването на песните по големите радиостанции. Да, но аз не искам парите ми да отиват за чалга, защото такава не пускаме!

    @)----,--'--
  12. 12 Профил на raz_2_tri
    raz_2_tri
    Рейтинг: 466 Неутрално

    хич не ми е ясно това с авторските права, да си кажа право, или поне по-голямата част - държали 95% от БГ и световен репертоар, много ми е странно наистина ли имат договори с 95% от изпълнителите в БГ и света и какви им се явяват - агенти ли, адвокати ли? Хайде, в БГ както и да е, малка държава сме, ама по света.... Аз мога да си пускам в заведението примерно индонезийска музика от автори, които те изобщо не са ги и чували. Или примерно да си пускам валсове на Щраус, пак ли дължа пари за авторски права и на кого?

  13. 13 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#12] от "raz_2_tri":

    Да, пак дължиш, защото някой така е записал в закона. Изобщо не им дреме каква музика пускаш, искат си парите. В случая проблема е, че има монопол, създаден от тези 2 дружества /и от държавата разбира се/. Всеки монопол изисква регулиране от дъражвата, в противен случай той обикновено започва да злоупотребява с монополното си положение.

  14. 14 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 861 Весело

    Борбата за кокала

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  15. 15 Профил на lynyrdskynyrd
    lynyrdskynyrd
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Тъй, тъй, я да видим. Голяма фирма - бедно положение. И монополно , прочее. Знаете ли колко получава автор на музика, чиито права за защитени от Мюзикаутор? 3.40 лв. на година. Звезда като Орлин Горанов за 10 години е получил 2 400 лв, при положение, че чалгаджийките не се хващат за по-малко от 3000 лв за половин час. Парадаксолното е, че правата се следят само при радиостанциите, но не и при хотели и ресторанти. Още по-парадоксалното е, че самите радия съставят плей - листи, в които отразяват какво тиражират. И включват каквото си искат в тях. Хвала, хвала на таквъзи организации и цъфтеж на правата, които защитават. Очевидно този закон трябва да се раздруса здраво. Най-малкото за да отговори кой трябва да плаща за правата - Диджеите ли , или онези коитао са ги наели за да си увеличат печалбите - собстевниците на заведения? но така е като се правим на европейци и копи-пействаме като идиоти.

  16. 16 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 720 Неутрално

    [quote#15:"lynyrdskynyrd"]Да, пак дължиш, защото някой така е записал в закона. Изобщо не им дреме каква музика пускаш, искат си парите. [/quote]

    Не е така. Те могат да събират пари само за изпълнителите и авторите, които представляват. Ако пускаш музика с изтекли авторски и потребителски права, то няма за какво да те хванат. Така например по едно време Дарик радио пускаше музика на възраст над 50 г. предполагам заради конфликт с Профон и Мюзикаутор.

    Дали трябва да плащаш се установява с проверка – идват инспектори от министерство на културата с полицай, записват си каква музика звучи, след което проверяват кои са авторите и изпълнителите и дали някой ги представлява и дали се трябва да се плаща за тази музика. И приключваш обикновено с акт.

    В Испания бяха погнали дори сватбите и фризьорските салони. Стигна се до случаи, в които някои фризьори раздаваха плеъри със слушалки на клиентите, т.к. по този начин избягваха дефиницията за „публично изпълнение“ на защитена музика.

    @)----,--'--




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK