Поетът Димитър Ганев и защо трябва да изоставим клишето, че младите не четат

Димитър Ганев

© Владислав Христов

Димитър Ганев



"Следвай ги" е поредицата на "Дневник", в която ще ви запознаем с хора, за които си заслужава да научите. Повечето от тях са много млади и вече с успехи в своите области - изкуство, спорт, бизнес или в професиите, които са избрали. Други без значение от възрастта с дебют в мечтата си да създават нещо и с първи големи постижения. Приятни срещи.  


Димитър Ганев е роден през 1992 г. в София, но вече е автор на трета книга – излязлата под знака на "Жанет 45" и редактирана от Георги Господинов стихосбирка "Никол слиза по стълбите". Тя идва след два сборника с проза - "Безлични истории" (2008) и "Следобедите на ленивия любовник" (2011), а завоят към любовната лирика той обяснява като дълго отлагане на това, което истински го вълнува.


"По-близо до себе си смятам поезията. За мен тя е най-естественият литературен процес, най-естественото развитие на езика. Освен това гледам на нея като на средство за познание. Имам предвид това, което Аристотел пише: че поезията е по-важна от историята, от поезията могат да се научат повече неща. Иначе нямам представа защо отначало започнах да пиша разкази. Бях 10 или 11-годишен. Опитите за поезия дойдоха по-късно, когато бях на 17 или 18", разказва пред "Дневник" Димитър Ганев.




"Като по-малък четях доста неща, които изобщо не разбирах заради чистото удоволствие от езика. Не че сега много разбирам – съмнявам се дали нещо изобщо (разбирам) – но това първично удоволствие се задълбочава. Именно то направи поезията, като висша форма на езика, толкова важна за мен. Но може и да е нещо друго."


Ганев, който е също най-младият лауреат на конкурса за къс разказ "Рашко Сугарев" и е печелил конкурси на БНР, "Хеликон" и списание "Едно", представи "Никол слиза по стълбите" заедно с Георги Господинов и Иван Ланджев в кино "Влайкова" в края на януари, а директорът на издателството Божана Апостолова обяви, че никога не е виждала толкова много хора на премиера.


Според Ганев литературните представяния са все по-пълни, все повече млади хора се интересуват от поезия "по един или друг начин", все повече те пишат и излъчват нови автори.


"Нямам приятел, който да не чете, но не говоря само за своето обкръжение"

казва той и изразява несъгласие с често цитираното мнение, че достъпът до поезията е малък. "Освен в книжарниците и по сергиите хората ровят из интернет – правят се все нови сайтове и блогове, които публикуват и обсъждат поезия. Често се слагат стихове като статуси във Facebook, дори напоследък имаше "игра", в която участващите си споделяха стихотворения на български поети, а участващите бяха много."


За него това води и до нуждата да се разбият някои клишета. "Нека спрем да повтаряме, че младите не четат. Естествено, че повечето са дистанцирани от книгите и че това не е добре. Нормално е четящите да изглеждат малко, при положение че 40% от учениците не са напълно грамотни, книжовността съвсем не е сред приоритетите на властимащите и прочие. Мисля, че на фона на тези условия... или по-скоро въпреки тях, имаме една добра читателска общност, която със сигурност не е в застой. В повтарянето на генерализацията, че мнозинството не чете, винаги съм откривал някаква претенция, защото това го казват най-вече хора, които четат, и така си придават изключителност – ето, аз чета, пък почти всички останали не. Поне на мен така ми звучи. Впрочем в тази връзка Ейдриън Мичъл дава едно забавно обяснение, като казва, че


по-голямата част от хората не се интересуват от поезия, защото по-голямата част от поезията не се интересува от по-голямата част от хората


На премиерата в кино "Влайкова" Георги Господинов отбеляза, че Димитър Ганев вече не харесва първата си книга, проява на самокритичност, която го е впечатлила. Значи ли това, че с издадените книги тя се засилва вместо да дава път на самоувереността? "Не е редно сам да се определям, но със сигурност чувството за неудоволетвореност от написаното се засилва.


Още в процеса на самото писане имам големи подозрения, че правя глупости


Най-вероятно и малкото неща, които в момента донякъде си харесвам, след време ще ми се сторят излишни. Просто винаги така се получава. При мен писането идва като продължение на четенето, а четенето е на първо място. Мисля, че за да седнеш изобщо да пишеш, след като преди това си прочел много хубави неща, трябва или да си уверен в способностите си, или заблуден и лекомислен. В моя случай е второто. Оттам и недоволството – виждам по какъв начин съм бил наивен, а пък сега съм такъв по друг. Това, което може да се нарече развитието ми като автор, са просто трансформации на наивността."


Част от оформлението на книгата, създадено от Христо Гочев.

© Издателство "Жанет 45"

Част от оформлението на книгата, създадено от Христо Гочев.


Колкото до работата с Господинов, авторът на "Никол слиза по стълбите" смята, че той е допринесъл действително много за изграждането на книгата. "Докато работихме, някои стихотворения от първоначалния вариант отпаднаха, други леко се измениха, структурата на ръкописа се дооформи. Не мисля, че имаше по-радикални промени, или поне не съм забелязал. Това да ми е редактор се получи хубаво, защото не го познавах лично, а само като един от любимите си български писатели. Когато по случайност се запознахме, му дадох ръкописа си и той го хареса. Подходи с ентусиазъм и педантичност на читател, който иска една книга да стане по-добра, и има представа как това може да стане." Създателят на "Физика на тъгата" присъства и с отзив на задната корица, в който пише, че "След целия опит, който имаме с писането и любовта, тази стихосбирка с изящна лекота ни повежда отново из лабиринта на любовното тяло и неговите градове, стаи и стълбища."


Но дори и в буквален смисъл, градовете имат силно присъствие в книгата. Освен различни локации из София, Виена, където в момента учи философия, често се прокрадва из стиховете му, а авторът обяснява това с цитат на Йосиф Бродски: "…пребиваването извън собствения екзистенциален контекст помага да си създадеш по-ясна представа за себе си, за това какво си ти физически и лингвистично". А в собствени думи: "Избрах Виена, защото ми беше направила много добро първо впечатление. Като цяло заминах, защото това ми се струваше най-нормалното нещо, когато завършвах гимназия. Почти не е стояло като въпрос пред мен и връстниците ми, които имаха финансовата възможност да го направят. Каквито и рационални причини да съм представял пред себе си, като например качеството на западното образование и прочие, най-силен беше този импулс –


заминаваш, защото така е най-нормално да се направи


Мисля, че тази абсолютна логичност на емиграцията е това, което в по-мащабен екзистенциален план бележи повечето, които са на около 20, знаят чужд език и имат някакви средства."


Но както той подсказва, "поради ред по-важни причини", както той, така и много от хората на неговата възраст гледат оптимистично на възможността да се върнат. Макар че, както той пише в едно от стихотворенията в новата си книга: "Аз съм у дома си навсякъде, стига да не съм там за дълго / мога да живея навсякъде / преди да ми стане твърде познато."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Мненията на потребителя Кентавър бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  2. 2 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    Поезията е музиката на душата.Струните са чувствата,а тоновете следват пулса на сърцето

  3. 3 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Рубрика за сноби от провинцията ли правите?

  4. 4 Профил на .......
    .......
    Рейтинг: 426 Весело

    [quote#0:"Запознайте се с мен"]"Следвай ги" е поредицата на "Дневник",

    в която ще ви запознаем с хора,

    за които си заслужава да научите. Повечето от тях са много млади и

    вече с успехи в своите области [/quote]
    това е "бирата"

    да се запознаем с поредният продавач на илюзии , който Вече е успешник , но се нуждае от светлина... за да излезе от анонимност

    има неща които никога няма да разбера..

    живеем в капитализъм от 25 год а масата продължава да опитва да продава чудеса......

    без да се разбира , че от 1989 понятието "Висшист" не е Професия..

    След КТБ Накъде Ли.....ДАНО е само КТБ !!!
  5. 5 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Четящ съм и ще седна да прочета нещо от Димитър Ганев, тъй като досега не съм. Идват ми малко по-претенциозно някои обяснения, например за причината за заминаване...за естествеността на избора и т.н. По принцип тази естественост е следствие на по-светли икономически перспективи някъде другаде. Но е вярно и друго - писатели, поети, адвокати (завършили наше право) и т.н., ако искат да упражняват професиите си, се връщат в страната. С известна предпазливост се отнасям към хора, които прекалено свенливо се съмняват във всичко у себе си. Не че пък трябва да си свръх самоуверен във всичко свое. Леката "свенлива претенциозност" не се радва на популярност у нас, но ще прочета още днес нещо от момчето.

  6. 6 Профил на pastor
    pastor
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#1] от "Кентавър":

    Недей така!
    Човека много точно се е изразил - "Като по-малък четях доста неща, които изобщо не разбирах..."

    Това е основно проблема - чете се не това което е нужно, а това което доставя удоволствие
    Много по-интересно е да четеш глупостите на Боко, отколкото философски труд например!
    Между другото - вчера дневник не са публикували нито едно изказване на ББ!

    pastor
  7. 7 Профил на .......
    .......
    Рейтинг: 426 Весело

    [quote#3:"bobop77"]Рубрика за сноби от провинцията ли правите?[/quote]
    не прочетох от къде е този млад човек -
    да е от село не е лошо ,
    лошо е да е селяндур,

    но след като видях кой му духовен водач -

    друг кандидат за "автор на новите Парадигми"

    спрях четенето по-нататък..

    няма лошо да се дава мегдан на хора -
    имащи какво да покажат ,
    на хора- Вече направили Продукт

    ..........
    но хора-които тепърва ще изучават "Конструкцията" .
    мнгоого им е рано за интервюта

    След КТБ Накъде Ли.....ДАНО е само КТБ !!!
  8. 8 Профил на evn19319517
    evn19319517
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Нещо освен да плюем можем ли, уважаеми коментиращи?

  9. 9 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#7] от "Асфалто Риос":

    Въобще нямах предвид нито кой е поетът и какво пише. Затова си има специализирани издания. Още повече, след като редакторът е ГГ, дори да е имало нещо стойностно в поезията на този младеж, то е изчезнало безвъзвратно поради редакторска намеса.
    Явно и в Дневник има вече само сноби, които пишат, за да задоволяват някакво его.

  10. 10 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#8] от "evn19319517":

    Култура без знания? Не знам си кой курс във Виена? Откъде са тогава знанията, след като е още студент? Ами да пише на немски, след като живее и разбира по-добре друга култура.

  11. 11 Профил на mpp2003
    mpp2003
    Рейтинг: 217 Неутрално

    В съседната тема са стиховете на момчето и те не са никак лоши.
    Не са много тези, които могат да пишат така на 20 години.
    Да видим, какво ще стане по-нататък, защото началото е добро, но още е рано за заключения.

    За съжаление в тази статия просто няма за какво да се закачиш. Тя е празна откъм съдържание и от там идва проблемът - не само тук, а и въобще когато се представя някой занимаващ се с изкуство.
    А и Г.Г. е съвсем отделна тема...



  12. 12 Профил на .......
    .......
    Рейтинг: 426 Весело

    [quote#9:"bobop77"]Въобще нямах предвид нито кой е поетът и какво пише. Затова си има специализирани издания.

    Още повече, след като редакторът е ГГ,

    дори да е имало нещо стойностно в поезията на

    този младеж, то е изчезнало безвъзвратно

    поради редакторска намеса.[/quote]

    постът ми е в Подкрепа на твоя , не опонирам!

    това имах предвид - менторът / производител на нови догми ГГ

    След КТБ Накъде Ли.....ДАНО е само КТБ !!!
  13. 13 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 544 Неутрално

    браво на младежа. и на редакцията за идеята.
    но ми се струва, че би било по-приятно пред имената да се слага нещо, като г-н например. навремето, по комунистическо време, така се използваха само фамилиите, без нищо учтиво отпред - направо Господинов, Иванов, и т.н. и тази грубост така си и остана.

  14. 14 Профил на baizuo
    baizuo
    Рейтинг: 1107 Весело

    [quote#1:"Кентавър"]четат упътванията на ароматизаторите в тоалетните и етикетите на бирата[/quote]

    И по-точно - не четат, а 4етат

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  15. 15 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Димитър Ганев е роден през 1992 г... "Безлични истории" (2008) и "Следобедите на ленивия любовник" (2011), а завоят към любовната лирика той обяснява като дълго отлагане на това, което истински го вълнува...би или хетеро??Тези които на 16 говорят за безлични истории а на 19 са лениви любовници обикновенно на 22 са с диагноза а на 33 са успели бизнесмени ....

  16. 16 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Доста бездарно.

    I had a dream, Joe
  17. 17 Профил на artemisia
    artemisia
    Рейтинг: 374 Неутрално

    В навлизането на електронните четци в нита мога да ви уверя че много млади хора четат

  18. 18 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1947 Неутрално

    Прочетох стихотворенията му в съседната тема. Харесва ми как пише.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  19. 19 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 848 Неутрално

    Има два вида поезия: 1) кратки поучителни стихове подобни на поговорки, като -"ако наковалня си търпи и удряй здраво, ако ти си чук" или "преклонената главичка остра сабя не сече" и; 2) изключително талантливо подбрани и съчетани звукове и думи, които много често се използват за текстове на песни и действат директно върху човешкото подсъзнание, направо изтръпваш до мозъка на костите си. Подобен, неподражаем, невероятен талант е Петя Дубарова, най- великата поетеса за всички времена в историята на България. Поети, които не се вместват в тези категории, по- добре да се откажат. Никой не сяда да чете поезия просто ей така. Изкуството, както казва Оскар Уайлд е абсолютно безполезно.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK