Софийската опера поставя "Пепеляшка" в кукленски стил

Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет



Софийската опера поставя "Пепеляшка: триумф на добротата" от Джоакино Росини след 30-годишно отсъствие от репертоара си. Премиерните представления са на 20, 21 и 22 март, както и на 6, 12 и 13 април.


Спектакълът е решен в кукленски стил и в действие е фантазията, като на места дори се стига до пародийно звучене, коментира режисьорът на постановката Вера Петрова. Тя се надява представлението да помогне на зрителите да избягат от всекидневието и да се пренесат на един слънчев остров.


Композиторът, който приживе се е смятал за страхотен кулинар, пише и музиката си не по-малко вкусно, допълва диригентът Григор Паликаров. Споделя, че работата му с изпълнителите е изключително трудна, тъй като стилът на Росини изглежда лек и невинен, но всъщност е предизвикателство – не можеш да "замажеш" нито една нота както при солистите, така и при оркестъра.




Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет


Сценографът на проекта Боряна Ангелова обяснява, че декорът е ювелирен, а накрая на постановката пред аудиторията се разкрива градина. Художникът на костюмите Християна Михалева-Зорбалиева разказва, че персонажите са мислени като порцеланови кукли в един красив свят, а костюмите също са приказни, но с елементи, вдъхновени от висшата мода.


В ролята на Пепеляшка се редуват две румънски мецосопрани – Мария Джинга и Оана Андра, и българската им колежка Петя Петрова. В образа на Дон Рамиро се превъплъщават Георги Султанов, Хрисимир Дамянов и сръбският тенор Милош Булажич. В състава са също Алек Аведисян, Атанас Младенов, Свилен Никололов (като Дандини), Николай Петров, Орлин Невенкин (Дон Манифико), Биляна Трайковска, Ирина Жекова, Милена Гюрова (Клоринда), Благовеста Мекки-Цветкова, Рая Начева, Юлияна Иванова (Тисбе), Евгений Станчев, Костадин Мечков, Мартин Цонев (Алидоро).


Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет


Росини е едва 25-годишен, когато написва "Пепеляшка" (La cenerentola), и то за срок от три седмици. Преди това вече е създал някои от най-популярните си творби като "Севилският бръснар", "Танкреди" и "Италианката в Алжир".


Любопитното е, че в "Пепеляшка" композиторът използва увертюрата от по-стара своя буфоопера – "Вестникът", както и част на ария от "Севилският бръснар". Известна помощ Росини получава от Лука Аголини, който пише "сухите" речитативи, но и три други откъса – на Алидоро, Клоринда и хоровата сцена "Ах, красива непозната". Росини променя и добавя различни сцени и номера на следващи представления през 1818 и 1820 г. Либретото е на Джакопо Ферети и е заимствано от едноименната приказка на Шарл Перо.


Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Кадри от репетицията на операта "Пепляшка" в Софийската опера и балет


Първото представление, на 25 януари 1817 г. в римския театър "Вале", е прието с известна враждебност, но скоро придобива голяма популярност в цяла Италия, а след това в Лисабон (1819), Лондон (1820), Ню Йорк (1826). Почти през целия 19 в. популярността на "Пепеляшка" съперничи на "Севилският бръснар", но поради изключителните вокални изисквания постепенно отпада от репертоара на театрите и се превръща в рядкост.


През 60-те години на 20 в. музиката на Росини се радва на истински ренесанс. Новото поколение мецосопрани и контраалти възвръщат популярността на "Пепеляшка" и тя отново е на сцената. През последните десетилетия са осъществени множество звукозаписи на произведението, а в списъка на най-често изпълняваните опери тя заема 28-а позиция измежду няколкостотин заглавия от действащия репертоар.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    ще я гледам на 22.03. Звучи доста интересно. Въобще този сезон Софийската опера прави чудесни постановки. До сега най-много ме впечатли Аида

  2. 2 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 998 Неутрално

    До коментар [#1] от "daam":

    "Аида" има богата сценография. А "Пепеляшка" всъщност си е приказка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK