Прима-балерината Веса Тонова играе ролята на живота си в юбилеен спектакъл на "Жизел"

Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет



Прима-балерината Веса Тонова отбелязва 25 години от началото на творческата си кариера с балета "Жизел" от Адолф Адам. Представлението е на 23 март на сцената на Софийската опера и балет.


От малка Тонова мечтаела да бъде прима балерина и да играе "Жизел", което за нейно щастие се случва още в началото на творческата й кариера.


"Ролята на Жизел съдържа в себе си много лиризъм, дълбочина, драматизъм, аз самата съм Жизел", казва тя. "Това е ролята, която цял живот ме учи да бъда човек, личност, да мога да прощавам дори на хората, които са ме спъвали по моя път", споделя Тонова.




Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет


За другите си роли разкрива: "Във всяка една от тях има мои черти, моя характер, моята душа. Затова зрителите ги приемат с любов. Когато даваш от сърце, чувствата са взаимни. Например, ролята на Китри в "Дон Кихот" е великолепна и разтоварваща, но в нея няма драма. Китри е като вятър, а аз държа на дълбоките чувства, на лирико-драматичните изяви".


"Слизане от сцената има, защото никой не може да бъде вечен в един театър", категорична е Веса Тонова. По думите й новите поколения трябва да знаят за артистите, които са били преди тях, а не да започват от нищото, защото това говори за нисък интелект и за липса на култура. "Един театър трябва да притежава памет и тя трябва да бъде уважавана", смята Тонова.


Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет


"Що се отнася до мен слизането от сцената е още далече и не е трагедия, имам сили, желание и възможности да играя още", казва прима-балерината. Вярва, че балетът е философия и начин за мислене.


Веса Тонова е възпитаник на Национално училище за танцово изкуство. На приема се явяват над 700 момичета и момчета, но избраните са само 20. "Аз бях между тях и това е първата ми победа в живота", разказва Тонова. От 1998 до 2003 г. тя  следва балетна педагогика, хореография и режисура в Държавната музиална академия "Панчо Владигеров". Участвала е в редица международни фестивали и конкурси във Франция, Украйна, Турция,   Италия, САЩ, Япония, Русия и България.


Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет

© Софийска опера и балет

Веса Тонова на сцената на Софийската опера и балет


През 1989 г. постъпва на работа в Софийската опера и балет. Тогава премиер солистът Бисер Деянов казва, че с огромния си емоционален заряд и с пъргавата си мисъл Веса Тонова се отличава от всичките си връстници, което по собствените й думи я изтласва напред към големите роли в спектакли като "Ромео и Жулиета", "Жизел", "Спящата красавица", "Лешникотрошачката", "Пепеляшка", "Лебедово езеро", "Баядерка", "Силфида", "Кармен сюита", "Шехерезада" и още 15 неокласически и съвременни балетни постановки.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK