Джаз среща в духа на 70-те години ще почете юбилея на оркестър "София"

Част от постера на събитието във "Фейсбук"

© Организаторите

Част от постера на събитието във "Фейсбук"



По повод навършването на 16 април на 50 години от създаването на оркестър "София" днес от 18 ч. в столичния клуб "Чай във фабриката" двама диджеи и любители - изследователи на българската популярна музика, организират "Джаз среща: Почит към оркестър "София" (50-годишен юбилей) и кратка ретроспекция на българския джаз (1967 - 1991)" в духа на класическите джаз прегледи от края на 70-те години.


Формацията оркестър "София"е основана към Столична община през 1964 г., за да акомпанира на разширяващата се по това време плеяда от български естрадни изпълнители. Така започват да свирят заедно с имена като Маргрет Николова, Маргарита Радинска, Борис Годжунов, Йорданка Христова, Христо Кидиков, Мими и Лили Иванова, Камелия Тодорова и Паша Христова, която загива в злополучния самолетен инцидент през 1971 г. заедно голяма част от тогавашния състав.


По-малко известни обаче остават опитите на оркестъра да прокара необичайно "западна" за времето си музика – като диско-фънк плочата "Аз танцувам буги" от 1980 г. и най-вече ранните записи и концерти на музикантите, които връщат джаза на сцената на социалистическа България.




Джаз срещата в сряда ще почете тази по-малко популярен джаз период в българската музика с възстановка на джазовите прегледи, които започват да се организират в столицата от 1977 г.


Основната програма на вечерта ще се състои в селекция на грамофонни плочи с български джаз интерпретации и оригинални композиции, събрани от организаторите Стефан Колев SKILL и Илиян Сабадошев Fortinbrass.


Вместо фотоизложба от 19 ч. ще бъде прожектиран документалния филм на Росен Елезов "Оркестърът на София" (2013), направен по повод юбилея. В него авторът се е опитал да събере лицата и местата на българската поп, рок и джаз музика от 60-те и 70-те години.


Форматът на джаз прегледите обикновено включва и "сказка" - обсъждане, което в случая е шанс за среща с Димитър Симеонов, основател и лидер на оркестър "София", както и един от последните живи членове на първоначалния му състав. Вечерта ще завърши с авторския проект на саксофониста Петър Момчев и джем сешън с него и Виктория Кирилова на контрабас, Наско Попов на барабани и Васил Спасов на пиано.


През годините в оркестър "София" свирят някои от най-добрите български джаз музиканти. Басистът Любомир Мицов, флейстистът Симеон Щерев и барабанистът Петър Славов от първия състав влизат в създадения от Милчо Левиев квартет "Джаз фокус 65", който прави няколко джаз концерта в страната и се представя изключително успешно на джаз фестивала в Монтрьо през 1967 г.. По това време отношението на държавата към проявленията на някогашната "забавна музика" се размразява дотолкова, че "Балкантон" издава запис от техен концерт и малка плоча с четири джаз пиеси в изпълнение на оркестър "София", за която съществува оскъдна информация. След самолетната катастрофа през 1971 г., в която загива част от състава заедно с певицата Паша Христова, започва нов и интензивен период, в който "София" започва да набляга на стила фюжън и джаз формациите в страната се концентрират все повече върху собствени композиции.


Въпреки че историята на български джаз и вмешателството на държавата в тази област остават слабо познати и документирани само в няколко книги с интервюта, анекдоти и спомени, е известно, че властите далеч не са толерантни към развитието на подобни на оркестър "София" групи. По този повод пред "Дневник" организаторите на събитието тази вечер разказват как по онова време музикантите успяват да направят кавър на рок групата "Чикаго", основавайки се на уж българския произход на тромбониста й Джеймс Панкоу, за който обаче няма сведения.  По разказите на Димитър Симеонов оркестърът понякога прибягва и до измислянето на фиктивни композитори, за да си позволи да изпълни известни западни произведения.


Още такива и други истории за българския джаз ще могат да се чуят на срещата в "Чай във фабриката" тази вечер.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bakwagen
    bakwagen
    Рейтинг: 451 Неутрално
  2. 2 Профил на Firefly
    Firefly
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Забраната на изкуство е ясен сигнал за наличието на диктатура.

  3. 3 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    Звучи интересно.
    Но има джаз и джаз.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  4. 4 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 531 Неутрално

    "Основната програма на вечерта ще се състои в селекция на грамофонни плочи с български джаз интерпретации и оригинални композиции, събрани от организаторите Стефан Колев SKILL и Илиян Сабадошев Fortinbrass."
    Ето нещо интересно:
    Оркестър София [Orchestra Sofia] - Sjuita v dve chasti (Bulgaria 1980)
    "This dreamy jazzfunk piece blows me away. Couldn't believe this wasn't on Youtube already! Very rare Bulgarian fusion."

    http://www.youtube.com/watch?v=PBmKlu3wavE

  5. 5 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#4] от "mariol":

    Благодаря за чудесно "парче".Страхотен саунд,много много приятна музика.Напомня на Бил чейс(Bill Chase) от най добрите му албуми Pure Мusic и Ennea ..И той има трагична съдба като П.Христова и другите оркестранти ...и Бил чейс загива в самолетна катастрофа....

  6. 6 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#3:"Bulgarische Motoren Werke"]Но има джаз и джаз. [/quote]

    Не, джазът си е един.
    Има хора, които правят джаз и други, които само си мислят така.

  7. 7 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#4] от "mariol":

    До коментар [#5] от "the_fat":

    Наистина ми е любопитно как можете да намерите това парче за 'страхотен саунд' и 'много приятна музика'. Началото му е доста дразнещо с наслагването на духовите инструменти, което е редовна грешка на български 'джаз' изпълнители/композитори - да дублират една музикална линия в изпълнение на няколко инструмента и вокал, вместо да има някакъв диалог, игра между тях, както е в истинския джаз. Обаче аз не съм музикант, какво ли разбирам.

  8. 8 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 667 Неутрално

    [quote#7:"princess_x"]което е редовна грешка на български 'джаз' изпълнители/композитори[/quote]

    В джаза няма грешки

  9. 9 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 531 Неутрално

    За политическата обстановка в която творят музикантите успеха е много голям. В Sjuita v dve chasti (Bulgaria 1980(който споделям по-горе) се чува всичко и съобразяването със задължителната норма на "българската народна традиция" и джаз-цитата и пробива.

  10. 10 Профил на melchett
    melchett
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#8] от "blaf":

    много точно казано

  11. 11 Профил на melchett
    melchett
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#7] от "princess_x":

    композицийката е ок. виж, да кажеш, че стилово е доста след, като това е било модерно, по ще се съглася.

  12. 12 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#11] от "melchett":

    стилово е точно така .Така се е правило десетина години преди това,затова и написах че напомня(много)на Бил чейс...все пак албумите които цитирах са от началото на 70´те.Има доста артисти в Бг които се опитваха да правят(а и правиха) доста добър бг-вариант на фюжън..Райчо се бе захласнал по Майс Дейвис ,Бели Зелени червени пък се опитваха да са като бг-версия на Ритърн то Форевър ,Уедъррипорт или Бранд Х..имамае и бг Флора Пурим
    Ману Дибанго,Паспорт(Долдингер) и т.н. неслучайно бЕЛИ ЗЕЛЕНИ червени свириха в НюПорт/НюЙорк..доста добри артисти според мен.Та бг джазмени е не откриваха топлата вода а си бяха на солидно ниво.Та неможе да става и сравнение с нашите "рок звезди" по онова време(според мен рок в Бг никога не е имало и няма и да има но това е друга тема).Но Джаз артистите бяха истински музиканти верни на джаз-идеята -свобода ....на импровизация(та)...

  13. 13 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#7] от "princess_x":

    незнам дали има смисъл да ти отговарям щом нети харесва...

  14. 14 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#8:"blaf"]В джаза няма грешки [/quote]

    Остава да решим дали музиката, за която говоря Е джаз.

  15. 15 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#13:"the_fat"]незнам дали има смисъл да ти отговарям щом нети харесва... [/quote]

    Аз обясних КАКВО и защо не ми харесва; сега е твой ред да ни убедиш в качествата на парчето.

  16. 16 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#12:"the_fat"]неслучайно бЕЛИ ЗЕЛЕНИ червени свириха в НюПорт/НюЙорк..доста добри артисти според мен[/quote]

    Имах честта да ги познавам и споделям следния спомен: в средата на осемдесетте по някакви неведоми пътища се бях сдобила с касета на You're Under Arrest на Майлс Дейвис от1985г. Слушах я на уокман и я показах на един от членовете на тази група. Той послуша малко и възкликна 'Каква е тази музика, какво е това чудо', в смисъл, че му се стори прекалено нетрадиционална и странна. А този албум на Дейвис е един от най-комерсиалните и конвенциалните му!
    Моето лично виждане е, че не всеки е роден за да свири джаз; иска се особен талант, инстинкт и нагласа. Не случайно най-големи са афро-американците, които са и бащите на джаза; той си е в кръвта им. А другите, включително и българските музиканти, рядко притежават онова неизразимо с думи качество, което е задължително, за да свириш наистина джаз. Само това, че притежават добра техника на изпълнители на съответния инструмент, не ги прави автоматично и големи музиканти, особено на джаз. Тя е само основа, върху която може да се строи, ако се притежава импровизаторски талант.

  17. 17 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#15] от "princess_x":

    Няма нужда да те убеждавам,при положение че самите музиканти и композицията която изпълняват не ти харесва.За Майлс Д. ... хм в средата на 80´те Тutu бе много по актуален заради Маркус Милър най вече,трябваше с него да започнеш,и да завършиш с този който споневаш който е пълно фиаско...ако от толкова албуми точно този си избрала..Дрогата и алкохола не прощават и на Майлс,а най доброто е кавъра на Сидни Л. Тайм афтер тайм ..много приятен кавер.Няма да те питам на кой член си показала касетата да не се окаже че не го познавам..показала?? ако разбрах правилно....

  18. 18 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#17:"the_fat"]За Майлс Д. ... хм в средата на 80´те Тutu бе много по актуален заради Маркус Милър най вече,трябваше с него да започнеш,и да завършиш с този който споневаш който е пълно фиаско...ако от толкова албуми точно този си избрала..[/quote]

    Та ти изобщо не си разбрал коментара ми! Точно това имах предвид и аз, но на българския 'джазман', комерсиалният албум на Майлс Дейвис се стори като нещо извънземно!
    През осемдесетте години едва ли сме имали голям 'избор' по отношение на музиката, особено джаза. Тогава аз притежавах само 'Ти си под арест' и 'Някой ден моят принц ще дойде' на Дейвис; и двата ми бяха подарени. Тогава нямаше ютюб, нали така.

  19. 19 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#17:"the_fat"]Няма да те питам на кой член си показала касетата да не се окаже че не го познавам..показала?? ако разбрах правилно.... [/quote]

    Слушах я на уокман и съответно му дадох уокмана да послуша и той. Няма да ти отговоря кой беше въпросният музикант, защото няма значение.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK