
© Eric Gaillard, Reuters
Режисьорът Нури Билге Джейлан след получаването на наградата на сцената в компанията на режисьора Куентин Тарантино и актрисата Ума Търман
Шестото участие в Кан на безспорно най-утвърдения филмов режисьор на Турция Нури Билге Джейлан най-после му донесе дълго мечтаната "Златна палма". Показан в самото начало на състезанието 196-минутният му "Зимен сън" бе обявен от журито на новозеландката Джейн Кемпиън за най-добър филм на официалния конкурс, в който тази година се състезаваха 18 филма.
"Посвещавам наградата си на младите хора в страната ми и особено на тези, които вече не са сред нас
защото те ни научиха на много неща", така от сцената на зала "Люмиер" в Кан Джейлан се солидаризира с протестите, които разтърсваха Турция миналата година. Минути след получаването на наградата пред представителите на международната преса, той сподели: "Два пъти съм получавал "Гран при" и един път наградата за режисура, но ви уверявам, че усещането да си пръв е нещо различно." На въпрос защо толкова настоява на духовната си връзка с Чехов именитият режисьор отговори, че прави филми най-вече за да изследва природата на човека. "Опитвам се да разбера тъмната страна на живота", допълни той.
Самата Джейн Кемпиън призна, че преди прожекцията на "Зимен сън" е имала опасения относно дължината му. "Но стилът на Джейлан ме завладя и когато прожекцията свърши, си дадох сметка, че бих могла да гледам това кино поне още два часа. Всички герои в него се измъчват, но по много умен начин. Открих част от себе си във всеки един от тях", сподели Кемпиън в Кан.
32 години след единствената до този момент "палма" за Турция, Yol ("Пътят") на Йълмаз Гюней, Джейлан печели втората "палма" за страната си в годината, в която тя чества сто години от съществуването на турското кино. "Това освен голяма голяма радост е и голямо признание за нас", коментираха представители на турското кино в Кан.
Заедно със съсценариста си Олег Негин
руският режисьор Андрей Звягинцев получи наградата за най-добър сценарий
"Много се радвам на наградата и съжалявам, че в този момент Олег не е с мен", каза Звягинцев в Кан. Той е допълни, че Негин е много скъп човек за него, тъй като досега двамата са написали три сценария, а още три са готови да влязат в производство. Част от критиката продължава да е на мнение, че Звягинцев е несправедливо ощетен и че руският режисьор заслужава "палмата" точно толкова, колкото и Джейлан.
Като оригинално и елегантно бе оценено решението на международното жури да раздели специалната си награда между филмите на най-възрастния и най-младия режисьор в конкурса. "Сбогом на езика" на 83 годишната икона на световното кино Жан-Люк Годар и "Мами" на 25-годишния канадец Ксавие Долан се оказаха еднакво предпочетени от Джейн Кемпиън. "Мами" ми хареса заради енергията и страстта, с която е направен. А "Сбогом на езика" - заради модерността му. Всеки от двамата режисьори се чувства напълно свободен в киното, което прави", обясни избора си Кемпиън.
Голямата изненада
се оказа предоставянето на втората по значение награда на фестивала "Гран при" на филма "Чудесата", в който младата италианска режисьорка Алис Рорвахер показва природосъобразния, но маргинален живот на многочислено семейство в затънтено селце на Умбрия. Не се сбъднаха прогнозите, че Кемпиън ще предпочете талантливата японска режисьорка Наоми Кавасе.
Заради участието си в "Карти към звездите" на егоцентричния канадец Дейвид Кроненбърг американската звезда Джулиан Мур бе обявена за най-добра актриса, но не присъства на официалната церемония, за да получи наградата си лично.
Тимоти Спал, който прави феноменална роля
във филма на британеца Майк Лий "Г-н Търнър", взе наградата "Най-добър актьор". "Три години се учех да рисувам, преди да пресъздам образа на един от най-феноменалните английски художници. Но тъй като от 33 години работя с Май Лий и съм се снимал в седем негови филма, затова заслугата за тази награда е най-вече негова", с вълнение каза Спал в Кан.
Един от най-трогателните моменти на официалната церемония беше раздялата на публиката с емблематичния Жил Жакобр изграждал физиономията на фестивала в продължение на 30 години. Преди да слезе от сцената на зала "Люмиер", всички присъстващи станаха на крака, за да изпратят създателя на прочутата паралелна програма "Особен поглед" и наградата "Златна камера".
От този момент нататък ръководството на най-големия кинофестивал в света се поема от Пиер Лескюр, бивш изпълнителен директор на частния телевизионен "Канал плюс".
"Една незабравима епоха на фестивала си отива", не без носталгия коментираха оттеглянето на Жакоб дългогодишни участници в него.