Директорът на Фондация "Пикасо": Никой не е длъжен да финансира музея ви

Директорът на Фондация "Пикасо" Хосе Мариа Луна Агиляр в София

© Яна Пункина, Организаторите

Директорът на Фондация "Пикасо" Хосе Мариа Луна Агиляр в София



Родната къщата на Пикасо в Малага е един от многото негови музеи по света. Тя е далеч по-малка от основния за града Museo Picasso Malaga и от оригиналния й интериор не е останало почти нищо - възстановена е чрез въображението на специалисти по епохата, след като е била купена от общината в края на 80-те.


Хосе Мариа Луна Агиляр е директор на Фондация "Пикасо", която стопанисва къщата-музей. Когато поема управлението й преди 3 години, общинското финансиране е намалено, а тя е засенчена от далеч по-популярни и големи културни забележителности в града.


Той гостува София, за да сподели с млади специалисти от културния сектор опита си в превръщането на малка публична институция с ограничен бюджет в привлекателна дестинация и да разгледа софийски музеи за евентуална гостуваща изложба на къщата-музей Пикасо в София догодина. 




Лекцията на г-н Агиляр "Интелигентния музей – музеят на бъдещето" беше изнесена в рамките на пътуващата Академия за мениджмънт в културата, организирана от Асоциация за развитие на София и Културния център на СУ, която раздаде дипломите си в Ректората днес.


Накратко – специални събития, разказани и популяризирани добре и подобрение на базата на самия музей – библиотека, архиви, услуги,

обобщи Хосе Мариа Агиляр пред "Дневник". По думите му за три години посещаемостта в къщата-музей почти се е удвоила - 130 000 на фона на 70 000 гости преди, а собствените приходи на институцията са се утроили до 150 000 евро и в момента са 23% от целия й бюджет.


Той посочи три най-важни елемента успешното развитие и менажиране на подобен културен център – добрата концепция, постоянното присъствие в общественото пространство и усилия за фондонабиране извън държавните и общински бюджети.


Всеки музеен проект, колкото и малък да е, трябва да открие онова, с което е уникален и което го отличава от всички други.


Трябва да изгради концепция около това преимущество, и то такава, която може да поддържа във времето, посъветва Агиляр. Пикасо е прекарал само десет години в Малага, но въпреки това е една от основните туристически марки на града. Къщата-музей е възстановена по представите на специалистите за един дом по онова време, тъй като не разполагахме със снимки или оригинални предмети, разказа той, но постоянната колекция с обекти и работи на Пикасо, която сме събрали, дори не е центърът на нашата експозиция. Концепцията на музея е да възстанови атмосферата, в която Пикасо е живял като дете и да разкаже за връзката му с Малага и това ни прави уникални. 


Ако никой не знае за вашето събитие, от гледна точка на медиите и обществото то не съществува


- а не съществувате ли, няма как да поискате пари, каза директорът на Фондация "Пикасо" по повод присъствието на музея в публичното пространство. Той посвети най-много време на комуникацията му с общността, към която е насочен. Агиляр наблегна над последователното общуване с медиите и използването на социалните мрежи, като уточни, че ключът е стегната и интересна информация: "Винаги вдигайте телефона и ценете времето на другите."  


Никой не е длъжен да дава пари на вашия музей


Според Хосе Мариа Агиляр по-малките музеи и галерии имат преимуществото да са по-динамични. Той сподели няколко стратегии за поддържане на интерес към музея и фондонабиране извън общинските бюджети. Организирането на гостуващи изложби, лекции и ателиета за деца е важен елемент, но най-вече направете така, че събитията ви да говорят сами за себе си - така ще спестите много средства от реклама, посъветва той присъстващите служители на културни организации от София и Югозападен регион.


Пабло Пикасо в ателието си

© Associated Press

Пабло Пикасо в ателието си


Сред посочените примери беше организирането на корпоративни събития на територията на музея като вариант за допълнителен доход и поддържане на контакт с бизнеса и осъществяването на сравнително евтини, но идейни акции за популяризирането му. Директорът на фондация "Пикасо" определи патронажа като основен външен източник на средства в практиката си. 


Въпреки, че обществото има ангажимент към културата, никой не е длъжен да дава пари на вашия музей, посочи Хосе Мариа Агиляр и посъветва служителите да са проактивни. Институцията трябва да покаже, че именно тя ги заслужава и има публика, която се интересува от нея.


След лекцията програмата на Хосе Мариа Луна Агиляр продължи с обиколка из няколко софийски музея, където той разгледа възможностите за гостуване на изложба от къщата-музей Пикасо у нас през 2015 г. За проекта си сътрудничат Столична община, Министерство на културата и Посолството на Испания в България.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Добрият мениджмент, и хубавата реклама са разковничето за успеха на всеки един бизнес.. особено културния.

    Дано г-н Агиляр успее, да научи нашите "менъджери", че не може непрекъсното да плачат за пари само на държавата.

  2. 2 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "Никой не е длъжен да дава пари на вашия музей"
    Това не го разбрах, като се има предвид, че ръководената от г-на с многото имена институция, има общински бюджет и само 23% самофинансиране. Как може да се сравнява музей на Пикасо (познат в целия свят, дори като марка на Рено) с музея на Майстора, например?! По-добре да се вземе пример от Турция, където държавата отделя пари, не за измислена реклама по света, а за конкретни обекти със световно значение. Достатъчно е само правилно управление на средствата, без отпускане на повече.

  3. 3 Профил на antropos
    antropos
    Рейтинг: 545 Любопитно

    До коментар [#2] от "emilm13":Не ви ли се струва, че си противоречите - Вл.Димитров Майстора да не би да е от световно значение? Тачен наш художник - да, но световен...

    Sic transit..
  4. 4 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#3] от "antropos":
    Именно, може би един от най-известните български, но български, т.е. няма как да предизвика интерес като Пикасо.

  5. 5 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    "Директорът на Фондация "Пикасо": Никой не е длъжен да финансира музея ви"

    Е как така?

    Аз не зареждам в Лукойл.
  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2748 Неутрално

    До коментар [#3] от "antropos":


    До коментар [#4] от "emilm13":

    Когато Пако Рабан беше в България мимоходом отметна,че жените нарисувани от Майстора,са най-бездуховните,които е виждал!

  7. 7 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":
    Пако Трабант е духовен, колкото Джуна, само парите ги интересуват!

  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2748 Неутрално

    До коментар [#7] от "emilm13":

    Макар и Пако леко да е сгъстил тъмните краски,има голяма доза истина в това,което казва! Без да забравяме,че всяко изкуство е двусмислено,трисмислено,четирисмислено...

  9. 9 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Възприемането на света (вкл. изкуствата) е въпрос на резонанс, т.е. съвпадение на собствената честота с излъчената. Няма върхово изкуство, няма кич - всеки харесва "себе си" и по това, което харесва, може да бъде оценен. Така че...

  10. 10 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1529 Неутрално

    [quote#9:"emilm13"]Няма върхово изкуство, няма кич - всеки харесва "себе си" и по това, което харесва, може да бъде оценен[/quote]

    Тая сентенция си е лично твоя, нали....... Щом си я харесваш, значи по нея можем да те оценим

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  11. 11 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 640 Неутрално

    Невинаги нещата са съпоставими, след като ги обединява единствено понятието "музей".
    В Малага туристите от крайбрежието посещават къщата-музей на Пикасо защото до града има начесто влакчета и когато времето е лошо или изгориш - любопитството те води там.
    Не бива да сравняваме галерията на Майстора в Кюстендил с родната къща на Пикасо в Малага. Майстора е пресъздал българката и българското село в цялата им приказност и непонятност и всеки, който иска да се докосне до тази красота трябва да има възможност да го направи безплатно. Държавата би трябвало да поема разходите по съхранението на нашите национални шедьоври.

  12. 12 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":

    Макар че може би споделям мнението на Рабан, ми е любопитно с тебе лично ли го сподели, защото не ми се вярва да го е изказал публично? А може и да не му е пукало и да си е казал директно какво мисли.

  13. 13 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    [quote#8:"deaf"]Макар и Пако леко да е сгъстил тъмните краски,има голяма доза истина в това,което казва[/quote]


    Така е, но аудиторията тук е дотакава степен 'програмирана', че Владимир Димитров е 'Майстора', че всяка противна мисъл и' се струва светотатство. А всъщност, ако се вгледат в усмихнатите червенобузести селски хубавици на Майстора; ако се позамислят малко, може и да забележат колко ДЕКОРАТИВНИ са те, т.е. бездуховни, точно както е казал Рабан.

  14. 14 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    Малко иронично звучат съвети от устата на директора на фондация с името 'ПИКАСО', което е магнит и за най-задръстените, най-необразованите, най-непосветените, най-неосведомените и дори онези, които изобщо не се интересуват от изкуство и сигурно точно Пикасо им е най-непонятният и противен художник (особено от кубизма нататък).

  15. 15 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2748 Неутрално

    До коментар [#12] от "princess_x":

    Пако Рабан публично си каза мнението за жените рисувани от Майстора,в едно интервю взето "на крак" от наша журналистка. И след публикуването му не го е опровергал. Значи го е казал.
    Няма нищо чудно,от всички хора на изкуството,на художниците най-малко им пука за това,какво мислят другите за тях!

  16. 16 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1452 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":

    Всеки има право на мнение, Пако Рабан също. Аз не споделям неговото мнение, както и не харесвам облеклата му, но парфюмите му са великолепни. Изглежда имаме различно чувство за визуална естетика - смятам, че Майсторът е наистина голям майстор.

  17. 17 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2748 Весело

    До коментар [#16] от "luda_krava":

    "Всеки има право на мнение,стига да не е грешно!"-реплика от един американски филм

    Това е по повод правото (Ви) на мнение!

  18. 18 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    Цитат: "Никой не е длъжен да финансира музея ви" ... Типичен пример , че "Никой не трябва да плещи глупости" за да звучи модерно. Нещата са комплексни и нямат смисъл поотделно. Музеят на въпросния не е насред нищото и не е възникнал от нищото, а е в комплекс с името и постиженията на Пискасо + цялата инфраструктура и е на субсидия от общината (има само 23 % собствени приходи). За сметка на това от тези 130 000 туристи печели цялата община. Свалям му шапка, че е удвоил броя на посетителите = това е новината! Браво !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK