Рекламният бизнес: Искаме една система, която да мери тв аудиторията

Рекламният бизнес: Искаме една система, която да мери тв аудиторията

© Анелия Николова



Българската асоциация на рекламодателите (БАР) и Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) обявиха в съвместно съобщение загрижеността си от това, че на българския пазар се утвърждават две системи за отчитане на телевизионни аудитории.


"Считаме, че различните и противоречиви данни за тв аудитории, въз основа на които ще се извършва планирането, осъществяването и ценообразуването при рекламните кампании в електронните медии, ще създадат неяснота, объркване и недоверие на пазара. Това ще затрудни значително достигането до целевите аудитории и ще внесе съмнение за коректността и точността на ценообразуването", пишат представителите на двете организации, в които членуват някои от най-големите рекламодатели и рекламни и медия агенции в страната.


От началото на 2014 г. рекламният и медийният пазар купува данни за рейтингите от две агенции - ГАРБ, свързвана с банкера Цветан Василев, и чешката MediaResearch, която постепенно се наложи като втори доставчик на данни за гледаемостта на телевизионните канали. Радиоиндустрията също тества нов доставчик на рейтингови данни, който започва пилотно изследване на радиоаудиторията през юли. Секторът също е недоволен от данните на ГАРБ. Особено ощетено е Българското национално радио (БНР), защото данните на ГАРБ са за аудиторията 15-54, а радиото има слушатели над тази възрастова група.




Двете най-големи частни национални телевизионни канали Би Ти Ви и "Нова телевизия" често отчитат различни данни и много често едновременно посочват висока гледаемост в един и същи период и за двете медии. Такъв бе например случаят с резултатите от гледаемостта в нощта след изборите за евродепутати в края на май.


Би Ти Ви се позовават на резултатите от агенция ГАРБ и подчертават, че това е единствената легитимна пийпълметрична агенция в България.


"Нова телевизия" от своя страна използва данни от независимата международна агенция Mediaresearch. На 18 юни собственикът на медията - шведската MTG, взе решение от октомври каналът да работи с MediaResearch като доставчик на рейтингови данни вместо конкурента ГАРБ.


В изявлението си представителите на БАР и БАНА искат приемането на една система, която да предоставя прозрачни, достоверни и надеждни данни за телевизионната аудитория. Освен това според тях тя трябва да бъде избрана от представителите на рекламния сектор чрез ясни и прозрачни критерии след анализ на дейността и методите на агенциите и в съответствие с международните практики.


Авторите на съобщението допълват, че ще предприемат конкретни действия, за да си сътрудничат с всички заинтересовани страни в сектора. При необходимост дори изразяват готовност за участие в изготвянето на нормативна уредба. 


В началото на юни MediaResearch сезира Комисията за защита на конкуренцията заради обществена поръчка, обявена от БНТ, с която телевизията ще трябва да избере с коя от двете компании да работи. MediaResearch възрази срещу изискването на възложителя доставчикът да може да предоставя данни не само за телевизионната гледаемост, но и за аудиторията на радиостанциите и печатните медии. 


Спорът за това кой каква аудитория събира се ожесточи в последните дни, след като и двете най-гледани частни телевизии - Би Ти Ви и "Нова", в прессъобщения започнаха да обявяват своите сутрешни блокове за по-гледаните. 

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на StanDim
    StanDim
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Айдеее, и тук ли ? Пеевски като изкупи рекламата на Гергов, сега е недоволен от ГАРБ. А, га яде кифтетата, не рива!

  2. 2 Профил на xxxxx1
    xxxxx1
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Рекламните клипове, излъчвани по ТВ , са направо малоумни. Или смятат аудиторията за малоумна, или създателите на клиповете са с пачи мозъци. А може и двете.

  3. 3 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Абе тея не ги ли е срам, изобщо кой по дяволите гледа реклами, когато гледам телевизия, а то не е много често, заъртам копчето на телевизора и сменям канала, винаги съм се чудел на тея рекламодатели как може да дават по 10 бона за 30-секунден клип, което е безумно като се вземе предвид че 80% от хората, гледащи реклами са тотално неплатежоспособни

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  4. 4 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 447 Неутрално

    [quote#3:"Stavrogin"]80% от хората, гледащи реклами са тотално неплатежоспособни[/quote]

    Факт.

    Иначе интересно, че ритат срещу конкуренцията...

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  5. 5 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1524 Неутрално

    В това няма нищо лошо.
    В момента едните твърдят, че ги гледали 4 милиона човека, другата казва, че ги гледали 5 милиона, а то нямало ток през това време в половин България. Такива ми ти работи.

  6. 6 Профил на ...
    ...
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Идейните реклами в българския ефир са 1 на 10. Първо да започнат да правят реклами, за които да НЕ сменяме канала, а после да се чудят как да мерят по-точно!
    А пък зрителите искат да плащат само за кабеларките, които гледат. Има си начини за промотиране в такива случаи - безплатно тестово излъчване. Тооооолкова много от тях ще престанат да същестуват! И ценообразуването при рекламите ще се измени.

  7. 7 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1539 Весело

    Абе да си ги гледат повечето телевизии са нещо между рекламите.
    Спрял съм си кабелната какъвто искат рейтинг да си правят има интернет

  8. 8 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 808 Неутрално

    1. Най-голямата манипулация е общия брой гледащи телевизия, дори през летни месеци излизат абсурдни данни че 50% гледат телевизия в 20:00, ясно че умишлено при подбора на семействата в които да се слагат устройствата се набляга на такива които гледат редовно

    2. След като едната агенция дава доста съмнителни данни какво предлагат да направи телевизията която е прецакана? да си прави пас заради тяхното удобство /а при някои може би и комисионни/

    twitter.com/voxybg
  9. 9 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 807 Неутрално

    То в нета са качени най-новите сериали и фирми. Не гледам ТВ, но мога да кажа, че и при двете агенции за които прочетох в статията има измама. Целта е да се лъжат рекламодателите.

  10. 10 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Аз пък искам да няма реклами въобще. Иксам продукти дето говорят сами за себе си! Демек рекламния бюджет да е вкаран в стойността на самия продукт, не да ми пробутват кренверши с костно брашно (в най-добрия случай).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK