Режисьори искат преразглеждане на българската номинация за чуждоезичен "Оскар"

Майя Виткова

© Личен архив

Майя Виткова



Не се боря за "Оскар", а за равен шанс, каза Майя Виткова на специална пресконференция днес по повод най-новото разногласие в българското кино - предложението за "Оскар" в категорията за чуждоезичен филм. Тя поиска номинацията на Националния съвет за кино - "Българска рапсодия" на Иван Ничев, да бъде прегласувана, тъй режисьорът е негов член. Според Виткова казусът не е правен, а е морален и отразява наличието на лоби в българските киноинституции, което от години привилегирова определени творци за сметка на други. Това от друга страна спъва и вреди на имиджа на българското кино.


На 4 септември бяха отворени пликовете с тайното по регламент гласуване на 11-те членове на Националния съвет за кино, според които третата част от българско-еврейската поредица на Ничев е класирана със значителна преднина от сочените за фаворити и в чужбина "Виктория" на Майя Виткова (с премиера в "Сънданс" и успешно представяне на редица международни фестивали) и "Отчуждение" на Милко Лазаров (носител на две специални награди извън конкурсната програма на фестивала във Венеция миналата година и три награди на Българската филмова академия). Пред "Дневник" изпълняващият длъжността директор на Националния филмов център Георги Чолаков уточни, че Ничев не е участвал в гласуването.


Днес Майя Виткова заяви, че един човек в съвета е гласувал, без да е гледал "Виктория", въпреки настоятелните й покани към всички членове. "Какво значи, когато две седмици преди решението от НФЦ ти кажат "не се натискай, филмът ти няма да бъде избран", попита реторично тя, без да назовава имена.


Режисьори искат преразглеждане на българската номинация за чуждоезичен "Оскар"

© Димитър Варийски


Единственият присъстващ член на Националния съвет за кино, продуцентът Виктор Чучков, коментира, че и "неговото поколение" е трябвало да води много "битки, за да си проправи път", но срещу правилата е логично да се протестира преди, а не след вземането на решение. Не вярвахме, че съветът ще посмее да избере този филм при очевиден конфликт, коментира Виткова.




Други членове на гилдията, макар и със съчувствие, изразиха съмнение, че подобна мярка има смисъл в тясно обвързаната българска кинообщност, която от години се раздира от скандали и обвинения. Не е ли по-добре да насочим усилия към промяна на правилата, попитаха те.


Все отнякъде трябва да се започне, категорична беше Виткова, която призова обществеността, медиите и колегите си да я подкрепят. Според нея много режисьори мълчат заради предстоящата сесия за финансиране на НФЦ, което на свой ред заформя порочен кръг.


Режисьори искат преразглеждане на българската номинация за чуждоезичен "Оскар"

© YouTube

Подобни ситуации очернят името на българското кино пред света и са неизгодни за цялата нация, заяви режисьорката. След "Синеуропа", вчера и "Холивуд рипортър" излезе със статия за поредното разногласие в българската киногилдия, цитирайки албанката Ирис Елези сред българските и чуждестранни режисьори, присъединили се към петицията на Виткова "Справедливост за българското кино. Още ли сме в 80-те?".


"Виктория" премина успешно по престижните световни фестивали и е може би най-разпознаваемият български филм от дълго време насам. Филмът на Иван Ничев засега е бил показван само на варненския фестивал "Любовта е лудост". Първите две части от трилогията му за българските евреи по време на втората световна война - "Пътуване към Йерусалим" и "След края на света", също са били български кандидати за "Оскар". От всички български номинации обаче само "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" на Стефан Командарев някога е достигал до по-късите списъци на наградите.


Кадър от "Отчуждение" на Милко Лазаров

Кадър от "Отчуждение" на Милко Лазаров


В последните години обаче Националният съвет за кино системно избира да изпрати за разглеждане не филмите, получили най-високите български и международни отличия, а други - например вместо "Аве" на Константин Божанов и "Подслон" на Драгомир Шолев (носители на големите международни награди на "София филм фест", на наградите на българската киноакадемия и редица други), продукции като "Тилт" и "Кецове", отбелязва сайтът "Другото кино" .


Мина Милева, режисьорка на друг филм, който стана повод за скандал - "Чичо Тони, тримата глупаци и ДС", нарече Националния съвет за кино "наказателен орган". Тя и Виткова още веднъж призоваха за обединение на по-младата част от гилдията, особено с оглед на обявения конкурс за нов директор на изпълнителна агенция "Национален филмов център" - друг процес, силно зависим от Националния съвет за кино.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Иначе всички се натиската да се на държавната хранилка, а щом почнат да се вземат политически решения протестирате.
    Единствения начин да има справедливост е всички комисии и институти с държавна намеса да се затворят и зрителите да решат чии филми ще гледат.

  2. 2 Профил на easy
    easy
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Плакатът не е на Димитър Варийски, за пети път вече го срещам така "подписан". Да сме коректни, все пак.

  3. 3 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Какво толкова делят тия, че постоянно се дъвчат, филмите им тъпи като гъз, претенции за оскари извадили...

  4. 4 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    Факт е, че старите кинаджии (в голямата си част с по един-два филма, но за сметка на това посредствени) са се запънали на вратата и не пускат по-младото поколение нито до държавните субсидии, нито до българската номинация на Оскар.

  5. 5 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 1141 Неутрално

    Е то на българския казан в ада няма пазачи !

  6. 6 Профил на haralampi
    haralampi
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Няма как членовете на един съвет да не са повлияни от това, че кандидат е филм на техен колега. Щом си член на съвет нямаш право да кандидатстваш за облаги, които се присъждат от този съвет. Така е в нормалния свят.

    "Покупките от Лафка вредят на вас и другите около вас, тъй като ви отнемат свободата да бъдете информирани от независими медии."
  7. 7 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    До коментар [#3] от "lol":

    Не става въпрос за "претенции за Оскар", а за това че в Националния съвет за кино са навързани като черва и дори някой български филм да спечели Златна палма/мечка/лъв пак няма да го изберат да представялва България, защото някой от тях е изкарал поредния филм, който са гледали 17 човека.

  8. 8 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1482 Неутрално

    Субсидиите за българското кино трябва да бъдат тотално/напълно спрени! Та всички български филми за годината, из всички салони в страната са събрали стотици пъти по-малко публика, отколкото са имали само театрите. Не може някакъв филм да вземе примерно милион субсидия, а да продаде 500 билета и с това да приключи живота му!

  9. 9 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1408 Неутрално

    Гнусна история, откъдето и да я погледнем! И са жалки всички участници в нея, начело с тази Виткова, която получи досадно преекспониране тук в Дневник, за сметка на останалите режисьори и филми.
    А като гледам, НИКОЙ не заслужава да бъде представен за оскарите, защото ВСИЧКИТЕ филми са подражателни и фалшиви - дори от трейлърите, и даже от един единствен кадър се вижда! Например тук често ни показваха кадър от 'Виктория' с момиченцето с червени коси, легнало на легло, застлано с чаршафи, каквито можехме само да сънуваме по време на омразния социализъм - има подобен кадър във филма на Пипилотти Рист Пеперминта, който е отпреди няколко години! Ако гледам филма, кой знае колко още други 'hommage-и' ще открия. Същата е работата и с Българска рапсодия - там пък забелязах 'поклони' към ''Novecento'' на Бертолучи.
    Да променят системата за излъчване на кандидат за оскар, щом така има конфликт на интереси. А най-добре е да закрият всякакви подобни институции, които са само едни гнезда на оси и пепелянки. Четем непрестанно за поредния скандал в киното или в други области на изкуството - недостигът на финансиране подклажда грозни свади и боричкания. И като прибавим към това мизерния приток на талант и идеи - картинката е завършена.

  10. 10 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 808 Неутрално

    [quote#8:"Митев"] Та всички български филми за годината, из всички салони в страната са събрали стотици пъти по-малко публика, отколкото са имали само театрите.[/quote]
    Виткова ясно заяви че не е правила филма си за българската публика, а за САЩ, където трябвало да я "припознаят". Явно тук такива филми не ги "припознават".

  11. 11 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4205 Неутрално

    Изглежда само аз не претендирам за нищо!
    Жалка картина която се повтаря всеки път а за съжаление резултатите са оскъдни!

    klimentm
  12. 12 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    Заради това нямаме и нобелов лауреат за литература. От време оно - грозни междуличностни битки и липса на консенсус кого да излъчат. Грозна работа.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  13. 13 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    До коментар [#12] от "7777":

    За Оскарите за чуждоезичен филм всяка държава може да излъчи един филм на година (в случая тоя съвет решава). За Нобеловите награди няма такива ограничения.

  14. 14 Профил на Косьо
    Косьо
    Рейтинг: 914 Неутрално

    [quote#9:"princess_x"]НИКОЙ не заслужава да бъде представен за оскарите, защото ВСИЧКИТЕ филми са подражателни и фалшиви[/quote] +++1

  15. 15 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    WTF???????

    От тези "разпознаваеми" филми нито един не ми говори нищо. Ама абсолютно нищо.

    За какви оскари тогава кандидатстват и какво точно делят? То е направо като българския кандидат за Евровизия, ама още по-жалко......

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  16. 16 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#9] от "princess_x":

    +++

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  17. 17 Профил на G. H.
    G. H.
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Нека припомним, че в една друга, не-комунистическа, епоха Пенчо Славейков не успява да вземе Нобелова награда за литература, заради самопровъзлгасилия се за Патриарх на бълграскта литература, Иван Вазов. Шуробаджанащината или по модерно му, лобизма, е открай време по тия земи.

    "In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act." George Orwell
  18. 18 Профил на Piskyn
    Piskyn
    Рейтинг: 221 Весело

    Еми не я "припознаха", ще си поплаче, и така. Но не работете за нея, защото ще ви зароби!

  19. 19 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#3:"lol"]Какво толкова делят тия[/quote]

    Парички, кво друго ...

  20. 20 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    До коментар [#17] от "G. H.":

    Славейков умира преди Нобеловия комитет да обсъди номинацията му. Но пък тия скандални "разкрития" как Иван Вазов, виждате ли, някак попречил да му дадат награда, са безумни. Плюс това номинациите за Нобеловата награда за литература стават по напълно различен начин от номинациите за Оскар за чуждоезичен филм.

  21. 21 Профил на antongeorgiev
    antongeorgiev
    Рейтинг: 221 Гневно

    Извинявайте много, но тази анонимна статия се занимава само са това да насади поредното негативно усещане за БГ действителност - и с право, но много елементарно! Филмът "Виктория" е претенция на посредствен псевдо арт-субект. Истерията, с която се защитава алтернативността на филма, трябва да подсказва, че той трябва и там да си остане - в алтернативността. Категорията за "Оскарите" е чуждоезичен филм, а не за поредната извратения с нисък бюджет, каквото е "Виктория", (забележете - парите отново са на НФЦ) и компромисни качества, каквито дори няма "Виктория". Да, Иван Ничев е възрастен, но освен това други "прегрешения" няма. И ако има някакъв шанс в Холивуд въобще български филм за нещо - то е тази тематика. Ничев не е участвал в гласуването, "Виктория" е загубила с 12 гласа при тайно гласуване, "Българска рапсодия" е българският избор за "Оскарите". Преживейте го!

  22. 22 Профил на dasho
    dasho
    Рейтинг: 878 Неутрално

    затова и младите и сред тях и талантливи хора си бият камшика

  23. 23 Профил на antongeorgiev
    antongeorgiev
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#4] от "Yard": "Младото поколение" да се научи, че не всяка изгъзица е изкуство (аз съм на 29 години!).

  24. 24 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    До коментар [#23] от "antongeorgiev":

    Както казах - на младото поколение не му се дава шанс от старите кинаджии, които са окупирали всевъзможните съвети за кино.

  25. 25 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#4] от "Yard":

    Спрете държавните субсидии. Нека всеки който иска да прави филм да си намери парите за него. Тогава тези службички няма да са "топли" и ще останат само тези които наистина искат да творят. Филмите са продукт който струва пари и се продава за пари, както музиката, живописта, балета, операта ... Ако държавата ще финансира филмите то тогава да ги пускат безплатно по кината. Защо данъкоплатеца трябва два пъти да плаща? Ведъж да субсидира филма и още веднъж в киното. Щом това е социалне бизнес на държавата тогава кинотворците не трябва да взимат по-големи заплати от чиновниците по министерствата. Или си свободен човек и правиш изкуство за изкуството или си държавен чиновник и се молиш да ти отпуснат фондове.

    California Über Alles
  26. 26 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    До коментар [#25] от "Pontif А":

    Навсякъде в Европа има субсидии за кино. Без тях просто няма да има филми, особено пък в малък пазар като България. Трябва да се ограничи шуробаджанащината и преченето на хора извън средата на старите муцини да правят филми, а не да се спират изцяло субсидиите.
    Държавата също така субсидира и много други неща, които много хора не ползват или пък също така ги "плащат два пъти".

  27. 27 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    До коментар [#3] от "lol":

    +++++

    Българско кино не съществува. Има едни бездарни комплексари, които харчат нашите пари за псевдоартистичните си негледаеми полюции, но кино няма.

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  28. 28 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 581 Неутрално

    За съжаление, няма как да взема страна при положение, че не съм гледал нито един от двата филма. Но да, в кинообщността има една привилегирована група, която решава всичко, обикновено в своя полза, и рядко допуска външен човек да вземе каквото и да е. Между другото, преди няколко години бях страшно ядосан, че изпратихме Тилт, който очевидно беше слаб, клиширан, а дори и недостоверен филм. А познайте дали не беше правен от хора с фамилията Чучков.

  29. 29 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 581 Неутрално

    [quote#25:"Pontif А"]Спрете държавните субсидии. Нека всеки който иска да прави филм да си намери парите за него. [/quote]

    Как точно предлагаш да стане това? Предложи работещ модел, по който да стане, пък да видим. Празни приказки е най-лесно да се ръсят; то в това сме и най-силни.
    И не мисли за банки и заеми, защото трябва да представиш някаква гаранция. Единсветният вариант е с предложение тип "Мисия: Лондон", но, ако това ще ни е киното, по-добре да си гледаме "Непобедимите" и каквото там пускат с Адам Сандлър и толкова.

    Моделът в Европа, а още по-повече в България няма как да е такъв. Няма го огромния капитал, който трябва да се излее някъде. Няма го и огромния гарантиран пазар, който да е готов да клъвне на всяка тъпотия. Че и на Тъпотия 2, Тъпотия 3 и така нататък части от поредицата. Киното не е само бизнес. Или поне киното, което си струва, не е.

  30. 30 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 735 Неутрално

    [quote#27:"The Shadow"]Българско кино не съществува. Има едни бездарни комплексари, които харчат нашите пари за псевдоартистичните си негледаеми полюции, но кино няма. [/quote]
    - Я да видим ти кои български филми си гледал напоследък!

  31. 31 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    Да бе, едни млади не ги пуснали на трапезата и сега реват с пълно гърло срещу старите. Нито едните, нито другите не стават.
    А тези, които заявяват, че заради това младите си биели камшика, да дадат поне един пример на кинаджия, който е напуснал България и е станал успешен зад граница.

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  32. 32 Профил на dame
    dame
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Проблемът е с разпространението. Унищожиха кварталните кина. Филмите, които се правят нямат шанс да достигнат до българите. За това се правят или лоши комерсиални опити за синеплексите, (които нямат шанс в компанията на блокбъстърите) или лишено от поетичен талант и възможности "арт"- кино за фестивалите. Според мен е важно да се вложи ресурс за създаването на кинотеатри с акцент към националното кино. Аз лично гарантирам висока посещаемост! За мен това трябва да се превърне приоритет, ако искаме да правим кино като сръбското, македонското, румънското и т.н.

    dame
  33. 33 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 960 Неутрално

    В която и област на живота тук да погледнеш, все едно и също ще видиш. Киното не може да е изключение, защото е българско, или по - точно се прави от българи. Скандали, обиди, драми. И в основата на всичко - шуробаджанащина.

  34. 34 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#26] от "Yard":


    До коментар [#29] от "laveol":

    Не съм запознат с Българското кино така че можете да игнорирате отговара ми веднага. Аз говоря по принцип. В САЩ се правят страхотни филми но също и страхотни боклуци. За сажеление много от хубавите Американски филми не се дават в България просто защото не са касови. Затова и по-простичките хора си мислят че Американското кино е само Холивуд. И разбира се има начини да се финансира филм не през големите студия. Няма какво аз да ви давам модела. Вижте как работи Сънданс на Робърт Ретфорт. Това е един начин за финансиране на филми. Прочетете за режисьора Роджър Корман - който прави програмни филми и е открил едни от най-големите таланти в Американското кино като е правил изключително евтини филми. Има начин да се правят хубави филми евтино! Българските актьори не взимат хонорари като Американските, нали? Има добри независими филми които са снимани за $60 хиляди. Това са под 100,000 лева!! Ако един Български режисьор или продуцент не може да намери 100 хиляди ... за какво говорим тогава? Ако един добър БЪлгарски филм не може да изкара по кината поне 200,000 лв ...за какъв филм говорим?
    Ако тези които не са доволни не могат да се обединят и да направят Българските Юнайтед Артистс ... за какви твори става дума тука? Бюрократи легнали на държавата които ще чакат Борисов или Орешарски да им даде пари? Знаете ли Робърт Родригез колко филма е направил с видео камера, с приятели актьори и е монтирал сам в мазето си преди да стане известен? Единственото филмово образование на Куентин Тарантино е че е работил във Видео рент. Къде са гилдиите или съюзите на Българските интелектуалци? Къде са кафенетата в които се срещат и си разменят сценарии написани от гимназисти или сервитьорки? Къде са свободните Български интелектуалци въобще?? Аз няма къде да гледам БЪлгарско кино и не мога да давам мнение за него. Но се опитвам да чета нова Българска литература. За това не се искат големи капиталовложения, нали? Последните 25 години са едни от най-турболентните за държавата и обществото - къде са семиналните романи на нашето време??? За да се напише книга ти трябва лаптоп за 600лв или пишеща машина за 150лв или молив за 60ст. После можеш да я издадеш на Интернета. Сега не е като при Соца никой не ги гони и вкарва в затвора. Защо няма едно свестно нещо написано за новата ни история? Всяка година роднини ми носят по една две български книги от нови автори ... абсолютен пикоч. Или са за мутри силно плагиатствани от Американски гангстерски романи. Или са за Америка демонсртирайки дълбоко непознаване на Америка. Когато няма добра литература няма и добри сценарии за филми. Без сценарии няма и филми. Но има държавни фондове и боричкане кой да ги вземе. И безкрайното Българско мрънкане че в България нищо не може да се направи. По света има интелектуалци - може да не харесваш политическите им възгледи, може да не харесваш и изкуството им. Ни никога няма да ги объркаш с чиновници. Можете ли да ми посочите един интелектуалец в България?

    California Über Alles
  35. 35 Профил на chiefwhitecloud
    chiefwhitecloud
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#34] от "Pontif А":
    Да, принципно си прав в наблюденията си, но пропускаш един много важен аспект: финансирането от свободния пазар на интелектуални продукти като музика, книги, филми и т.н. е свързано с пазарната им експлоатация, пазарната им експлоатация започва от езиковите територии. Само за САЩ (които даваш за пример) езиковата територия е около 300 млн. Общият брой англоговорящи по света в момента се изчислява на 1,5 милиарда. Българският езиков регион включва иди ми-дойди ми 7,5 милиона. 7,5 млн. срещу 1,5 милиарда. 1:200, или 0,5%.

  36. 36 Профил на pourquoi
    pourquoi
    Рейтинг: 755 Неутрално

    Още ли има хора, които вярват в утопията "Свободен пазар", хеле пък относно изкуството?! Мислех, че такива отживелици не са на почит вече, но явно съм бъркала. Такива философски концепти няма как да съществуват в реалността, разберете го! Можем да се доближаваме до някаква степен до тях, но не можем да ги имаме.

    А да се подложи киното (или което и да е друго изкуство) на свободния пазар, който разбрахме че го няма, е потресаващо! Неоконсервативните идеали може да се пробутват в САЩ, но е добре да ги държим извън България. Човекът преди мен "chiefwhitecloud" добре е обяснил в подробности.

    Колкото до киното в България.. в един момент ми идва да кажа, че е по-добре да го няма, защото пошлостта, която блика от него, прави дори от спокоен и разбран човек като мен, гневен критикар с наченки на агресия.

    До коментар [#31] от "kas.":

    Съгласна съм!

    Ако има път към рая, то има магистрала към ада.
  37. 37 Профил на marianapopska
    marianapopska
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Както винаги, хубава работа ама българска! Тук става въпрос за морален проблем. От една страна си участник в конкурса, а от друга си жури в този конкурс. Иван Ничев трябва да се срамува от тази постъпка. Не му отива нито на годините нито на званието професор. Какви ценности ще възпитава в своите студенти!?

  38. 38 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#35] от "chiefwhitecloud":


    До коментар [#36] от "pourquoi":

    Wow! Значи единствения шанс за изкуството е Оланд или Орешарски да ви дадат пари? В Испания киното е 100% субсидирано и Испания "произвежда" 2.5 пъти повече филми от САЩ!!! Някой да ги е гледал тези боклуци?
    Какво общо има езика с изкуството в този интегриран свят? Американските филми не се гледат само в Английско говорящи страни! Орхан Памук пише на Турски но го четат по цял свят. МАркес да не би да пише на Английски?
    Филхармонията в Сан Франциско се счита за една от най-добрите в света. Само част от парите им идват от ендаументс. Останалата чест е от дарения и от билети. Кой слуша симфонична музика? Какъв е % ? Ама то само със свирене, мрънкане и надежди за държавна помощ не става. Трябва да развиваш публиката си!!!! През лятото музикантите не са в почивка а изнасят концерти всяка Неделя безплатно в Голдън Гейт Парк. Има няколко места където има естествени амфитеатри и сцена. Оркестъра е в намален състав, изпълняват се по-популярни творби. Всеки си идва със столчето и с кулъра с винце и мезета, децата си играят, атмосферата е кежуал, всички са по джапанки ... но се раздават листовки за дарения, покани за концерти .. така хората се "зарибяват" както казвате там. Самата зала на Филхармонията е оборудвана с най-модерна техника за записи - печели се от записите. Правят се записи за филми и други неща извън концертната програма - още пари. Правят се концерти "Попс" на които цялата зала се превръща в банкетна зала с маси - хубави Калифорнийски вина и мезета и музика от Филми или детски мюзикали. Винаги е тъпкано и хората дори пеят с оркестъра. И повечето си идват с храната и пиенето, което допринася още повече за народняшката атмосфера. На Нова година се правят Маск-Балове и музиката е подбрана подобаващо. Има също Младежки Симфоничен Оркестър съставен от ученици и студенти - нали се сещате че когато имат концерт залата ще е пълна само с роднини ако не друго. Нали разбирате че това са новите музиканти които заменят старите. Нали разбирате че така се откриват новите талнти концертиращи музиканти? Нали схващате че децата на тези деца ще слушат симфонична музика и ще ходят на концерти? И така ще подържат жива тази музика? Нали се сещате че някой от тези деца когато станат милионери ще дарят големи суми на фолхармонията. Сажелявам че се гнусите от свободния пазар и неоконсерватизма ( не е ясно какво общо има с изкуството, но за напомпани псевдоинтелектуалци върви ..поне като термин). Когато се вложи много труд и много ум Свободния пазар си работи. Ако искаш да имаш пазар на симфонична музика ще трябва да работи неуморно за да си създадеш публиката, музикантите, композиторите и пазара на радиопредавания и записи. Иначе ще чакаш на някой мъстит професор да ти даде пари .. ама той някък си все на себе си ги дава тези пари ... и все нещо не става. А и когато ти дадат парите дали ще напишеш добър роман, или симфония или филм .. не е толкова важно, нали вече си взел парите и няма какво да връщаш ако се окажа че си некадърник.
    И още един пример - СНН е световна мрежа за новини, защото беше създадена от Тед Търнър с парите на Тед Търнър и с идеята на Тед Търнър да предава 24 часа световните новини от мястото на събитието описани от местни репортери. Никой не беше се сетил да ги направи това преди него. Французите като централизирана нация с претенции за култура преди 25 години решиха да направят Френски СНН защото се давеха от завист че всичко се прави на Английски. Подобаващо държавата отдели фондове, видни журналисти определени от държавата се включиха, Френската академия също, фанфари, знамена ... само френски език!! - Ура, ура! След 6 месеца решиха да пробват и на английски, след една година затвориха. Кажете ми пак че свободния пазар не работи

    California Über Alles
  39. 39 Профил на antongeorgiev
    antongeorgiev
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#37] от "marianapopska":

    Кое точно не разбирате, Марияна, в изречението: "Иван Ничев не е участвал в избора"? Изг*зицата на Виткова е загубила! Тук не става дума за млади и стари, а за смислени и безсмислени!

  40. 40 Профил на antongeorgiev
    antongeorgiev
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#38] от "Pontif А":

    Аз пък ви съжалявам, че сте обида за грамотността.

  41. 41 Профил на chiefwhitecloud
    chiefwhitecloud
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#38] от "Pontif А":
    продължавам да твърдя, че принципно си прав (въпреки заядливия тон, който поддържаш), но стоиш на повърхността, взирайки се в успехите, без да изследваш средата и причините довели до тези успехи и без да говориш за неуспехите, от които идват поуките. А онази Опера в Ню Йорк, която така го закъса, че писаха че фалира? А всичките американски артисти, които се изселват в Европа (примерно в Берлин), за да могат да реализират проектите си с пари на данъкоплатците? Джим Джармуш, който прави успешните си филми с неамерикански пари? Друг световно известен колумбийски автор освен Маркес?
    Но спорът дали създаването на изкуство трябва да бъде на пазарен принцип или субсидиран малко отклонява от същността на нещата, която се състои в това дали има благодатна среда да се създаде нещо, или възспираща среда. За да се създаде каквато и да е среда, трябва да има първо количествено натрупване, с което рано или късно идва качеството. И нещо като обществен консенсус, че освен материалните блага на пазара на свободното ни време трябва да има и духовни блага за консумация. Както казваш "трябва неуморна работа за създаване на публика".

  42. 42 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#41] от "chiefwhitecloud":

    Тона ми е заядлив защото е в отговор на някои други постове. Това разбира се не ме извинява. Сажелявам не съм искал да съм груб с тебе.
    Аз мисля че нямаме принципна разлика в мненията. Нищо не е само черно или бяло. Трябва да има различни алтернативи. До толкова доколкото държавата е отговорна за образованието и израстването на народа - да трябва да има помощи за изкуството като част от образованието, като част от подържането на специфични традиции и ценности. Аз не съм против това да има държавно училище за балет или фолклорна музика (нищо общо с чалга). В България имаше много добра традиция на духовата музика. Всичко това май изчезна. Не че аз съм любител. Държавата има същия ангажимент към науката например, спорта....
    Това против което съм е пълно и гарантирано финансиране на филми .. много ми намирисва на Социализъм. Парите винаги идват с условия! Колко хубави филми се направиха по времето на Соца? 5, 10? Повечето за деца или други "безопасни" теми. Колко добри актьори имахме? 5, 10? Имам цял харддрайв с Български филми. Не мога да изгледам почти никой докрай. И то филми които са ми харесвали на времето. Актьорите декламират като деца, плота обикновено е ужасно тъп. За движение на камерата, филтри, музика, монтаж не може и да се говори. Цялото изкуство беше унищожено защото беше ръководено и контролирано от простаци в името на държавата. Дори и не в името на държавата а в името на Партията. Същото беше и с литературата! Посочи един поет на нивото на Яворов. На нивото на Вапцаров. Аз не споделям политическите убеждения на Вапцаров но го оценявам като поет. Някой да го е финансирал него? Финансираха Богомил Райнов и помиите му. Ако прочетеш в оргинал Дашиъл Намет или Чандлър ще разбереш къде се намира Райнов.
    Ако щеш и чалгата е резултат на строгия контрол който идваше с държавното финансиране по време на Соца. Защо? Защото под мъдрото ръководство на другаря Живков можехме да имаме бледа безлична естрада и малко импотентен рок и нищо повече. В България е имало чудесна традиция на Градски песни, която беше унищожена заедно с интелигенцията ни. Дори фолклорната ни музика беше унищожена и направена стерилна. Всеки запис по Българско Радио беше - "обработил Филип Кутев" Затова и народа слушаше "Сръбско" и "Гръцко" Това не е ли срамно? Чудно ли е че сега всичко експлоадира в чалга, която е някакво пошло копие на Сръбско-Турски фолк. Можеш ли да покажеш поне една фолклорна песен написана по време на Соца?
    Не случайно ти дадох пример с Филхармонията в Сан Франциско. Това не е масова музика. Скъпа е защото трябва да подържаш голям оркестър от скъпи музиканти които трябва непрекъснато да са във форма. А публиката е лимитирана. Това е доста трудна ситуация, която аз мисля че тук се решава сравнително елегантно и с мисъл. И ако може да се подържа това трудно изкуство не виждам защо не може да се намерят алтернативи за финансиране на филмовото изкуство в България. И в края на краищата защо един хубав БЪлгарски филм да не може да си изкара парите в България? А ако е хубав защо да не се продаде и в чужбина.
    Всичко може и трябва да се прави с мярка. Разбирам твоята гледна точка и не я отричам. Просто предлагам алтернатива. Имай предвид че по-малко от 10 човека в САЩ си изкарват прехраната само и изключително с писане на книги. Всички останали стотици работят и нещо друго. По времето на Соца имах гадже поетеса, която публикуваше разни тъпизми по вестниците. Тя както и всички други успяли или не писатели и поети бяха официално регистрирани в милицията. Разбира се и пишещата и машина беше регистрирана. Докато се движех в тази среда разбрах че има няколко хиляди такива тунеядци като нея на държавна хранилка. Почивки по станции, творчески командировки, кръжоци, простотии и всичко това за две публикации на месец от типа -
    От високото балконче
    полетя синьо балонче
    Родина като градина
    води ни Партия любима ...
    Има голяма разлика ако имаш проект за книга или филм и отидеш да убедиш някой да го финансира - човек, организация, академия .. И ако има отделени пари и някой трябва да ги раздава. Кой решава кои проекти са достойни за финансиране? Кой решава на какви теми трябва да бъдат? Има голяма разлика между меценатство и държавно финансиране. Изглежда че в България много хора ги бъркат тези две неща.

    California Über Alles
  43. 43 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    До коментар [#42] от "Pontif А":

    +++ Макар че мога да направя няколко дребни забележки. И тук се правят опити да се възпитава публика (например "концерти на възглавници". Но повечето събития от такъв вид се случват в София и големите градове.
    Инициативата на БНТ за лятното кино да запознават хората със съвременното българско кино също е доста прилична.
    Е, разбира се, винаги може да се спомене и дейността на читалищата, които правят чудеса с миниатюрен бюджет.
    Има и много други примери.
    А с това:
    [quote#42:"Pontif А"]Цялото изкуство беше унищожено защото беше ръководено и контролирано от простаци в името на държавата. Дори и не в името на държавата а в името на Партията[/quote]

    [quote#42:"Pontif А"]има няколко хиляди такива тунеядци като нея на държавна хранилка. Почивки по станции, творчески командировки, кръжоци, простотии и всичко това за две публикации на месец[/quote]

    [quote#42:"Pontif А"]Има голяма разлика между меценатство и държавно финансиране. Изглежда че в България много хора ги бъркат тези две неща. [/quote]
    съм напълно съгласен!

    Тези хора и сега си мечтаят за това време и го предават на следващите поколения.

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  44. 44 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    Хм, емотикона не беше предвиден
    [quote#43:"kas."](например "концерти на възглавници"[/quote]

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  45. 45 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#43] от "kas.":

    Кас, то и тука е така. Да не мислиш че има опера и филхармония във всеки град. Само по-големите центрове могат да съберат публика за такова нещо. Майка ми си е още в България. Много обича музика и ходи поне 2, 3 пъти на опера всеки сезон. Казва че винаги е пълно и то с млади хора.
    Бях забравил за Читалищата. Преди 30 години ... нищо не правеха. Дано сега да развиват по добра дейност.
    Не забравяй че всичко си зависи от семейството в края на краищата. И ако читалищата предлагат възможност за децата ти - балет, музика, езици, живопис, научен кръжок .. каквото и да е, използвай го. Тук сега е през нощта. Гледам Атила от Верди на операта в Сан Франциско. В хора около 30% са жълти и около 10% черни деца и юноши. Във Филхармонията е същото. Просто жълтите тук са много амбициозни и работливи.
    Знам че в България е трудно но ... всеки има отговорност да възпита децата си да имат вкус и усет за тези неща.
    И тук пак опираме до държавата. Нито в Америка нито в България някой ще ти възпита децата. И никакви пари отпуснати от държавата няма да ги направи поети ако те нямат талант. Кой е отпуснал пари на Ботев, Вазов, Владигеров?
    Затова аз съм за това държавата да дава възможност на децата да видят да се учат и да достигнат потенциала си. Това не се прави в България и това е по-страшно от липсата на фондове за кинаджиите. И тук в Америка фондовете за децата са недостатъчни. Разликата е че тук родителите имат малко повече възможности.

    California Über Alles
  46. 46 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    До коментар [#45] от "Pontif А":
    Зная, че симфоничен оркестър е скъпо занимание. По времето на майка ми в родния ми град е била създадена пионерски оркестър, който по мое време вече го нямаше. Така че винаги е имало ентусиасти.
    Според мен, на управниците в България им е трудно да се разделят с идеята да управляват живота на хората на всички нива. За съжаление, има и твърде много хора, които харесват това, защото за тях отговорността е непоносима тежест.
    Относно читалищата, мога да кажа, че всичко там много зависи от секретарите им. Има много разтропани между тях и вършат страхотна работа. Например в Оряхово има музей на Дико Илиев(който е живял там) и уредничката му се занимава с издирване на негови творби. Преди няколко години се разшумя за едно селско читалище, което търсеше дарения за създаване на библиотека, за да могат бабите и дядовците да привлекат внуците си през лятото.
    Има и много селски фестивали, които са създадени от местните. Някои от тях са на много добро ниво.
    Има много положителни примери.
    Операта и на мен ми е едно от любимите изкуства. Не е толкова скъпо да се посети представление.
    Това лято в Пловдив посетих традиционния Верди фестивал. В "Аида" участваше една от най-добрите изпълнителки на ролята в света. А билета беше само 10 лева. Разбира се, имаше и по-скъпи.
    Наистина е въпрос на възпитание и създадена необходимост, а не на пари. Има и много културни прояви, които са безплатни. Тъкмо днес е Нощта на галериите и музеите. Преживяването е супер и има много видове събития.

    А в киното все още са на друго ниво в милата ни родина. Някъде в "златните години"(иронично казано) на Людмила Живкова. И за съжаление, мнозина млади са хванати в този капан. Явно има много път да извървим, докато се освободим от тези модели на мислене.

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  47. 47 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#46] от "kas.":

    Не е Нова Година ако не чуя едно хоро на Дико Илиев, нали. Точно него имах предвид като говорих за духовата музика.
    Жена ми наскоро прочете Тютюн на Димов от читанка.бг но първото издание, преди да му назначат политкомисар. Къде ги тези автори сега.
    Понякога си пускам Вардар на Панчо Владигеров. Чудя се какво щеше да бъде ако я нямаше тази дупка от 40 - 50 години.
    Сина ми е на 19. Ходим на симфонични концерти веднъж, два пъти на година, на опера. Тук билетите са $150 евтините. Изглежда че оценява тази музика .. но май не я чуства. Доволен съм че поне успях го запаля по Пинк Флойд като беше малък. Пускаме му и народна музика понякога .. но не изглежда да му допада. Слуша алтернативен рок - добре поне че не е рап.

    California Über Alles
  48. 48 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    До коментар [#47] от "Pontif А":

    Няма как да върнем времето назад. Не е много трудно да се предположи какво би станало, ако не бяха тези 45 години социализъм и 25 години псевдо демокрация.
    Простичък пример. Дядо ми е построил къща с пет стаи за няколко месеца, женейки се за баба ми през 1944 година(която е била национализирана през 1948). А в следващите десетилетия хората е трябвало да се бъхтят 30 години за един апартамент гарсониера.

    Относно музиката и предпочитанията на сина ти, не го насилвай. Добре е и това, че уважава определени жанрове, макар и да не са му първа любов. Аз съм запалил неколцина за операта просто с един гол ентусиазъм и малко познания по история на музиката. Но не е задължително всичко да се харесва на всеки. Предпочитанията на сина ти към рока можеш да приемеш спокойно като твоя заслуга. А за народната музика се иска среда. Например посещение на фестивал като този в Жеравна( но зависи доколко би възприел такива "примитивни" преживявания). Според мен е добре дори, че познава народната музика. В крайна сметка масовките и манифестациите бяха едни от най-досадните неща на "социализЪмЪт".

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  49. 49 Профил на marianapopska
    marianapopska
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Той е част от Националния съвет за кино и като такъв е редно да не участва(, а за това кой е по-добрият филм не знам, не съм имала удоволствието да ги гледам и не бих си позволила да давам обидни квалификации. За филма на Мая Виткова знам, че е селектиран в състезателната програма на един от най-добрите фестивали за независимо кино Sundance , което само по себе си е огромен успех. До коментар [#39] от "antongeorgiev":





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK