Веселина Сариева: Нощта превърна Пловдив отново в културен епицентър на България

Веселина Сариева: Нощта превърна Пловдив отново в културен епицентър на България

© Васил Германов, Undertheline.net



Ако тази и утре вечер се намирате в Пловдив или околността, със сигурност е добре да не подминавате едно от най-очакваните събития през септември - Нощта на музеите и галериите - Пловдив, която се провежда за десета, юбилейна година. Цифрата показва, че тя предхожда вноса у нас на идеята за Европейската нощ на музеите и галериите, инициирана първоначално от Франция и разпростряла се след това и в други страни. Затова не ги и бъркайте. Ако поне веднъж сте попадали в тази под тепетата, вероятно знаете и сте усетили защо. 


Юбилеят ще бъде отбелязан не с еднодневна, а с двудневна програма (12 и 13 септемри). Тя включва 120 събития с наистина шарени участници, преплитащи разклонения на изкуството, архитектурата и градската среда. 


Пред "Дневник" основният двигател и инициатор на развитието и поддържането на Нощ на музеите и галериите - Пловдив Веселина Сариева сподели какво се е променило и какво не от началото досега, какво е открила за себе си и покрай себе си заедно с Нощта, ксредно акъв процент от населението на страната всяка година я посещава, както и кои са елементите от програмата тази година, които не би пропуснала със сигурност. 




С какво усещане се изправяте пред 10-ото юбилейно издание на Нощта на музеите и галериите - Пловдив?

- Оценявам факта, че имахме вярата и силите да продължим, да се развием и разгърнем през тези 10 години. Удволетворена съм, че една от мисиите, с които стартира проектът ми за Нощта е осъществена, а именно Пловдив отново да стане културен епицентър на България.


В личен план е странно усещането, че самата аз чувствам респект към Нощта.


За два дни със 120 събития е наистина много амбициозен план човек да посети абсолютно всичко. Вие лично кое няма да пропуснете и препоръчвате публиката на Нощта също да не пропуска?


- Целта на тези 120 разнообразни събития, разбира се, не е да бъдат обходени, а да се предостави избор на публиката, която да избере своя лист, да направи своята Нощ, да се познае в Нощта.


За да отговоря на въпроса Ви - аз имам задачи в Нощта и не съм регулярен посетител, но ако бях, бих посетила юбилейната кураторска програма "Тъмната страна на Нощта" с работите на Лорънс Вийнер, Карл Палм, Рада Букова, Лъчезар Бояджиев, Крейг Хевънс, Камен Стоянов, Пиер Бисмут, също така няма да пропусна аудио-визуалната работа на Йост ван Веен и Петър Дундаков в Дома на Новроденото; изложбата, курирана от Бетина Щайнбрюге в Sariev Contemporary и изложбата на Димитър Солаков в Sariev Project Space Капана. Бих посетила откриването на изложбта "Кутия в Куфар" на Френския културен институт, ще се опитам да отида до Музея на авиацията, който е страхотно изживяване и да обходя обектите в Стария град и Капана, а след това - заключителното парти на първата нощ във Военния клуб, където ще видя за първи път и новата бутилка на Абсолют с почерка на един от най-големите световни художници на всички времена.


Втория ден на 13-ти избирам изложбата в държавен архив "Пловдивският път на автомобила", разговора за художника и пазара в Икономическа библиотека, търга на авангардно българско изкуство "Гавазов и неговата школа" в Тримонциум, прожекцията на филма "Животът на другите" като част от инициативата "25 години свободна България"; ще се отдам на литературата като посетя "Бъдещето на българската литература"– литературен клуб Spirt & Spirit, литературния пърформънс на Тодор П. Тодоров - "Винаги нощта" в artnewscafe; ще си направя астрологична близалка според датата ми на раждане със "Дълбоко замразени" на Виолета Керемидчиева, ще играя с Хамалогика на Хамалополи мастърс - игра, в която се генерират идеи за културно обживяване на пространства и/или сгради в Пловдив.


Ще намеря начин да скоча в някакъв автобус, където се прожектират видеята от международния проект, куриран от Викенти Комитски ROAD MOVIES.


Но и двата дни, ако ми остане време, ще се наслаждавам на готините хора и емоции в града, седейки си на някой тротоар.


Какво в това събитие се промени от началото досега? Какви бяха трудностите в началото му и какви са те сега? Кое стана по-лесно?

- Първата Нощ даде хоризонт, както за културните институции участници в Нощта, така и за новите хора, които опитаха културата по различен начин.


Днес този хоризонт е приближен и се разви в цяло поле, което действа като инкубатор и е обитавано от работещи колаборации, културни практики, нови културни оператори и инициативи, идеи, визии, които далеч надхвърят самия фестивал.


С какво органзиирането на нещо толкова мащабно е по-трудно, когато е извън столицата София?


- С всичко, което културологично, икономически и социално се предполага, и повярвайте, това не е клише, а присъстващ проблем. Проблеми са центрацизацията на националните културни институции, подкрепящите организации, медиите, активните в културата хора, иновативните бизнеси, липсата на експерти и кадри, качеството на публичен междуградски транспорт дори. Въпреки това над 55% процента от публиката ни през годините е от други градове и се надяваме увеличаваме този процент занапред.


За деветте издания на събитието досега общо 245 000 хиляди човека са посетили Нощта, което означава средно по 27 000 човека на издание. Това означава че едно издание на събитието "Нощта на музеите и галериите - Пловдив" е било посетено от 0,4% от населението на България.


Каква е публиката на Нощта в Пловдив и различна ли е от тази на Европейската нощ на музеите и галериите, която се провежда на пролет?


- Това са различни събития, които имат общи организационни сходства, но дават възможност на публиката да участва по различен начин в тях. Нощта в Пловдив има три различни тематични програми: Музеи и галерии, Култура и клуб и Град и публични пространства, които привличат различен тип аудитории от цялата страна.


Какво ново открихте в Пловдив покрай организирането на Нощта? Какво научихте лично за себе си?


- Покрай организирането на Нощта открих и експериментирах с редица нови места за култура, някои от които се превърнаха в предпочитани места за случване на събития.


Открих, че макар и в някои отношения Пловдив да е консервативен и борбата между традиционно и ново да присъства, тук все пак надделява духа на визионерството, има топли и сърдечни хора, които искат нещата да се случват, хора, които са ръководени от духовното, което е стойност в Пловдив.


Открих млади хора от други градове, които са привлечени към Пловдив и безусловно искат да останат в него. Някои от тези хора са част от моя прекрасен екип.


Със сигурност това е едно от събитията, утвърдили Пловдив като град - магнит за културните среди. Как ще се влеете в подготовката на града за Европейска столица на културата 2019 (ЕСК)? Ще се промени ли Нощта?


- Нощта репрезентира модела "Заедно", което е и мотото на кампанията на Пловдив за Европейска столица на културата 2019. Мисля, че нашият успех именно в това симбиозно събиране даде вяра, че Пловдив може да успее в тази тежка надпревара и кандидатурата да не е имагинерна, а базирана на реален потенциал.


По отношение на това дали Нощта ще се промени и как - ние се оказахме смели и неуморими в това всяка година да променяме по нещо в събитието и занапред няма да се поколебаем да направим каквото трябва, за да може Нощта да е интересна, адекватна и полезна.


Какво конкретно очаквате да се подобри в Пловдив след избирането му за Европейска столица на културата?


- Пловдив вече започна да разбива този модел на централизация на културата в България и вярвам ще успее да го направи и занапред, защото това би било изключително важно за демократизирането ни като европейска страна. Надявам се този процес да засили гражданското участие. Надявам се културата да задвижи икономиката на града ни и даде повече достойнство на пловдивчани.


Имате ли Ваши конкретни проекти, които очаквате да реализирате по време на подготовката за ЕСК 2019? Разкажете поне малко за тях.


- В книгата към кандидатурата на Пловдив участваме с два проекта: 4GET, който прави мрежа от четири емблематични сгради в модерен за 60-те - 80-те години на миналия век архитектурен стил, като ги превръща в тематични пространства за съвременна култура. Това са Кино Космос, Дом на новороденото, Братската могила и един стар универсален магазин. Другият проект е Museums of Europe и е реално свързан с Нощ - Пловдив.


Какво стои в графика Ви от неделя насетне, или с други думи след Нощта?


- Участие в панаира за съвременно изкуство Art International Istanbul 25-28 септември, където ще представим българските творци Правдолюб Иванов, Недко Солаков, Стефан Николаев; между 1 и 6 октомври предстои панаирът за съвремено изкуство Vienna Fair където ще представим целия лист от автори на галерията ни Sariev Contemporary; връщане в Пловдив, където предстои програма от дебати (проект, който правим с Червената къща), изложба на Рада Букова в Sariev Contemporary и завършваме годината с образователната ни платформа "Въведение в съвременното изкуство", която се радва на успех и се провежда четири поредни години в София.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3495 Неутрално

    Културно погледнато Пловдив е голяма работа !
    малко културен хумор по въпроса:
    https://www.youtube.com/watch?v=GiT8sZR9rxM

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на nikivan
    nikivan
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Нощта на музеите и галериите, беше изпреварена от "Сутринта на наркоманите и политиците".

    http://btvnews.bg/article/bulgaria/izbori/politichesko-nadvikvane-v-evropejskata-stolica-na-kulturata.html

    „Чрез правилното и стратегическо използване на пропагандата можете да направите така, че хората да виждат Раят като Ад и Адът като Рай.“
  3. 3 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 697 Неутрално

    "Нощта е осъществена, а именно Пловдив отново да стане културен епицентър на България."

    Е па, ако Пловдив е епицентъра на културата - то центъра на културата къде е ?

    На два метра под земята.

    /верно покрай заметресенията тая дума ЕПИЦЕНТЪР е много модерна, ама хайде спрете се с повсеместното и грешно ползвне/

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  4. 4 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 779 Неутрално

    аз съм от Пловдив и не е ме е срам да си призная, че всъщност от човешка гледна точка градът деградира тотално. Културна столица хехехе, то културни хора в тоя град не останаха, само самозвани артличности, погледнете ни само кметовете ..........доскорошният с гадна редукция в говора, сегашният, явно слабоинтелигентен,завършил "Автото", явно уличен в купуване на гласове, а мъдрите пловдичани го избират за кмет, аурата на пловдив изтля заедно със смислените хора, които напуснаха града

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  5. 5 Профил на tkirov
    tkirov
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Евала и правя на Сариева - не я познавам лично, макар да имаме поне десетина общи приятели, но като знам какво представлява Пловдив в Нощта, направо ми иде ... де да знам - кеф ми става. По подобен начин - като пред Нощта, съм се чевствал само веднъж в Мюнхен по време на "Вси светии" - народ, усмихнати хора, всички си приятелстват - Ха, наздраве!

  6. 6 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 583 Неутрално

    С този вид на ремсистка какво кънтемпоръри, ма?

  7. 7 Профил на nero__
    nero__
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#3] от "Dimitar Stoyanov":

    И аз това щях да напиша, от културтрегерите точно не я очаквам тази грешка. Много дразни.

  8. 8 Профил на pourquoi
    pourquoi
    Рейтинг: 767 Неутрално

    До коментар [#4] от "Stavrogin":

    Аз съм от Пловдив и се чудя с какво градът е по-зле от примерно.. 1994г? Очаквам конкретни аругменти, а не говорни дефекти.

    Ако има път към рая, то има магистрала към ада.
  9. 9 Профил на pezar
    pezar
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Пловдив, столицата на мега чалгата ,тракийските селяндури и интелигентните помаци . На кой ги пускате тези фишеци не знам. Сигурно идват от тези които ще цоцат от общинските парици . Имаше дух някога този град , ама то ехее кога беше . Всичко по-читаво или умря или забегна по-чужбините .Сега навсякаде от горе до долу масово селски пръчки . Ебахти и културният град ,още люпят масово семки.

  10. 10 Профил на pezar
    pezar
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Със хората нашия с хората.

  11. 11 Профил на Angel Parvanovski
    Angel Parvanovski
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Факт, че в Пловдив има страшно много селяни, дори прекалено много. Няма какво да го крием. Чалга баровете са повече от всички останали. Но това не променя обстоятелството, че последните години има голямо раздвижване в културен аспект и то точно в насока на истинския дух на Пловдив и пловдивчани.

  12. 12 Профил на Раковски
    Раковски
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Първо се създава силна икономика, благоприятни бизнес условия за малък и среден бизнес и чак тогава може да се говори за развитие на културата (това най-разтегливо понятие). Тази работа е каруцата пред коня.

    А защо никой не говори за Европейска столица на науката?

  13. 13 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1771 Неутрално

    И аз направих своя избор - ще си остана вкъщи и никое събитие няма да посетя, защото никое не ме вдъхнови.

  14. 14 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 779 Неутрално

    До коментар [#8] от "pourquoi":

    Какви аргументи искаш, говоря ти за хората, те са проблем на града и ако мислиш, че мякането на Атанасов и Тотев е за подценяване....ето ти един аргумент за това, за което говоря

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  15. 15 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1771 Неутрално

    До коментар [#14] от "Stavrogin":

    Хората са едни и същи навсякъде в България - българи. И управниците във всички наши градове са горе-долу едни и същи - некомпетентни и не на мястото си.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK