Девет идеи, ако държавата иска реално да насърчи четенето

Девет идеи, ако държавата иска реално да насърчи четенето

© Юлия Лазарова



След съветите към родителите и размислите на Георги Господинов за четящия човек  днес в поредицата "Удоволствието от четенето" ви предлагаме по-различен поглед към това как може реално да бъде насърчено четенето в България. Повод е кампанията "Чети с мен" на Министерството на културата и неправителствени организации.


Автор на текста, публикуван като статус в социалната мрежа "Фейсбук", е преводачът Зорница Христова. Тя обобщава мерките, които редовно избраните правителство и парламент трябва да предприемат. Заглавието е на редакцията. 


Няма нищо лошо в кампаниите за подкрепа на четенето. Дори да са лайфстайл. И със селфита, и с каквото се сетиш. Обаче когато се организират от Министерството на културата, на мен ми е болно, защото идват на мястото на реални неща, които биха свършили реална работа. Но, да, не са шумни и безплатни.




Ето моето "ice bucket challenge" с девет идеи за реално насърчаване на четенето. Откъдето и да се започне, все ще е нещо.


1. Сваляне/чувствително намаляване на ДДС върху книгата. Манол Пейков е обяснил ясно и точно как това ще се отрази върху достъпността й за потребителя, а и върху заплащането на автори, художници и преводачи.


2. Редовни инвестиции в обновяване на фонда на библиотеките, включително отваряне и поддръжка на библиотеки по крайни квартали и малки населени места.


3. Инвестиции за допълнителна квалификация на библиотекарите (световният опит в това отношение е много интересен) и за поощряване на онези библиотекари, които полагат смислени интересни усилия да привлекат читатели.


4. Общ план с Министерството на образованието за развитие на училищните библиотеки (там е страшно, нерядко някой учител си допълва хорариума, а има и много склададжийки по душа, които държат децата надалеч).


5. Създаване на писателско-преводачески домове (1-2), където писатели и преводачи от цял свят да могат да отсядат, превеждайки български (и не само) произведения или просто работейки по следващата си книга. Разходите са минимални, ефектът върху присъствието на страната на литературната карта - огромен.


6. Политика за представяне на България по международните панаири на книгата. С минимални разходи за дизайн на павилиона и най вече за СЕЛЕКЦИЯ на представените книги (а не сбироток от дарения от издателствата) българската книга би имала повече шансове да бъде видяна, харесана, преведена.


7. Награда за учители, които полагат специални усилия да насърчат учениците си да четат - и да разсъждават върху прочетеното. Тези, които са готови да разговарят с децата за техните любими книги, вместо да ги "изпитват" за правилно мнение. Тези, които могат да те запалят да прочетеш нещо, което ще запомниш. Ако тази година наградим 10 такива учители - примерно с парична награда и екскурзия до страна с добри практики в това отношение - догодина ще имаме 20 такива. По-догодина - 40?


8. Издаване на комплекти от "Първи книжки", които родителите на всяко бебе получават при изписването. Подобна практика има в други страни, спонсорирана от държавата. Политика за насърчаването на четенето в най-ранна детска възраст, например чрез подобряване на практиките в държавните детски градини (където масово НЕ четат на децата, прекарващи там целия ден - вместо това ги инсталират редовно пред телевизора).


9. Повече прозрачност, логика и реална подкрепа в малкото държавни програми за помощ за книгата.


Това са нещата, които могат да се направят сравнително бързо. Не са десет, както е обичайно по популярните сайтове, но пък малко ме е грижа за формата на популярните сайтове.


Има и още едно, но то е сериозно и бавно - и е въпрос на обща работа с Министерството на образованието - основна ревизия на програмата по литература, така че да позволява повече истинско вникване и общуване с книгата и по-малко "отмятане" на задължителни произведения.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2190 Неутрално

    Добри идеи, но в това с комплекта "първи книжки," има място за злоупотреби, както с политиката "един учебник."

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  2. 2 Профил на доктор Валентина Попадийска
    доктор Валентина Попадийска
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Във всички изброени точки има място за злоупотреба! Само като видя СЕЛЕКЦИЯ и ми става ясно как ще се селектират книги. Да не говорим, че намали ли се ДДС-то за книгата (на кой му пречи да си купи книга една разлика от 10-12%??!), ще скочат и фармацевтите и още 100 индустрии.
    Айде стига със соц идеи. Ето една основна, която ще ме накара да си купя книга на български, вместо в оригинал на английски:

    Държавата да помогне на издателствата да пуснат електронни книги, които се четат от най-популярните електронни четци (визирам киндъл).
    Държавата да дигитализира и направи достъпни електронно всички по-стари български произведения. А не да се надявам, че ще намеря нещо в читанка-та.

    https://popadiyska.com
  3. 3 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    Свалянето на ДДС никъде и никога не е помогнало за поевтиняване на каквата и да е стока. Пробвано е много пъти на много места и резултата е винаги един и същ - цените са според конкуренцията и пазара. Учебникарския пример са цените на детските дрехи в Франция - където няма ДДС за такива стоки и Германия където си има ДДС. И факта е че цените им са напълно еднакви. Далеч по-смислено е създаването на фонд за подкрепа на издаване на книги на български. Или закопуване на повече книги за обществените бибилиотеки.

  4. 4 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    До коментар [#2] от "badpit":

    Това второто е невъзможно защото книгите имат авторски права 80 години след смърта на автора. Отделно държавата се предполага да се грижи за БЕДНИТЕ граждани. Собствениците на Киндъли определено не са бедни и могат да си купят произведенията.

  5. 5 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 855 Неутрално

    [quote#3:"m17"]Свалянето на ДДС никъде и никога не е помогнало за поевтиняване на каквата и да е стока.[/quote]
    Но пък въвеждането му, със сигурност оскъпи всичко.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  6. 6 Профил на доктор Валентина Попадийска
    доктор Валентина Попадийска
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#4] от "m17":

    Аз нямам против да си купя книгите, които чета. В момента обаче съм поставен пред дилемата да търся стари книги в антиквариати, да вися по библиотеки с часове или донякъде нелегално да си сваля книгата от читанката. Нито авторите печелят, нито читателите.
    И да не отваряме темата колко са бедни българите. БЕДНИТЕ "българи" в гетата и по Родопите не четат! Останалите масово имат и компютри, и модерни телефони с приложения за четене.

    https://popadiyska.com
  7. 7 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    не може първата ви идея да е премахване на ДДС върху книгите. не може!

    утре някой ще каже, че изцяло премахването на данъците ще помогне и на здравеопазването, на съдебната система, на продажбите на горива, на продажбите на медикаменти и т.н.

    РЕФОРМИ !
  8. 8 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Егати обществото щом държавата трябва да насърчава четенето. Само до преди 150 г. четенето се е смятало за привилегия, а сега трабват стимули, за да се научиш да четеш. И това май не е само в България.

  9. 9 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    До коментар [#6] от "badpit":

    Съгласен съм с вас че към момента няма лесен и законен начин човек да си закупи и свали електронни книги на български. Не само класическа литература но дори съвременна популярна литература която е преведена и издадена но просто я няма в електронен формат. Но не съм съгласен държавата да се занимава с дребните неудобства на всекиму. Когато четящите и платежоспособни собственици на електронни четци (аз ползвам нуук ) станем достатъчно пазара ще се погрижи за нас.

  10. 10 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    До коментар [#5] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":

    А вие как предлагате да финансираме държаваните разходи за отбрана, сигурност, образование, здравеопазване, социални помощи, пенсии и т.н. общо 36 милиарда лева тази година ?!?

  11. 11 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2789 Неутрално

    Баща гледа спорт по ТВ-то и изведнъж кресва:
    - 15 000 евро на седмица ще получава този футболист! Сине, стига си чел, хвърляй книгата и марш навън да риташ топка!

    А не са само спортистите, шоу и филмовите звезди, музикантите комерсиалните), и т.н. - където се наливат огромни инвестиции и се осигурява висок стандарт - там ще се опитат да отидат децата. Както е казал Чърчил - всичко се измерва с пари - по-важно е не какъв пост заемаш, а какви пари получаваш.
    Няма смисъл да ставаш учен, ако имаш шанс да станеш футболист и да вземаш повече пари.
    Чърчил е бил доста предвидлив, имайки в предвид днешната реалност.

  12. 12 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#6] от "badpit":

    "БЕДНИТЕ "българи" в гетата и по Родопите не четат! "

    Доста силно твърдение и не знам дали се основава на собствени наблюдения. Точно онзи ден бях свидетел на нещо много любопитно (историята е абсолютно достоверна). В приятелски разговор мъж на възраст и с доста занемарен външен вид (не точно клошар, но близко) обясняваше на едно младо момче с всички модерни аксесоари и очевидно самочувствие кой е Херодот, кой е Херострат и защо е запалил храма. Момчето слушаше с интерес и беше очевидно, че чува тези неща за първи път.

  13. 13 Профил на gullwing
    gullwing
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Най-добрият няачин да прокараш частния си интерес е да го маскираш като част от обществения. В случая виждаме точно това - под маската "да четем повече" се търси държавна подкрепа и улеснения за конкретния бизнес. Това че бизнесът е с книги не променя нищо, но внася една "обществено полезна" струна.

  14. 14 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 801 Неутрално

    "1. Сваляне/чувствително намаляване на ДДС върху книгата. Манол Пейков е обяснил ясно и точно как това ще се отрази върху достъпността й за потребителя, а и върху заплащането на автори, художници и преводачи."

    Значи една книга, ако струва 24 лв. с 20% ДДС, тя ще струва 20 лв. без ДДС. Наистина ли смятате, че това е проблема? Да не говорим, че всичко ще остане в 3 големи издателски къщи.

    По-добре парите, които ще се изгубят при смъкване на ДДС (и пак казвам, че файдата ще е нулева) да се дадат под формата на ваучер на учениците да си купят нещо, въпреки че тази левичарщина пак няма да има никакъв ефект, защото ще си купуват простотии: "Мъжете си падат по кучки", "Монахът, който продаде своето ферари", "500 места които трябва да посетя преди да умра", "Как да отслабна за 3 дни", или боклуците на Иво Сиромахов.

  15. 15 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Ох Боже! Пак това четене. Напоследък половината ми познати във Фейса постват какво чели, прочели или щели да прочетат. Разиграха се състезания по 10 любими книги. Други разрецетираха (всъщност копи-пейстнаха) разни стихотворения. Истината е, че е много хубаво да четеш, но като си галфон ако ще и 100 пъти да изчетеш Сервантес пак ще си си галфон. Четенето не е повод за гордост нито пък е кой знае какъв пример за национална политика. Поне не и на художествена литература. В крайна сметка в момента ни управляват хора, прочели доста. Накрая какво става? Идва един с Винету и ги разхвърля!

  16. 16 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Весело

    До коментар [#14] от "Finland":

    Е не може всички да четем Достоевски и Тургенев пък и не трябва - ще има бум на самоубийствата. Понякога ти се иска и да погледаш картинките в "500 места ..."

  17. 17 Профил на zlobar
    zlobar
    Рейтинг: 466 Весело

    http://readerbg.com/amazon?gclid=COz9n7zW9sACFfOhtAodFV0ATQ

    в крак с времето.

    По точки всякакъв коментар е излишен. Ключовата дума е искаме Пари.

  18. 18 Профил на спейс мен
    спейс мен
    Рейтинг: 469 Неутрално

    1 и единствено: ТОТАЛНО обновяване на учебниците по литература и на изучаваните произведения.

    Как очаквате някой да си купи книга, когато единствените му спомени от литературата са нещата, четени в клас, а те са скръбно скучни?! Пълен смях е да се учи Библията и разни абсурдни жития в 9-ти клас, когато кипи пубертет. Децата трябва да четат актуална на техните интереси съвременна литература. Нима Керуак не би бил интересен на едно бунтарче? Нима "Сидхарта" на Херман Хесе, една книга за търсенето на себе си и за откриването на душевен мир, не би била интересна на един объркан тийн? А защо не дори Хънтър С. Томпсън, Чък Паланюк и Ървин Уелш, за да видят, че в литературата не е нужно да пишеш префърцунено, за да кажеш нещо?

    За да си купиш нещо, трябва да ти бъде рекламирано. Предметът литература в училище е анти-реклама на литературата. ДДС-то и липсата на библиотеки са най-малките проблеми. Първо трябва да се създаде атрактивен продукт, чак тогава да се мисли къде и как ще бъде достъпен за хората. Не сложно, пичове, отдавна е измислено и се прилага още от зародиша на цивилизацията.

    Да си тъп, необразован, заблуден и лишен от критично мислене в XXI век е въпрос на избор.
  19. 19 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    Ако се съди по отношението към образование, здравеопазване, правоохранителни и правоналагащи органи - основните стълбове на всяко общество - държавата едва ли питае особен ентусиазъм да насърчава четенето. По-скоро стимулира обуначването или просто бездейства, тъй като с такива маси манипулациите вървят като топъл хляб. Образованите, здрави, спокойни и критично мислещи граждани са заплаха срещу мафиотското статукво, което държи държавата в клещите си. Ако са искали, сто пъти досега да са предприели поне една от горните мерки, които са близо до логиката.

  20. 20 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#15] от "wds23355772":

    "В крайна сметка в момента ни управляват хора, прочели доста. "

    Можете ли да се обосновете. Моето впечатление е, че с малки изключения България от доста време се управлява от невежи хора (на всяко ниво). Немалка част от дипломите им и академични титли (дори ако не са купени) са просто за украшение и стоят като пришити опашки като на богослова от ДПС Цонев (Данчо Ментата). В едно предаване питаха директно депутатите коя книга четат в момента и отговорите им бяха удивително еднакви - Пабло Куелю и Хорхе Букай, щото точно тогава само за тях говореха по радиото и телевизията. Или може би имате предвид професорката по спорт, която компенсираше липсата на каквото и да е познание с витиевати фрази, които и Местан не може да разбере.

  21. 21 Профил на Real Adventure Machinery
    Real Adventure Machinery
    Рейтинг: 489 Любопитно

    като прочетох това с ДДС-то и разбрах - всичко е ПАРИ, не четене. Това го казвам като човек, който си купува книги поне 3-4 пъти месечно, и цената не ме спира - важно е книгата да е хубава. Няма как да падне ДДС за книгите, ще ревнат фармацевти, лекари, учители и всякакви други хора, които искат диференцирани ставки, но и държавни пари (които пак се събират с ДДС)

    proudly built in Bulgaria
  22. 22 Профил на agavrailov
    agavrailov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Няма работа държавата да се меси в това ... четеното си избор и отговорност на човека. Когато не искаш да четеш никакво насърчение не може да те накара да го направиш; ако искаш ще си намериш начин. Ако днес държавата започне да ме насърчава да чета, утре ще ми казва какво да чета ... Това са някакви социалистически повеи, които е крайно време да заминат в историята.

  23. 23 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3324 Неутрално

    До коментар [#2] от "badpit":

    Време е децата да започнат да ползват таблетите не само за игри.

  24. 24 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1330 Неутрално

    Да,това вече са предложения за реални мерки,а не просто лична реклама.

  25. 25 Профил на Arya Stark
    Arya Stark
    Рейтинг: 696 Неутрално

    И 90 мерки са безполезни в дом, където не се чете, независимо дали е богат или беден.

    "Winter is Coming"
  26. 26 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3178 Неутрално

    До коментар [#21] от "Real Adventure Machinery":

    То в България ИМА диференцирани ставки (данъци)! Бедните плащат повече отколкото богатите. За плоският данък говоря...

    Много,ама много ме съмнява,че в миналото се е четяло повече,отколкото днес.

  27. 27 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 758 Неутрално

    [quote#14:"Finland"]Значи една книга, ако струва 24 лв. с 20% ДДС, тя ще струва 20 лв. без ДДС.[/quote]

    Не е сигурно, че ще струва 20 лв. без ДДС. Пак ще ни я продадат за 24, но няма да внесат 4 лв. в бюджета, а ще си ги приберат в джоба.

  28. 28 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    До коментар [#26] от "deaf":

    Точно плоския данък и ДДС са най-справедливите. Взимаш 400лв и плащаш 40лв данък. Взимаш 4000лв и плащаш 400лв данък. Ядеш хляб за 1лв, плащаш 20ст данък. Ядеш сьомга за 30лв/кг и плащаш 6лв данък.

  29. 29 Профил на Мусо Гоносуке
    Мусо Гоносуке
    Рейтинг: 475 Неутрално

    На мен не ми стана ясно как предложение 5 и 6 ще помогнат да се чете повече. Да се продават повече книги от български автори - може би, но да четат повече хората - ???

    Като цяло - зле прикрит опит да се издействат някакви благинки (субсидии, премахване на ДДС) от държавата за въпросния бранш.

    Най-смислено ми се чини № 7 - да се стимулират учителите. Ама не церберите, а даскалите, ако ме разбирате

  30. 30 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    Защо трябва да се увеличи четенето? Всъщност четенето на какво да се увеличи? Не бе, не ми цитирайте готовите фрази, ами се замислете, кои книги са повлияли на живота ви... на вас лично.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  31. 31 Профил на Susan Essex
    Susan Essex
    Рейтинг: 530 Неутрално

    До коментар [#8] от "grajdanin1":

    Мисля, че тук се има превид не умението да четеш изобщо, а желанието да четеш книги редовно. За липсата на последното у вече грамотните хора с възможности смятам, че консумацията на интернет съдържание има голяма вина. Неусетно се възпитава едно мързеливо отношение към дълги текстове.

    Като цяло, стимулирането на желанието за четене е похвално начинание, но едва ли ще се случи с намаляване на ДДС.

    Таргет групите са различни - едни не четат, защото са заровени в интернет еднодневки, други - защото живеят на село и нямат читави книги наоколо, трети, защото им се иска, но нямат пари да си купят книги.

    Добре е да се направи по-задълбочен анализ на различните групи хора и да се подходи индивидуално към всяка. За хората, пристрастени към интернет, да се помисли как да бъдат стимулирани да четат по-дълги електронни текстове. За хората в селата - да се напълнят читалищата с нови книги. За бедните - да им се даде финансова възможност да си купят нови книги или да заемат такива от библиотеки. Ама не говорим за стари издания на "Винету". Трябва някак си да наваксаме с динамиката на новото време.

    Библиотеките на 21 век и те не са това, което бяха преди 10-20 години. В световен мащаб всичко върви към дигитализиране. Не можем да продължим да правим библиотеки като в 19 век.

    Изискват се огромни психологически стъпки към решаване на проблема и затова ни трябват маса мислещи хора както в образователното, така и в културното ни министерство и като цяло по най-високите етажи на властта, за да има стимул нещата да се случат и да се даде ход на работещи стратегии.

  32. 32 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3952 Неутрално

    Не намирам за нормално идеите за реално насърчаване на четенето от ангажирани в книгоиздаването личности да започват с искане за премахване/ намаляване на ДДС. Тогава ние, купувачите на книги, ще попитаме защо търговецът на дребно ползва търговска отстъпка 25 - 40 % от коричната цена на книжното издание, не може ли и тази отстъпка да се редуцира, не да се премахне...
    Аз мисля, че любовта и потребността от четенето се възпитава в семейството и в училище, от качествени преподаватели.

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  33. 33 Профил на cat_empress
    cat_empress
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#2] от "badpit":

    ++++++

    Дигитализиране и пак дигитализиране! Четците вече са толкова достъпни, а електронните книги на български са много малко. Няма как да очакваме децата да четат в оригинал.

    «El mundo era tan reciente que muchas cosas carecían de nombre, y para nombrarlas había que señalarlas con el dedo»
  34. 34 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    Като ще се дават пари за четене, да се дават целево. Слагаш пари на масата и разказваш книгата. Ако я разкажеш за "отличен", държавата удвоява заложената сума, ако си за "мн.добър" добавя още толкова, за "добър" нищо, за "среден" и "слаб" губиш половината или целият залог. Слага се един списък от книги, таван на залога и възможностите за явяване (примерно 3 пъти годишно)... и елате да видите как изглежда "голямо четене"...
    Който учи ще сполучи.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  35. 35 Профил на cat_empress
    cat_empress
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#4] от "m17":

    Да си купиш четец излиза много по-евтино, отколкото да си направиш аналогична библиотека с хартиени книги, защото по-голямата част от класическите произведения могат да се свалят напълно безплатно (опция, която не съществува при традиционните книги). Четците в много по-голяма степен благоприятстват четенето от всичките изброени мерки, с изключение на тази, която засяга обществените библиотеки. Иначе 4 лв. намаление при цена на книгата 20 лв. и минимална заплата 340 лв. не е кой знае какъв стимул.

    «El mundo era tan reciente que muchas cosas carecían de nombre, y para nombrarlas había que señalarlas con el dedo»
  36. 36 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    До коментар [#35] от "cat_empress":

    Ами не съм напълно убеден че е по-евтино. Масовия потребител чете НОВИ заглавия с авторски права които са 80 години след смърта на автора. Малко хора четат стари неща. Разбира се, ако не смяташ да плаш права като масовия български потребител нещата са коренно различни.

  37. 37 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2789 Весело

    До коментар [#28] от "m17":

    Има праг - мисля до 2200 лева. тоест и 4 милиона да вземеш (имаше такъв скандал), пак си плащаш осиг. на 2200 лева и 10% от остатъка - грубо 22-24% от 2200; останалото до 4 милиона - си е чиста работа, без данък печалба (както се говореше при скандала със заплатата от 4 милиона).

    Иначе трябва да е % - без горна граница.

  38. 38 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    До коментар [#37] от "Deaddark":

    Данъка НЯМА горна граница. Ако декларирам 4 милиона доход ще ми вземат 400 000лв данък върху дохода. Има горна граница на ОСИГУРОВКИТЕ 2200лв защото има граница и на ПЕНСИЯТА.

  39. 39 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#34] от "gost22":

    Поредната куха програма с цел източване на средства.
    Ако искате да се чете-създаване на онлайн библиотека(тип читанка) и всички пари отиват за закупуването на нови книги,превеждането им и лицензите им................така с 20 % от бюджета сега може да се направят чудеса.

  40. 40 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2002 Любопитно

    До коментар [#39] от "kapitalcho":
    Я пак помисли, ако преведеш сума ти книги, кой и за какво ще ги чете? От друга страна ако даваш пари на прочетена книга, хората сами ще намерят начин да си набавят текста, че и обсъждане ще има и то яко и подробно... Интереса води. Едно време книгата и четенето е водело до напредък (ако щеш дори грамотен/неграмотен за женене пак е предимство), та и четенето е било на ниво и желано, въпреки малките библиотеки и трудното снабдяване с книги (скъпо занимание).

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  41. 41 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2789 Весело

    До коментар [#38] от "m17":

    Прав си - точно наред си е данъка - така трябва да бъде.

    Как клъвнах на:
    http://vbox7.com/play:45ccc0a3f1

    А не се сещам къде го гледах това, че плоския данък също е до 2200.

  42. 42 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#40] от "gost22":

    Да ,ама насила хубост не става-създаваш възможности и който желае се възползва-нали това е капитализма-серия от възможности,а не принуда ?
    П.С
    Как ще се доказва кой е чел и кой не,кой само началото и края,кой е чел рецензиите за да "усвои" повече средства

  43. 43 Профил на agl52316780
    agl52316780
    Рейтинг: 524 Любопитно

    Не разбирам защо изобщо трябва да се чете. Особено нечии глупости, които някога са хрумнали на някого и особено пък някои други дето са написали по няколко тома дрънканици на тема какво е искал да каже с това, което е казал. Литературните и философските и историческите локуми трябва да се обложат дори и с по-голям данък защото:
    - Хаби се хартия и съответните ресурси да се пишат глупост
    - Хабят се трудодни, за да се пишат глупости - драскачът можеше да свърши това-онова
    - Някой трябва да издържа въпросния драскач, което е също загуба за икономиката
    - Хабят се трудодни, за да им се четат глупостите

  44. 44 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#30] от "gost22":

    "ами се замислете, кои книги са повлияли на живота ви"

    "Голи са народите без книги". Малък тест - кой го е казал. Народите без писменост са се изгубили или знаем много малко за тях. Пример - траките. Обратно - смятаме, че гърците са в основата на цялата история (поне Средизеноморска), защото имат много хроникьори, като започнем от Херодот, които сигурно са изкривявали истината в своя полза. Ето я и конкретната полза за гърците - играят на струната, че европейската култура произлиза от гръцката и цицат от европейските фондове както никой друг.
    Но иначе сте прав - ако не искате да четете никой не може да ви накара. Още повече, че се чете не само за полза, но и за удоволствие.

  45. 45 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#44] от "grajdanin1":
    Както помолих по-горе: опитай без клишета, а само с факти. За онова време, писането и хроникьорите са били водеща технология и заради това им се е получило. Днес дори в Африка се чете, ама нямат много полза. Та както попитах "какво да се чете" и "защо да се чете" са въпросите, а не просто четене заради самото четене.
    Както виждаш, "голи са народите без книги" не е достатъчно и въобще не е рецепта, защото говорим за спасяване на четенето и книгите, а не на народите.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  46. 46 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#45] от "gost22":

    "защо да се чете"

    Както пък аз писах ако някой не иска да чете никой не може да го накара, най-малкото пък аз ще агитирам. За мен четенето 1) е необходимост, свързана с професията - техническа и научна литература и 2) удоволствие - различна художествена литература: от криминалета до класика.
    А ползата всеки я разбира различно. Рибарите, например, казват, че ходенето за риба много ги разтоварва и могат през седмицата да работят по ефективно (не говоря за професията рибар). Сега опитай "с факти и без клишета" да обосновеш необходимостта от хобито рибарство, и по-общо необходимостта от хоби.

  47. 47 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    Ето, че сме на едно мнение: 1 четеш защото имаш изгода, финансова изгода (техническата литература около професията ти се връща през заплатата ти), и 2 останалото четене е хоби (сам се стимулираш), което обезсмисля стимулирането на хобито от държавата.
    Заради това, ми е странно, че се иска стимулирането на четенето като четене от държавата, което е вид принуждаване към четене, вместо "голямото четене" да наблегне на личните, видими и осезаеми ползи от четенето за всеки човек.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  48. 48 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 893 Неутрално

    [quote#4:"m17"]Отделно държавата се предполага да се грижи за БЕДНИТЕ граждани[/quote]
    и затва да им намали ддс-то нали?
    девойката има добри идеи, но няма никаква представа от икономика, а повечето мерки са.....наивно детски, в най-добрия случай.
    никой не е казал, че ще стане без пари. но срещу парите които се дават за всевъможни глупости, като почнеш от логото с пърженото яйце и минеш през такива безмислени хепънинги...и тук те таме някоя кола...

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  49. 49 Профил на Lilia Lang
    Lilia Lang
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Аз имам още едно предложение. Да се спре дублирането на филми (освен тези за много малките деца , които се предполага , че не са се научили още да четат). Това за една част от хората ще бъде стимул да се научат да четат- за да разбират действието във филма. А актьорите, които в момента дублират може да се пренасочат в художествено четене на книги в библиотеките и пиеси за ученици.

  50. 50 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2002 Весело

    До коментар [#49] от "lilia_lang":
    Нека да ги дублират, ама на английски и субтитри на български... 2в1. Хем четенето на български ще оправят, хем западен език ще научат безплатно...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  51. 51 Профил на sophia_gr
    sophia_gr
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#6:"badpit"] БЕДНИТЕ "българи" в гетата и по Родопите не четат! [/quote]
    За гетата съм съгласна, но да слагаш хората, живеещи в Родопите под една шапка с необразовани и мързеливи цигани - жестоко грешиш. Може би и ти като повечето мислиш, че там са турци? Не, не са турци, българи са - християни и мохамедани, и ако образованието им е занемарено, то за това е виновна държавата. Познавам страшно много хора от там и повечето са образовани и четящи, вярно от градчета, не от села, но ако държавата си размърда пръста, нещата биха се променили.
    А ти се изрази по много просташки начин.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK