Учен разкри тайна зад 500-годишна творба на Леонардо да Винчи

Картината на Леонардо да Винчи "Дамата с хермелина"

© Associated Press

Картината на Леонардо да Винчи "Дамата с хермелина"



Смята се, че картината "Дамата с хермелина" (Dama con l'ermellino) на Леонардо да Винчи е рисувана някъде между 1489 и 1490 г.. С помощта на нова светлинна техника френски учен откри обаче, че една от най-известните творби на автора не е изглеждала в оригинал така, както изглежда днес, писа сп. "Тайм".


На картината е изобразена Сесилия Галерани, млада жена от миланския двор в Италия, любовница на херцога на Милано, която държи бял хермелин. Винаги се е смятало, че картината е съдържала животното от семейство Порови, но Паскал Кот е открил, че Да Винчи всъщност е имал две други версии на изображението преди това.


След тригодишни изследвания на произведението с помощта на светлоотразителна техника, която подсилва изобразяването на отделните пластове, той открил, че първият вариант на художника е бил без хермелина, а при втората намеса е променил роклята на дамата.




Експертите описват откритието като "вълнуващо". Техниката на Кот работи като проектира серия от интензивни светлини върху платното, докато камера измерва отраженията. От отраженията Кот може да анализира какво е било рисувано под тях.


Той обяснява, че техниката ни дава възможност да "обелим картината като лук, да махнем повърхността и да видим какво се е случило вътре и зад отделните пластове".


Картината "Дамата с хермелина" по принцип се помещава в Националния музей в Краков, Полша.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 900 Весело

    той открил, че първият вариант на художника е бил без хермелина, а при втората намеса е променил роклята на дамата.

    И сега ме наляга една мисъл.
    Що първоначално картината била без пор ( хермелин) и после е станала с пор ( хермелин).

  2. 2 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3188 Неутрално

    Много красива картина

  3. 3 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    Това е жена, живяла преди 5 века, а все едно е жива пред нас. Това е голямото изкуство, велика творба.

  4. 4 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Да, в крайна сметка решил и променил роклята, добавил и хермелина. Може дамата да е поискала така.
    Интересна е технологията на френсикя учен. Дава много възможности.

  5. 5 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1396 Весело

    Картината "Дамата с хермелина" по принцип се помещава в Националния музей в Краков, Полша.
    ...............
    По принцип и де факто картината се помещва в музея на Чарториски в Краков, основан от княгиня Изабела Чарториска през 1878 г и не е национален, а частен. Собственик на музея е
    "The Princes Czartoryski Foundation". Социалистите се дърпаха да го върнат на фамилият, да , беше национализиран, но думата си каза международното право. Думата "меценат" в България не е позната, понеже шумкар-олигарсите вземат, не дават, а без меценати, културата буксува...
    "Меценатът е собственик на капитали, който превръща част от своите ресурси в подпомагане на изкуствата, без да получава директна компенсация.

    Името "меценат" произлиза от името на Гай Цилний Меценат, римски богаташ от етруски произход, който подпомага младите поети.

    През цялата човешка история е имало големи меценати, като Лоренцо де Медичи, който подкрепи Ренесанса."

    nemo malus felix, minime corruptor.
  6. 6 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#5] от "СДС":

    Не е позната думата?
    Питай Веждито.
    Вярно при него е изменена на "мултак", но все пак толкова му е образУванието.

  7. 7 Профил на Long One
    Long One
    Рейтинг: 616 Весело

    Само да не открият, че в началото дамата е била момък.

    "We dance like marionettes, Swaying to the symphony... Of destruction"
  8. 8 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2444 Неутрално

    До коментар [#5] от "СДС":

    Много хубав коментар!
    ++++++++

    I Want To Believe
  9. 9 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Хех ... интересна технология, но не виждам какво му е толкова интересното в това, че картината е била променяна.
    То и Бетовен сигурно си е променял партитурите хиляди пъти ... нерядко защото просто така е искал клиента

  10. 10 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Направо се развълнувах. Интересно иначе.

  11. 11 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 782 Весело

    Всъщност разкриването на тайната отваря врати към нова, още по-тайнствена тайна. Тя е много прецизно формулирана в коментар [#1] от "deepblue", а именно "що" първо картината е била без хермелин и защо Сесилия се е преоблякла между двете сесии.

    generator
  12. 12 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 572 Любопитно

    Интересно някой по-запознат би ли споделил как картината е стигнала чак до Полша?

  13. 13 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3709 Неутрално

    "...Сесилия Галерани, млада жена от миланския двор в Италия, любовница на херцога на Милано...".

    Имал е вкус Лодовико Сфорца, тоест херцога...! Той е бил основния спонсор, така да се каже на Леонардо и се предполага, че именно той е човека, който е поръчал "Тайната вечеря"! Явно и тогава младите и красиви жени са си падали по контакти с по-богати и влиятелни мъже...

    Бивш tww09306483.
  14. 14 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1428 Весело

    "Картината "Дамата с хермелина" по принцип се помещава в Националния музей в Краков, Полша."

    А извън принципа?

  15. 15 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 561 Любопитно

    А хермелина, дали е бил домашен любимец в тези времена, или парче от кожуха?

  16. 16 Профил на Делян (delian) Делчев
    Делян (delian) Делчев
    Рейтинг: 1830 Неутрално

    До коментар [#1] от "deepblue":

    Ако бях Дан Браун веднага щях да издам книга, в която да намеся тамплиерите масони, дявола, господ, КГБ и световната конспирация, и дори извънземни от бъдещето в съюз с тези, телепортирали се обратно с машината на времето за да убедят Леонардо да го нарисува.

    Но най-вероятно, тъй като това не е нетипично за тези художници, картината е била по поръчка на богаташ (правенето на самата картина е било скъпо, дори за Леонардо, така че те са се правили като автомобил по поръчка) за любовницата му (ааа, то било Дюка на Милано), и любовницата е имала претенции така че е искала промяна. Роклята не и е харесала, и после е решила че иска булонката си, та се е тръшкала на мъжа си за да види какво влияние има над него и Леонардо си е скубал косите и прерисувал

  17. 17 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 606 Весело

    Първите пластове са ескизи и чернови - оригинал е това, което...

  18. 18 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 900 Неутрално

    До коментар [#16] от "Делян (delian) Делчев":

    Ако бях Дан Браун веднага щях да издам книга, в която да намеся тамплиерите масони, дявола, господ, КГБ и световната конспирация,

    Все ги взимаш нещата на сериозно.То в живота си има и битовизми ( миришеш като пор например ).

  19. 19 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4507 Неутрално

    До коментар [#5] от "СДС":

    Знаеш ли как картината е попаднала там?

    klimentm
  20. 20 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4507 Неутрално

    Хермелинът е бил обичаен за картините по това време,има доста такива.

    klimentm
  21. 21 Профил на Делян (delian) Делчев
    Делян (delian) Делчев
    Рейтинг: 1830 Неутрално

    До коментар [#18] от "deepblue":

    Като ти се тръшка жената, е много сериозно. На виж, човека е си платил скъпо и прескъпо на едновремешен реномиран гении за това. Днес щеше да и е купил порше по поръчка, и жената щеше да го връща 3 пъти за да го претапицират за да отговаря кожата и цвета на роклята и, но за времето това е бил начина

  22. 22 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 722 Неутрално

    И кой е финансирал това чудестно откритие отнело 3 години? И с какво това откритие променя нещата?

  23. 23 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 951 Весело

    Честно казано, на мен ми е по-интересно да усещам, това, което виждам в една картина и каква емоция ми носи. Въпросът дали художникът е сменял няколко пъти образа и детайлите не ме вълнува - все пак това е творческа работа и се случва, а да не говорим пък, когато е по поръчка на клиент

  24. 24 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1289 Весело

    До коментар [#11] от "conTXT":

    А може и да не е била облечена...

  25. 25 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1373 Любопитно

    Това е стар номер в творбите на Леонардо и не само тая творба е изследвана по тоя начин. Същото е правено и с Мона Лиза. Художникът се е славел с това, че работи бавно и никога не спазва срока за предаване на поръчката. И затова творбите му са тайствени и закодирани, така твърдят изследователите му. Лично аз имам вкус към тия неща и без да съм Дан Браун. Примерно смърта на Брус Лий и кой е бостънския удушвач.

  26. 26 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    [quote#13:"tww09306483"]Явно и тогава младите и красиви жени са си падали по контакти с по-богати и влиятелни мъже... [/quote]

    По-уместно е да се каже:''Явно и тогава по-богатите и влиятелни мъже са си падали по контакти с млади и красиви жени''

  27. 27 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    До коментар [#15] от "Коки":

    There are several interpretations of the significance of the ermine in her portrait. The ermine, a stoat in its winter coat, was a traditional symbol of purity because it was believed an ermine would face death rather than soil its white coat.In his old age, Leonardo compiled a bestiary in which he recorded:

    MODERATION The ermine out of moderation never eats but once a day, and it would rather let itself be captured by hunters than take refuge in a dirty lair, in order not to stain its purity.

    He repeats this idea in another note, "Moderation curbs all the vices. The ermine prefers to die rather than soil itself." Ermines were kept as pets by the aristocracy and their white pelts were used to line or trim aristocratic garments. For Ludovico il Moro, the ermine had a further personal significance in that he had been in the Order of the Ermine in 1488 and used it as a personal emblem. The association of the ermine with Cecilia Gallerani could have been intended to refer both to her purity and to make an association with her lover. Alternatively, the ermine could be a pun on her name because the Ancient Greek term for ermine, or other weasel-like species of animals, is galê (γαλῆ) or galeê (γαλέη).This would be in keeping with Leonardo's placement of a juniper bush behind the figure in his portrait of Ginevra de Benci in reference to her name. Given that Gallerani gave birth to a son acknowledged by Lodovico in May 1491, and the association of weasels and pregnancy in Italian Renaissance culture, it also is possible the animal was a symbol of Cecilia's pregnancy. In addition, it has been speculated that the animal in the painting appears not to be an ermine, but a white ferret, a colour favoured in the Middle Ages because of the ease of seeing the white animal in thick undergrowth.

  28. 28 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    Леонардо е бил голям шегаджия...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  29. 29 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    До коментар [#12] от "Sinergy":Богатите благородници от едно време са купували произведения на изкуството . Например , граф Третяковски е накупувал картини за цял музей и дори по съветско време си остана на негово име. И други руски богаташи са допринесли сега в Русия да има много произведения на западноевропейското изкуство от Ренесанса до постимпресионизма.

  30. 30 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 557 Весело

    Най-накрая ще виждаме оригиналните картини, а не това с което ни баламосват художниците на пръв поглед, пък ние будалите, го смятаме за завършена творба.



  31. 31 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#29] от "ahasver":

    Благодаря, но по-скоро ме интересуваше конкретният път на тази картина до Полша. Иначе за многото произведения на западноевропейското изкуство в Русия бих желал ще добавя, че голям принос има и разграбването на червената армия когато настъпва в Европа срещу Хитлер. Те третират всичко като плячка (досущ като варварите) и до ден днешен отказват да върнат откраднатото.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK