Кадърът "Дръж се, всичко ще е наред" от протестите стана част от холивудска антиутопия

Снимката на Стефан Стоянов е използвана за пръв път в "Дневник" миналия ноември с позволението на автора.

© Стефан Стефанов

Снимката на Стефан Стоянов е използвана за пръв път в "Дневник" миналия ноември с позволението на автора.



Снимката с разплаканата ученичка Десислава Николова, хванала за ръка полицай по време на миналогодишните студентски протести, която стана един от най-популярните образи на 2013 г. у нас и дори в чужбина, е включена в премиерната холивудска антиутопия с Мерил Стрийп и Джеф Бриджис The Giver, разказва френското издание на Slate.com.


Кадърът, запечатан от студента от НАТФИЗ Стефан Стефанов през ноември 2013 г., наред с фотографии като "Човекът пред танка" от площада Тянанмън, моменти от падането на Стената и живота на Нелсън Мандела, ще бъде част от видеомонтаж, символизиращ "историята на човечеството" в свят, лишен от емоции - разказва самият фотограф пред Slate. Във футуристичния филм на Филип Джойс монтажът е в съзнанието на 16-годишен ученик, определен за единствен "пазител на паметта", след като хората са решили да се отърват от спомените и чувствата си.


Антиутопичният сюжет не е нещо ново, отбелязва Slate, което се впуска в историята зад снимката на Десислава и Стефан Стефанов и миналогодишните протести в България. Тогава фотографията обиколи социалната мрежа за часове и попадна и в чуждестранните сайтове, придружена от разказа на Деси за полицая, който я пази от насилието на свои колеги и я успокоява с думите "Дръж се. Всичко ще е наред."




Внезапната известност на 16-годишната тогава ученичка привлече и странно внимание от страна на държавата, припомня Slate. Както се случи и с други протестиращи, полицията посети родителите на Деси и ги привика да обяснят защо непълнолетната им дъщеря е била на протест без придружител. Тогава близките й подадоха жалба в Европейския съд по правата на човека в Страсбург заради "преекспонираната реакция на държавата, завоалирана като загриженост", която според тях представлява опит за сплашване и ограничаване на правото на протест.


Днес Деси отново е обект на медийно внимание заради холивудската продукция, за която разбрала случайно преди няколко месеца. Образът й пътува през мрежата, понякога публикуван като фоторепортаж от съвсем друг край на света, но тя няма нищо против, стига медиите да не я търсят твърде много. Колкото до Стефан Стефанов, Slate с изненада отчита, че той е получил само 25 евро като фотожурналист за правата над известния кадър заради лицензите на "Фейсбук", където първо е публикуван. От холивудския филм обаче ще вземе повече.


Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK