Какво е филм-концерт - разказва диригентът на "Властелинът на пръстените" Дейвид Райц

Какво е филм-концерт - разказва диригентът на "Властелинът на пръстените" Дейвид Райц

© LOTR in Concert



На 5 декември в зала "Арена Армеец" българската публика ще може за пръв път да се наслади на необичайния формат "филм-концерт" с едно от най-успешните му произведения  - "Властелинът на пръстените - концертът".


Симфоничният оркестър и детския хор на Българско национално радио заедно със сопраното Кейтлин Луск ще озвучат на живо музиката към филма "Властелинът на пръстените: Задругата на пръстена" в абсолютен синхрон с прожекцията на филма.


Пред "Дневник" дългогодишният диригент на Lord of the Rings in Concert Дейвид Райц разказа малко повече за формата филм-концерт и какво предстои на публиката през декември. Читателите на "Дневник" имат възможност да спечелят 5 билета за спектакъла, както и други награди, ако отговорят правилно на един от въпросите в нашата обща игра Lord of the Rings in Concert до 9 ноември. Вижте как да участвате тук. 




Какво е филм-концерт - разказва диригентът на "Властелинът на пръстените" Дейвид Райц

© LOTR in Concert


Какво е да дирижираш филмова музика на живо?


Всъщност може да се каже, че е подобно на дирижирането на солист. Филмът има свое темпо, собствена индивидуалност и изразителност. Това означава, че музиката трябва да бъде изпълнена в изключително прецизна времева рамка, съответстваща на сцените му.


Как успявате да следите филма и оркестъра eдновременно, чисто технически?


По време на концерта пред мен са не само партитурите, но и компютър, на който графични елементи, наложени върху филма, показват преходите, началните и крайните точки на музикалните части и другите особености на изпълнението.


Какво внасят оркестърът и диригентът към интерпретацията на филма?


С музикантите работим върху изпълнението на музиката според партитурите, а аз се опитвам да следя настроението и атмосферата на филма и да намеря адекватния му музикален израз. Това е една от причините, поради които прецизното изпълнение в синхрон с действието е много важно. Няма как да разделиш музиката от филма или обратното, във формата на филма-концерт едното не работи без другото.



Различно ли е дирижирането за Lord of the Rings in Concert от класическия концерт? И с какво този формат е повече от сбора на своите части?


Няма голяма разлика между дирижирането на класически концерт и филм-концерт. Въпреки това усещам публиката по различен начин в сравнение с обичайния концертен формат. Тук и там избухва смях и тя има различна енергия.


По моите впечатления от всички концерти, преживяването от музиката и филма едновременно дълбоко докосва хората. Защото усещането, което музиката носи, стига до тях един много по-директен и непосредствен начин. Имах възможност за го забележа особено докато бях асистент към проекта и седях сред зрителите.


В произведението участват някои доста интересни инструменти –  разкажете как се свързват със сюжета на "Властелинът на пръстените"?


Да, така е – имаме инструменти като тин уистл (старинен тип норманска свирка от Готическата епоха), акордеон и дулсимер. И трите инструмента са изключително характерни за фолклора. С лекия си звук и фолклорния си характер те са много свързани с хобитите и често се използват в произведението в този контекст. Това е само един пример от многото музикални характеристики на творбата, които я свързват с героите и мотивите на филма?


Какво е филм-концерт - разказва диригентът на "Властелинът на пръстените" Дейвид Райц

© LOTR in Concert


Работите отдавна с Хауърд Шор, какво отличава неговата филмова музика?


Мисля, че е невъзможно да я обрисувам накратко. Едно от нещата, които мога да посоча, е необикновената способност на музикалните мотиви в творбите му да преминават през същите настроения и преображения като филмовите герои, за които са писани. Така че един мотив може да се появи в много "цветове".


Отдавна ли сте почитатели на книгите на Дж. Р. Толкин? Или работата ви срещна с него?


За себе си мога да кажа, че бях запленен от книгите за Властелина още от дете, когато баба ми ми ги четеше. Намирам, че в тях има доста философска мисъл.


Има ли общо филмът-концерт с някогашния жив акомпанимент на нямото кино? И има ли възраждане на тази идея?


Музиката в нямото кино играе различна роля, затова не бих говорил за някакво възраждане в жанра. Общото е допълнителното измерение, засилването на преживяването, което музиката дава на картината - и обратното.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK