Питър Грийнауей скандализира Берлинаре

От ляво надясно - актьорът Елмер Бек, режисьорът Питър Грийнауей и актьорът Луис Алберти на червения килим в Белрин преди прожекцията на "Айзенщайн в Гуанхуато".

© Associated Press

От ляво надясно - актьорът Елмер Бек, режисьорът Питър Грийнауей и актьорът Луис Алберти на червения килим в Белрин преди прожекцията на "Айзенщайн в Гуанхуато".



Очакваният с голямо нетърпение най-нов филм на неотклонния експериментатор в киното Питър Грийнауей "Айзенщайн в Гуанхуато" успя да нагорещи общо взето спокойната до този момент атмосфера на 65-тото издание на фестивала на световното кино "Берлинале". Посветен на престоя на създателя на "Стачка", "Броненосецът Потьомкин" и "Октомври" Сергей Айзенщайн в Мексико през 1931 година, филмът показа един пределно разкрепостен и доста неочакван портрет на гениалния режисьор на съветското кино от началото на миналия век.


"За мен Айзенщайн е гений, който никога не се е побирал в тясната пропагандна рамка на диалектическия материализъм", заяви Грийнауей по време на пресконференцията си в Берлин, "Точно обратното, този свръх култивиран интелигент, имал нещастието да живее по време на режима на Сталин, е бил подвластен на страховете си от секса и от смъртта. Престоят му в Мексико е един от най-неизяснените периоди от живота му и заради това ми беше интересно да разбера какво точно му се е случило там."


Пресата определи филма като "двойно експериментаторство, в което играта с филмовия език обединява стила на Грийнауей с този на Айзенщайн". Все пак в епицентъра на коментарите се оказаха "пределната физиологичност" на Айзенщайн, който във версията на Грийнауей е лудо влюбен в красивия си мексикански гид Паломино и губи девствеността си именно в Мексико. "Притиснат от Сталинския режим и от спонсорите на пътуването си, в края на престоя си, руският филмов гений е убеден, че се е превърнал в мъртвец, чиято участ е да изчезне в тъмното небе", допълни Грийнауей.




Заради пределно изпипания филмов език на лентата и заради впечатляващата интерпретация на Айзенщайн от родения през 1981 година в Хелзински талантлив актьор Елмер Бек в последната минута този филм се превърна в един от най-сериозните претенденти за голямата награда.


Второто заглавие на тазгодишния конкурс на Берлинале, в което България заедно с Чехия е миноритален копродуцент – "Аферим" на талантливия румънец Раду Жуде, се възприе много добре от фестивала. Филмът показва елементи от жестоката експлоатация, на която в продължение на векове е било подлагано ромското население в рамките на някогашната Османска империя. Черно-белият филм, за който режисьорът се е готвил няколко години, бе похвален заради смелостта на създателите му да разголят дълго прикривани истини за преследването и мъченията на едно от най-беззащитните малцинства на Европа.


"Често у нас се твърди, че много от проблемите, през които преминаваме в момента, са резултат от комунистическото ни минало. Аз обаче смятам, че причините за омразата към малцинствата и по-специално тази към циганите идва от много стари времена. Векове наред те са били роби, измъчвани и убивани от своите господари и този прикриван спомен продължава да тормози обществото ни и в момента" , каза Жуде в Берлин.


Един от най-симпатичните фаворити на международната преса се оказа и показаният в самото начало на фестивала много нежен и изпълнен с доброта и благородство "Такси" на лишения от правото да снима филми в продължание на 20 години ирански режисьор Джафар Панахи. Той кара собствения си автомобил и превозва различни пътници от едно място до друго в родния си Техеран. Пресата тук коментира, че въпреки че никой не знае как точно тази "перла на авторското кино" е изнесена от Иран, в крайна сметка "нелегалността" на акта е напълно оправдана. Организаторите на фестивала пък смятат, че така дават уникалната възможност на Панахи "с духа си да присъства там, където официалните власти на страната му, не му разрешават да бъде физически".      

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Грийнауей обикновено кърти! Доста от филмите му въздействат на неподготвените като челен удар с локомотив. Помня една Киномания преди години - повечето зрители си нямаха и идея какво ги очаква...
    Накрая при светването на лампите в салона бяха останали 5-6 човека.

  2. 4 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Дневник, оправете заглавието - БерлинаРе!

  3. 5 Профил на accidental
    accidental
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Много малко се говори за това че циганите са биле роби м/у 13 и 18 век, във Влашко е продължило и до 19век.
    Спомням си попаднах на писмо на Любен Каравелов в който той говори за това и питахме учителя си по история и той нищо незнаеше, в писмото ставаше дума за това че някой е предложил 8-9 годишно циганче на Наталия Петрович(жената на Каравелов) за сума която се равнявала на две торби жито

  4. 6 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    Банално, но как да не каже човек - какви ужаси има по света, от сблъсъка на гения със Сталин, през присъдата 20г да не можеш да твориш до робството.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  5. 7 Профил на jony
    jony
    Рейтинг: 477 Неутрално

    През средните векове в западна Европа "благороднците" са устройвали лов за цигани. Трепали са ги като зайци. Затова и там не се срещат много-много..

  6. 8 Профил на 5149mich
    5149mich
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    До коментар [#7] от "jony":

    Това с носталгия ли си го припонмяш?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK