Hong Kong Art Basel 2015 - когато големите си играят на "монополи" с изкуството

Hong Kong Art Basel 2015 - когато големите си играят на "монополи" с изкуството

© Виктор Попов



Третото издание на набиращия все по-голяма скорост и популярност панаир за съвременно изкуство - Hong Kong Art Basel (15 - 17 март), направи сериозни трансформации и промени в началото на годината, което обещаваше и добър старт. За втора поредна година, но с почти пълен превес в акциите на международното изложение на изкуство се включи един от големите играчи на световната арт сцена - финансовата групировка MCH, която се грижи и за останалите две издания на панаира - Art Basel и Miami Art Basel.


Първата промяна, за която настоя управата, е нов директор и позицията зае малайзийката Аделина Ои, която преди това заемаше позицията директор на клона "Обслужване на ВИП клиенти от Южна Азия". След това бяха променени и датите на провеждането на панаира - така от май изложението се премести в средата на март и това според коментаторите помогна изключително много. Защото доскоро големите колекционери и галерии пропускаха Hong Kong Art Basel като спирка в графика си, заради дублиране с други арт събития. Промяната на датата и новият директор се посрещнаха с овации и донякъде с почуда, най-вече заради младостта и неопитността на Аделина Ои. Оказа се обаче че, както почти всичко в Азия, това е стратегически ход и назначението й цели привличането на ВИП клиенти от Сингапур и Малайзия. И това се оказа печеливша стратегия, защото само в рамките на отворените врати на панаира от 15 до 17 март бяха регистрирани


продажби на произведения на изкуството за около 3 милиарда долара




В цифри третото издание на панаира изглежда така - участват 232 галерии, 32 страни, над 3000 артисти и ежедневни посетители - 30 000.


Официалната част на най-голямото арт събитие в Азия обаче започна няколко дни в аванс. На 12 март асоциацията на галериите в Хонконг бе организирала истински маратон - над 15 откривания на изложби в топ галериите на екзотичния град, послужил за декор на култовия филм на режисьора Уейн Уанг и с участието на Гонг Ли и Джеръми Айрънс "Китайска кутия". Късметлиите с покани за ВИП маратона имаха уникалния шанс не само да видят творенията на любимите си артисти, но и да се запознаят лично с голяма част от тях.


Водещите световни галерии с клонове в Хонконг, разбира се, показаха най-големите си звезди. Рудолф Стингел, чиято изложба на Венецианското биенале преди две години се превърна в най-посещавана експозиция, събра най-много почитатели на изкуството в местния клон на галерията - гигант на световната арт сцена - Gagosian. Разположена в сграда, наречена Pedder Building, която концентрира по етажите си клоновете на най-известните и активно работещи галерии, вечерта на галериите, организирана от асоциацията, събра цветна публика - от собственици на галерии, дошли за Hong Kong Art Basel като британската звезда на арт сцената и собственик на престижната галерия, носеща нейното име - Сайди Коулс, до авангардния артист Сара Лукас и фотографката Алекс Прейгър - откритие на галерията Lehmann Maupin.

Hong Kong Art Basel 2015 - когато големите си играят на "монополи" с изкуството

© Виктор Попов


Pedder Building е


домът на най-големите играчи сред галериите на арт сцената


в Хонконг - Ben Brown gallery, които представиха базирания в града известен артист Саймън Бърч, Simon Lee Gallery с интересен проект на Микеланджело Пистолето и Pearl Lam gallery, чиято собственичка - наследницата на богата индустриална фамилия - Пърл Лам, инвестира много усилия и пари в една от основните арт атракции на панаира, изнесена на градска локация.


Внушителната инсталация на китайския артист Джу Зън Шъ - "Лодката", създадена от 8000 листа японска хартия, памук и бамбук, на височина от 7 метра и с дължина 18 метра. "Лодката" се намира в Ротондата, на прочутия площад Exchange в центъра на Хонконг и е отворена за посещения до 31 март. След концентрираното разглеждане на всички изложби в галериите на Pedder Building тълпата се придвижи към Connaught Road, където в масивна сграда на 35 етажа се намират две от най-престижните галерии в града - клоновете на лондонската White Cube и на френската Perrotin. На откриванията на експозициите там присъстваха създателите на двете галерии - Джей Джоплинг, атрактивна арт фигура, отговорен за кариерите на Деймиън Хърст, Трейси Емин и на бившата си съпруга Сам Тейлър-Джоунс, която в настоящия момент се изявява като режисьор - последната й работа е филма "50 нюанса сиво" и с ново име - Сам Тейлър-Джонсън, и Еманюел Перотен - изключително амбициозен играч на световната арт сцена, който управлява успешно кариерата на звездата на френската арт сцена - Джей Ар. Започнал като графити артист, през 2011-а Джей Ар печели наградата на TED за млад талант и 100 000 долара, с които стартира един от най-успешните си проекти - Inside Out.


Джей Ар и екипът му снимат


портрети на хора, които "имплантират" в градска среда


и много често арт творенията му могат да се видят на стени на жилищни сгради, мостове, влакови композиции и дори в парижкия Пантеон. Посетителите на Perrotin Gallery в Хонконг имаха уникалния шанс да видят предварително представяне на актуалния му проект - Ellis Island - мащабна комбинация от фотография, както и документален филм, заснет с участието на Робърт де Ниро. Ellis Island е място, където са били настанявани емигрантите, пристигащи в Ню Йорк, имало е болница и изпровизирано фотографско студио, чийто архиви ползва и Джей Ар. В настоящия момент Ellis Island е превърнат в артистична дестинация в Ню Йорк и именно там ще направи дебюта си изложбата на Джей Ар. Месеци преди това обаче почитателите на изкуството в Хонконг успяха да видят четири от фотографиите, включени в експозицията.


Силен акцент във вечерта на отворените врати на галериите бе изложбата на виетнамския артист Dinh Q. Le - Tropicana Migration. На откриването на експозицията присъстваха и другите две големи звезди на галерията Katie de Tilly - китайските артисти Хуанг Рей и Уанг Къпин. Първият е създател на една от арт атракциите в Пекин - комплекс от галерии и ресторанти 798, а вторият е световно признат скулптор, избягал от цензурата и комунистическия режим в Париж, където живее и до днес.


С този силен артистичен маратон и публика, и колекционери, и галерии, и артисти се подготвиха за ВИП откриването на панаира, което продължи три часа - от 18 до 21 часа, на 14 март. Гостите бяха възнаградени  с възможността да видят някои от артистите на място. Сред тях - японският артист Такаши Мураками, китайската звезда Дзън Фънджъ, който държи рекорда на Sotheby's за най-добре продаван китайска артист - картината му "Последната вечеря" бе продадена на търг преди две години за 23 милиона долара. Интересен факт е, че Дзън Фънджъ има и български колекционер в лицето на Спас Русев, който преди няколко години го доведе в България и организира негова изложба в "Галерията за чуждестранно изкуство".

Hong Kong Art Basel 2015 - когато големите си играят на "монополи" с изкуството

© Виктор Попов


Сред интересните фигури на световната арт сцена се забелязаха топ галеристът на Париж Тадеуеш Ропак, британската арт персона Саймън де Пури, който от страстен колекционер се превърна и във водещ на някои от търговете на Sotheby's, както и на набиращата популярност онлайн платформа Paddle 8, лондонският галерист Тимъти Тейлър, чиято съпруга е лейди Хелън Тейлър, работеща дълги години  като световен PR на Джорджо Армани, също не пропусна изданието на панаира.


Медиите в Хонконг коментираха присъствието на много колекционери от Южна Азия и Русия, които пристигаха в града в компанията на личните си арт съветници,  отговорни за новите попълнения в колекциите им. Смята се, че


най-големите продажби на произведения на изкуството стават именно в рамките на т.нар. ВИП разглеждане на панаира


което обяснява и концентрираното присъствие на артисти и галеристи. След тричасовата обиколка из щандовете на експозицията, ВИП гостите се отправят към Upper House, където се състоя коктейла на тема "Анди Уорхол" - на гостите се сервира коктейла с името на "Уорхол" в кен от консерва домати. Вдъхновени от срещите, емоциите и движението на изкуство и пари, почитателите на изкуството продължават маратона с индивидуални срещи и на следващия ден.


Тогава голямото събитие са дискусиите, организирани от арт и културната платформа Liberatum - създадена от индиеца Пабло Гангули. Темата "Пресечената точка на креативността и технологиите" се обсъждаше от звездата на британската арт сцена - Айзък Джулиен, автор на може би най-известната видеоинсталация, която притежава и MOMA - 10 000 waves, кураторът от световна величина и кодиректор на лондонската Serpentine gallery Ханс-Улрихт Обрист, перуанката Гриманеса Аморо, визуален артист, и водещ на дискусията Саймън де Пури. Два часа участниците дискутираха


хармонията и дисхармонията в отношенията между креативността и технологиите


а Ханс-Улрихт Обрист, за когото Саймън де Пури не пропусна да спомене със сянка на ревност, че спи само по три часа през нощта и има време да работи върху всичките си проекти, обяви, че в профила си в Инстаграм продължава да поддържа една своя арт инициатива - публикува само написани на ръка цитати и изказвания на известни артисти, галеристи и приятели на изкуството. Три часа преди арт дискусията гостите на културния фестивал, организиран от Liberatum, имаха шанса да задават въпроси и да слушат отговорите на носителката на "Оскар" Сюзан Сарандън. Изключително непринудена и постоянна усмихната, актрисата отговори на много въпроси, вариращи от повече детайли от кариерата й в Холивуд, новите й филми, страстта й към пинг-понга и личния й живот. На финала Сюзан Сарандън завърши с думите: "Креативността и креативната енергия не се ограничават в едно или друго проявление на сексуалността. Последният филм, в който се снимах, разказва историята на момиче, което сменя пола си, и се срещнах с много родители, преминали през това изпитание, и все по-често си мисля, че ограниченията създаваме самите ние, природата не ги познава, нито моделира, нито създава!"


Благодарение на Пабло Гангули в града на частно посещение и среща само с ВИП гости се отзова съпругата на Дейвид Бекъм - Виктория, която няколко часа по-късно отпътува за Пекин, където бе част от международното жури, връчващо наградата Woolmark Prize с медийната подкрепа на китайското издание на Vogue.


В следващите два дни вратите на арт панаира бяха отворени за всички и медиите регистрираха рекорден интерес и рекордно посещение - 30 000 души на ден. Успоредно с Hong Kong Art Basel в града се проведе и първото издание на алтернативния арт панаир - Art Central, в който се включиха 70 галерии, сред които някои от набиращите скорост играчи като Angel Li gallery, Sundaram Tagore gallery и Park View Gallery - собственост на един от най-богатите хора в Китай - Джордж Уонг. Коментаторите отбелязаха силно и запомнящо се присъствие на артисти от Южна Корея, за които се твърди, че са next big thing ("следващото голямо нещо").


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на seth
    seth
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Егати и изкуството....

  2. 2 Профил на Maradona
    Maradona
    Рейтинг: 525 Весело



    [quote#1:"seth"]Егати и изкуството....
    [/quote]

    Егати и провинциалното изказване!

  3. 3 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 980 Неутрално

    Интересен текст от Краси Генова, но е чудно защо част от иманета в текста по-горе са на английски, част на български. Разбирам всъщност защо, но не мисля, че е добре така.

    Иначе, не мисля, че текст като този е за вестник като този.
    Като човек, който има нещо общо със съвременното изкуство мога да кажа, че това събитие, както и Miami Art Basel, се превръщат в много ,много голямо светско събитие. И между другото, част от известните хора на тези места, имам предвид звезди и прочие, на тях им се плаща, за да се появят на това място...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK