Франция и Италия доминират конкурса в Кан

Франция и Италия доминират конкурса в Кан

© Организаторите



68-ото издание на международния кинофестивал в Кан, което стартира днес, ще бъде открито с френската социална драма "С високо вдигната глава" (La Tête haute) на режисьорката Еманюел Берсо. По повод  престижната прожекция на стълбата с червения килим ще се качи иконата на френското кино Катрин Деньов, която след участието си в симпатичната развлекателна комедия на същата режисьорка "Тя си тръгва" през 2013 отново се е снимала в неин филм.


Считана за една от най-обещаващите надежди на съвременното френско кино, Берсо е втората жена, на която се пада честта да постави началото на най-големия кинофестивал в света. Първата е Диан Кюрис, тъй като през 1987 филмът й "Влюбен мъж" успя да наруши непоклатимото дотогава "мъжко" статукво за старт на официалната церемония. Директорът на фестивала и негов главен селекционер Тиери Фремо заяви пред френската преса, че изборът на "един по-скоро драматичен, отколкото развлекателен филм" се е наложил заради "всичко, което Франция преживя в началото на годината". Според него кървавите атентати в Париж са дали отражение на живота на обикновените хора и на цялостния му социален климат. "Тъй като филмът говори за проблеми в обучението, адаптацията и ефикасността на социалните служби, той има значение за живота ни като общество." По повод на убитите карикатуристи от френското сатирично списание "Шарли" и на останалите жертви Фремо каза: "Ние мислим за всички тях."


"Лед и небе"

© Екип на филма

"Лед и небе"


Световно известният френски биолог и документалист, носител на наградата "Оскар" за "Походът на императорите" (2005) Люк Жаке пък ще закрие фестивала с най-новия си "Лед и небе" (La glace et le ciel). Този път става дума за обезпокоителните предупреждения относно глобалното затопляне и последствията от него, който днес 82-годишният френски учен Клод Лориус е отправял още през 1965. Нетрадиционното решение точно на финала фестивалът да фокусира вниманието на престижната си публика върху един от най-сериозните проблеми на човечеството се обосновава от желанието му да допринесе за налагането на "ново социално поведение". Според Фремо филмът е френски, но посланието му е глобално. Пресата тук не пропусна да отбележи, че между 30 ноември и 11 декември тази година в Париж ще се проведе Световна конференция по въпросите на климата и че показването на филма на Жаке има отношение към важното политическо събитие.




"Деепан, човекът, който не обичаше войната"

"Деепан, човекът, който не обичаше войната"


Общо пет френски игрални филма ще се състезават за "Златната палма". Първият е "Деепан, човекът, който не обичаше войната" (Dheepan - l'homme qui n'aimait pas la guerre) на Жак Одиар ("Пророкът", 2010, "Ръжда и кости", 2012), считан за най-известния френски кинорежисьор извън страната си. Филмът отново засяга социални проблеми, свързани с трудната адаптация на емигранти във Франция. Интересна е информацията, подадена от режисьора, че историята се отнася до мъж, принадлежащ към тамилското малцинство в Шри Ланка, който отчаяно се опитва да се спаси от нескончаемите сблъсъци на народа му с официалните власти на тази страна, но пък е вдъхновена от прочутите "Персийски писма" на философа Монтескьо.


"Законът на сделката" (La Loi du marché) на Стефан Бризе е отново социален филм, в който един охранител е натоварен с неблагодарната задача да шпионира колегите си. С "Маргьорит и Жюлиен" пък Валери Донзели е екранизирала исторически сценарий, който бил написан за легендарния Франсоа Трюфо, но той не успял да го заснеме. Живеещата във Франция режисьорка и актриса с виетнамски и алжирски корени Майвен, която преди време нашумя с нетрадиционния си филм "Полиция" и дори получи наградата на журито в Кан, сега се представя с "Моят крал" (Mon roi), в който млада жена се опитва да възстанови физическите и духовните си рани след тежък инцидент по време на каране на ски. Тридесет и пет години след първото им съвместно участие в киното "Долина на смъртта" на Гийом Никлу отново ще бъде показан дует на Изабел Юпер и Жерар Депардийо. "Някои предоставят тялото си на науката, Жерар е предоставил своето на киното", шеговито защити избора си Тремо.


"Младост"

© Екип на филма

"Младост"


Италия има сериозен повод да се радва на щастлива филмова селекция в официалния конкурс. Още отсега някои журналисти спрягат като основен фаворит за "Златната палма" "Приказка на приказките" (Tаle of the Tаles) на Матео Гароне, който два пъти успя да се сдобие с "Голямата на награда на журито" - с "Гомора" (2008) и с "Риалити" (2011). Пресата очаква приятен шок от съприкосновението си "с най-арогантната барокова интерпретация на средновековен автор", в случая италианския разказвач на приказки Джанбатиста Базиле.


Режисьорът на "Голямата красота", който му донесе  "Оскар" за най-добър чуждоезичен филм миналата година, този път се представя с "Младост" (La Giovinezza). Сниман на английски език, още преди да е видян, филмът отключи дебат в пресата по повод "бягството" на някои от най-добрите европейски режисьори от родната им езикова среда. "С моята майка", носителят на "Златна палма" със "Стаята на сина" (2001) често забавният, но и трагичен Нани Морети се завръща към любимата си (автобиографична) тема за кризата на личността в света на киното. Сред големите претенденти за награди без никакво съмнение са и "Макбет" на австралиеца Джъстин Кързел, адаптация на великата пиеса на Шекспир, в която французойката Марион Котиар и немският ирландец Майкъл Фасбендер също ще говорят на английски език и "Карол" на американеца Тод Хейнс, чиято екранизация на един от романите на Патриша Хейсмит, посветен на еднополовата любов, най-вероятно пак ще взривява Кан, само че на фона на Ню Йорк от 50-те години и с помощта на винаги великолепните Кейт Бланшет и Руни Мара.


"Омар"

© Екип на филма

"Омар"


Най-радикалното кино се очаква да дойде от лидера на новата гръцка вълна Йоргос Лантимос, който в своя парадоксален  "Омар" е събрал изключително авторитетни актьори като Колин Фарел, Рейчъл Вайс, Бен Уйшоу,  Джон Рейли, Леа Сейду и Ариан Лабед. Любопитство буди и заявката на единствения дебютант в конкурса, младият унгарски режисьор Ласло Немеш. Заради чувствителната си тема, обвързваща еврейство и нацизъм, неговият "Синът на Саул" най-вероятно ще разбуди спомените за престъпленията в концентрационните лагери по време на Втората световна война.


След осем години отсъствие холандският американец Гюс ван Сан се завръща в Кан с "Море от дървета", (The Sea of Trees). Филмът ще срещне американец и японец на терена на необичайната "Гора на смъртта" в родината на последния.


Азиатците са трима: Хоу Сяо-Сен от Тайван с "Убиецът", Хирокадзу Корееда от Япония с "Нашата малка сестра" и Дзя Джанкъ от Китай с "Планините могат да си тръгнат". Първият ще предложи съвършенството на бойните изкуства, вторият – тревогите на опитващо се да се събере семейство, а третият – мащабна картина на различните видове разрухи в съвременен и (бъдещ) Китай.


"Любов" на Гаспар Ное

© Екип на филма

"Любов" на Гаспар Ное

Еротичният "пирон" на фестивала ще бъде показан само в една-единствена прожекция, и то в полунощ. Мълвата вече определя най-новия филм на винаги провокативния аржентинец Гаспар Ное Love като отиващ по-далеч от "Нимфоманка" на Ларс фон Триер. Твърде "горещите" сцени на филма ще бъдат видени от публиката на Кан на 3D.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Този път, журито в Кан малко се пооля.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  2. 2 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3951 Весело

    Филмът хубав ли е или френски?

    klimentm




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK