Луис Марафа, хореограф: Интересно е да изследваме "невидимия балон" от дистанция помежду си

Луис Марафа, хореограф: Интересно е да изследваме "невидимия балон" от дистанция помежду си

© Организаторите



Спектакълът "Дистанция" е единственото танцово представление в тазгодишната програма на фестивала "Световен театър в София". На 9 юни то гостува на "Варненско лято", а на 12 от 19 ч. ще бъде представено в Театрална работилница "Сфумато" в София.


"Дистанция" е номиниран за наградата SPA Португалия в категорията за най-добра хореография през 2014 г. Той изследва "територията", от която всеки от нас се нужда лично за себе си. Колко е общоприетата дистанция и как може да се измери отдалечеността между двама души? Тя се проявява както физически, така и емоционално. В случая присъстват двама мъже, а преминаването на границите предизвиква парадоксални отношения, при които езикът на тялото постоянно се променя.

Марафа е роден в Германия, но израства в Евора, Португалия. Завършва Танцовото училище в Лисабон, а по-късно се премества в Брюксел, където през 2012 г. съосновава танцовата компания "MARRAFA vzw" и танцовото студио "StairCase.studio". Освен като хореограф и танцьор той се изявява като филмов режисьор, а вдъхновение за него са различията между културите. 


Луис Марафа, хореограф: Интересно е да изследваме "невидимия балон" от дистанция помежду си

© Организаторите


Г-н Марафа, спазването или нарушаването на дистанция дава повече възможности за интерпретация на сцената?




- Много е интересно да се изучава разстоянието между хората. Ако отидете на някоя претъпкана с хора метростанция, ще видите как те несъзнателно поддържат определена дистанция помежду си. Всеки от нас има невидим балон около себе си, който понякога се сблъсква с невидимия балон на някого другиго. Това е причината да поддържаме дистанция. Например, когато седите до непознат, обикновено се чувствате дискомфортно поради именно този ефект на балона. Изследването на разстоянието ме вдъхнови да създам дует между двама души и ми позволи да се разгърна в изразяването му.


Същността или ефектът на физическата и емоционалната дистанция ви интригуват повече?


Ефектът е по-интересен, защото, изглежда, е последица от емоционална или физическа промяна. 


Може ли разстоянието да доведе до затвореност и да промени възприятието ни за нея? 


- Не мисля, че е така, защото виждам разстоянието от перспективата на пространство между хората, не на затваряне. Съществуват четири различни вида разстояния: публична дистанция, социална дистанция, лична дистанция и частна дистанция.


Композиции на Том Йорк, вокалът на Radiohead, са част от музикалната среда на спектакъла. Разкажете повече за това присъствие.  


- Всъщност Том Йорк и "Рейдиохед" вдъхновяват цялото ми творчество. Използвам интроспектива и меланхолия, защото се чувствам свързан [с тях]. В "Дистанция" използвах само четири минути с гласа на Том Йорк, като останалата музика направих аз. 


Луис Марафа, хореограф: Интересно е да изследваме "невидимия балон" от дистанция помежду си

© Организаторите


Казвате, че се вдъхновявате от различни култури, какъв е настоящият микс, с който работите?


- Самият аз живея в Брюксел, където има голямо разнообразие от култури. Следващото ми произведение се нарича "Вкъщи" (HOME) и премиерата му беше на 5 и 6 юни в Култургест (Culturgest), Лисабон. В това произведение участват белгиец, китаец и португалец.


По време на гостуването си в София, на 11 юни в "Дерида денс център", ще направите ателие с професоналини български танцьори в областта на съвременния танц. Работили ли сте досега с артисти от Източна Eвропа, асоциирате ли ги с характерни културни белези?


- Работил съм с много различни артисти от различни страни, но никога досега не съм работил с актьори от Източна Европа.


Каква важност отдавате на подобен вид професионални обмени? Възможен ли е съвременният танц без тях?


- Вече съм имал уъркшоп с актьори. Те имат различно отношение към движението. Това е важен инструмент, който те трябва да развият, защото така ще се чувстват по-комфортно с тялото си. От друга страна, на танцьорите им липсва интерпретативната страна, така че актьорското майсторство за тях е важен инструмент, който е добре да изследват. Владеенето на двата инструмента прави един артист завършен изпълнител. Друг важен инструмент е познанието за музиката.



ДИСТАНЦИЯ/ABSTSAND
MARRAFA vzw – Брюксел, Белгия


идея / хореография Луис Марафа
автори / изпълнители Луис Марафа, Антонио Кабрита
координация Петра ван Гомпел
музика / осветление Луис Марафа
допълнителна музика Том Йорк
с подкрепата на GC De Markten / GC Nekkersdal / StairCase.studio BXL / O Espaço Do Tempo


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK