
© Judith Buss, Организаторите
Eдно от големите имена в германския театър - холандецът Йохан Симонс, идва в София с представлението на Мюнхенер Камершпиле "Юда", написано от Лот Векеменс по открития през 70-те години коптски препис на смятаното за изчезнало гностическо Евангелие от Юда от II век.
Театралният текст разглежда склонността на човечеството да създава герои през тяхната противоположност, а за своето актьорско изпълнение в постановката Стивън Шарф е отличен с престижната награда "Гертруд-Ейсхолд Ринг" за 2013 г.
"Юда" гостува в рамките на фестивала "Световен театър в София" на 14 юни в Младежкия театър "Николай Бинев" от 19:00 ч., със субтитри на български език. На 15 юни в Гьоте Институт ще се проведе и кръглата маса "Евангелието от Юда и театралната му версия". В нея освен екипа на представлението ще участва и професорът по църковна история и патристика Грегор Вурст, който през 2007 г., заедно с Родолфе Касер, публикува превода и едно критично издание на Евангелието от Юда. Дискусията ще се проведе между 9:30 и 12:30 ч. с работни езици български и немски, а входът е свободен.
Пред "Дневник" Йохан Симонс сподели няколко думи преди това.

© Организаторите
Г-н Симонс, Юда е една от фигурите с най-категоричен профил в религиозния свят, от тези, будили най-малко противоречие в човешкото съзнание. Името му е синоним на предателство далеч извън пределите на християнската общност. Какво се случва с този образ, неопростим в своята греховност, във вашата постановка на текста на Лот Векеманс?
- Позата на персонажа е провокация сама по себе си. Актьорът седи гол, с гръб към публиката. Също, в тази театрална продукция, персонажът е и символ на изневяра. Моето възпитание е протестантско, направо калвинистко. Не ми се наложи да чета много за Юда. Познавам го, както и профила му, от дете.
Какъв е грехът на Юда в съзнанието на този театрален образ? Алчността? Разочарованието? Несъгласието? Съмнението? Изобщо – има ли съзнание за грях?
- Сещам се за филма "Евангелието по Матея " на Пиер Паоло Пазолини. В него образът на Юда е разочарован от Иисус, защото Иисус използва своята революционна мощ само по мирен начин. И при все, че Иисус беше разпнат заради нашите грехове, за Юда това не е ефективно. И ще бъде наказан завинаги.
Проповед ли е този монолог?
- Не. Този монолог не е проповед, а бунт.
Поставяте актьора Стивън Шарф (Юда) в най-трудната, почти невъзможна за общуване с множество поза - той е с гръб, той е гол – човек трудно може да бъде чут, разбран и възприет сериозно, когато общува така. Какво обаче се случва с театрален образ при тези обстоятелства?
- При него няма възможност за почивка, позицията му е неудобна през цялото време. Смисълът на това е в неговото наказание.
В София на 15 юни в Гьоте-институт предстои кръгла маса на тема Евангелието на Юда и театралната му версия. Темата ще бъде дискутирана детайлно тогава, но е интересно как Църквата коментира до този момент постановката, срещали ли сте реакции?
- Не.
ТЕАТЪР "МЮНХНЕР КАМЕРШПИЛЕ" - МЮНХЕН, ГЕРМАНИЯ
ЮДА
от Лот Векеманс
Със субтитри на български език
14 юни 2015 г., Младежки театър "Николай Бинев" – 19:00 ч.
Билети на касата на Младежки театър "Николай Бинев" и онлайн на theatre.bgС участието на Стивън Шарф
Сценография Бетина Помер
Костюми Хенриете Мюлер
Музика Мартен Шумахер
Драматург Юлия Лохте
Free person
Рейтинг: 701 НеутралноЩе бъде много интересен поглед.Малко познаваме немската театрална култура,с изключение на класически постановки.
Tonycivis_eu_sum
Рейтинг: 541 НеутралноЮда така като седи с гол ... да внимава да не го изненада Пилат изодзадзе
!
ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.Това, че щом чуел за култура се хващал за кубура един човек, явно се е отнасяло към такива произведения.
michael
Рейтинг: 808 Неутралносамото Евангелие от Юда е интересно като съдържание и поглед към събитията тогава, много интересна постановка, въпреки, че начина на представяне леко ме шокира, но все пак трябва да се провокира по някакъв начин за да привлече внимание и размисъл
Cogito ergo sum :)Missyng Mai Kittie
Рейтинг: 274 НеутралноВъзмутително. Българският театър задмина простото неблагоприличие с което приканваше зрители. Сега вече направо богохулства от сцената, с малко помощ от чужбина. Не знам дали се опитват да бъдат скандални или директно да обиждат религията и религиозните хора, но вместо скандалност може да си спечелят скандал и то в най-буквалния смисъл на думата, за който не са предполагали.
Публикувано през m.dnevnik.bg
Missyng Mai Kittie
Рейтинг: 274 НеутралноНе виждам защо едно богохуслтво трябва да ми се поднася като "културна програмата", културна програма за кого? И що за "култура" е това? Като не ви кефи Християнството, върнете се към езичеството и си налупете езическите каски на главите, онези от 7 век.
Публикувано през m.dnevnik.bg
СДС
Рейтинг: 1341 НеутралноРъкописът е писан през 3-4 в. сл.Хр.
nemo malus felix, minime corruptor.Той е толкова от Юда, колкото Крали Марко е шотландски княз.
Има два превода, днес коптийксият е забравен, които си противоречат напълно. В първият Юда е представен като пич, във вторият като демон. С други думи - глупости на търкалета.
Много по-интересно би било да се представи немският мюзикъл "Завръщането на Карл Маркс", за един клошар, който спи до гроба му в Лондон и една тумба финансисти, които вечер отиват на поклонение и съвет, а вземат завалията за духа на Маркс и го водят в офиса.
t.rex
Рейтинг: 381 Неутралновсе пак Юда е един от 12-те
Алф
Рейтинг: 1436 НеутралноНе знам дали формата, в този случай, не затрива съдържанието.
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.