Наградите от Сан Себастиан 2015: Победа без драма за филми без полет

"Врабчета"

© Екип на филма

"Врабчета"



От 18 до 26 септември 2015 г. в Сан Себастиан публиката и медиите имаха възможност да се запознаят с най-свежото от световната филмова продукция през последната година, а няколко журита в различни конкурсни раздели отсъдиха какво се откроява в многообразието. Официалната селекция предложи ред гледаеми заглавия и още толкова негледаеми, но нито едно наистина паметно изживяване -  нещо, което местните критици коментираха с "приемливи награди за едно безцветно издание" ("Ел Паис"), "едно от най-несъстоятелните издания от последните години" ("Ел Мундо"), "дните на фестивала изтекоха без ясен фаворит..." ("Ла Вангуардия").


Най-важното отличие, Златна раковина за най-добър филм, получи "Врабчета" на исландеца Рунар Рунарсон – разказ за 15-годишното момче Ари, което неочаквано е сполетяно от серия предателства: майка му го прехвърля на баща му, за да иде да се занимава с благотворителност в Африка; бащата живее на затънтено място, в което единственото му забавление е пиенето; любимата му баба умира; харесваното момиче излиза с друг. Кроткият, естествен начин, по който Ари се справя с нещата, чудесните пейзажи, добре обрисуваните образи и музиката на "Сигур рос" са част от достойнствата на "Врабчета". Това е едва вторият пълнометражен опит на Рунасрон, както втора е за режисьорката си и сниманата на Канарските острови антиутопия "Еволюция" на Люсил Хаджилилович (Франция) – тя предизвика най-крайни реакции в пресата, но взе две награди: на журито и за операторското майсторство на белгиеца Маню Декос.


"Белите рицари"

© Екип на филма

"Белите рицари"


Жоаким Лафос от Белгия спечели Сребърна раковина за най-добър режисьор с "Белите рицари" – напрегнато, интересно начало на разказ за една доброволческа акция в Африка (група ентусиасти се опитват незаконно да прехвърлят в Европа няколко десетки сирачета от страна във военно положение), което е оставено без завършек. За най-добър бе посочен сценарият на братята Арно Ларио и Жан-Мари Ларио: техният "21 нощи с Пати" (те са и негови режисьори) в по-голямата си част е типична френска комедия с шармантни диалози между чудати персонажи в сладко безвремие, където има вино, възможност за любов и някаква интрига. За съжаление интригата – жена пристига в колоритно непознато място, за да погребе ексцентричната си майка, но трупът изчезва – на места минава границата на добрия вкус и като цяло остава неправдоподобна.




Сребърна раковина за най-добра актриса получи Йорданка Ариоса (да, това нерядко срещано в Куба име е едно от малкото трайни следствия от някогашната дружба с България) за пламенното си участие в екранната адаптация на романа на Педро Хуан Гутиерес "Кралят на Хавана" (реж. Агусти Виляронга). Сребърната раковина за най-добър актьор си разделиха най-обичаният образ в съвременното аржентинско кино Рикардо Дарин (бомбаджията от "Диви истории") и испанецът Хавиер Камара (влюбеният санитар от "Говори с нея") за своето равностойно – ако не като качество на играта, то поне като екранно време – участие в "Труман" на Сеск Гай. Труман се казва кучето на героя на Дарин, който е тежко болен и държи възможно най-скоро да му намери подходящи стопани: героят на Камара, негов най-близък приятел, се връща в Мадрид от Канада специално за да му помогне в това, а и в каквото друго се наложи...


"Еволюция"

© Екип на филма

"Еволюция"


В "Труман" ролята на сестрата на главния герой – една по-скоро излишна добавка към простичкия сюжет – играе аржентинската актриса Долорес Фонси. Приблизително в същия регистър – угрижена, забързана, хубавка в едрите планове – тя се изявява и в "Паулина", този път в главната роля на учителка, която бива насилена от тайфа младежи и вместо да потърси възмездие, потърсва обяснение. "Паулина" (бледнееща преработка на аржентински култов филм от 1961 г.) е вторият  пълнометражен филм в биографията на режисьора Сантяго Митре и беше удостоен с две от най-желаните награди: тази в силния раздел "Латинохоризонти" и наградата на младежкото жури.


Японският режисьор Хирокадзу Корееда се е състезавал четири пъти за Златна раковина в Сан Себастиан, но досега е печелил само наградата на публиката през 2013 г. за "Какъвто бащата, такъв и синът" – символично признание, но пък едно от най-ласкателните. Спечели го и тази година със своя филм "Нашата сестричка", който беззлобно и светло разказва за характерите и отношенията на три сестри в момента, когато те заживяват с четвъртата, родена от съсипалата семейството им извънбрачна връзка на техния баща.


Куриозно втората награда на публиката, тази за най-харесвания европейски филм, взе едно китайско донемайкъде произведение – "Mountains May Depart" на Дзя Джанкъ, – поради това, че е копродуцирано от Франция. Федерацията на филмовите критици ФИПРЕССИ отличи бъбривия, но приятен и не съвсем обичаен "Вероотстъпник" на уругваеца Федерико Виейрох, който беше отбелязан и със "специално споменаване" от журито на Официалната секция, председателствано от датската актриса Паприка Стейн: млад мъж, който още не си намира мястото в живота, решава да се откаже от своята принадлежност (съвсем символична всъщност – единствено чрез кръщелното му свидетелство) към католическата църква, но това се оказва неочаквано сложно.



"Нови режисьори" е традиционно една от най-интересните и важни подборки на фестивала и е съставена от първи и втори филми на режисьори от цял свят, оценявани от отделно жури. Миналата година наградата тук взеха Кристина Грозева и Петър Вълчанов с чудесния си "Урок", а тази година в състезанието участва състоятелният, добре приет "Жажда" на Светла Цоцоркова ("Естетическо постижение: уверена режисура, симпатични персонажи, създаване на убедителен микрокосмос...", Cineuropa; "Главните герои са поставени в органични взаимоотношения със средата и така ситуацията заговаря от само себе си, без поетични излишества – нещо, което е много ценно, като се вземе предвид превзетата наситеност на много първи творби", elantepenultimomohicano.com). Спечели обаче "Новия" на французина Рюди Розенбер – чаровна история за трудностите и радостите на едно неотдавна преселило се в Париж момче, което твърде дълго не се вписва сред съучениците си. Тя в известен смисъл много прилича на тази от "Врабчета" на Рунарсон, обаче е решена в забавен, безобиден, шарен стил.



На церемонията по закриването фестивалът, в лицето на директора Хосе Луис Ребординос и целия организационен комитет, зае позиция, като изяви своята съпричастност към "За хиляда живота: бъди човек" – призива на филмовите дейци към европейските правителства да обезпечат адекватна възможност за придвижване и убежище в Европа на хората, бягащи от война и терор. Сред подписалите го досега над 5400 души фигурират и десетки от най-значимите имена в съвременното световно кино: братята Каурисмаки, братята Дарден, Бертран Таверние, Фолкер Шльондорф, Кен Лоуч, Майк Лий, Павел Павликовски, Марджане Сатрапи, Коста-Гаврас, Алфонсо Куарон и много други. Сан Себастиан, който от десетилетия е сцена на няколко международни фестивала, сред които джазовият и филмовият са най-мащабните и който ще бъде културна столица на Европа през 2016 г., е добра трибуна за такъв апел.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на reminder
    reminder
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Чудесно, но такива филми трябва да се показват тук, не само да се разказва за тях като за поредната културна новина.

  2. 2 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Благодаря на "Дневник" и авторката ! Компетентно, добре написан и илюстриран обзор на един от престижните европейски филмови фестивали. Провеждан в най- елегантния курортен град на Баския.

  3. 3 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Надявам се,че този филм ще бъде показан и на български екран.

    Tony
  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8623 Неутрално

    Не помня да съм гледала исландски филм.

  5. 5 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 256 Неутрално

    До коментар [#4] от "rosiraycheva50._":

    Голяма, но поправима грешка

    И не че нещо, но Рунар Рунарсон не е режисьорКа. Момче е

  6. 6 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 873 Неутрално

    "Сребърна раковина за най-добра актриса получи Йорданка Ариоса (да, това нерядко срещано в Куба име е едно от малкото трайни следствия от някогашната дружба с България)..."

    Да бяхте доразвили обясненията за "следствията от някогашната дружба с България", че в основата на разпространеността на името Йорданка в Куба стои известната българска певица Йорданка Христова, която бе изключително популярна в островната държава.

  7. 7 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 873 Неутрално

    Очевидно исландците са малък ( 350 хил.), но доста умен и талантлив народ. Те са чудесен пример как там, където мултикулти не е пуснал котва, нещата могат да изглеждат чудесно. По едно време се бяха поувлякли с идеи за ЕС и Шенген, ама май навреме се усетиха. Иначе скакалците щяха да ги налазят за нула време.

  8. 8 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Колко от тези филми ще стигнат до България?!....

  9. 9 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 434 Весело

    [quote#6:"kirsner"]Да бяхте доразвили обясненията за "следствията от някогашната дружба с България", че в основата на разпространеността на името Йорданка в Куба стои известната българска певица Йорданка Христова, която бе изключително популярна в островната държава.[/quote]

    Това не е много за разказване, особено предвид естеството на нейната "популярност"....

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  10. 10 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 434 Любопитно

    [quote#4:"rosiraycheva50._"]Не помня да съм гледала исландски филм.[/quote]

    То за това си има торенти с исландски, шведски, норвежки, финландски и датски и южнокорейски филми. Но скандинавските специално са мудни, депресивни, по-скоро скучни, на фона на бедната им природа и объркани взаимоотношения в атомизирани общества. Докато има уникални южнокорейски, които се чудя, че нямат световен успех....

    "Който търси истината, Бог вижда..."




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK